Gå til innhold

Finnes det hvitvin man kan drikke "istedenfor" rødvin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er jo enkelte retter hvor rødvin er forerukket, som eks. til julemiddagen, men jeg er liker ikke rødvin. Lurer på om det finnes hvitvin som kan brukes isteden uten at det blir helt feil.

Anonymkode: 13423...859

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Til julemat som ribbe og pinnekjøtt passer hvitvin mye bedre enn rødvin. Riesling er super, da det balanserer fettet. Mener vinmonopolet har en artikkel om beste viner til julemat. 

Til en god biff eller stek passer det i følge meg ikke med hvitvin, uansett. 

Anonymkode: ee994...56b

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes prosecco/cava fungerer til det meste, uansett hvor feil andre mener det er :fnise: Eventuelt rosevin?

Jeg er ikke så glad i rødvin jeg heller, men den vinen med en pinne rundt tuten er ganske lettdrikkelig.

Anonymkode: 80f3d...457

Skrevet

Ser du på tv2, akkurat nå?

Anonymkode: 79bad...70b

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser du på tv2, akkurat nå?

Anonymkode: 79bad...70b

Nei?

Skrevet

Til det meste av den tradisjonelle norske julematen passer det langt bedre med øl og akevitt enn med rød eller hvit vin. Dette har sine naturlige årsaker, da tradisjonen for øl er mye lengre enn vin her til lands, og julematen er også veldig tradisjonell. Derfor: hvis du liker øl kan du heller drikke det. Hvis du heller ikke liker øl, har du allerede fått tips om riesling. Riesling passer i alle fall godt til svineribbe. Om det er like godt til pinnekjøtt vet jeg ikke. 

Hvis dere har kalkun er det også godt med rosévin.

Etter min mening er det ingen hvitvin som passer til rødt kjøtt hvis dere har det. 

Anonymkode: 9e0b5...0c5

• Liker 3
Gjest Overrasket
Skrevet

Svaret på det du egentlig spør om er nei. Det finnes ingen hvitvin som kan erstatte rødvin når rødvin er det beste valget.

Så trekker du frem julemat spesifikt, og det er en annen problemstilling. Til det meste av norsk julemat er hvitvin best. 

Men mat og vin er en subjektiv opplevelse. Alt som er viktig er hva som gjør deg glad og fornøyd, ikke hva som er rett eller galt.

Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er jo enkelte retter hvor rødvin er forerukket, som eks. til julemiddagen, men jeg er liker ikke rødvin. Lurer på om det finnes hvitvin som kan brukes isteden uten at det blir helt feil.

Jeg har fått beskjed, på det lokale polet, at champagne (prosecco, cava etc) går helt fint til ribbe.

Fyren som sa det, har jeg såpass tiltro til at jeg ikke tror det er kødd, men jeg har ikke prøvd selv.

Skrevet

Champagne går ganske bra, cava kan gå, men vær forsiktig med prosecco. De er ofte for søte til denslags. Personlig synes jeg at en del cremanter duger supert til pinnekjøtt og ribbe.

Spør på polet! De gangene jeg har spurt om råd til julemat så har de blitt mer entusiastiske av spørsmål om hvitvin/musserende enn om rødvin.

• Liker 1
Skrevet

Hvitvin kan passe til det meste, det spørs jo bare på hvitvinen.

Skrevet

Takk for fine svar. Julemat var kun et eksempel, jeg tenker på til rødt kjøtt generelt:)

Skrevet
21 minutter siden, T-Rex skrev:

Jeg har fått beskjed, på det lokale polet, at champagne (prosecco, cava etc) går helt fint til ribbe.

Fyren som sa det, har jeg såpass tiltro til at jeg ikke tror det er kødd, men jeg har ikke prøvd selv.

Det stemmer nok bra.

Vi drakk champagne til pinnekjøtt i fjor på julaften. Det var slett ikke verst det heller, men heller ikke helt riktig. Om jeg skal drikke noe annet alkoholholdig til blir det juleøl.

Anonymkode: f7816...d22

Skrevet

Spør på polet, ja, og hvitvin funker til det meste av det det er vanlig å drikke rødvin til - for det er visstnok vanskelig å kjenne forskjell på smakene i en blindtest:

"Brochet dyed a white wine red and gave it to 54 oenology (wine science) students. The supposedly expert panel overwhelmingly described the beverage like they would a red wine. They were completely fooled." 

Kilde: https://www.realclearscience.com/blog/2014/08/the_most_infamous_study_on_wine_tasting.html

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...