Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Lest igjennom flere kommentarer her nå, og det gjør så godt å finne likesinnede 🥹

Er i dag 73 kg og 165 cm høy. Må passe på litt, da jeg har vært gjennom dette før og endte på 49 kg. Jeg kan fort bli avhengig av å slanke meg, rett og slett. Målet er livsstilsendring, tung styrketrening og 60 kg. Jeg vil bære sunn og sterk!

En ting som har hjulpet meg skikkelig er å ikke spise i sofaen eller foran tv-en. Sitter ved spisebordet, alltid. Sånn har jeg unngått sult og søtsug på kveldene - jeg assosierer ikke lenger det å sitte å se på serie eller film, med mat og godis lenger. Verdt å prøve ut for dere andre og 😊

Anonymkode: 808b1...93e

Veldig lurt tips!!👌

Anonymkode: 07e24...d59

• Liker 1
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

En ting som har hjulpet meg skikkelig er å ikke spise i sofaen eller foran tv-en. Sitter ved spisebordet, alltid. Sånn har jeg unngått sult og søtsug på kveldene - jeg assosierer ikke lenger det å sitte å se på serie eller film, med mat og godis lenger. Verdt å prøve ut for dere andre og 😊

Det var smart! Jeg får alltid behov for å finne noe å knaske på når jeg ser på serier. 

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg veide meg i dag, og har gått ned 0,5kg siden sist uke - 64,6 kg! Totalt ned -1,7kg. Reelt tror jeg det svinger litt mer, da jeg blant annet sliter en del med både obstipasjon og at jeg blir lett hoven. Hadde en innveiing her en dag denne uken på 63,9 kg - dvs 0,7kg mindre enn det jeg veide inn til i dag.

Så jevnt og trutt så går det greit,’men jeg kunne nok vært bedre til både å tracke mat og trene denne uken. Men det er jo fortsatt 4 dager igjen av uken, og det kommer en ny neste uke også. Så det går nok fint :) 

• Liker 2
Skrevet
Kairos skrev (På 10.1.2025 den 10.48):

Hva spiser dere som enkelt magefyll med få kalorier når dere er sultne eller fysne? 

Utfordrende å ikke «snacke» mellom måltider. 😅

Jeg er ikke så "nazi!" som mange her inne, av den enkle grunn at jo strengere jeg er, jo større blir sprekkene 😅 Jeg tar meg enten et par ruter sjokolade (nidar sine plater, der en rute ikke er så diger), skjærer opp litt frukt, spiser frosne druer eller tar litt hapå eller lett kremost og sukkerfritt syltetøy i en lompe :) Å nesten fryse sukkerfri vaniljeyoghurt er også godt, altså ta den ut når den har nesten litt mousseaktig konsistens. Blir en liten dessert på rundt 50-60 kalorier, bidrar med litt kalsium og metter litt :)

Pepsi max må jeg også ha 🙄 Og en latte med litt av tines vaniljemelk kan gjøre susen for søtsug, bruker koffeinfri kaffe på ettermiddag/ kveld :) 

AnonymBruker
Skrevet

Hjertesukk. 

Sist fredag, på innveiingen hadde vekta gått noe opp, til 73,7. Snitt for hele sist uke var 73,3 kg. Så fredagen var høyere enn alle andre dager.
Veide meg i går, da var det 73 kg. 
Veide meg i dag tidlig, da er det 74 kg. 1 kg opp på et døgn.

Jeg vet selvsagt at dette ikke er fett. Men det er jo helt umulig å motivere seg når man svinger så voldsomt. 
Nå gruer jeg meg til i morgen tidlig. 

Anonymkode: 75372...66f

• Hjerte 5
Skrevet

Slenger meg på hjertesukket ditt anonym. Har vært kjempeflink hele uka og ligget godt under kaloribehovet i snitt, og allikevel ser det ut til å bli på stedet hvil eller litt opp i morgen. Sukk! Vet jo at kroppen slipper på forskjellige steder i syklusen men fortsatt kjipt når man ikke ser resultatet av jobben man gjør med en gang. 

• Hjerte 2
Skrevet

Jeg gruer meg også til veiing i morgen. Har gått bittelitt over kalorimålet flere dager denne uka, men lifesum mener det skal gå fint mtp brente kalorier. Er i tillegg smålig forstoppet, og det vil være så demotiverende å se det på vekta😅 Har tatt noe middel, så håper det bokstavlig talt løser seg til i morgen! 

Vi får bare stå på selvom vi ikke alltid får se det resultatet vi ønsker på vekta. Ingenting blir bedre av å gi opp iallfall.

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.1.2025 den 12.23):

Hjertesukk. 

Sist fredag, på innveiingen hadde vekta gått noe opp, til 73,7. Snitt for hele sist uke var 73,3 kg. Så fredagen var høyere enn alle andre dager.
Veide meg i går, da var det 73 kg. 
Veide meg i dag tidlig, da er det 74 kg. 1 kg opp på et døgn.

Jeg vet selvsagt at dette ikke er fett. Men det er jo helt umulig å motivere seg når man svinger så voldsomt. 
Nå gruer jeg meg til i morgen tidlig. 

Anonymkode: 75372...66f

Jeg synes også det er kjempevanskelig å ikke bli nedtrykt av disse svingningene. 

For det det er verd, husk at for hver 100g karbohydrater som kroppen lagrer (når du spiser karbohydrater som ikke forbrennes raskt etterpå) så lagrer den også 3-400g vann. En normal porsjon pasta om kvelden vil derfor vises tydelig på vekta neste morgen. Det fine er at kroppen slipper vannet igjen når disse karbohydratene forbrennes. Den økte vekten er ikke fett du har lagt på deg. 

Hvis du har en spesifik veiedag i uka ville jeg passet på å minimere karbohydrat og salt kvelden før. 

Jeg veier hver dag, og har etterhvert funnet roen i at jeg har disse svingningene. Eksponeringsterapi rett og slett, og jeg ser jo at trenden er positiv når jeg zoomer ut fra den lille oppgangen. 

Anonymkode: 84d33...c15

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Fjerde uka nå med helt stillstand i vekta og jeg blir sprø💀 faen så kjipt det er! Har i gjennomsnitt gått ned 0,8 i uka det siste året og NÅ skal det liksom stoppe??? Jeg er seriøst 6 kilo unna normal BMI etter å ha vært godt over 40😭

GAHHH måtte bare blåse ut her for jeg har ingen å dele det med. Merker at det endrer litt på måten jeg ser meg selv i speilet på også, i jula var jeg så utrolig fornøyd og så helt smashing ut, nå - selv med 1 kilo mindre på kroppen - så føler jeg meg stor igjen. Jeg kan ikke spise mindre - og jeg kan ikke trene mer, så jeg må bare holde ut??? 

Anonymkode: 64fbd...52e

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fjerde uka nå med helt stillstand i vekta og jeg blir sprø💀 faen så kjipt det er! Har i gjennomsnitt gått ned 0,8 i uka det siste året og NÅ skal det liksom stoppe??? Jeg er seriøst 6 kilo unna normal BMI etter å ha vært godt over 40😭

GAHHH måtte bare blåse ut her for jeg har ingen å dele det med. Merker at det endrer litt på måten jeg ser meg selv i speilet på også, i jula var jeg så utrolig fornøyd og så helt smashing ut, nå - selv med 1 kilo mindre på kroppen - så føler jeg meg stor igjen. Jeg kan ikke spise mindre - og jeg kan ikke trene mer, så jeg må bare holde ut??? 

Jeg gikk ned ganske mye i fjor og hadde to perioder hvor vekta stod stille i godt over 4 uker selv om jeg gjorde alt riktig. Det var så frustrende! Heldigvis løsnet det til slutt. Måtte bare holde ut og fortsette å trene og spise som jeg hadde gjort før. 

Siden jeg nådde vektmålet mitt i desember har jeg vært på vedlikehold. Det er så rart å veie seg og skulle være fornøyd med å ikke ha gått ned. Minner meg bare om de forbanna platåene! 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjempesprekk i dag!! Det går greit når jeg er på jobb og hjemme, for da har jeg full kontroll. Men nå er jeg borte for helgen & da blir alt mye vanskeligere! 

Anonymkode: 59b8e...243

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis kroppen din egentlig er vant til en bmi på 40, har du vurdert å kanskje bestemme deg for at du er i mål nå? Du har gjort en kjempejobb, men det er vedlikehold som er den største utfordringen. Og nå virker det som du har nådd en grense for hvor lite du kan spise og samtidig ha ok livskvalitet. Det er mer sannsynlig at du klarer å opprettholde denne lett overvektige vekten. For hvis man presser seg max ned, er det større sjanse for at man ikke klarer å holde seg der i lengden, og det er dessverre selve oppskriften på jojo-slanking, hvor man går opp alt igjen (og ofte litt ekstra). Mener rådet bare godt, og du velger selvfølgelig selv om det er noe fu vil vurdere.

Anonymkode: bd484...310

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det bare meg som er litt utålmodig nå over jul? Sto stille i høst, vippet et par kilo opp og ned, og gikk opp en god del i jula.... Det er av nå (har gått ned 3,5 kilo siden 10.januar, så jeg VET jo med fornuften at det er mer enn godkjent), men jeg tror bare jeg er nysgjerrig på å finne ut om jeg fortsatt blir stående der jeg var eller ikke....

Skulle liksom ønske jeg allerede hadde bevist for meg selv at jeg klarte å passere laveste vekt fra i høst, hvor jeg ble stående pluss en kilo eller to opp eller ned.

Det går fint i hodet stort sett, og fint med maten, så jeg skjønner ikke hvorfor jeg er så utålmodig (har gått ned i vekt i snart to år, men siste halvår i fjor var som sagt trått og minimalt med nedgang)....

Flere enn meg som er utålmodige?

Anonymkode: c7119...1e2

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Er det bare meg som er litt utålmodig nå over jul? Sto stille i høst, vippet et par kilo opp og ned, og gikk opp en god del i jula.... Det er av nå (har gått ned 3,5 kilo siden 10.januar, så jeg VET jo med fornuften at det er mer enn godkjent), men jeg tror bare jeg er nysgjerrig på å finne ut om jeg fortsatt blir stående der jeg var eller ikke....

Skulle liksom ønske jeg allerede hadde bevist for meg selv at jeg klarte å passere laveste vekt fra i høst, hvor jeg ble stående pluss en kilo eller to opp eller ned.

Det går fint i hodet stort sett, og fint med maten, så jeg skjønner ikke hvorfor jeg er så utålmodig (har gått ned i vekt i snart to år, men siste halvår i fjor var som sagt trått og minimalt med nedgang)....

Flere enn meg som er utålmodige?

Ja kjenner meg veldig igjen i dette. Jeg gikk opp 1,3 kg i julen, og det tenker jeg er "innafor". Men det er jo klin umulig å bli kvitt det nå. Ned litt i starten av januar, så opp, så ned, så opp. Og jeg er i dag fortsatt ikke nede på den vekten jeg var før jul :roll: Jeg er veldig innstilt på at min livsstilsprosess (går ikke på noen diett) betyr at jeg må være tålmodig, men jeg kjenner at den får kjørt seg nå altså...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Amatariel skrev (12 minutter siden):

Ja kjenner meg veldig igjen i dette. Jeg gikk opp 1,3 kg i julen, og det tenker jeg er "innafor". Men det er jo klin umulig å bli kvitt det nå. Ned litt i starten av januar, så opp, så ned, så opp. Og jeg er i dag fortsatt ikke nede på den vekten jeg var før jul :roll: Jeg er veldig innstilt på at min livsstilsprosess (går ikke på noen diett) betyr at jeg må være tålmodig, men jeg kjenner at den får kjørt seg nå altså...

Takk! Litt "godt" at vi er flere, misforstå meg rett!

Jeg har forsåvidt ikke noe imot å gjøre jobben som sådan, jeg har gått ned over 30 kilo og vet jo hvordan man gjør det. Jeg skulle bare ønske at jeg kunne "spole litt framover" eller noe sånt, sånn at jeg faktisk finner ut hva jeg kan få til, eller om jeg skal si meg fornøyd nå ;) (hvilket jeg jo egentlig ikke er, derfor ønsker jeg å se hvor jeg kan havne)... Eller om det platået som var i høst faktisk er den vekta jeg må akseptere (når man har hatt BMI på 40 så er det vel ikke alltid så lett å komme med til nesten normal BMI). 

Vi får bare fortsette og sette oss små mål av gangen!!! Tålmodighetskontoen begynner å tømmes litt, men alternativet er vel heller ikke noe alternativ, er det vel? ;)

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Takk! Litt "godt" at vi er flere, misforstå meg rett!

Jeg har forsåvidt ikke noe imot å gjøre jobben som sådan, jeg har gått ned over 30 kilo og vet jo hvordan man gjør det. Jeg skulle bare ønske at jeg kunne "spole litt framover" eller noe sånt, sånn at jeg faktisk finner ut hva jeg kan få til, eller om jeg skal si meg fornøyd nå ;) (hvilket jeg jo egentlig ikke er, derfor ønsker jeg å se hvor jeg kan havne)... Eller om det platået som var i høst faktisk er den vekta jeg må akseptere (når man har hatt BMI på 40 så er det vel ikke alltid så lett å komme med til nesten normal BMI). 

Vi får bare fortsette og sette oss små mål av gangen!!! Tålmodighetskontoen begynner å tømmes litt, men alternativet er vel heller ikke noe alternativ, er det vel? ;)

Ja platåer er kjempekjedelige! Føles kanskje ekstra kjedelig og utålmodig når man nærmer seg en milepæl (snaaart -20 kg på meg), men når den liksom aldri når jeg går små skritt tilbake :roll: Men du har rett! Det er ikke noe alternativ annet enn å holde ut, stå på som før så må det vel løsne snart :klem:

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.1.2025 den 19.41):

Same! Synes det nesten ikke går fremover nå, og føler meg "tjukk" selv om jeg med bittelitt høyere vekt i jula følte meg smashing! Mindgame det greiene her altså.. Vi må bare holde ut og fortsette den gode jobben vi gjør. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Amatariel skrev (1 time siden):

Ja platåer er kjempekjedelige! Føles kanskje ekstra kjedelig og utålmodig når man nærmer seg en milepæl (snaaart -20 kg på meg), men når den liksom aldri når jeg går små skritt tilbake :roll: Men du har rett! Det er ikke noe alternativ annet enn å holde ut, stå på som før så må det vel løsne snart :klem:

Imponerende det dere begge har fått til! Hva har gjort at dere har klart å holde dere stødig nedover? Selv er jeg 86 kg og 163 høy. Gikk før jul ned til 82..men spratt fort tilbake rundt jul på grunn av mye sykdom og droppet å logge i lifesum, så rullet snøballen da😩 ut i fra bmi er 56 kg en god vekt for min høyde, men jeg har tidligere hatt en langvarig vekt mellom 65-67, var også nede på 62 og da følte jeg meg slank. Så tenker en plass mellom 62 og 65 kommer jeg til å trives. 20-25 kg forran meg med andre ord😅🫣

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Imponerende det dere begge har fått til! Hva har gjort at dere har klart å holde dere stødig nedover? Selv er jeg 86 kg og 163 høy. Gikk før jul ned til 82..men spratt fort tilbake rundt jul på grunn av mye sykdom og droppet å logge i lifesum, så rullet snøballen da😩 ut i fra bmi er 56 kg en god vekt for min høyde, men jeg har tidligere hatt en langvarig vekt mellom 65-67, var også nede på 62 og da følte jeg meg slank. Så tenker en plass mellom 62 og 65 kommer jeg til å trives. 20-25 kg forran meg med andre ord😅🫣

Jeg fikk virkelig nok for 2 år siden... Jeg er 40 år og så og si vært på en sort for diett i halvparten av det. Og resultatet av det var bare kilo i pluss. Hvert år. Deprimerende! Jeg skjønte at jeg rett og slett måtte foreta en livsstilsendring, så det er det jeg holder på med nå. Tror ikke det er noe mållinje, men mer selve prosessen... alt jeg lærer om meg selv. Tålmodighet er en veldig viktig brikke da... det går nok ikke uten det. Utrolig kjedelig når vekten sneeegler seg nedover (spesielt de ukene der den viser +), men det er resultatet til slutt som teller, og at det faktisk er i minus på sikt. Jeg skal ikke si at jeg har funnet løsningen, men etter at jeg la bort alt av dietter, ja/nei-mat osv. så har årsresultatet mitt for første gang i mitt voksne liv vært i minus. Og det nå to år på rad! Så det er i alle fall en løsning for meg. Men jeg må stadig jobbe med meg selv og dette med tålmodighetsprøven... ikke enkelt alltid. Livet skjer jo, og ting som sykdom, dårlig søvn, stress på jobb osv. spiller jo inn.

Jeg startet en dagbok her inne sammen med andre som også er på en vektreise, og det har vært uvurderlig. Utrolig kjekt, hjelpsomt og motiverende. Tror ikke jeg hadde vært her med de resultatene jeg har fått hittil uten.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Amatariel skrev (10 timer siden):

Jeg fikk virkelig nok for 2 år siden... Jeg er 40 år og så og si vært på en sort for diett i halvparten av det. Og resultatet av det var bare kilo i pluss. Hvert år. Deprimerende! Jeg skjønte at jeg rett og slett måtte foreta en livsstilsendring, så det er det jeg holder på med nå. Tror ikke det er noe mållinje, men mer selve prosessen... alt jeg lærer om meg selv. Tålmodighet er en veldig viktig brikke da... det går nok ikke uten det. Utrolig kjedelig når vekten sneeegler seg nedover (spesielt de ukene der den viser +), men det er resultatet til slutt som teller, og at det faktisk er i minus på sikt. Jeg skal ikke si at jeg har funnet løsningen, men etter at jeg la bort alt av dietter, ja/nei-mat osv. så har årsresultatet mitt for første gang i mitt voksne liv vært i minus. Og det nå to år på rad! Så det er i alle fall en løsning for meg. Men jeg må stadig jobbe med meg selv og dette med tålmodighetsprøven... ikke enkelt alltid. Livet skjer jo, og ting som sykdom, dårlig søvn, stress på jobb osv. spiller jo inn.

Jeg startet en dagbok her inne sammen med andre som også er på en vektreise, og det har vært uvurderlig. Utrolig kjekt, hjelpsomt og motiverende. Tror ikke jeg hadde vært her med de resultatene jeg har fått hittil uten.

Ja den tålmodigheten er nok ikke min venn..det føles så "kjedelig" å vente på et resultat som er frem i tid på en måte, vil jo gjerne se resultatet med en gang! 

Men når du sier du har lagt om livsstilen, hva har du vert bevist på da? Øke antall skritt? Vist antall kcal? Mindre godis, mer bra mat? Annet? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...