Sorceress Skrevet 3. november 2018 #1 Skrevet 3. november 2018 (endret) Har noen en enkel og god oppskrift på eltefritt brød å dele? Er ute etter et sunt hverdagsbrød , som ikke krever tusen ingredienser og som smaker godt og holder seg et par dager. Har selvsagt googlet, men tar gjerne imot velprøvde oppskrifter også Endret 3. november 2018 av Sorceress
PhilosopherSe7en Skrevet 3. november 2018 #2 Skrevet 3. november 2018 Har ikke oppskriften foran meg nå, men vil bare skyte inn at eltefritt brød stekt i støpejernsgryte er helt fantastisk godt. Så luftig, sprø skorpe og ikke minst så enkelt å lage
T-Rex Skrevet 3. november 2018 #3 Skrevet 3. november 2018 Ikke meningen å avspore, men brødbakemaskin er faktisk en god idé, om du har plass. Det er en dingsboms som mange har fått i gave, og ikke bruker, så det kan være billig å få kjøpt en pent brukt. Deigen blir eltet sånn ca 100 ganger bedre enn du selv hadde giddet (om du ligner på meg sånn).
PhilosopherSe7en Skrevet 3. november 2018 #4 Skrevet 3. november 2018 Eltefritt brød er så ekstremt mye bedre enn disse kompakte og harde brødene en får fra en brødbakemaskin. For ikke å snakke om at halve brødet er et stort hull etter eltekroken.
moroklompen Skrevet 3. november 2018 #5 Skrevet 3. november 2018 Dette er den beste oppskriften jeg har prøvd 😀 https://www.godt.no/oppskrift/1739/maria-skappels-hjemmebakte-speltbroed-uten-elting 1
T-Rex Skrevet 3. november 2018 #6 Skrevet 3. november 2018 2 minutter siden, PhilosopherSe7en said: Eltefritt brød er så ekstremt mye bedre enn disse kompakte og harde brødene en får fra en brødbakemaskin. For ikke å snakke om at halve brødet er et stort hull etter eltekroken. For å være ærlig, har jeg aldri forsøkt eltefritt brød. Siden du lovpriser det sånn, skal jeg prøve. Men jeg har bakt litt vanlig brød uten og med brødbakemaskin, og mener at dingsen fortjener en plass på kjøkkenet.
Sorceress Skrevet 3. november 2018 Forfatter #7 Skrevet 3. november 2018 10 minutter siden, T-Rex skrev: Ikke meningen å avspore, men brødbakemaskin er faktisk en god idé, om du har plass. Det er en dingsboms som mange har fått i gave, og ikke bruker, så det kan være billig å få kjøpt en pent brukt. Deigen blir eltet sånn ca 100 ganger bedre enn du selv hadde giddet (om du ligner på meg sånn). Har hatt sånn en dingseboms i flere år, ulike merker. Helt ok grei å bruke dengang da livet var hektisk med ørten matpakker som skulle smøres til barneskolebarn, men skikkelig hjemmebakt synes jeg ikke det blir. 5 minutter siden, moroklompen skrev: Dette er den beste oppskriften jeg har prøvd 😀 https://www.godt.no/oppskrift/1739/maria-skappels-hjemmebakte-speltbroed-uten-elting Takk, den ser veldig fin ut! 8 minutter siden, PhilosopherSe7en skrev: Eltefritt brød er så ekstremt mye bedre enn disse kompakte og harde brødene en får fra en brødbakemaskin. For ikke å snakke om at halve brødet er et stort hull etter eltekroken. Haha, ja den eltekroken er dønn irriterende 😄
T-Rex Skrevet 3. november 2018 #8 Skrevet 3. november 2018 Just now, Sorceress said: Har hatt sånn en dingseboms i flere år, ulike merker. Helt ok grei å bruke dengang da livet var hektisk med ørten matpakker som skulle smøres til barneskolebarn, men skikkelig hjemmebakt synes jeg ikke det blir. Det må sies at jeg bruker maskina mest til elting og heving, og steker brød/boller på vanlig måte i ovn. Da blir det bra.
Rotehodet Skrevet 3. november 2018 #9 Skrevet 3. november 2018 30 minutter siden, PhilosopherSe7en skrev: Eltefritt brød er så ekstremt mye bedre enn disse kompakte og harde brødene en får fra en brødbakemaskin. For ikke å snakke om at halve brødet er et stort hull etter eltekroken. Rart. Har brukt brødbakemaskin i en årrekke, og ikke merket noe til at de er harde og kompakte. De nye brødbakemaskinene legger ned eltekroken før de stekes så de får heller ikke de store hullene.
AnonymBruker Skrevet 3. november 2018 #10 Skrevet 3. november 2018 https://frutimian.no/2016/02/27/eltefritt-brod-med-fullkornshvetemel/ Anonymkode: 96d35...83e
T-Rex Skrevet 3. november 2018 #11 Skrevet 3. november 2018 3 minutter siden, Rotehodet said: Rart. Har brukt brødbakemaskin i en årrekke, og ikke merket noe til at de er harde og kompakte. De nye brødbakemaskinene legger ned eltekroken før de stekes så de får heller ikke de store hullene. Da fikk jeg visst avsporet likevel. Det var ikke meningen. Tilbake til oppskrifter på eltefrie brød!
AnonymBruker Skrevet 3. november 2018 #12 Skrevet 3. november 2018 ELSKER DETTE! https://matpaabordet.no/2011/01/07/eltefritt-brod-bak-brod-i-helgen-film/ Anonymkode: bfd5d...e05
PhilosopherSe7en Skrevet 4. november 2018 #13 Skrevet 4. november 2018 19 hours ago, AnonymBruker said: ELSKER DETTE! https://matpaabordet.no/2011/01/07/eltefritt-brod-bak-brod-i-helgen-film/ Anonymkode: bfd5d...e05 Dette er jo bare hvetemel. Sikkert greit for dem som bare spiser loff!
LiseOslo Skrevet 5. november 2018 #14 Skrevet 5. november 2018 On 11/4/2018 at 11:10 AM, PhilosopherSe7en said: Dette er jo bare hvetemel. Sikkert greit for dem som bare spiser loff! Bytt ut halvparten av hvetemelet med sammalt, blir veldig godt & sunt 🙂
AnonymBruker Skrevet 5. november 2018 #15 Skrevet 5. november 2018 https://brodogkorn.no/oppskrift/grovt-grytebrod/ Her er et halvgrovt brød, har bakt det noen ganger. Varier på å bryke bygg og sammalt hvete. Bruk gjerne sammalt hvet fin. Det gir fin konsistens. Så lenge du bruker sammalt mel er brødet halvgrovt, uansett om det er fint eller grovt malt. Vanlig misforståelse er at malingsgraden avgjø om mel er grovt eller fint, men det har med hvor stor del av kornet som er med. I sammalt mel er hele kornet malt. I siktet hvete mel er skallet og klien skilt fra kjernen før maling. Anonymkode: f0c19...443
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå