Gå til innhold

Jobbe som skoleleder, inspektør/rektor

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som jobber som ledere i skolen her og som vil fortelle litt om arbeidsdagen? Få gjerne med hva slags skole du jobber på, og erfaring/utdanningsbakgrunn. 

Hva er det beste med jobben?

Hva er det mest utfordrende?
Hva er ca lønnsnivået? 

Anonymkode: 45033...e97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har veldig varierte arbeidsoppgaver på barneskole:
- ta imot alle elevene når de kommer om morgenen (frivillig, men veldig fint)
- Oppfølging av sykefravær
- Planlegge og lede pedagogisk utviklingsarbeid
- observere lærere og diskutere det jeg har sett
- personaloppfølging (både positivt og negativt)
- møter med ansatte
- møter med foresatte
- inspeksjon, både når folk er borte og for å bli bedre kjent med elevene
- rektors stedfortreder
- planlegge og følge opp kartleggingsprøver
- ordne opp i elevkonflikter

Og mye, mye mer. Jeg vet aldri hva som møter meg når jeg kommer på jobb. Det beste med jobben er å se elevene på skolen blomstre og ha det bra. Det som er mest utfordrende er å følge opp personal på en god og omsorgsfull måte, samtidig som du skal stille krav.

Jeg hadde jobbet mange år som lærer, både kontaktlærer og faglærer før jeg ble leder. Har allmennlærerbakgrunn. Har også utdanning innen skoleledelse. Lønna ligger rundt 680 000.

Anonymkode: 693bf...e92

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har veldig varierte arbeidsoppgaver på barneskole:
- ta imot alle elevene når de kommer om morgenen (frivillig, men veldig fint)
- Oppfølging av sykefravær
- Planlegge og lede pedagogisk utviklingsarbeid
- observere lærere og diskutere det jeg har sett
- personaloppfølging (både positivt og negativt)
- møter med ansatte
- møter med foresatte
- inspeksjon, både når folk er borte og for å bli bedre kjent med elevene
- rektors stedfortreder
- planlegge og følge opp kartleggingsprøver
- ordne opp i elevkonflikter

Og mye, mye mer. Jeg vet aldri hva som møter meg når jeg kommer på jobb. Det beste med jobben er å se elevene på skolen blomstre og ha det bra. Det som er mest utfordrende er å følge opp personal på en god og omsorgsfull måte, samtidig som du skal stille krav.

Jeg hadde jobbet mange år som lærer, både kontaktlærer og faglærer før jeg ble leder. Har allmennlærerbakgrunn. Har også utdanning innen skoleledelse. Lønna ligger rundt 680 000.

Takk for fint svar. Høres ut som du har varierte dager. Har du jobbet som leder på forskjellige skoler, eller bare en? Hvordan synes du det er å lede utviklingsarbeid, blir dine ideer respektert blant lærerne? Hvordan er det å observere lærere? Pleier det å forløpe greit, eller er det mange som føler at du er der for å "kontrollere" dem? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for fint svar. Høres ut som du har varierte dager. Har du jobbet som leder på forskjellige skoler, eller bare en? Hvordan synes du det er å lede utviklingsarbeid, blir dine ideer respektert blant lærerne? Hvordan er det å observere lærere? Pleier det å forløpe greit, eller er det mange som føler at du er der for å "kontrollere" dem? 

Jeg er i min 2. lederjobb. Det er jo ikke jeg alene som leder utviklingsarbeidet. Vi har en plangruppe som består av lærere som er med på å styre kursen. I tillegg er vi lydhøre for hvilke behov lærerne har. Og så gjelder det å være klok i framgangsmåten. ;)

Når det gjelder observasjon er det litt forskjellig. Der jeg jobbet tidligere hadde jeg stor tillit hos lærerne. Der jeg jobber nå prøver jeg fortsatt å bygge tilliten (har byttet jobb relativt nylig). Men, stort sett ønsker de meg inn i klasserommene. Jeg er også en del ute uten at det er observasjoner. Da er jeg innom flere klasserom, er der litt og kan bidra med å hjelpe til i klasserommet. Da blir elevene og lærerne godt kjent med meg uten at det oppleves som "farlig".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er i min 2. lederjobb. Det er jo ikke jeg alene som leder utviklingsarbeidet. Vi har en plangruppe som består av lærere som er med på å styre kursen. I tillegg er vi lydhøre for hvilke behov lærerne har. Og så gjelder det å være klok i framgangsmåten. ;)

Når det gjelder observasjon er det litt forskjellig. Der jeg jobbet tidligere hadde jeg stor tillit hos lærerne. Der jeg jobber nå prøver jeg fortsatt å bygge tilliten (har byttet jobb relativt nylig). Men, stort sett ønsker de meg inn i klasserommene. Jeg er også en del ute uten at det er observasjoner. Da er jeg innom flere klasserom, er der litt og kan bidra med å hjelpe til i klasserommet. Da blir elevene og lærerne godt kjent med meg uten at det oppleves som "farlig".

Ok 🙂 Fyrer løs med noen fler spørsmål jeg! Hvor gammel var du da du startet som mellomleder? Er det utfordrende å lede folk som er eldre? Hvor mye av arbeidsdagen bruker du på de ulike oppgavene? Ca hvor mange timer er utviklingsarbeid, personal, elever etc.? Har du noen målrettede strategier for å bygge tillit hos personalet? Noen do's and don'ts?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...