Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden

Mayoo

Anbefalte innlegg

🚨 selvskryt 🤣

startet livsstilsendring 21. juni, kutta betraktelig ned på mengden mat. 22. juni hadde vi spise-Gilde der vi spiste opp godis i skapet. Etter det har jeg mista sukkersug helt. 🥳 

har siden da gått ned 7,9 kg! Veiedag til fredag, så kanskje jeg rekker å bikke -8 kg. Og jeg håper inderlig at om 2 uker har jeg bikka -10 kg! Endelig er jeg ordentlig igang! 

spiser knekkebrød til frokost og lunsj. Til middag spiser jeg hva enn vi har. Fyller tallerken litt mindre enn vanlig og tar ikke porsjon nr 2. drikker sinnsyke mengder vann for å holde magen full 😂 

men er ikke spesielt sulten heller, overraskende nok! Gleder meg til å se hvor mye jeg har gått ned innen oktober 😍

Anonymkode: 40964...b4f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 hours ago, AnonymBruker said:

🚨 selvskryt 🤣

startet livsstilsendring 21. juni, kutta betraktelig ned på mengden mat. 22. juni hadde vi spise-Gilde der vi spiste opp godis i skapet. Etter det har jeg mista sukkersug helt. 🥳 

har siden da gått ned 7,9 kg! Veiedag til fredag, så kanskje jeg rekker å bikke -8 kg. Og jeg håper inderlig at om 2 uker har jeg bikka -10 kg! Endelig er jeg ordentlig igang! 

Imponerende nedgang! Kan jeg bare få spørre hva startvekten var/hva du veier nå? Høres helt utrolig ut å gå ned 8 kg rett over en måned. 

Anonymkode: 4e9f7...066

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

🚨 selvskryt 🤣

spiser knekkebrød til frokost og lunsj. Til middag spiser jeg hva enn vi har. Fyller tallerken litt mindre enn vanlig og tar ikke porsjon nr 2. drikker sinnsyke mengder vann for å holde magen full 😂 

men er ikke spesielt sulten heller, overraskende nok! Gleder meg til å se hvor mye jeg har gått ned innen oktober 😍

Så du spiser da kun et knekkebrød til frokost og et til lunsj + litt middag på en hel dag? Ja, da skjønner jeg jo at du går ned. Jeg hadde sultet ihjel 😆 

Anonymkode: 28157...333

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veiet meg i dag. Fornøyd med -1,1kg på seks dager. Jeg vet mye er vann, men likevel. Jeg har hatt fokus på gode måltider og trening. Litt Kos har det vært siden vi enda har ferie, men mindre måtehold. Det kjekkeste var egentlig at alle kroppsmål har gått ned, -5cm over navlen er bra for helsa☺️ 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-venter- skrev (37 minutter siden):

Jeg veiet meg i dag. Fornøyd med -1,1kg på seks dager. Jeg vet mye er vann, men likevel. Jeg har hatt fokus på gode måltider og trening. Litt Kos har det vært siden vi enda har ferie, men mindre måtehold. Det kjekkeste var egentlig at alle kroppsmål har gått ned, -5cm over navlen er bra for helsa☺️ 

Bra jobbet! Jeg hadde håpet på mer enn mine 0,4 kg ned, men så lenge det går rett vei. -5 cm er det på bare en uke, eller siden tidligere? Veldig imponerende i så fall!

For min del har jeg fått inn mange treningsøkter med både kardio og styrke denne uka, men med litt mye kosemåltider til både lunsj og middag fortsatt. Det er godt å dra sommeren litt utover. Men jeg har holdt meg helt unna potetgull og smågodt, som det har blitt mer av tidligere i sommer. Kutting av alkohol hjelper nok også på. 

-KatieGirl

Anonymkode: 75372...66f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er på uke 4, og merker at motivasjonen dabber litt denne uka. Jeg spiser jo normal mat, men ligger lavt på kaloriinntak og karbo, og unner meg absolutt ingenting ved siden av. Ikke engang kunstig sukker. Har gjort dette i lange tider før også, og vet at det må til for å gå ned 1/2 kg i uka, men så strenge regimer gir en liten knekk iblant. Må minne meg selv godt på det nå, hva dårlig mat gjør med kroppen min, hvor syk jeg blir av det. Og at det absolutte strikte regimet uten noen som helst utskeielser, er en periode på noen måneder nå, for å gå ned de siste kiloene. Planen er å innføre noe mer karbo igjen etter det, opp til ca 100 g karbo og ca 1700 kalorier daglig, som er vedlikehold for meg. Så da blir det plass til en sukkerfri kake igjen, eller en lettbrus.

Det eneste jeg har unnet meg, er et glass rødvin på lørdager. Eller, det vil si; jeg prøver å få i meg et glass. Klarer som regel ikke mer enn et halvt glass. Tenker at det er bra for hjertet å drikke littegranne rødvin, jeg er egentlig helt avholden og kan telle på en hånd hvor mange glass rødvin jeg har drukket de siste ti årene. Så jeg har prøvd å innarbeide dette som en ny vane nå, med et glass rødvin på lørdager, til biffmiddagen. Det er jo delte meninger om slanking og alkohol, så jeg tenkte at jeg ville testen denne teorien, og se hvilke utslag det gir. Rødvinen jeg har valgt, er en type med svært lite sukker og garvestoffer.

Jeg prøvde bunaden min i går, og nå passer den ikke. Den har blitt for stor 😂 Så da ble jeg litt sånn med en gang; vil jeg egentlig gå ned mer i vekt nå? Da må jeg jo sy om bunaden igjen. Et lite øyeblikk der, så sa jeg til meg selv: "Nei, nå gidder jeg ikke å slanke meg mer." Men så var jeg rask til å huske på at man finner unnskyldninger overalt, og at det faktisk ikke er noe problem å ta inn bunaden litt i livet. Jeg kan jo bare flytte hempene litt, så blir det helt greit. Jeg leverte den til innsying for noen år siden, og da betalte jeg 5.000 kr. Så dette er jo egentlig ikke noe problem, det er bare noe jeg finner på for å lage unnskyldninger for meg selv.

Så da er jeg på sporet igjen, mentalt. Blir spennende med veiing i morgen, jeg hadde trengt å se noen gode tall nå, for å få opp motivasjonen. Men regner med at jeg snart havner på et platå, som jeg pleier å gjøre rundt uke 4.

Endret av etnavn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Bra jobbet! Jeg hadde håpet på mer enn mine 0,4 kg ned, men så lenge det går rett vei. -5 cm er det på bare en uke, eller siden tidligere? Veldig imponerende i så fall!

For min del har jeg fått inn mange treningsøkter med både kardio og styrke denne uka, men med litt mye kosemåltider til både lunsj og middag fortsatt. Det er godt å dra sommeren litt utover. Men jeg har holdt meg helt unna potetgull og smågodt, som det har blitt mer av tidligere i sommer. Kutting av alkohol hjelper nok også på. 

-KatieGirl

Anonymkode: 75372...66f

Jo, merkelig nok er -5cm bare på ei uke. Sier litt om hva kost gjør for magen. Er nok mest oppblåsthet og slikt som har forsvunnet, men det syntes jo når det blir såpass. 

Godt jobbet du også! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du spiser da kun et knekkebrød til frokost og et til lunsj + litt middag på en hel dag? Ja, da skjønner jeg jo at du går ned. Jeg hadde sultet ihjel 😆 

Anonymkode: 28157...333

Ikke ETT knekkebrød 🤭😂 3 til frokost og 4 til lunsj 😊 hender jo at jeg lager salat til lunsj da. Ikke helt kokko.  😄 

Imponerende nedgang! Kan jeg bare få spørre hva startvekten var/hva du veier nå? Høres helt utrolig ut å gå ned 8 kg rett over en måned. 

Anonymkode: 4e9f7...066

Startvekt 120 - nåværende vekt 112. Veiedag i morgen så veldig spent 😁 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ETT knekkebrød 🤭😂 3 til frokost og 4 til lunsj 😊 hender jo at jeg lager salat til lunsj da. Ikke helt kokko.  😄Anonymkode: 40964...b4f

Det er det jeg har spist til frokost og lunsj de siste 2 dagene, og jeg er ilsk sulten! Med hovedvekt på ilsk :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt å prøve vektnedgang igjen, jeg har gitt litt opp ila sommeren. Jeg veide meg i dag morges og er omtrent på samme sted som før (68,4 kg). Målet mitt er å gå ned til 60 kg igjen. Jeg er lav, bare 1,60 høy, men jeg blir seende veldig skrapa ut når jeg går ned på 50-tallet, så jeg tror ikke det er noen naturlig vekt for meg. Jeg er også 45 år gammel og merker at det ikke er like lett å gå ned i vekt og holde vekten som da jeg var yngre. 

I går stod jeg imot første fristelse, vegetarburger fra BurgerKing. De andre i familien ville ha burger, så det var ingen bønn :fnise: Men jeg sparte de pengene og stekte meg min egen burger hjemme (plantebasert, jeg er vegetarianer), hadde surdeigsburgerbrød, litt lettrømme og salat på. Synes egentlig den var bedre enn BurgerKing sin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startvekt juni 130,4, vekt i dag 121,9! 🥳 

Jeg gleder meg så vilt til å komme under 100. Har ikke vært der siden 2019. Lei av å være tjukk nå 😮‍💨 Men nå skjer det ting! Og jeg blir så motivert av akkurat de tankene der 😍🥳

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Catch-22 skrev (6 minutter siden):

Startvekt juni 130,4, vekt i dag 121,9! 🥳 

Jeg gleder meg så vilt til å komme under 100. Har ikke vært der siden 2019. Lei av å være tjukk nå 😮‍💨 Men nå skjer det ting! Og jeg blir så motivert av akkurat de tankene der 😍🥳

Det er så gøy nå man merker at det man gjør, fungerer! Det gir super motivasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ler litt av meg selv. Har nå høyere vekt enn da jeg ble med i tråden for vektnedgang høsten 2024 🫣 Ikke mer enn 0,2 kg, men likevel. Skal sies at det egentlig ikke er så galt siden dette er ferieukene mine, men på papiret så ser det ikke så bra ut. Men jeg har spist akkurat det jeg har hatt lyst på, kost meg med alkohol og snacks, og vært akkurat passe aktiv. 

Nå som jeg er tilbake i hverdagen så regner jeg med at jeg er tilbake på riktig spor. Skal jeg klare å komme ned på 63 kg før oktober så må det jobbes hardt! 

Jeg har i grunnen aldri vært flau for å gå i bikini selv om jeg aldri har hatt flat mage, men de siste årene har jeg faktisk kjent litt på det. Derfor var det deilig å merke at de 10 kiloene jeg allerede har tatt av har fått meg til å føle meg mye slankere. Nå passer sommerklær som tidligere var for smått og det gjør noe på selvfølelsen! Jeg har fremdeles 7-10 kilo jeg vil ha av - vet enda ikke helt hva idealvekten min er siden jeg aldri veide meg da jeg var ung og slank. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ned 13 kilo på 3,5 måned og opp 3 kilo nå i sommer😂 spist alt jeg har hatt lyst på nå. Har tidligere stort sett kjørt lavkarbo for vektnedgang, men nå blir det kaloritelling i en periode for å kunne spise det samme som familien. Satser på at de siste 6 kiloene er av i løpet av oktober😊

Anonymkode: a24a9...353

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter skikkelig med motivasjonen her 😒 I januar når jeg begynte livsstilsendringen veide jeg 83kg (157cm), så pr nå har jeg kun gått ned 7 kilo på 7 måneder. Har stagnert på 76kg siden begynnelsen av juli. Har et nokså greit aktivitetsnivå (blir 2-3 gåturer per dag av varierende lengde i tillegg til 1 joggetur annenhver dag med hunden) pluss jeg har en middels aktiv jobb.

Ligger på 1200-1300 kalorier per dag, har i sommer skeiet ut litt med f.eks. potetgull, jordbær i vaniljesaus, kaker og lignende. Tross dette har jeg ikke gått opp i vekt, det har kun stagnert. Blir jo mye gåing/jogging på de samme løypene/rundene for min del, så bør kanskje slenge inn noen styrkeøvelser annenhver dag? 
Vet jo også at brødvarer med mye smør er min store svakhet i livet (😂), så burde kutte ut brød helt og erstatte det med for eksempel knekkebrød. Har blitt flinkere til å variere frokost med yoghurt eller knekkebrød også videre, men i lunsj blir det "automatisk" brødskiver/rundstykker eller lignende med egg eller ost/skinke eller annet digg pålegg. 

Anonymkode: 8799b...573

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Sliter skikkelig med motivasjonen her 😒 I januar når jeg begynte livsstilsendringen veide jeg 83kg (157cm), så pr nå har jeg kun gått ned 7 kilo på 7 måneder. Har stagnert på 76kg siden begynnelsen av juli. Har et nokså greit aktivitetsnivå (blir 2-3 gåturer per dag av varierende lengde i tillegg til 1 joggetur annenhver dag med hunden) pluss jeg har en middels aktiv jobb.

Ligger på 1200-1300 kalorier per dag, har i sommer skeiet ut litt med f.eks. potetgull, jordbær i vaniljesaus, kaker og lignende. Tross dette har jeg ikke gått opp i vekt, det har kun stagnert. Blir jo mye gåing/jogging på de samme løypene/rundene for min del, så bør kanskje slenge inn noen styrkeøvelser annenhver dag? 
Vet jo også at brødvarer med mye smør er min store svakhet i livet (😂), så burde kutte ut brød helt og erstatte det med for eksempel knekkebrød. Har blitt flinkere til å variere frokost med yoghurt eller knekkebrød også videre, men i lunsj blir det "automatisk" brødskiver/rundstykker eller lignende med egg eller ost/skinke eller annet digg pålegg. 

Anonymkode: 8799b...573

Hei på deg! 

Kom akkurat inn fra joggetur da jeg leste dette innlegget. Jeg er 168 og veier nå 74 kg. 40 år gammel Jeg veide 86 da jeg startet å gå ned i begynnelsen av mars. 

Opplevde også er slags platå i sommer og begynte å lure på hva som kunne være årsaken. Nå har det løsnet igjen og jeg må dessverre, eller heldigvis meddele at årsaken var for lite kaloriunderskudd. Jeg er nå tilbake på et gjennomsnitt på 0,5 kg i uka, og det er noe jeg kan leve med. 

Det er langt hardere arbeid å komme seg ned i vekt enn hva jeg hadde trodd. Men det handler altså om kaloriunderskudd. Det er ikke slik at kroppen på magisk vis forbrenner næringen saktere enn i f.eks brød. Men grovt brød tar lengre tid å fordøye, du vil føle deg mettere og dermed spise mindre. 

Tell kalorier. Det gir en fin oversikt ovet hva du faktisk får i deg. Og husk at det spasertur på en halvtime ikke forbrenner stort mer enn mellom 75 og 100 kalorier med din vekt. Det er 2 knekkebrød uten pålegg. 

Smør inneholder hele 710 kalorier pr 100 gram. En ss er 150 kalorier. 

Jeg jogger. Styrke er fint, men det bør ikke erstatte kondisjonstreningen. Vil du forbrenne fett er det kondisjonstrening som gjelder. Man forbrenner heller ikke mer ved å løpe en annen rute. Men her skal det også mye til før det har samme effekt som matinntaket. Jeg har nå jogget i 40 min med barnevogn og i følge pulsklokka har jeg forbrent 400 kalorier. Det er kanskje to brødskiver med magert og godt pålegg. 

Min løsning er å ikke tenke for komplisert. Telle kalorier og bevege meg så mye som mulig i hverdagen. 

Anonymkode: 3588b...326

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg kjenner meg utrolig frustrert 😤 og ikke minst lei meg 😭

Onsdag forrige uke så jeg min laveste vekt hittil; 85.5kg. Jeg var super happy, tenkte at nå bikker jeg snart nedover til 84kg.

I dag er jeg totalt opp svinlende 2.4kg, og vekta viste 87.9kg. Går det søren meg ann!!! 😭😤😤😤😭🥺☹️

Det var feiring i helga, ja det ble kake og ekstra kalorier. Men først av alt har jeg man-tors i det minste uka før vært i kalori underskudd, og jeg fikk ikke akkurat i meg så mange kalorier ekstra i helga. Noen, men det ble egentlig ganske lite mat, og bare mer kake 😅

Fy søren! Mer salt, mer karbohydrater; dette binder vann. 1g karbohydrat binder 3-4g vann, altså 100g karbohydrater = 300-400g ekstra vekt. Jeg vet jo dette, men det er søren meg ikke enkelt å prøve å tenke logisk når talla bare skriker opp på meg 😭

Opp til nesten 88kg igjen. Nesten som jeg vurderer streng lavkarbo i noen dager bare for å få vekta ned igjen.

Jeg kan se for meg at reel vektoppgang på 0.5kg kan være mulig. Det ble en del kake lørdag og søndag, at jeg totalt forrige uke har fått i meg 3500kcal ekstra kan være en mulighet (for utenom kake, ble det jo også litt chips, snop og is). Men 2.4 f-ings kilo! 😫😤😭😭😭 for reel fett vekt, er det snakk om 17500kcal ekstra på toppen av de vanlige kaloriene man skal ha daglig i løpet av en uka (~1800x7 dager). Greit at det ble en del kake, men ikke så mye kake og annet snacks 😅

Det var det, dagens frustrasjonsskrik! 😅

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det skjerpings på meg og! Fire uker ferie og alt har sklidd helt ut😅 vil ned - og enda litt til.. 

Startvekt: 07.08.2024 73 kg

Delmål 1: 11.09.2024 70 kg (normalvekt siste året)

Delmål 2: 23.10.2024 68 kg

Delmål 3: 04.12.2024 66 kg

Anonymkode: 6bb8e...5fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snart fredag dere! Har vært så sjukt nazi hele denne uka! Gleder meg nesten til å veie meg haha 🤣

hvordan går det med dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Snart fredag dere! Har vært så sjukt nazi hele denne uka! Gleder meg nesten til å veie meg haha 🤣

hvordan går det med dere?

Bedre. 😂 Gikk opp over en kilo forrige veiedag, så kan umulig bli like ille denne fredagen, og mest jeg da var motløs og hatet livet, føler jeg meg nå takknemlig og håpefull. Berg og dalbane-tur, er det livet er. ❤️

Anonymkode: 43299...0b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...