Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden


Mayoo

Anbefalte innlegg

Kicki_90 skrev (22 timer siden):

Hvis jeg lager 2 brød rundstykker av den røra blir det ca 280 kcal pr brød, med ca 200 kcal pr. 100 gr. Men ble usikker på hvor mange jeg får av akkurat den mengden, det er lenge siden jeg har laget de nå. Totalt i røra er det ca. 540-550 kcal, litt avhengig av størrelsen på egget. 

Lasagne er også en favoritt her, med 400gr karbonadedeig/mager svinekjøttdeig, 1 løk, 2 gulrøtter og 2 bokser hakkede tomater, redusert litt på osten og dolmio bechamelsaus (om du ikke lager egen) er mye gjort. Er du glad i pasta så behold den, hvis det ikke er et must så har jeg blitt glad i squash som erstatning for pastaplater. 😊

Brødene jeg brukte sist var 256kalorier for ett på 80g, Men dine hjemmelagde er nok mye sunnere og mer mettende:P Kunne jo prøvd å laget tre for å få ned de totale kaloriene da.

Er ikke noen stor pastaelsker, men lasagne er digg. Tenkte jeg kunne bruke bruke halvt om halvt med kyllingkjøttdeig og vanlig kjøttdeig for å få ned kaloriene litt. Har også lettost i frysa jeg kan toppe med:) Jeg har sett sånne squashgratenger og hatt lyst å prøve, men mannen har vært så lite gira at det ser ut for at jeg må gjøre det med ei venninne:P Men uansett hvor jeg snur og vender på det så er nok hvitløksbrød ikke aktuelt 😫 Da må jeg isåfall planlegge måltidet som en utskjeielse eller noe.

Anonymkode: 7c6b5...f81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lagde stekt ris, med kylling, grønnsaker, chili, løk og egg i går kveld som er klar til å varmes opp etter jobb i dag. Er nok endel kcal (spesielt ris og at det er stekt i rapsolje) men har ligget i realt underskudd den siste uka så tenker at det gjør ingenting (dessuten er det jo lørdag 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (3 timer siden):

Noen som har lyst til å dele hva dere skal ha til lørdagsmiddag i kveld? 😇

I dag blir det stekt laks med stekte grønnsaker (blomkål, brokkoli, grønn paprika, vårløk og spinat). Eller kanskje jeg koker laksen, får se. Og seterrømme :) 
Jeg skiller egentlig ikke på hverdag og helg, sånn sett. Eneste er hvis det er noe som tar lang tid, fårikål, lapskaus eller stek, da blir det lørdag eller søndag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (3 timer siden):

Noen som har lyst til å dele hva dere skal ha til lørdagsmiddag i kveld? 😇

Vi skal lage sheperd's pie, men vi skal bytte ut noe av kjøttet med bønner, så blir det løk, gulrot, paprika, erter, potetmoslokk og pittelitt lettost på toppen 😋

Anonymkode: 7c6b5...f81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Amatariel said:

Noen som har lyst til å dele hva dere skal ha til lørdagsmiddag i kveld? 😇

Treåringen har bestilt tomatsuppe, så da blir det nok det 😆. Lager selv av løk, litt paprika, gulrot, tomatpure, en boks tomater og buljong. Samt en boks hvite bønner, alt moses med stavmikser, og en skvett fløte. Makaroni og kokt egg oppi (og maiskorn om du er tre år). Muligens ostesmørbrød ved siden av. Ikke verdens mest spennende helgemiddag, men ikke så verst godt heller 😋

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror jeg har hatt en halvveis sprekk. I går så gjorde jeg som jeg pleier, tok med litt ekstra mat og spiste en times tid før jeg skulle gå i treningsrommet i kjelleren på jobb. Kalorimessig og næringsmessig veldig likt som tidligere. Joda, jeg klarte nå å gjennomføre, men jeg var helt kaputt etterpå. Var så vissen og slapp at jeg ikke turte å dusje i kjelleren, dro hjem for å få i meg mat. Normalt pleier mannen å ha mat klar når jeg kommer etter trening, men kunne ikke det akkurat i dag. Så mens jeg laget så gikk ned ned en havrekjeks og to biter sjokolade blant annet. Så kom kalorimessig opp i vedlikeholdskaloriene mine. Så har jo ikke gått opp men kjipt likevel. Fremdeles noe slapp og sliten, så sitter å vurderer om jeg skal øke kaloriinntaket litt en liten periode, kanskje noe vitamintilskudd. Forsov meg tilogmed i morres.

Anonymkode: 7c6b5...f81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går et vanskelig studie og har mye å gjøre hele tiden, og er mye stresset. I de verste periodene stapper jeg inn på (ikke nødvendig usunn mat, men mer enn hva jeg kan spise hvis jeg vil ned i vekt), fordi jeg føler jeg trenger energien når jeg pugger. Dessuten er det vanskelig å få trent noe særlig fordi jeg føler jeg ikke har tid til det. Noen som har noen tips?

Anonymkode: 4d021...2e1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/22/2023 at 7:44 PM, AnonymBruker said:

Tror jeg har hatt en halvveis sprekk. I går så gjorde jeg som jeg pleier, tok med litt ekstra mat og spiste en times tid før jeg skulle gå i treningsrommet i kjelleren på jobb. Kalorimessig og næringsmessig veldig likt som tidligere. Joda, jeg klarte nå å gjennomføre, men jeg var helt kaputt etterpå. Var så vissen og slapp at jeg ikke turte å dusje i kjelleren, dro hjem for å få i meg mat. Normalt pleier mannen å ha mat klar når jeg kommer etter trening, men kunne ikke det akkurat i dag. Så mens jeg laget så gikk ned ned en havrekjeks og to biter sjokolade blant annet. Så kom kalorimessig opp i vedlikeholdskaloriene mine. Så har jo ikke gått opp men kjipt likevel. Fremdeles noe slapp og sliten, så sitter å vurderer om jeg skal øke kaloriinntaket litt en liten periode, kanskje noe vitamintilskudd. Forsov meg tilogmed i morres.

Anonymkode: 7c6b5...f81

:D ler fordi jeg kjenner meg igjen. Kan være lurt å ha en frukt eller litt nøtter i vesken i sånne situasjoner så du kan få dempe blodsukkeret på vei hjem. Eller ha noe forberedt i fryseren som du bare kan kjøre i mikro raskt.

 

Anonymkode: 4d021...2e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke lyst til å veie meg i dag i det hele tatt. Vekta viste først 78,0 etter at jeg sto opp, men veide meg på nytt etter frokost, dobesøk (kaffe fikk fart på magen), og amming av mini og da ble det 77,7, som jeg lar bli "tellende" for denne uka. Fin illustrasjon over hvor mye "feilmargin" det er i en enkeltmåling. Er glad over at trenden fortsatt peker nedover, selv om hele februar har gått veldig tregt. Skal prøve å skjerpe meg litt igjen i mars, om jeg vil nå målet på 76 innen påske (det kjennes fremdeles fullstendig realistisk, men kommer ikke til å skje av seg selv).

Litt svoger-fysikk-forskning: jeg har, som mange av dere sikkert også har, en smartvekt som prøver å måle kroppsammensetning. Dette gjør den ved å sende en veldig liten mengde strøm gjennom kroppen, og måler motstanden. Fett har høyere motstand enn muskler og vann, og så prøver den å beregne sammensetning ut fra det. Noen observasjoner:
- for denne tråden veier jeg meg alltid med klær på (som er den samme pysjen), da jeg stort sett spiser frokost i pysjen slik morgenene er nå, og det er enklere sånn. Om jeg skulle veie meg uten klær rett etterpå, måler vekta lavere fettprosent. Dette gir mening; bomullspysj er ikke spesielt bra på å lede strøm så vekta konkluderer med at de ekstra noen-hundre-grammene må være fett.
- Vekta måler også lavere fettprosent etter et dobesøk. Av dette kan vi dedusere at tarminnhold har lignende elektrisk motstand som fett 
- Om jeg veier meg før og etter en dusj måler den også lavere fettprosent etter dusjen. Her er jeg mer usikker på mekanismen - mulig jeg ikke er helt tørr, og vannet på kroppen hjelper med å lede strøm? Eller er jeg litt varmere, og det bidrar på noe vis? SÅ mye fysikk husker jeg ikke fra gymnaset, heller 😂
Moralen er uansett: ta resultatene fra denne målingen med en stor klype salt, og vei deg helst helt naken og etter ett dobesøk for hyggeligst resultat! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig dag i dag. Og kjip uke. Fikk trøbbel med foten på onsdag. Med ujevne mellomrom våkner jeg om morgenen, og kan ikke trø på foten, av og til den ene og av og til den andre. Noen ganger er det så ille at jeg må bruke krykker. Det varer fra en dag til en uke, og plutselig en morgen er det borte igjen :o Kan fortsatt ikke trø på den nå, så har vært litt småsur. Og sovet ekstremt dårlig fordi det verker.

Men i dag?! Var ikke sulten før jeg spiste middag, men etter å ha spist? Hjelpe meg! Like sulten, og masete hode som vil ha hasselnøtter, eller pølse, eller appelsin, eller leverpostei, eller... Bare mas fra den kanten! Endte med å spise to fiberrik med makrell i tomat, og det var fantastisk godt. Og la oss være ærlige her, fiberrik er ikke spesielt godt :D 
Men så rart at jeg plutselig, etter snart seks uker, skal få det sånn. Nå er spisetiden over, så nå er hodet stille igjen, men håper da virkelig ikke at den har tenkt å fortsette på det viset! Antagelig ikke, hadde jo en masete raptus lørdag for to uker siden også, og det varte bare de fire timene.

Min veiedag er ikke før søndag, og forrige søndag var det 81,5. Håper på å nærme meg 80 denne søndagen. Da er i så fall nesten påskemålet nådd, så leker litt med tanken på 76 til påske. Samtidig er jeg ikke akkurat optimistisk av natur, og tenker på alt fra vektplatåer til at når foten min er slik som nå, da blir det i hvert fall stillesittende 😕 Og da er sikkert dagsbehovet for å holde vekta sånn 1150 😅 Så da går jeg vel opp igjen, da.

Og sånn går nu dagene.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Går et vanskelig studie og har mye å gjøre hele tiden, og er mye stresset. I de verste periodene stapper jeg inn på (ikke nødvendig usunn mat, men mer enn hva jeg kan spise hvis jeg vil ned i vekt), fordi jeg føler jeg trenger energien når jeg pugger. Dessuten er det vanskelig å få trent noe særlig fordi jeg føler jeg ikke har tid til det. Noen som har noen tips?

Anonymkode: 4d021...2e1

Jeg kjenner meg igjen fra da jeg studerte. Jeg ble god på å jogge i eksamensperiodene fordi da var det prokrastinering.

Matmessig tror jeg det handler mye om vaner. Spis til måltidene og ikke så mange mellommåltid. Spiser du ordentlig mat til frokost kl 7.30, lunsj kl 11.30, lite mellommåltid kl 14.00 med frukt eller lignende og middag kl. 17 så får kroppen nok energi av det. Det andre du spiser er kun fordi kroppen er vandt til å få noe.

Ang trening så tror jeg du bare må sette av tid. 30 min effektiv trening 3 ganger i uken er ikke det som gjør forskjell på eksamenskarakteren i negativ retning. Kanskje det til og med blir i positiv retning, for hjernen trenger hvile for å ta til seg stoffet man pugger. 
 

Lykke til! 

Anonymkode: 5f556...2b8

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Går et vanskelig studie og har mye å gjøre hele tiden, og er mye stresset. I de verste periodene stapper jeg inn på (ikke nødvendig usunn mat, men mer enn hva jeg kan spise hvis jeg vil ned i vekt), fordi jeg føler jeg trenger energien når jeg pugger. Dessuten er det vanskelig å få trent noe særlig fordi jeg føler jeg ikke har tid til det. Noen som har noen tips?

Anonymkode: 4d021...2e1

Har to tips til deg, egentlig. Når det gjelder mat på farten, stress-spising og sånt, så gjør det så enkelt som mulig for deg selv å ta sunne valg. Ha oppkutta grønnsaker (gulrotstaver, paprika, hva enn du liker), frukt osv. tilgjengelig sånn at du kan snackse på det. Pass på at måltidene (spesielt frokost og lunsj) inneholder nok proteiner og langsomme karbohydrater heller enn raske karbohydrater, så blodsukkeret holder seg jevnt. Og ofte kan en 5 minutters pause ut, så du får litt dagslys og blod til hjernen, hjelpe vel så bra energimessig som å spise noe.

Men, det kjedelige svaret er å finne bedre strategier for å takle stress. Søvn, bra mat, og trening er alle viktige for at hjernen skal ha det bra; du jobber ikke effektivt under langvarig stress (og da blir det en ond sirkel, man får mindre gjort fordi man er sliten og stressa, og føler du må gjøre mer og mer for å kompensere i stedet for å prioritere tid til avkobling). Når på dagen jobber du best? Jeg ville prøvd å legge inn en treningsøkt den tiden på dagen som uansett føles som sirup (for meg var det litt utpå ettermiddagen; jeg er et morgenmenneske). Så får du en god pause og kan komme tilbake til lesing etterpå.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært og trent for første gang i år! Er så fornøyd med meg selv. Har lagd meg en plan og alt. Nå skal jeg trene fast hver mandag og torsdag kl 18.00. Har sagt til meg selv at den eneste grunnen for å ikke være på treningssenteret kl 18 de dagene er at jeg kommer tidligere. Har troen på at det kan gjøre dørstokkmila litt lavere slik at jeg får en rutine på treningen. 

Anonymkode: 5f556...2b8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg kjenner meg igjen fra da jeg studerte. Jeg ble god på å jogge i eksamensperiodene fordi da var det prokrastinering.

Matmessig tror jeg det handler mye om vaner. Spis til måltidene og ikke så mange mellommåltid. Spiser du ordentlig mat til frokost kl 7.30, lunsj kl 11.30, lite mellommåltid kl 14.00 med frukt eller lignende og middag kl. 17 så får kroppen nok energi av det. Det andre du spiser er kun fordi kroppen er vandt til å få noe.

Ang trening så tror jeg du bare må sette av tid. 30 min effektiv trening 3 ganger i uken er ikke det som gjør forskjell på eksamenskarakteren i negativ retning. Kanskje det til og med blir i positiv retning, for hjernen trenger hvile for å ta til seg stoffet man pugger. 
 

Lykke til! 

Anonymkode: 5f556...2b8

 

1 hour ago, Twilight_Sparkle said:

Har to tips til deg, egentlig. Når det gjelder mat på farten, stress-spising og sånt, så gjør det så enkelt som mulig for deg selv å ta sunne valg. Ha oppkutta grønnsaker (gulrotstaver, paprika, hva enn du liker), frukt osv. tilgjengelig sånn at du kan snackse på det. Pass på at måltidene (spesielt frokost og lunsj) inneholder nok proteiner og langsomme karbohydrater heller enn raske karbohydrater, så blodsukkeret holder seg jevnt. Og ofte kan en 5 minutters pause ut, så du får litt dagslys og blod til hjernen, hjelpe vel så bra energimessig som å spise noe.

Men, det kjedelige svaret er å finne bedre strategier for å takle stress. Søvn, bra mat, og trening er alle viktige for at hjernen skal ha det bra; du jobber ikke effektivt under langvarig stress (og da blir det en ond sirkel, man får mindre gjort fordi man er sliten og stressa, og føler du må gjøre mer og mer for å kompensere i stedet for å prioritere tid til avkobling). Når på dagen jobber du best? Jeg ville prøvd å legge inn en treningsøkt den tiden på dagen som uansett føles som sirup (for meg var det litt utpå ettermiddagen; jeg er et morgenmenneske). Så får du en god pause og kan komme tilbake til lesing etterpå.

Takk for tipsene dere! Det verste av alt, er jo at jeg EGENTLIG vet alt dette, men det føles godt å høre det fra andre og. :D Tror at løsningen ligger i "rutiner", det har jeg 0 av, så det skal jeg prøve meg på å etablere fremover. 

Anonymkode: 4d021...2e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

:D ler fordi jeg kjenner meg igjen. Kan være lurt å ha en frukt eller litt nøtter i vesken i sånne situasjoner så du kan få dempe blodsukkeret på vei hjem. Eller ha noe forberedt i fryseren som du bare kan kjøre i mikro raskt.

 

Anonymkode: 4d021...2e1

Vet du hva det verste er? Jeg HAR nød-mat liggende på jobb, i skuffa oppe på kontoret. Men de dreiv på å gjorde noe med heisen på jobb den dagen, og jeg hadde ikke makt gå opp fra kjelleren til 4. etg :hoho: Så ser ut for at jeg må ha det i sekken for den tar jeg jo med meg ned i treningsrommet.

Komiske er at jeg i dag, lørdag, har spist hvetebolle og sjokolademelk til frokost. Sjønt, det var en planlagt og nøye utregnet uskjeielse. Planlegger en ganske mager middag så det gikk an:) 

Anonymkode: 7c6b5...f81

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei, jeg er også på «slankern» med det enkleste og mest fornuftige metoden: kutt sukker og karbohydrat til minimum. Max 30gr pr dag. Spis kjøtt og grønnsaker, egg og salater med dressing til den store gullmedalje. Jeg lover… LOVER! At HVIS dere klarer å huske på max 6gr karbohydrat pr. 100gram og ha i bakhodet at max karb. pr dag er 30, så vil du gå ned i vekt. Kroppen slutter å hige etter all drittmat og sukker og du sulter deg heller ikke på denne dietten. Du trenger ikke å dra på gymmen engang. Trening har ingenting å si for vektnedgang i seg selv, kun mat. Eneste som er vanskelig å forholde seg til for de aller fleste: disiplin. 
 

god helg 😊

Anonymkode: b50fb...1d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei, jeg er også på «slankern» med det enkleste og mest fornuftige metoden: kutt sukker og karbohydrat til minimum. Max 30gr pr dag. Spis kjøtt og grønnsaker, egg og salater med dressing til den store gullmedalje. Jeg lover… LOVER! At HVIS dere klarer å huske på max 6gr karbohydrat pr. 100gram og ha i bakhodet at max karb. pr dag er 30, så vil du gå ned i vekt. Kroppen slutter å hige etter all drittmat og sukker og du sulter deg heller ikke på denne dietten. Du trenger ikke å dra på gymmen engang. Trening har ingenting å si for vektnedgang i seg selv, kun mat. Eneste som er vanskelig å forholde seg til for de aller fleste: disiplin. 
 

god helg 😊

Anonymkode: b50fb...1d4

Dette fungerer kun dersom man overfører lavkarbo til sin livsstil. Har du gjort det? Kun hvis du har holdt på noen år kan man lovprise det sånn her. Med det samme man begynner å spise karbohydrater igjen så går man opp kilo, så det du så langt har beskrevet er kun en diett som vil fungere i veldig kort tid. Og da blir man en jojo-slanker. 

Anonymkode: 69cf0...551

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en litt dårlig dag på jobb i dag, litt blåmandag rett og slett. Kjente jeg hadde veeeeldig lyst til å diske opp med karbonader og fløtepoteter, og spise snacks/sjokkis. Men det ble rødspette, potet og erter i stedet, og en mummikjeks:P Hadde nok ikke gått den veien om jeg bodde alene gitt. Mannen som muntret meg opp:)

Anonymkode: 7c6b5...f81

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.2.2023 den 14.29):

Hei, jeg er også på «slankern» med det enkleste og mest fornuftige metoden: kutt sukker og karbohydrat til minimum. Max 30gr pr dag. Spis kjøtt og grønnsaker, egg og salater med dressing til den store gullmedalje. Jeg lover… LOVER! At HVIS dere klarer å huske på max 6gr karbohydrat pr. 100gram og ha i bakhodet at max karb. pr dag er 30, så vil du gå ned i vekt. Kroppen slutter å hige etter all drittmat og sukker og du sulter deg heller ikke på denne dietten. Du trenger ikke å dra på gymmen engang. Trening har ingenting å si for vektnedgang i seg selv, kun mat. Eneste som er vanskelig å forholde seg til for de aller fleste: disiplin. 
 

god helg 😊

Anonymkode: b50fb...1d4

Syns det blir litt provoserende å skrive såpass overbevisende når du fortsatt er på slanker’n selv. Det er ikke EN livsstil som fungerer for alle, og de fleste syns at å ha en stor gruppe nei-mat, faktisk en hel næringsgruppe som er forbudt, ikke er bærekraftig på sikt. Man må lære seg å fungere med alle typer mat. Man lever i en familie og i et samfunn. Og om man ikke klarer å holde seg normalvektig uten å drive på sånn som dette så har man et overspisingsproblem. Instagram er full av damer på lavkarbo og keto. Det de har til felles er at de «faller av» i ferier, jul og diverse. Og da raser vekt på igjen (mye er jo egentlig bare vann), også er det på igjen med å være nøye med karbohydratene. En evig runddans. Men alle er sykt fornøyd med keto da, for da kan de trykke inn majones og bacon. 

Anonymkode: bd484...310

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...