Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg er relativt fersk med å prøve vektnedgang og har nå Lifesum! 1931 kcal er dagsbehovet jeg skal greie meg med. 

Stemmer det? Jeg er 97 kg og 169 høy. Har lagt inn moderat trening. Altså ikke for mye. Vil gå ned 10 kg. 

Problemet er at jeg syns 1931 kcal virker mye? Det var Lifesum som kom med dette.

Kan noen fortelle meg sin vekt og høyde og hvor mye kcal har du i løpet av en dag? Jeg trener ikke spesielt mye. 

Anonymkode: 3b327...b71

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hei, jeg er relativt fersk med å prøve vektnedgang og har nå Lifesum! 1931 kcal er dagsbehovet jeg skal greie meg med. 

Stemmer det? Jeg er 97 kg og 169 høy. Har lagt inn moderat trening. Altså ikke for mye. Vil gå ned 10 kg. 

Problemet er at jeg syns 1931 kcal virker mye? Det var Lifesum som kom med dette.

Kan noen fortelle meg sin vekt og høyde og hvor mye kcal har du i løpet av en dag? Jeg trener ikke spesielt mye. 

Jeg er 170 høy og veier 112 kg. Ligger på rundt 1500 kalorier daglig og går ned ca 0,8 kg i uken.  Jeg er ikke så veldig aktiv da:p stillesittende jobb, men går tur nesten hver dag + styrketrening 3 dager i uken

Anonymkode: 59a2c...256

AnonymBruker
Skrevet

Hvor kom du frem til 1500 kcal? Var det en APP som regnet det ut?

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg har brukt denne kalkulatoren for å regne https://www.melk.no/bmi. La inn tallene dine, og hvis du har en sittestillende jobb og er lite aktiv sier den du bør spise 1751 kalorier. Har du en stående/gående jobb kan du spise opptil 2000. Jeg har forholdt meg til den kalkulatoren når jeg har gått ned 12 kg, og det har fungert veldig bra :) 

• Nyttig 1
Skrevet

Bare en liten tanke til alle dere som ønsker vektnedgang (inkludert meg selv) Det snakkes så mye om kalorier og bmi og alt det der...

Men når vekten går nedover, krymper også størrelsen på organene våre, så det er i bunn og grunn det "slanking" går ut på. 

Den til enhver tids fysiske størrelse på mage-tarm systemet vil da "automatisk" påvirke resten av kroppens fysiologi (i positiv forstand = krympflasjon)

AnonymBruker
Skrevet
sminkebord skrev (1 time siden):

Jeg har brukt denne kalkulatoren for å regne https://www.melk.no/bmi. La inn tallene dine, og hvis du har en sittestillende jobb og er lite aktiv sier den du bør spise 1751 kalorier. Har du en stående/gående jobb kan du spise opptil 2000. Jeg har forholdt meg til den kalkulatoren når jeg har gått ned 12 kg, og det har fungert veldig bra :) 

Så flott! Jeg var inne på den kalkulatoren nå. Litt greit å se at jeg muligens bør ha mindre kcal enn 1931 for å gå ned i vekt. 

Skrevet

Jeg er fortsatt et stykke fra målet mitt, men jeg er så glad for at klærne passer greit igjen. Nå har jeg ikke veid meg siste par uker fordi jeg har vært så demotivert, men jeg kjøpte nytt undertøy og hadde gått en størrelse ned i truse også. Og magen! Endelig kvitt mye av magen. Så alt i alt er jeg ganske fornøyd nå selv om jeg ikke har nådd målet vektmessig. 
Fra 80 kg i januar til cirka 72 nå.

IMG_5437.thumb.jpeg.29ae2fbc0592fc93b6d1f268263ba164.jpeg

• Liker 6
Skrevet

Målte hofte og midje i dag og jeg fikk meg en skikkelig positiv overraskelse. På halvannet år har jeg mistet 32 cm i midjen og 22 cm på hofta, og BT er blitt tipptopp, KMI fra 41,3 til 30,2🙏 Nytt liv, bedre helse er for min del er det det viktigste av alt💗 

Heier på oss som gjør grep for å komme oss ut av hengemyra, alle skritt teller (bokstavelig talt også🤭)!

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Saima skrev (5 timer siden):

Målte hofte og midje i dag og jeg fikk meg en skikkelig positiv overraskelse. På halvannet år har jeg mistet 32 cm i midjen og 22 cm på hofta, og BT er blitt tipptopp, KMI fra 41,3 til 30,2🙏 Nytt liv, bedre helse er for min del er det det viktigste av alt💗 

Heier på oss som gjør grep for å komme oss ut av hengemyra, alle skritt teller (bokstavelig talt også🤭)!

Hadde du høyt BT? Gått på medisin? Har du sluttet på medisin nå? Er nysgjerrig fordi jeg hadde gjerne blitt av medisinen. Du trenger ikke å svare hvis du ikke ønsker. Du er og har vært superflink og er til inspirasjon. 💪🏼 Er så gøy å lese om andres fremgang 😊

Anonymkode: 4d021...2e1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hadde du høyt BT? Gått på medisin? Har du sluttet på medisin nå? Er nysgjerrig fordi jeg hadde gjerne blitt av medisinen. Du trenger ikke å svare hvis du ikke ønsker. Du er og har vært superflink og er til inspirasjon. 💪🏼 Er så gøy å lese om andres fremgang 😊

Gikk ikke på medisiner, men mulig jeg hadde måttet det om jeg ikke hadde endret livsførselen min🤭 Hadde BT på 140/93, undertrykket var mest bekymringsfullt🥴 hadde mye væske i kroppen som pumpa (❤️) ikke klarte å sirkulere godt nok, nå bruker jeg en skostørrelse mindre og har måttet stramme inn klokkereima🙏

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Saima skrev (1 time siden):

Gikk ikke på medisiner, men mulig jeg hadde måttet det om jeg ikke hadde endret livsførselen min🤭 Hadde BT på 140/93, undertrykket var mest bekymringsfullt🥴 hadde mye væske i kroppen som pumpa (❤️) ikke klarte å sirkulere godt nok, nå bruker jeg en skostørrelse mindre og har måttet stramme inn klokkereima🙏

Ja det var litt høyt. Jeg hadde ikke under 110 i undertrykk når jeg døgnmålte så ble satt på medisiner med en gang. Det er digg å se resultater på helsen og ikke bare vekten. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Ja det var litt høyt. Jeg hadde ikke under 110 i undertrykk når jeg døgnmålte så ble satt på medisiner med en gang. Det er digg å se resultater på helsen og ikke bare vekten. 

Ja, sant? Jeg ønsker for deg at helsa blir bedre, bekker små gjør stor å☀️

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.5.2025 den 11.08):

Daglig powerwalk på 6-8 km var nok langt mer effektfullt for vektnedgang enn å jogge en gang eller to i uka.

Anonymkode: d183d...9f3

Ja, det er helt klart! Men jeg satser på å få økt antall joggeturer etter hvert nå som jeg har blitt glad i det og merker fremgang. Får ta powerwalk de dagene jeg ikke jogger 😊

Anonymkode: c4b6c...14b

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.6.2025 den 14.08):

Jeg veide 111 kilo og er 168 høy. Jeg startet (i samarbeid med legen) ett regime hvor jeg spiste ca 800 kalorier dagen. Nå er dette ikke for alle, men legen sa at så lenge jeg fikk i meg nok sundt fett, nok protein og drakk nok vann kunne jeg gå i så mye kaloriunderskudd jeg ville. Tok også kosttilskudd. Jeg lagde store portioner av sunn mat. Feks grønnsaksuppe. Gikk ned 30 kilo på fire måneder. På denne tiden var jeg permittert pga av covid, så jeg gikk flere lange turer og sykkelturer hver dag. De neste 10 kiloene satt hardere og jeg brukte mer tid på dem. Det var beintøft i begynnelsen men så ble kroppen vant til det. Nå spiser jeg ca 2200 kalorier dagen, har enkelte dager jeg koser meg ekstra, men har også 1-2 dager i uken jeg bare drikker vann. Nå har jeg en ganske aktiv jobb. Har holdt vekten i over tre år, den har variert med 3-4 kilo, men da tar jeg meg raskt sammen. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
ThereGoesBob skrev (På 3.6.2025 den 14.49):

Bare en liten tanke til alle dere som ønsker vektnedgang (inkludert meg selv) Det snakkes så mye om kalorier og bmi og alt det der...

Men når vekten går nedover, krymper også størrelsen på organene våre, så det er i bunn og grunn det "slanking" går ut på. 

Den til enhver tids fysiske størrelse på mage-tarm systemet vil da "automatisk" påvirke resten av kroppens fysiologi (i positiv forstand = krympflasjon)

For noe tull. Herregud 

Anonymkode: b3d3c...970

• Liker 1
Skrevet
ThereGoesBob skrev (På 3.6.2025 den 14.49):

For noe tull. Det eneste som krymper over tid er magesekken, ettersom den har blitt strukket ut av for høyt inntak av mat. Vær så snill å ikke kom med sånn vas, det hjelper ingen. Det er fett og muskelmasse som påvirker vekten.

• Liker 1
Skrevet
Hannabanna skrev (4 timer siden):

For noe tull. Det eneste som krymper over tid er magesekken, ettersom den har blitt strukket ut av for høyt inntak av mat. Vær så snill å ikke kom med sånn vas, det hjelper ingen. Det er fett og muskelmasse som påvirker vekten.

Read and weep...

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC5183727/

• 4 uker senere...
Skrevet

Noen andre som har lagt merke til tydeligere rynker etter vektnedgang? Sliter spesielt i pannen på den ene siden. Tror jeg har litt tunge øyebryn(hvis det er en ting), og løfter de uten jeg tenker på det. Er jo deilig å være 13 kg lettere, men er kun 29 år og fremtiden mtp rynker i pannen ser ikke så lys ut😂 Vet ikke om jeg plutselig hat eldes veldig fort de siste mnd, eller om det er i sammenheng med vektnedgangen?

• 3 uker senere...
Skrevet
sminkebord skrev (På 5.7.2025 den 2.04):

Noen andre som har lagt merke til tydeligere rynker etter vektnedgang? Sliter spesielt i pannen på den ene siden. Tror jeg har litt tunge øyebryn(hvis det er en ting), og løfter de uten jeg tenker på det. Er jo deilig å være 13 kg lettere, men er kun 29 år og fremtiden mtp rynker i pannen ser ikke så lys ut😂 Vet ikke om jeg plutselig hat eldes veldig fort de siste mnd, eller om det er i sammenheng med vektnedgangen?

Ja, det blir jo litt løs hud når man går ned i vekt. Tenker at siden du bare er 29 så kan det trekke seg litt sammen etterhvert. Bruk godt med fukt, unngå sol, og ikke røyk (dah) :) 

Skrevet
Lindskys skrev (19 timer siden):

Ja, det blir jo litt løs hud når man går ned i vekt. Tenker at siden du bare er 29 så kan det trekke seg litt sammen etterhvert. Bruk godt med fukt, unngå sol, og ikke røyk (dah) :) 

Satser på det! Er nøye med å pleie huden og bruke solkrem. Bruker retinol når det ikke er sommer. Er jo ikke verdens undergang da. Vil heller være slank med rynker, enn overvektig med glatt hud😅

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...