AnonymBruker Skrevet 3. november 2018 #1 Skrevet 3. november 2018 Hei. Har naboer lov til å filme og å ta bilder inn i andres leiligheter? Hvis de filmer og tar bilder fra sin egen eindom. Anonymkode: 284be...7a2 1
T-Rex Skrevet 3. november 2018 #2 Skrevet 3. november 2018 Det kan muuuligens gå under forstyrrelse av privatlivets fred, men jeg tror det først i praksis blir mulig å forfølge det rettslig om materialet publiseres noe sted. Altså så lenge naboen har materialet på sitt kamera/PC etc, har du ikke så mye du skulle ha sagt, men havner det andre steder, er det (oftest) klart ulovlig. 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2018 #3 Skrevet 3. november 2018 2 timer siden, T-Rex skrev: Det kan muuuligens gå under forstyrrelse av privatlivets fred, men jeg tror det først i praksis blir mulig å forfølge det rettslig om materialet publiseres noe sted. Altså så lenge naboen har materialet på sitt kamera/PC etc, har du ikke så mye du skulle ha sagt, men havner det andre steder, er det (oftest) klart ulovlig. Takk for svar. Anonymkode: 284be...7a2
AnonymBruker Skrevet 4. november 2018 #4 Skrevet 4. november 2018 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei. Har naboer lov til å filme og å ta bilder inn i andres leiligheter? Hvis de filmer og tar bilder fra sin egen eindom. Anonymkode: 284be...7a2 Helt klart nei. Les på datatilsynet.no Du har ikke en gang lov til å sette opp et kamera på din egen eiendom som filmer deler eller hele området der offentlig ferdsel foregår.. Anonymkode: cd978...a80 10
AnonymBruker Skrevet 4. november 2018 #6 Skrevet 4. november 2018 Nei, såklart har ikke noen lov til det. Anonymkode: 5c27c...63f
Chablis Skrevet 4. november 2018 #7 Skrevet 4. november 2018 Nei det er ikke lov, uavhengig om det publiseres
AnonymBruker Skrevet 4. november 2018 #8 Skrevet 4. november 2018 Nei. Hvis man har overvåkingskamera, er det ikke lov til å filme ut mot gaten, eller på andres hus/naboer, kun sitt eget hjem. Og selvsagt er det ikke lov med mobil/fotoapparat heller. Anonymkode: d4348...5b8
T-Rex Skrevet 4. november 2018 #9 Skrevet 4. november 2018 Dere som mener dette er forbudt, kan dere vise til et slikt forbud? Det er forøvrig ikke noe forbud mot å sette opp overvåkingskameraer, men området må skiltes med at det er kameraovervåking på stedet.
AnonymBruker Skrevet 4. november 2018 #10 Skrevet 4. november 2018 8 minutter siden, T-Rex said: Dere som mener dette er forbudt, kan dere vise til et slikt forbud? Det er forøvrig ikke noe forbud mot å sette opp overvåkingskameraer, men området må skiltes med at det er kameraovervåking på stedet. Nei dette er feil. Det er forbud å sette opp overvåkningskamera som får med seg noe annet enn din egen eiendom. Og du trenger ikke å skilte med at du overvåker din egen eiendom heller. Anonymkode: acc92...18c 3
AnonymBruker Skrevet 5. november 2018 #11 Skrevet 5. november 2018 Loven er krystallklar https://www.datatilsynet.no/regelverk-og-verktoy/veiledere/kameraovervaking/hvor-er-kameraovervaking-lov/ Jeg har lyst å bruke ringeklokke med kamera som aktiveres når noen går på trappen grunnet mange rumenere som sniker rundt i nabolaget, men i og med at jeg bor i rekkehus, så vil rekkevidden av dette kameraet gjøre slik at sensoren vil aktiveres når folk går forbi på stikkveien og naboen går inn til seg selv, dermed kan jeg ikke bruke det. Anonymkode: 6f135...0b5
Chablis Skrevet 5. november 2018 #12 Skrevet 5. november 2018 Jeg kjenner jeg blir nysgjerrig på historien bak spørsmålet jeg... Hint, hint.. 1
T-Rex Skrevet 5. november 2018 #13 Skrevet 5. november 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Loven er krystallklar https://www.datatilsynet.no/regelverk-og-verktoy/veiledere/kameraovervaking/hvor-er-kameraovervaking-lov/ Jeg har lyst å bruke ringeklokke med kamera som aktiveres når noen går på trappen grunnet mange rumenere som sniker rundt i nabolaget, men i og med at jeg bor i rekkehus, så vil rekkevidden av dette kameraet gjøre slik at sensoren vil aktiveres når folk går forbi på stikkveien og naboen går inn til seg selv, dermed kan jeg ikke bruke det. Anonymkode: 6f135...0b5 Regelverket for bruk av overvåkingskameraer er forsåvidt ganske klart, men med litt rom for tolkning her og der. Det er likevel ikke det TS spør om, om jeg forstår det rett, men om naboen kan stå på balkongen/terrassen sin og ta bilder i retning av panoramavinduet til naboen, og derigjennom ta bilder av det som befinner seg inni naboens hus. Det sier seg selv at dette ikke er noe folk bør gjøre, men jeg tror altså ikke at det er noe direkte forbud mot det, utover dette med å krenke privatlivets fred. Men om naboen faktisk gjør dette, er det jo ikke noe man finner ut før det eventuelt får konsekvenser som i seg selv kan være straffbare. Som å legge ut bilder av noen som har seg på sofaen, for eksempel.
Ullvott Skrevet 5. november 2018 #14 Skrevet 5. november 2018 Det har de nok ikke, men hvis dere driver lett synlig med noe som kan virke svært sjenerende for andre, kan det muligens være et grensetilfelle. Tenker f.eks på hvis dere har alle gardiner fratrukket og veldig sterkt lys på, samtidig som dere står i vinduet og har åpenlys sex Jeg fikk nemlig veldig assosiasjoner til denne tråden da jeg leste dette 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå