Gå til innhold

Er folk på landet gjerrig knarker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Satt å kjedet meg på nattvakt i natt og så på finn. Har et lite snekker verksted, eller en garasje som det også kalles og er alltid på utkikk etter tre materialer. Om det er 100 år gammelt eller ferdig tørket for 2 dager siden, spiller liten rolle eller hva slags material det er.

Bor selv nesten i trondheim, heldigvis. Her gir folk bort mye slikt eller selger til meget billig penge. Men tar man en tur over fjorden, skal folk ha betalt ja. Har de noe til overs etter oppussing, skal de ha 90 kr m til noe butikken selger for 100 kr m. Eller skal de kvitte seg med et halv rottent vedsjul, legger de det ut for 2000 kr. Om noen i byen skal kvitte seg med noe slikt, står det kom og hent.

Minner meg om den ene gangen jeg dro et stykke på bøgda for å kjøpe edeltre av en dame. Tok seg godt betalt her også ja, men var eneste som hadde det jeg trengte. Hun hadde en hel fjøs med material. Alt fra avkappede sengfjøler til tømmer. Jeg spurte om hun hadde noe planer med alt dette, da lo hun å sa nei aldrig i livet. Spurte da om jeg fikk et par plater med på kjøpet. Kontant nei, måtte punge ut for det.

Så da er spm er landsbyfolk kjipinger? Vet at bønder kan være litt kjendiser for hording da.

Anonymkode: eb7d8...23d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Byfolk har ofte høyere lønninger, mindre fritid og mindre oppbevaringsplass, dermed blir det en gode for dem dersom noen kan fjerne sakene de ikke har behov for. 

Anonymkode: 00a38...74b

• Liker 9
Skrevet

Jeg bor på landet. Det er to grunner til prisene her. For det første ser vi verdier i det meste, nesten alt kan brukes til noe. For det andre forlanger vi høyere priser fra folk fra byen. 

Anonymkode: 08c4d...325

• Liker 11
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Byfolk har ofte høyere lønninger, mindre fritid og mindre oppbevaringsplass, dermed blir det en gode for dem dersom noen kan fjerne sakene de ikke har behov for. 

Anonymkode: 00a38...74b

Hmm, hvorfor har byfolk høyere lønninger?

Oppbevaringsplass, den ser jeg.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor på landet. Det er to grunner til prisene her. For det første ser vi verdier i det meste, nesten alt kan brukes til noe. For det andre forlanger vi høyere priser fra folk fra byen. 

Ikke om det råtner bort. Dersom man lagrer trevare bør man være ganske obs på diverse. Har selv hatt biller som har ødelagt bjelker hvor ikke all barken var tatt vekk.

Skrevet

Ja det er de.

Anonymkode: cabc9...a0e

• Liker 1
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker said:
Hmm, hvorfor har byfolk høyere lønninger?

Fordi jobbene der jevnt over krever høyere utdanning enn de på landet. Det driver opp prisene på f.eks. boliger, som gjør at lønningene til de som ikke har høy utdanning også må være høyere enn der det er billigere å bo.

Anonymkode: 0203c...b24

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fordi jobbene der jevnt over krever høyere utdanning enn de på landet. Det driver opp prisene på f.eks. boliger, som gjør at lønningene til de som ikke har høy utdanning også må være høyere enn der det er billigere å bo.

Anonymkode: 0203c...b24

Har selv bodd på landet og leide hus til 2000 pr mnd. Er noen år siden, men var veldig billig da også. Måtte pendle til jobb og mat kostet nesten det dobbelte. Pluss betale for brøyting. Så det ble til sammen ikke så fantastisk mye billigere en byen. Men kunne aldri leid det huset i oslo da, hadde nok kosta 10000 pr mnd på den tiden.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke rart dere blir sett ned på med den holdningen der

Anonymkode: 604c4...a6f

• Liker 1
Skrevet

Den gjennomsnittlige landsbygdbeboeren forstår kanskje økonomi bedre enn den gjennomsnittlige bybeboeren.

• Liker 6
Skrevet

For meg har det med oppbevaring å gjøre. Jeg bor i byen, har ikke råd til å leie lagerrom til skrot, har ikke transportmuligheter til å få kastet det på dynga, og i stua vil jeg ihverfall ikke ha det. Hadde det vært hos foreldrene mine på bygda, så hadde jeg bare satt det inni boden/garasjen/skuret/uthuset/ eller bak garasjen, skuret og uthuset, eller fått naboen til å oppbevare det i fjøset eller stallen, etc etc, du forstår poenget. Der har de tid og plass til å vente på kjøper.

Anonymkode: 641ed...ed7

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Satt å kjedet meg på nattvakt i natt og så på finn. Har et lite snekker verksted, eller en garasje som det også kalles og er alltid på utkikk etter tre materialer. Om det er 100 år gammelt eller ferdig tørket for 2 dager siden, spiller liten rolle eller hva slags material det er.

Bor selv nesten i trondheim, heldigvis. Her gir folk bort mye slikt eller selger til meget billig penge. Men tar man en tur over fjorden, skal folk ha betalt ja. Har de noe til overs etter oppussing, skal de ha 90 kr m til noe butikken selger for 100 kr m. Eller skal de kvitte seg med et halv rottent vedsjul, legger de det ut for 2000 kr. Om noen i byen skal kvitte seg med noe slikt, står det kom og hent.

Minner meg om den ene gangen jeg dro et stykke på bøgda for å kjøpe edeltre av en dame. Tok seg godt betalt her også ja, men var eneste som hadde det jeg trengte. Hun hadde en hel fjøs med material. Alt fra avkappede sengfjøler til tømmer. Jeg spurte om hun hadde noe planer med alt dette, da lo hun å sa nei aldrig i livet. Spurte da om jeg fikk et par plater med på kjøpet. Kontant nei, måtte punge ut for det.

Så da er spm er landsbyfolk kjipinger? Vet at bønder kan være litt kjendiser for hording da.

Det er jo du som er en gjerrigknark, kan ikke forvente å få trematerialer gratis fordi eieren ikke har planer for materialene. Ting koster også mer i innkjøp på bygdene på grunn av kostnadene med transport.

Anonymkode: da699...719

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo du som er en gjerrigknark, kan ikke forvente å få trematerialer gratis fordi eieren ikke har planer for materialene. Ting koster også mer i innkjøp på bygdene på grunn av kostnadene med transport.

Anonymkode: da699...719

Nei det er jeg faktisk ikke du.

Ser forskjellene på hva folk legger ut til pris, på bygd og by. Folka på landet kaster heller ting på dynga en å legge det ut gratis tipper jeg. Skal ha penger. Folk i byene ser ut til å legge det meste som er gammelt ut på nett, for at noen skal ta vare på det.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke rart dere blir sett ned på med den holdningen der

Anonymkode: 604c4...a6f

Fordi bygdefolket ikke har bruk og kast mentalitet, mener du?🙄 

Anonymkode: d61fe...4d3

• Liker 1
Skrevet

Psykologisk. Er det gratis er det søppel. Koster det 50-150 kr. Da er det et funn.

Anonymkode: e6882...8e6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...