Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg jobber som servitør på en av byens mest populære restauranter, og vi har også ganske stor plass, så det er populært å arrangere julebord her. Jeg begynte å jobbe i februar i år, så jeg har ikke erfart hvordan det er å jobbe under julebordsesongen, men vi har begynt å få flere selskaper nå, og hver eneste gang er det en eller to menn som ikke klarer å holde hendene sine for seg selv, eller la være å komme med ufine kommentarer. Og jeg begynner derfor å grue meg noe voldsomt til sesongen starter for fullt. 

Er det noen som har erfaring som kan hjelpe meg med hvordan jeg kan takle dette? I utgangspunktet er lederne her veldig på at vi må si ifra når sånne ting skjer, men når det er mange folk i restauranten er det ikke alltid tid til å ta opp sånne ting. 

Jeg er ung og ganske liten, så erfaringsmessig er det vanskelig for meg å bli tatt på alvor når jeg blir sint og sier ifra. 

Hvorfor er det så vanskelig å bare oppføre seg som folk? 😩

Anonymkode: 83947...a4e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du alliere deg litt med kolleger? Noen som har vært der lenger kanskje?

Det hjelper hvis flere kan spille litt på lag, dvs. om en annen servitør kommer bort og også sier ifra så skjønner man at restauranten tar det alvorlig.

Anonymkode: 6f519...1cf

Skrevet

Det er alltid tid til å ta opp dette, det er den viktigste prioriteringen du kan gjøre. Sørge for at personen får en advarsel med en gang, eller blir vist bort fra stedet. Og at eventuelt kan bytte til et annet bord. 

Anonymkode: 65d69...297

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du alliere deg litt med kolleger? Noen som har vært der lenger kanskje?

Det hjelper hvis flere kan spille litt på lag, dvs. om en annen servitør kommer bort og også sier ifra så skjønner man at restauranten tar det alvorlig.

Anonymkode: 6f519...1cf

Ja, men vi er dessverre overvekt av studenter som har dette som deltidsjobb, det er ikke alltid det er så mange der det nytter å si ifra til. Men det kan hende de passer på å ha flere ledere på jobb i helgene fremover da. 

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er alltid tid til å ta opp dette, det er den viktigste prioriteringen du kan gjøre. Sørge for at personen får en advarsel med en gang, eller blir vist bort fra stedet. Og at eventuelt kan bytte til et annet bord. 

Anonymkode: 65d69...297

Ja, jeg må jo prøve det, men det er noen av mennene som er så sneaky.. De tar på oss på en sånn måte som kan ha vært et uhell, så dersom vi sier ifra blir det bare sånn "herregud er du innbilsk eller?" hvis du skjønner hva jeg mener.. Kommentarene de slenger med er også sånne som stort sett bare vi servitørene hører, så det blir liksom ord mot ord. 

Skrevet

Si i fra hver gang. Snakk med sjefen din om det, be om et møte og fortell om dine bekymringer. Fortell akkurat det du skriver her.

Eneste måten å få slutt på sånn ufinheter på er å snakke høyt om det, og ikke være redd for å ta det videre.

Anonymkode: a9b91...60b

• Liker 2
Skrevet

Ja, jeg får vel bare kvinne meg opp og gjøre det 😊 takk for svar

Skrevet

Har du en mannlig kollega du kan alliere deg med? En som kan gå bort til vedkommende som klår og gi "klar beskjed"?

Det er nesten så jeg ville meldt til sjefen om hvilken bedrift det gjelder slik at leder der får beskjed. 

Anonymkode: 995b9...0c6

• Liker 1
Skrevet

Hver gang noe sånt skjer så skjemmer du vedkommende ut foran hele restauranten. Hadde ei kollega som ble utsatt for beføling under et julebord. Da det skjedde så skjelte hun han ut foran hele restauranten og han satt der i skam. Hvis du absolutt ikke vil gjøre det, gå til sjefen og få dem kastet ut. 

Anonymkode: 661fb...da2

• Liker 2
Skrevet

Prøv å få ordnet det sånn at han får en bedriten kveld, men gjerne slik at han ikke skjønner hvordan det henger sammen. Er det noen eldre servitriser som kan spille med dere yngre, og gi han litt uønsket oppmerksomhet? Evt noen mannlige servitører som vil være med på morroa og gi han veeldig mye oppmerksomhet? 

Skrevet

Si i fra høyt. Evt ta det med arrangøren av julebordet.

Som dørvakt hadde jeg nulltoleranse for slikt, selv om det var julebord. Jentene 'mine' skulle føle seg så trygg som mulig.

• Liker 3
Skrevet

Meld fra til sjefen din, så h*n viderebringer beskjed til arrangøren av julebordet. Det er totalt uakseptabel oppførsel. Har dere en dugelig dørvakt, så be ham gi vedkommende en advarsel. Eller be vedkommende å forlate stedet.

Anonymkode: ea559...7e9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...