Gå til innhold

Har naboer lov til å filme inn i andres leiligheter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Har naboer lov til å filme og å ta bilder inn i andres leiligheter? Hvis de filmer og tar bilder fra sin egen eindom.

Anonymkode: 284be...7a2

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan muuuligens gå under forstyrrelse av privatlivets fred, men jeg tror det først i praksis blir mulig å forfølge det rettslig om materialet publiseres noe sted. Altså så lenge naboen har materialet på sitt kamera/PC etc, har du ikke så mye du skulle ha sagt, men havner det andre steder, er det (oftest) klart ulovlig.

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, T-Rex skrev:

Det kan muuuligens gå under forstyrrelse av privatlivets fred, men jeg tror det først i praksis blir mulig å forfølge det rettslig om materialet publiseres noe sted. Altså så lenge naboen har materialet på sitt kamera/PC etc, har du ikke så mye du skulle ha sagt, men havner det andre steder, er det (oftest) klart ulovlig.

Takk for svar. :)

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Har naboer lov til å filme og å ta bilder inn i andres leiligheter? Hvis de filmer og tar bilder fra sin egen eindom.

Helt klart nei. Les på datatilsynet.no 

Du har ikke en gang lov til å sette opp et kamera på din egen eiendom som filmer deler eller hele området der offentlig ferdsel foregår..

Anonymkode: cd978...a80

• Liker 10
Skrevet

Nei

Skrevet

Nei, såklart har ikke noen lov til det.

Anonymkode: 5c27c...63f

Skrevet

Nei det er ikke lov, uavhengig om det publiseres 

Skrevet

Nei. Hvis man har overvåkingskamera, er det ikke lov til å filme ut mot gaten, eller på andres hus/naboer, kun sitt eget hjem. Og selvsagt er det ikke lov med mobil/fotoapparat heller. 

Anonymkode: d4348...5b8

Skrevet

Dere som mener dette er forbudt, kan dere vise til et slikt forbud?

Det er forøvrig ikke noe forbud mot å sette opp overvåkingskameraer, men området må skiltes med at det er kameraovervåking på stedet.

Skrevet
8 minutter siden, T-Rex said:

Dere som mener dette er forbudt, kan dere vise til et slikt forbud?

Det er forøvrig ikke noe forbud mot å sette opp overvåkingskameraer, men området må skiltes med at det er kameraovervåking på stedet.

Nei dette er feil. Det er forbud å sette opp overvåkningskamera som får med seg noe annet enn din egen eiendom. Og du trenger ikke å skilte med at du overvåker din egen eiendom heller.

Anonymkode: acc92...18c

• Liker 3
Skrevet

Loven er krystallklar 

https://www.datatilsynet.no/regelverk-og-verktoy/veiledere/kameraovervaking/hvor-er-kameraovervaking-lov/

Jeg har lyst å bruke ringeklokke med kamera som aktiveres når noen går på trappen grunnet mange rumenere som sniker rundt i nabolaget, men i og med at jeg bor i rekkehus, så vil rekkevidden av dette kameraet gjøre slik at sensoren vil aktiveres når folk går forbi på stikkveien og naboen går inn til seg selv, dermed kan jeg ikke bruke det. 

Anonymkode: 6f135...0b5

Skrevet

Jeg kjenner jeg blir nysgjerrig på historien bak spørsmålet jeg... Hint, hint.. 

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Loven er krystallklar 

https://www.datatilsynet.no/regelverk-og-verktoy/veiledere/kameraovervaking/hvor-er-kameraovervaking-lov/

Jeg har lyst å bruke ringeklokke med kamera som aktiveres når noen går på trappen grunnet mange rumenere som sniker rundt i nabolaget, men i og med at jeg bor i rekkehus, så vil rekkevidden av dette kameraet gjøre slik at sensoren vil aktiveres når folk går forbi på stikkveien og naboen går inn til seg selv, dermed kan jeg ikke bruke det. 

Anonymkode: 6f135...0b5

Regelverket for bruk av overvåkingskameraer er forsåvidt ganske klart, men med litt rom for tolkning her og der. Det er likevel ikke det TS spør om, om jeg forstår det rett, men om naboen kan stå på balkongen/terrassen sin og ta bilder i retning av panoramavinduet til naboen, og derigjennom ta bilder av det som befinner seg inni naboens hus.

Det sier seg selv at dette ikke er noe folk bør gjøre, men jeg tror altså ikke at det er noe direkte forbud mot det, utover dette med å krenke privatlivets fred. Men om naboen faktisk gjør dette, er det jo ikke noe man finner ut før det eventuelt får konsekvenser som i seg selv kan være straffbare. Som å legge ut bilder av noen som har seg på sofaen, for eksempel.

Skrevet

Det har de nok ikke, men hvis dere driver lett synlig med noe som kan virke svært sjenerende for andre, kan det muligens være et grensetilfelle. Tenker f.eks på hvis dere har alle gardiner fratrukket og veldig sterkt lys på, samtidig som dere står i vinduet og har åpenlys sex :fnise: 

Jeg fikk nemlig veldig assosiasjoner til denne tråden da jeg leste dette ;) 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...