Gå til innhold

Kva slags by er best?

Anbefalte innlegg

Gjest Seleena
Skrevet

Eg klarar ikkje å bestemme meg for kva slags by eg vil studere i!! Og treng hjelp til å finne ein sakleg grunn til å velge den eine framfor den andre.

Mine inntrykk:

Bergen - Trygt. Godt kjent. Ikkje langt i frå

heime. Mange vener i denne byen. Dyrt

Trondheim - Ukjent by. NTNU er kjempespennande. Ingen vener som resulterar at eg blir kjent med andre. Billig?

Stavanger - Kjenner nokre folk. Personleg by. Solastranda.

Oslo - Upersonleg by. Kjenner ingen. Dyrt. Stort sjølv om liten by. Mange mulighetar.

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

Eg studerer i Bergen, og trives utruuuuuuuuleg godt! Kunne aldri ha tenkt meg å studert i ein annan by. Bergen har alt, natur og friluftsliv, by og uteliv, konsertar, butikkar, og yrande student-liv. "Storbyens muligheter - småbyens sjarm."

Om det er dyrt, tja, eg betaler berre 2600,- for å bu der eg bur, 11 min å gå frå skulen. Så det treng ikjke vere så gale. Eg bur forresten i kollektiv, det er heilt topp, ny-oppussa og fint.

Gjest Seleena
Skrevet

2600 var supert! Kjenner ei som bur i sentrum ved bryggen, og ho betalar 3000 inkl strøm - og klagar!

Du har rett! Eg må ha natur og skimulighet - Bergen er fin sånnn. 1 time til voss eller Eikedalen. Oslo har så og sei ikkje skimulighet og ikkje Stavanger heller.

Gjest gjest1
Skrevet

Kva vil du studere då, Seleena?

Skrevet

Jeg studerer i Oslo og trives veldig godt. Det er bare 40 på kullet mitt så man blir kjent med de fleste. Liker alle mulighetene som finnes i byen. Dessuten er studiet mitt her i Oslo (psykologi) det beste i Norge og blandt de beste i verden.

Gjest Anonymous
Skrevet

Trondheim er vel ikke så annerledes i pris enn Berngen, vil jeg tro. Godt studentmiljø, hvis du engasjerer deg bittelitt blir du fort kjent med mange. Masse skimuligheter, nesten litt for mye snø og dårlig vær, men en hyggelig by.

Stavanger vet jeg ingenting om...

Bergen er også en fin by, men jeg tror faktisk studentmiljøet er "greiere" i Trondheim, men det kommer selvsagt an på hva slags studium du velger og hvordan du er som person.

Oslo - der er jeg litt inhabil, da jeg er derfra. Hvis du skal studere på et stort åpent studium skjønner jeg at du er bekymret for det sosiale, ellers er det jo masse en kan engasjere seg i der, da... Skimuligheter må du vel til Norefjell for å benytte deg av hvis været fortsetter å være som i år, men ellers er marka både stor og fin og variert.

Har du muligheter eller lyst til å studere ved distriktshøgskolene?

Gjest gjest1
Skrevet

Som trønder og tronhjemspie er jeg nok en smule inhabil her....

Men Trondheim er en utrolig hyggelig by! Studentmiljøet er aktivt og spennede, og det er gode fadderordninger. Det er ikke noe problem å bli kjent med folk. Trondheim er stor nok til å tilby det meste samtidig som den er liten nok til å bli koselig.

Gjest TomKrus
Skrevet
Trondheim - Ukjent by. NTNU er kjempespennande. Ingen vener som resulterar at eg blir kjent med andre. Billig?

Det er det beste med Trondheim som studentby: 3 000 innflyttere som er sugne på nye venner.

Ikke uten grunn at studentene i denne byen er mer fornøyd med byen sin, enn studenter i andre byer i landet, noe som gjør dette til studentby nummer en i Norge.

Gjest Chrizzy
Skrevet

Tromsø og Bodø :sjarmor:

For ikke å snakke om Alta :ler: Nei, det mener jeg faktisk ikke, håper ingen blir sur på meg nå :roll:

Gjest Bellatrix
Skrevet

Kjenner folk som har stortrivdes i Alta også. :wink:

Gjest Chrizzy
Skrevet
Kjenner folk som har stortrivdes i Alta også. :wink:

Joda, tenkte bare at det kanskje er litt lite, men skolen er sikker kjempe bra. Hadde tenkt å studere russisk der, å de jeg har pratet som har gått der er fornøyd :)

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg er fra Trondheim, og det er en kjempefin by og jeg trives godt her, men jeg studerte i Oslo. Jeg vil egentlig anbefale denne byen også. Mye å se og alltid noe å finne på. Men på den andre siden er den veeeldig upersonlig og hvis du ikek finner noen venner der, ken jeg tenke meg det hadde vært tungt å bo der, men ....synes ikke du skal utelukek Oslo...

Skrevet

Jeg studerer også i Bergen og stortrives! En kjempeby! Er selv fra Sandnes, men trives ikke det grann i Stavanger, vet ikke helt hvorfor..

Skrevet
Er selv fra Sandnes, men trives ikke det grann i Stavanger, vet ikke helt hvorfor..

:ler: Stavangerfolk og Sandnesfolk trives kanskje ikke så godt sammen.

Hilsen samboer med en siddis :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...