Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden

Mayoo

Anbefalte innlegg

Catch-22 skrev (På 31.8.2024 den 19.22):

Det er akkurat det her, det er så mindfuck. For når jeg lå på 90 tallet gjorde det ingenting, for jeg merket på klær at jeg ble smalere uten vektnedgang. Men akkurat nå, med en veldig overvekt kjenner jeg at jeg trenger mentalt å se vekta gå ned. Selv om jeg VET at det jo går bra. Hvis det gir mening. Har i noen år nå vært så preget av overvekten at motivasjonen hovedsakelig er tallene. Er mange fordeler med trening, så jeg gleder meg jo til jeg kommer igang. Bare å ha vært på senteret og gjort et par øvelser gir jo mentalt boost. Så jeg kjenner savnet snart tar over 😃 trenger overskudd i energi nå som det går mot mørkere tider hehe. Blir fint i høst! 

kanskje jeg burde satt en startdato? 

Skjønner. Kanskje savnet kan lede deg? 😄 når det overgår dørstokkmila vet du at du er klar. Føler du dørstokkmila er høyere når du tenker at du skal ta det rolig? 

Husker jeg hadde mye av det, hvis jeg ikke ga alt var det ikke vits liksom. Men bare det å gå dit booster, som du nevner er noen få øvelser nok. 

Amatariel skrev (20 timer siden):

Jeg anbefalte ingenting, men bare støttet Catch-22 som har et mål om å ta tak i det snart.

Spørsmålet mitt står ved lag, hva er bakgrunnen for å tenke at det er tyngre å starte med styrketrening på 115 kg enn lavere, og vente med det til en er under 100 kg?

Anonymkode: 43299...0b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Spørsmålet mitt står ved lag, hva er bakgrunnen for å tenke at det er tyngre å starte med styrketrening på 115 kg enn lavere, og vente med det til en er under 100 kg?

Jeg tenker ikke at det er tyngre, så du trenger ikke stille spørsmål ved det mer.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (4 minutter siden):

Jeg tenker ikke at det er tyngre, så du trenger ikke stille spørsmål ved det mer.

Da har jeg kanskje misforstått deg. Da du skrev at det er utrolig slitsomt å fokusere på styrketrening når en er 115 kg og vente med det til en er under 100 tolket jeg det som at det er enklere under 100 eller at det er tyngre på 115. Var det en så merkelig tolking da? Og jeg lurer jo fremdeles på hva du legger bak de utsagnene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

jeg lurer jo fremdeles på hva du legger bak de utsagnene. 

Jeg bare kommenterte og støttet brukeren over meg. At det er helt lov til å vente litt med styrketrening om man ønsker det.

Catch-22 skrev (På 31.8.2024 den 8.30):

Jeg kjenner en liten ambivalens med å begynne å løfte vekter igjen, for da vet jeg at i en periode vil vektnedgangen stagnere litt mens jeg bygger muskler. Men jeg må jo helt klart begynne snart - ikke det. Men med den flyten jeg er i nå, trenger også kroppen min å veie mindre. Mye muskel og skjelettplager som jeg merker bedrer seg veldig etter -15 kg hittil. Snart. Veldig snart! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (20 minutter siden):

Jeg bare kommenterte og støttet brukeren over meg. At det er helt lov til å vente litt med styrketrening om man ønsker det.

Åja, oki. Når du kommer med et tall, som å vente til under 100, virker det mer som en generell "regel", mer kategorisk på en måte. 15 kg vektnedgang kan jo være ganske lenge til en når, og da tolket jeg det heller som et råd enn "vent til du er komfortabel med det". Men da forstår jeg deg i alle fall som at du ikke har noen særlige grunner til å vente spesifikt til en er under 100. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her som bruker coach, ernæring gsfysiolog, pt eller lignende? Er det verdt det? Har 20 kg som skal av, ønsker livsstilsendring og ikke en hurtigkur..tenker å bruke det neste året på å skynde meg sakte dit jeg vil, få det til å passe i en hektisk hverdag 😊

Anonymkode: 07e24...d59

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

113,7 i dag 👏🏼

veiedag i morgen 😃 spent på totalen uka som har vært 👏🏼

hvordan har uka deres gått? 👏🏼

edit: landet på 114,1, etter hetebølgen i går har jeg nok samlet en del vann! 🤨

Endret av Catch-22
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk opp 0,6 kg i dag i forhold til hver dag ellers i uka. Så det var veldig demotiverende. Får aldri skikkelig betalt for jobben jeg gjør synes jeg. Skikkelig demotivert nå. Jeg bruker så mye tanker og energi på vekt og riktige valg, men det skjer absolutt ingenting. 

Anonymkode: 75372...66f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger også at jeg driver skikkelig i både motvind og motbakke for tiden. Masse riktige valg, masse "forsakelser", og allikevel går vekta oppover. Jeg har masse å ta av enda, så det skulle jo ikke bli sånn tenkte jeg da.... Men det virker som om kroppen nekter å  bli med videre nedover. Kjedelig, ja...

Anonymkode: c7119...1e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en liten oppdatering her 21 august. Jeg veide meg den uka, den 24, og da viste vekta 87.2kg. Ikke like mye som jeg fryktet. Jeg har da gitt det to uker. Jeg vil si to dårlige uker, for jeg har slitt med sult og cravings igjen. Problemet med å ha fri flyt av alt under coronasykdom, magen våknet til live igjen, og ønsker seg masse mat. Her på mandag denne uka klemte jeg i meg en hel Big One 😳 for jeg var så sinnsykt sulten, og kunne klemt i meg enda mer 😳 hormoner er nok med i bildet her, og må tro at dette er noe lignende den «ulvehungeren» de som slutter på Wegovey snakker om.

Jeg har ikke hatt noen forhåpninger, jeg har ikke veid meg før i dag, og jeg hadde sett for meg å gå opp, 88 tallet igjen; for jeg har kjent meg så stor og oppblåst, og ikke minst med tanke på den Pizzaen på mandag.

Jeg har ikke tatt å målt meg, men gikk på vekta i dag, og den viste 85.9kg!! 😭 Jeg hadde ikke trodd at 85 tallet skulle vises igjen enda. Det laveste jeg har vært nede på er 85.5kg, det var rett før kakespising og korona, og jeg er nesten der igjen.

På 2 uker nå har jeg da gått ned 1.3kg. Jeg tror at mye av det er vannvekt. For oppi alt dette har jeg bestemt meg for å slutte på p-piller. Jeg er så møkklei av å gråte av absolutt alt av følelser. Så nå blir det å sjonglere vektnedgang med en naturlig syklus, alt etter hvor lenge jeg varer (endometriose kan føre til start på nye hormoner ganske kjapt, men skal kjempe for å behandle smerten på andre måter).

Jeg fortsetter kampen mot kiloene. Målet mitt var egentlig å ha gått ned 10kg til uka som kommer nå, men jeg er jo også ganske stolt over hva jeg har fått til. 0.4kg i snitt i uka siden jeg startet reisen min. Jeg er på vei, men tror jeg har forsonet meg meg at jeg kanskje ikke når målet mitt om 67kg før til neste jul. Jeg har jo egentlig god tid sån sett, er bare jeg som hadde lyst til å bli ferdig med det som egentlig er den enkle jobben, å gå ned i vekt. Og kunne begynne på den vanskelige delen, det å holde seg der.

Dette var en gledelig oppdatering, så må jeg bare klare å fortsette den gode jobben.

Jeg har Adam som nå delvis lager ukesmeny for meg, og fytti grisen om det er noen kaloririke måltider der. Den ene retten jeg har valgt til uke 38 har svimlende 965 kcal i en porsjon 😵 men det så så godt ut, at det skal jeg klare å legge opp til 😅 men steike hvor mange av dem som ligger rundt 800kcal pr porsjon! Jeg har prøvd å holde meg til 500-600kcal til middag 😅

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det stått stille en god stund her, til og med litt oppgang... Enda jeg gjør alt riktig, spiser riktig mengde og riktig type mat osv. Så nå i helga hadde jeg en skikkelig spisehelg. Både fredag, lørdag og søndag. Spist større mengder og annerledes enn jeg pleier nå i det daglige. Så får vi se da, når jeg går tilbake til gode vaner igjen i dag, om kroppen fikk litt "boost" eller hva man skal si, og kanskje skjønner at det er greit å gå ned i vekt når man går tilbake til riktig inntak... Man blir jo rimelig lei etter hvert når ting ikke funker.... (har gått ned 30 kg fra før altså, og har kontroll på kalorier, går jeg ikke ned med det jeg spiser for tiden, så får det bare være, for mindre enn det kan jeg ikke spise uten at det føles som en diett og ikke en livsstilsendring).

Anonymkode: c7119...1e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiedag i morgen, men jeg har veid meg i dag og vekta landet på 63,3 kg! Det er bare 0,3 kg igjen til jeg har nådd oktobermålet mitt! Herregud så stolt jeg er av meg selv! Gått ned over 15 kg til sammen og jeg har nå en bmi på 23,3. Godt innafor normalvektig, altså. Dette er så gøy! 

Det har vært veldig morsomt å logge vekt her inne. Det er faktisk en skikkelig god motivator. Og så er det er alltid litt ergerlig de gangene jeg veier mindre dagen før veiedag…

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MissSkog skrev (5 timer siden):

Veiedag i morgen, men jeg har veid meg i dag og vekta landet på 63,3 kg! Det er bare 0,3 kg igjen til jeg har nådd oktobermålet mitt! Herregud så stolt jeg er av meg selv! Gått ned over 15 kg til sammen og jeg har nå en bmi på 23,3. Godt innafor normalvektig, altså. Dette er så gøy! 

Det har vært veldig morsomt å logge vekt her inne. Det er faktisk en skikkelig god motivator. Og så er det er alltid litt ergerlig de gangene jeg veier mindre dagen før veiedag…

Godt jobbet! Jeg veide meg også i dag grunnet jobbreise, og sist uke var det opp 0,6 på tross av gode veiedager i forveien, men i dag fikk jeg ned 1,4. Så da kom betalingen for et høyt tall sist! 

Det er litt skremmende for min del hvor mye humøret mitt lar seg styre av dette tallet på vekta. Men det får jeg fortsette å jobbe med! 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Godt jobbet! Jeg veide meg også i dag grunnet jobbreise, og sist uke var det opp 0,6 på tross av gode veiedager i forveien, men i dag fikk jeg ned 1,4. Så da kom betalingen for et høyt tall sist! 

Det er litt skremmende for min del hvor mye humøret mitt lar seg styre av dette tallet på vekta. Men det får jeg fortsette å jobbe med! 

Bra jobba, der også!
Jeg veier meg hver dag, og blir ikke skikkelig sur med mindre snittvekten for uka har gått opp. Havnet på et vektplatå før sommeren og det var veldig demotiverende. Gjorde ALT riktig og vekta rikka seg ikke på 3 uker. Så var jeg ute og spiste pizza og annen feit mat og vipps var vekta på vei nedover igjen… Kroppen er rar! 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

112,8 fredag. Hadde en «spis hva du vil» dag på lørdag. Ikke at jeg har så stor matlyst for tiden.. men det ble både karbonade fra varmdisken, en krokanrull på kvelden og en del ekstra kalorier på middagen med soppstuing med fløte og div.. søndag spiste jeg 3 stykker hjemmelaget pizza.. ikke sånn spesielt mye . BÆNG, mandag. 113,5! Ned til 112,9 i dag. Men skal en så liten (?!) økning i kalorier gjøre så utslag på vekta.. blir helt svett. Ikke at jeg MÅ kose meg ekstra med mat. Men vi er en stor-familie som nesten har matlaging som hobby. En felles ting. Jeg skjønner det. Men erger meg. Men det er vel kanskje dette som er prosessen. Avvenne mat som kos. Det sitter langt inne..

Anonymkode: 40964...b4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

112,8 fredag. Hadde en «spis hva du vil» dag på lørdag. Ikke at jeg har så stor matlyst for tiden.. men det ble både karbonade fra varmdisken, en krokanrull på kvelden og en del ekstra kalorier på middagen med soppstuing med fløte og div.. søndag spiste jeg 3 stykker hjemmelaget pizza.. ikke sånn spesielt mye . BÆNG, mandag. 113,5! Ned til 112,9 i dag. Men skal en så liten (?!) økning i kalorier gjøre så utslag på vekta.. blir helt svett. Ikke at jeg MÅ kose meg ekstra med mat. Men vi er en stor-familie som nesten har matlaging som hobby. En felles ting. Jeg skjønner det. Men erger meg. Men det er vel kanskje dette som er prosessen. Avvenne mat som kos. Det sitter langt inne..

Ja, men mye at det utslaget du så mandag er vann fordi karbohydrater binder vann. Derfor det også var stor forskjell ned fra i går til i dag! Det spørs jo også hvor mye ekstra man koser seg i helgen. Om man ligger i underskudd hele uken og koser seg ekstra i helgen slik at hele underskuddet går i 0, så står man jo basically stille😊

Anonymkode: 3f821...660

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har siden april jobbet hardt med vekta og enda hardere med hodet. Hadde legetime i slutten av juni hvor jeg fortalte om prosessen min og at jeg var livredd for å veie meg. Hadde på det tidspunktet allerede gått ned to buksestørrelser. 

103kg! For ei på 165 er det vanvittig mye og startvekta må ha vært godt oppi 115+ 

Nå er jeg nede på 44 i buksestørrelse (fra 54!) og det er halvannen uke til ny veiing. Mål for denne er 90kg og jeg er så redd 😭 jeg vet ikke hvorfor jeg er det for jeg vet at dette er en langvarig prosess og det bare er et tall på en digital duppedings. Jeg har også satt målene helt selv for å motivere meg, men kjenner bare det knyter seg så voldsomt når jeg ser i kalender. Jeg må jo veie meg på et tidspunkt og se om jeg har god progresjon og jeg vet at om den vekta viser 91 og under kommer jeg til å være SÅ stolt. Jeg har ikke veid så lite siden tenårene. 

Hvordan komme seg over denne skrekken?? Jeg får så mye kommenterer om hvor bra og sterk jeg ser ut og jeg har endelig begynt å elske meg selv - men dette er liksom det siste hinderet. 

Anonymkode: 64fbd...52e

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Man kan kose seg med mat, bare i mindre mengde. En halv krokanrull f. eks. Eller bare noen biter. 2 stykker pizza i stedet for 3.

Anonymkode: b3d3c...970

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvordan komme seg over denne skrekken??

Anonymkode: 64fbd...52e

Da jeg fikk problemer med veiingen anbefalte legen at jeg veide meg hver dag for så å se på gjennomsnittsvekten for uken eller måneden, i stedet for å legge alt for stor vekt på et øyeblikksbilde. 
Ved å veie meg hver dag lærte jeg raskt at vekten kan variere med 2-3 kilo i løpet av en dag eller to, og det hjalp meg å ikke legge for stor vekt på ett enkelt tall.

En veiing viser egentlig ikke noe annet enn hva du veier i det sekundet du utfører handlingen.
Den viser ikke om du har mye mat i tarmene, hvor du er i syklus, om du binder vann, eller andre ting som kan påvirke vekten.

For andre er det bedre å droppe badevekten helt, og bare bruke målebånd.

Det finnes mange muligheter til å komme over vektskrekken, du må bare finne den metoden som er best for deg selv.

Anonymkode: 9cb77...a65

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...