Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden

Mayoo

Anbefalte innlegg

Har gått ned nå fra 76,6 kg til 64 kg, brukt 3 måneder. Skal ned til 60 kg, det er målet. 

Gikk ned for mange år siden fra 84 kg til 60 kg, og holdt vekten i noen år, helt til jeg ble gravid igjen for 2 år siden. Det er de kiloene jeg har gått ned igjen nå. Sliter med de 4 siste for å nå målet, kroppen tviholder. 

Anonymkode: b93a7...b7b

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Snart fredag dere! Har vært så sjukt nazi hele denne uka! Gleder meg nesten til å veie meg haha 🤣

hvordan går det med dere?

Anonymkode: 40964...b4f

Jeg veier meg hver dag, jeg, men det er like spennende hver fredag for å se hvilken vekt jeg kan logge her!  Skulle gjerne logget dagens vekt - for den var jeg fornøyd med 😉

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Snart fredag dere! Har vært så sjukt nazi hele denne uka! Gleder meg nesten til å veie meg haha 🤣

Gleder meg absolutt ikke 🙈 Fått en skikkelig etter-sommeren-knekk her, vært bursdag både i helga og midt i uka. Men men, veie skal jeg uansett gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg er spent på morgendagen. PMS har satt sitt preg på uka og jeg har veid meg flere ganger, og det varierer med ca 0,5 kg fra dag til dag. Så hva morgendagen ender på er ikke godt å vite. 

Det som derimot er motiverende er å se at fettprosenten går nedover! Så selv om jeg vet at hjemmevekter med fettprosent ikke er nøyaktige tenker jeg at det uansett er en indikasjon, og det stemmer godt med at jeg har vært veldig flink på trening de siste par-tre ukene. 

Men mat er som alltid mer vanskelig. Jeg har spist mer riktig, men ønsker meg heller ikke en livsstil hvor jeg er for strikt. Jeg skal heller fokusere på å begrense mengder.

Men damn, så godt det er med smeltet ost i ulike varianter. 

Anonymkode: 75372...66f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært en god uke for min del med kaloritelling. Kjenner at det fint er noe jeg kan leve med og jeg har mistet mye vannvekt denne uka som gir en god motivasjon. Funnet meg en ny favorittfrokost også! Havregrøt kokt på melk og vann 50/50 med en spiseskje blåbærsyltetøy, et eple i terninger og litt sukrin gold sirup på toppen. Nam!!

Anonymkode: a24a9...353

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens innveiing var fin og motiverene. Verre er det at jeg skal på hyttetur og feire dobbelt 50 år feiring med gode venner gjennom hele helgen. Det kommer til å bli mye mat og alkohol. Men jeg tar med treningstøyet og får tid til en løpetur og annen fysisik aktivitet, og så får heller målet denne uka være å forsøke å holde vekta stabilt. Det er tross alt bare 2 av totalt 7 dager. 

-KatieGirl-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Dagens innveiing var fin og motiverene. Verre er det at jeg skal på hyttetur og feire dobbelt 50 år feiring med gode venner gjennom hele helgen. Det kommer til å bli mye mat og alkohol. Men jeg tar med treningstøyet og får tid til en løpetur og annen fysisik aktivitet, og så får heller målet denne uka være å forsøke å holde vekta stabilt. Det er tross alt bare 2 av totalt 7 dager. 

-KatieGirl-

Ja, det er skremmende med sånne planer når man forsøker å gå ned. Jeg prøver å tenke at vi også skal kunne kose oss noe selv om vi prøver å gå ned. Jeg er tilbake fra ferie og det er lettere å velge riktig her hjemme, men så er det disse festivalene da… Fikk i meg godt over 1000 kalorier bare i øl her om dagen 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stolt av meg selv som egentlig skulle kjøpe en liten sjokolade til helga, men klarte å legge den tilbake i hylla igjen 😂

Anonymkode: a24a9...353

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

-KatieGirl-

To dager utgjør faktisk ikke noe. Husk det er over 3500kcal for å få opp en kg, eller var det en halv? Husker ikke, men det sier uansett at du kan spise det du vil i selskap uten at det gjør noe. Det er hverdagen som teller😀

Selv har jeg gått opp bittelitt. Men, forrige ukes -5cm over navlen består og så har jeg mistet 5cm over rumpa også. Kanskje det er muskler? 
Jeg fortsetter som før, tre gode måltider med fokus på proteiner og næring ellers. Spiste en nøye utvalgt mengde smågodt i helga. Trener godt annen hver dag, eller så ofte klokka sier jeg er klar😅 Det er tross alt snakk om langsiktige endringer og ikke mikronivå dette skjer på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startvekt 130,4 — vekt i dag 119,9 ❣️🫶🏻

Folk har begynt å kommentere det på jobb. Litt gøy. Litt slitsomt. Men men! Hadde kommet før eller siden. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hva som skjer. I positiv forstand, vel og merke.

Jeg veier meg hver dag og denne uken har vekten virkelig rast nedover! Søndag for akkurat en uke siden veide jeg 69,2 - og jeg var dermed over startvekt for høsten 2024-tråden. Ingen krise. Var kommet tilbake fra ferie og regnet med noe av vekten ville forsvinne forholdsvis fort.
I dag veide jeg 66,5! Riktignok fikk jeg mensen denne uka, men har ikke sett at den påvirker vekten min så mye tidligere. Ned 2,7 kilo på én uke har jeg aldri vært borti før. Selv med vannvekt som forsvinner. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne uka ble som jeg var redd for, vanskelig. Hytttur og fest med venner hele helgen, og formen redusert disse dagene. Brygger på en forkjølelse. Ikke fått trent som ønsket og med det selvmedlidenhet og trøstespising. 
I morgen er en ny dag som jeg må gi ny sjanse. Men allerede nå i kveld skal jeg ta 10 minutter rolig bevegelse og øvelser. For å ikke utsette det enda mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne uka har vært tøff for meg også. Jeg har vært preget at utmattelse etter ferien, noe som gir dårlig søvn og lite bevegelse for meg. I derfor tenkte jeg at jeg ikke skulle spise ekstra etter en times hardtrening i går. Det var tabbe. Ble for stort kaloriunderskudd og dagen i dag har vært verre med utmattelse, digert snopesprekk og dårlig følelse om det meste. Har lært at jeg -alltid- må spise godt etter trening. Pøse på med frukt og grønt om ikke annet, og en god dose proteiner. 
Gruer meg til veiing i morgen…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dagens veiing ble som forventet, ikke god. Jeg blir veldig frustrert over å gjøre så mye riktig, og så skal noen få dagers utskeielse med alkohol og mat utgjøre så mye på vekta. Det skaper ikke motivasjon. 

Men jeg har bestemt meg, det er ikke motivasjon som skal til for å gjennomføre disse ukene. Det er disiplin. 

Men jeg blir så lei meg av følelsen av å ikke få det til når resultatene ikke kommer selv om jeg har vært "flink" 60% av dagene. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ha ut litt damp... Jeg har passert 50 år og merker at kroppen trenger mindre og mindre mat fordi jeg legger på meg av det minste lille ekstra, men saken er jo at jeg er jo ikke mindre sulten enn før av den grunn 🤔 Ikke er jeg i særlig mindre bevegelse enn før heller. Jeg er ganske lav av vekst og kan i utgangspunktet ikke ha mer enn rundt 1700 kcal på vedlikehold. Når jeg nå i tillegg antakelig begynner i overgangsalder så ser det ut til at jeg trenger enda mindre! Så nå som jeg må ned noen kilo for å komme meg ned på normalvekt så må jeg altså betraktelig ned i antall kalorier. Hvordan er det med dere andre "smådamer" i denne alderen? Noen råd, tips eller trøst å hente her? 

Anonymkode: 28157...333

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt meg en liten pause. For 1.5 uker siden fikk jeg corona for fjerde f-ings gang!! 😤😤 hadde heldigsvis et greit sykdomsforløp denne gangen på kun et par dager med skikkelig sykdom, men har enda ettereffekter som henger igjen. Og kjenner at jeg ikke orker å telle kalorier og tenke for mye akkurat nå. Jeg sliter enda med noe kvalme og liten matlyst, og alt jeg har lyst på et jo helt feil ting når man skal gå ned i vekt 😅

Til helga har jeg min «16 ukers» feiring. Og jeg tenker at planen min blir «på mandag».

Jeg vet at mange ofte sier «på mandag» til dietter. Jeg er enda motivert til å fortsette å komme meg nedover i vekt, men det har vært veldig godt for alt annet å ha litt tid nå hvor jeg ikke tenker for mye på noe.

Dette er en lang reise uansett, og om jeg utsetter målet med 2 uker, så får det nå så være tenker jeg.

Har ikke veid meg på ei stund, men tenker at jeg ikke orker å se noen tall før jeg er tilbake i gamet, kanskje på søndag 😄

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg må ha ut litt damp... Jeg har passert 50 år og merker at kroppen trenger mindre og mindre mat fordi jeg legger på meg av det minste lille ekstra, men saken er jo at jeg er jo ikke mindre sulten enn før av den grunn 🤔 Ikke er jeg i særlig mindre bevegelse enn før heller. Jeg er ganske lav av vekst og kan i utgangspunktet ikke ha mer enn rundt 1700 kcal på vedlikehold. Når jeg nå i tillegg antakelig begynner i overgangsalder så ser det ut til at jeg trenger enda mindre! Så nå som jeg må ned noen kilo for å komme meg ned på normalvekt så må jeg altså betraktelig ned i antall kalorier. Hvordan er det med dere andre "smådamer" i denne alderen? Noen råd, tips eller trøst å hente her? 

Jeg har ennå 10 år til gode på deg, men merker vesentlig forskjell fra f eks 20- og 30-årene. Er også liten av vekst, og er vel i utgangspunktet relativt spebygd i tillegg. Smale skuldre, små hender og føtter. Så det er jo ikke noe grovt maskineri som skal mates her... Og akkurat som du sier, så hjelper det jo ikke på sultfølelsen selv om kroppen trenger mindre mat enn før. Når jeg ligger på 1200 nøye utvalgte kalorier, så går jeg ned gjennomsnittlig 0,5 kg pr uke. Noen uker opp mot en kg, for så å gå ned et par hundre gram neste uke. Så alt i alt rundt 0,5 kg pr uke over tid. Og det er jo ikke store kalorimengden, spesielt ikke med tanke på at jeg gjør tungt fysisk arbeid et par ganger i uka, i tillegg til jevnlig trening, og bor på småbruk med alt det innebærer av vedlikehold og fysisk aktivitet.

I dag stabla jeg inn to storsekker med ved (1500 litere), og da var det et par øyeblikk som jeg tenkte at "nå svimer jeg av". Og sultfølelsen blir jo som kjent ekstra sterk når man er i fysisk aktivitet. Så det er ikke alltid like lett, syns jeg. Men jeg må ligge så lavt på kalorimengde for å gå ned den usle halvkiloen i uka.

Og over tid, månedsvis for å nå et mål på noen flere kilo, så syns jeg det er lett å miste motivasjonen. Så jeg vet ikke om jeg har så mange gode råd, men det jeg pleier å tenke, er at det skal være mye kvalitet og volum for de 1200 kaloriene. For eksempel; store porsjoner med grønnsaker, det gir mye volum for lite kalorier. Så spiser jeg blodsukkervennlig mat som gir lang metthetsfølelse, og unngår rask blodsukkerstigning så godt jeg kan. Det er vel det som hjelper meg best i lengden, tror jeg. Å unngå sukker, passe på karbohydratene og spise uprossesert mat.

Jeg har hele tiden hatt fokus på å spise sånn at kroppen er i mest mulig balanse, altså jevnt blodsukker, som igjen gir mer jevnt stoffskifte, som igjen påvirker forbrenningen. Det fungerer ihvertfall greit i mitt tilfelle. Og jeg syns at jeg oppnår det best ved å spise så "ren" mat som mulig, og lage alt fra bunnen av. Jeg jukser på knekkebrødene da, de kjøper jeg ferdig. Men jeg velger en type som er basert på havre, siden det gir lang metthetsfølelse og lite blodsukkerstigning. Jeg spiser vel egentlig litt sånn som om jeg skulle hatt diabetes, og syns det er det som fungerer desidert best i lengden.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Skjønner godt at det er dritten, men det beste tipset jeg har er å fylle på med grønnsaker, grønnsaker og atter grønnsaker. Lite kalorier og du skal spise bra mye før det blir et problem😊

Anonymkode: 6dbe9...12b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

etnavn skrev (5 timer siden):

Jeg har ennå 10 år til gode på deg, men merker vesentlig forskjell fra f eks 20- og 30-årene. Er også liten av vekst, og er vel i utgangspunktet relativt spebygd i tillegg. Smale skuldre, små hender og føtter. Så det er jo ikke noe grovt maskineri som skal mates her... Og akkurat som du sier, så hjelper det jo ikke på sultfølelsen selv om kroppen trenger mindre mat enn før. Når jeg ligger på 1200 nøye utvalgte kalorier, så går jeg ned gjennomsnittlig 0,5 kg pr uke. Noen uker opp mot en kg, for så å gå ned et par hundre gram neste uke. Så alt i alt rundt 0,5 kg pr uke over tid. Og det er jo ikke store kalorimengden, spesielt ikke med tanke på at jeg gjør tungt fysisk arbeid et par ganger i uka, i tillegg til jevnlig trening, og bor på småbruk med alt det innebærer av vedlikehold og fysisk aktivitet.

I dag stabla jeg inn to storsekker med ved (1500 litere), og da var det et par øyeblikk som jeg tenkte at "nå svimer jeg av". Og sultfølelsen blir jo som kjent ekstra sterk når man er i fysisk aktivitet. Så det er ikke alltid like lett, syns jeg. Men jeg må ligge så lavt på kalorimengde for å gå ned den usle halvkiloen i uka.

Og over tid, månedsvis for å nå et mål på noen flere kilo, så syns jeg det er lett å miste motivasjonen. Så jeg vet ikke om jeg har så mange gode råd, men det jeg pleier å tenke, er at det skal være mye kvalitet og volum for de 1200 kaloriene. For eksempel; store porsjoner med grønnsaker, det gir mye volum for lite kalorier. Så spiser jeg blodsukkervennlig mat som gir lang metthetsfølelse, og unngår rask blodsukkerstigning så godt jeg kan. Det er vel det som hjelper meg best i lengden, tror jeg. Å unngå sukker, passe på karbohydratene og spise uprossesert mat.

Jeg har hele tiden hatt fokus på å spise sånn at kroppen er i mest mulig balanse, altså jevnt blodsukker, som igjen gir mer jevnt stoffskifte, som igjen påvirker forbrenningen. Det fungerer ihvertfall greit i mitt tilfelle. Og jeg syns at jeg oppnår det best ved å spise så "ren" mat som mulig, og lage alt fra bunnen av. Jeg jukser på knekkebrødene da, de kjøper jeg ferdig. Men jeg velger en type som er basert på havre, siden det gir lang metthetsfølelse og lite blodsukkerstigning. Jeg spiser vel egentlig litt sånn som om jeg skulle hatt diabetes, og syns det er det som fungerer desidert best i lengden.

Først vil jeg bare dele min sympati med alle dere petite kvinner på diet. Dere har det litt vanskeligere enn oss andre, spesielt i dagens samfunn der én dag med kos veldig fort tipper lasset for ukas kaloriunderskudd. Jeg føler med dere!

Generelle kostholds- og diettråd fungerer ikke alltid like bra for alle, og dere er et godt eksempel det. For eksempel det at man bør gå ned 0,5-1kg i uka. Her er det viktig å huske på at dette egentlig bare er en forenklet måte å forklare hvor mye underskudd det er ideelt å ligge i, og dette underskuddet må tilpasses kroppsvekt og fettprosent.

Jo lettere du er jo mindre underskudd, og jo mindre vektnedgang fra uke til uke vil du kunne ha. På samme måte vil du kunne tillate deg mer underskudd jo høyere fettprosenten din er, siden det da er mer lagret energi som kan erstatte underskuddet via maten.

Noen tips:

• Ha flere indikatorer enn bare vekt. Vekt kan variere veldig mye bare samme dag, og for kvinner er dette ekstra variabelt pga syklus. For en som veier 60kg gir dette fort utslag som overgår over det ukentlige fettapet, med dertil knusende effekt på motivasjonen. Mål gjerne overarmer, bryst, hofter/rumpe, midje (med spente magemuskler) og lår - her anbefaler jeg et målebånd som er laget spesifikt for dette, slik at man måler med konsekvent "strammhet". 
    Kanskje vekten er den samme, eller litt mer, men midjen er smalere. dette gjelder spesielt hvis dere med dietten også trener styrke.
  • Prøv å begrense fett i dietten til et minimum, for å øke matvolumet (hvis dette er et problem). Men minst 20% av daglig inntak bør man ha for å ikke drepe hormonbalansen. Spis gjerne oliven eller avocado fremfor mer energitette fettkilder.
  • Prøv færre og større måltider. 
  • Dropp snacking
  • Prøv å begrense spisevinduet til 8-10 timer. Det er mye som tyder på at det er bedre å spise frokost enn kveldsmat, men dette bør tilpasses din dag, og aktivitet.
  • Få 8 timer søvn. Nok søvn er veldig viktig, i prioritert rekkefølge ville dette punktet kommet mye høyere opp.
  • Spis 20-25g proteiner i hvert måltid. Og spis helst blandete måltid med både proteiner, karboydrater og fett basert på mat som er så lite prossesert som mulig. Dette i seg selv kan føre til et kaloriunderskudd på opp til 10% om man spiser vedlikehold.
  • Tren styrke (gjelder alle som vil komme i form)
  • Øk daglig aktivitet for å tillate et høyere kaloriinntak, fortrinnsvis via å bevege seg mer generelt (gå, stå). Typisk Kardio som jogging er ikke et godt verktøy for å komme i bedre form og holde seg der.
  • Med mindre man er på keto-diet, hold inntak av karbohydrater over 100g om dagen. Mindre enn dette uten å være keto-tilpasset vil få de fleste til å føle seg ganske shitty.
  • Vær raus med grønnsakene, og velg generelt mat med lavere energitetthet

Sist men ikke minst. Tenk livsstilsendring, og ikke diett. Ta deg god tid, og forbedre ting litt og litt. Så i stedet for å slite ræva av seg 12 uker før hver sommer (for å sette det på spissen), kan du leve et generelt sundt og godt liv hele året - uten å være ekstrem eller ha store restriksjoner. Ting må ikke enten være perfekt, eller helt ute å kjøre. Mange tror at de som holder seg i form hele tiden er ekstreme eller gjør store oppofrelser for dette, men det er ikke slik. Det er ganske stor forskjell på å lide seg gjennom "12 uker fra feit til fit" dietten, og det å holde en god form året rundt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiedag i morgen, men gikk på i dag. Opp 0,8 kg. Selv om jeg ikke har spist noe annerledes. Men. Hadde eggløsning tirs/ons. Kan hende det er derfor? 
mentalt var det tøft å se, da jeg har ligget på minus 1-2 kg i uka de siste 8 ukene. Men jeg tar det med knusende ro. Kan fort hende litt vann har sluppet innen i morgen. Satt inn støtet og drikker ekstra mye vann i dag. 

Edit: når jeg sjekker notatene så gikk jeg kun ned 0,5 kg den uka jeg hadde eggløsning sist. Det er vel starten på et mønster. Phew! Enda mer roet ned haha

Endret av Catch-22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...