Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden

Mayoo

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg spiste en mikroskopisk bit med banana cream pie som noen hadde tatt med på jobb her om dagen. Den var helt himmelsk! 

Forslag til helgemiddag som ikke er kaloribombe?:) Hva pleier folk å lage? Gått en del i taco hos meg men nå er jeg lei og veldig lite kreativ 😆 pizza, burger, lasagne osv blir litt voldsomt på kaloribudsjettet mitt. 

Anonymkode: 7c6b5...f81

Wok 😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bare jeg som har sosiale medier som florerer med:

- Spiser du mindre enn du forbrenner, går du ned i vekt.

- Spiser du mindre enn du forbrenner OG får i deg mer protein, mister du fett.

- Spiser du mindre enn du forbrenner, får i deg mer proteiner OG trener, mister du fett og bygger muskler.

Det er jo egentlig bare ren logikk i mine øyne, men da trengs det jo både disiplin og motivasjon...

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kullsyrevann skrev (1 time siden):

Ja! Jeg spiser ofte burger og dropper brødet og har grønnsaker ved siden av (squash, brokkoli, tomat osv). Har merket at hamburger er veldig snill mot magen, og det at jeg ikke bomber kroppen med karbohydrater gjør at jeg har masse energi utover dagen. Trodde først det skulle være kjipt å spise hamburger uten brød, men nå er det en go to siden det går så kjapt å lage. Man kan også wrappe det i isbergsalat. Enkelte hamburgerbrød har enormt med kalorier og næringsmessig er det totalt ubrukelig. Men godt smaker det :sjenert: Pizzabunn kan fylles opp med havregryn eller blomkål f.eks. 

Jeg er også glad i burger uten brød, gjerne med en skive ost på toppen. Salat, agurk, tomat, paprika, coleslaw (kan lages selv for å få ned kaloriene), løk og gjerne litt aioli. Hvis man vil ha brød så er proteinrundstykker av havregryn, egg og cottage cheese helt supre syns jeg. Strør sesamfrø på toppen. Det er ikke veldig lite kalorier, men det er næringsrikt i det minste. 

Jeg er glad i lompepizza med tomatsaus, skinke, mager ost (10% fett fra Synnøve) og grønnsaker, salat ved siden av med en dressing (velger en med lite kalorier og fett). 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kicki_90 skrev (50 minutter siden):

Jeg er også glad i burger uten brød, gjerne med en skive ost på toppen. Salat, agurk, tomat, paprika, coleslaw (kan lages selv for å få ned kaloriene), løk og gjerne litt aioli. Hvis man vil ha brød så er proteinrundstykker av havregryn, egg og cottage cheese helt supre syns jeg. Strør sesamfrø på toppen. Det er ikke veldig lite kalorier, men det er næringsrikt i det minste. 

Jeg er glad i lompepizza med tomatsaus, skinke, mager ost (10% fett fra Synnøve) og grønnsaker, salat ved siden av med en dressing (velger en med lite kalorier og fett). 😊

Coleslaw har jeg ikke tenkt på! Takk for tipset, det høres digg ut 😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Fiskesuppe, blomkålsuppe, kyllingsalat.

Anonymkode: 9f1bc...818

Godt, men føler ikke helt det er helgemat😅

Kicki_90 skrev (3 timer siden):

Både pizza og burger er veldig enkelt å få ned kaloriene på, men også opp. Jeg har noen triks jeg bruker så si fra om det er noen som er interessert i de 😅

Bring it! Hopper over dressing, ost, bacon osv. men likevel så blir det en del med brødet, særlig om jeg har lyst på pomfrit i tillegg. Prøver å lage selv fremfor på pose men likevel. Jeg prøvde meg også på en sånn slanke-pizzabunn fra en blogg for en god stund siden, den var helt grufull :fnise: Plis ikke be meg bake eget hamburgerbrød, jeg kan ikke bake for å berge livet😄

stødig skrev (1 time siden):

Wok 😍

Åh, nå fikk jeg lyst på wok med biff og nudler...

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser pizza på lørdagene sammen med familien. Trenger ikke overdrive mengden ost da. Også prøver jeg å ta to stykker og masse salat, ikke ti og så lite salat som mulig 😅

Ellers synes vi fiskeburger er godt, jeg pleier å ta lompe på mine siden jeg ikke liker burgerbrød, men kan bruke salatblad, eller bare spise med kniv og gaffel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Forslag til helgemiddag som ikke er kaloribombe?

Som tilbehør til ting så har jeg blitt ekstremt glad i blomkål. Jeg spiser feks mye blomkålpure eller blomkålris når resten av familien spiser pommes frites/fløtepotet. Rent kjøtt eller fisk til er jo bra og godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Godt, men føler ikke helt det er helgemat😅

Bring it! Hopper over dressing, ost, bacon osv. men likevel så blir det en del med brødet, særlig om jeg har lyst på pomfrit i tillegg. Prøver å lage selv fremfor på pose men likevel. Jeg prøvde meg også på en sånn slanke-pizzabunn fra en blogg for en god stund siden, den var helt grufull :fnise: Plis ikke be meg bake eget hamburgerbrød, jeg kan ikke bake for å berge livet😄

Åh, nå fikk jeg lyst på wok med biff og nudler...

Pommes frittes, der er det store variasjoner, men hoff har en variant som har 2,1% fett, 119kcal pr. 100gr. 

Burgerbrød er det som tar mest kalorier og gir minst, så jeg dropper ofte brødet, eller lager disse:

1 egg, 100gr cottage cheese (kjøres glatt med stavmikser), 100gr havregryn, 1ts bakepulver, 0,5ts salt. Bland alt sammen, del i to deler og form til hamburgerbrød, strø sesamfrø på toppen. Stekes på 200gr i ca 15 min (de skal bli litt gyldne på toppen). Anser ikke dette for baking akkurat, de er kjempeenkle å lage. Finnes flere varianter med havremel og ulike blandingsforhold, men dette er den jeg går tilbake til. 

Hvis du velger vanlig burgerbrød, hva med å spise kun topp eller bunn? Eller om du spiser to, del et mellom to stykker kjøtt. 

Godt med salat, agurk, paprika, tomat, løk, gjerne en coleslaw til for smak. 

Det beste er å lage burgeren selv, da gjerne karbonadedeig eller svinekjøttdeig (lavt fettinnhold). Alternativet kan være "skinny burger" fra coop eller meny/kiwi - usikker på om de fås hele året eller kun sommeren. 

Jeg nevner igjen, lompepizza eller grov pizzabunn fra matprat (den har jeg laget et par ganger med god suksess). Bruker mager ost (10% fett fra Synnøve) og litt lettere mozzarella. Skinke, litt pepperoni, grønnsaker og tomatsaus, salat ved siden av er viktig! 😊

Endret av Kicki_90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å trene mer og spise mindre. Ganske enkelt. Kan ikke gå på skolebrød og pils om du vil ned i vekt. Det gjelder å ha karakter og viljestyrke til å oppnå sine mål. Mange kommer med en rekke unnskyldninger for at de ikke greier å holde vekten. Det blir for dumt. 

Anonymkode: 30d4e...d9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Det er bare å trene mer og spise mindre. Ganske enkelt. Kan ikke gå på skolebrød og pils om du vil ned i vekt. Det gjelder å ha karakter og viljestyrke til å oppnå sine mål. Mange kommer med en rekke unnskyldninger for at de ikke greier å holde vekten. Det blir for dumt. 

Anonymkode: 30d4e...d9d

Oh, wow, du er så opplyst!! 🤩 Takk for at du kom hit for å fortelle oss hvordan man kan gå ned i vekt! 🙌 Regner med at vi kan stenge tråden nå etter dine Vise Ord.

Anonymkode: e6a58...2db

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (22 timer siden):

Som tilbehør til ting så har jeg blitt ekstremt glad i blomkål. Jeg spiser feks mye blomkålpure eller blomkålris når resten av familien spiser pommes frites/fløtepotet. Rent kjøtt eller fisk til er jo bra og godt. 

Blomkål er faktisk den eneste grønnsaken jeg ikke er så begeistret for, synes den er best rå, mens med alle andre grønnsaker er det motsatt. Men blomkålsuppe er digg da, med ristede og krydrede kikerter:)

Kicki_90 skrev (22 timer siden):

Pommes frittes, der er det store variasjoner, men hoff har en variant som har 2,1% fett, 119kcal pr. 100gr. 

Burgerbrød er det som tar mest kalorier og gir minst, så jeg dropper ofte brødet, eller lager disse:

1 egg, 100gr cottage cheese (kjøres glatt med stavmikser), 100gr havregryn, 1ts bakepulver, 0,5ts salt. Bland alt sammen, del i to deler og form til hamburgerbrød, strø sesamfrø på toppen. Stekes på 200gr i ca 15 min (de skal bli litt gyldne på toppen). Anser ikke dette for baking akkurat, de er kjempeenkle å lage. Finnes flere varianter med havremel og ulike blandingsforhold, men dette er den jeg går tilbake til. 

Hvis du velger vanlig burgerbrød, hva med å spise kun topp eller bunn? Eller om du spiser to, del et mellom to stykker kjøtt. 

Godt med salat, agurk, paprika, tomat, løk, gjerne en coleslaw til for smak. 

Det beste er å lage burgeren selv, da gjerne karbonadedeig eller svinekjøttdeig (lavt fettinnhold). Alternativet kan være "skinny burger" fra coop eller meny/kiwi - usikker på om de fås hele året eller kun sommeren. 

Jeg nevner igjen, lompepizza eller grov pizzabunn fra matprat (den har jeg laget et par ganger med god suksess). Bruker mager ost (10% fett fra Synnøve) og litt lettere mozzarella. Skinke, litt pepperoni, grønnsaker og tomatsaus, salat ved siden av er viktig! 😊

Ooooh😍 Den må jeg se om jeg finner!

Kanskje jeg må prøve de brødene. Vet du hvor mange kalorier det er i ett brød ca.? Føler meg snytt for burger uten brød. Men kan prøve meg på et halvt kanskje:)

Åh, shit, nå ble jeg sulten her! Takk for alle tips:) Må klare å finne på noe til helga. Spist både burger og pizza i det siste så nå har jeg litt lyst på lasagne men... jeezes :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Oh, wow, du er så opplyst!! 🤩 Takk for at du kom hit for å fortelle oss hvordan man kan gå ned i vekt! 🙌 Regner med at vi kan stenge tråden nå etter dine Vise Ord.

Anonymkode: e6a58...2db

Jeg skjønner reaksjonen din.

Når det er sagt, så har jo vedkommende helt rett. I teorien er vektnedgang fryktelig enkelt. Med viljestyrke/disiplin så er ikke den praktiske biten vanskelig heller. 

Anonymkode: 61de2...fc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig hjerterått og veldig lite innsiktsfullt å komme med kommentarer om disiplin og viljestyrke til mennesker som sliter med alvorlig fedme eller overvekt. Jeg er kun 5 kg fra normalvekt selv, men følger disse slanketrådene for motivasjon og kunnskap. Det er åpenbart for meg at mange av de som skriver sliter med mat fordi det handler om så mye mer enn bare næring. Noen sier det til og med selv i rene ord. Det handler om regulering av tanker og følelser. Om dårlig selvbilde og selvfølelse eller nedarvede dårlige spisevaner. Å si at det handler om disiplin og viljestyrke, og be folk om å ta seg sammen, er omtrent det samme som å be en anorektiker bare spise normalt. Eller en bulimiker om å slutte å kaste opp. Jeg synes det er fint at man deler erfaring og tanker om mat og helse her. Det siste disse menneskene behøver er shaming og drittkasting. 

Anonymkode: 3588b...326

• Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Blomkål er faktisk den eneste grønnsaken jeg ikke er så begeistret for, synes den er best rå, mens med alle andre grønnsaker er det motsatt. Men blomkålsuppe er digg da, med ristede og krydrede kikerter:)

Ooooh😍 Den må jeg se om jeg finner!

Kanskje jeg må prøve de brødene. Vet du hvor mange kalorier det er i ett brød ca.? Føler meg snytt for burger uten brød. Men kan prøve meg på et halvt kanskje:)

Åh, shit, nå ble jeg sulten her! Takk for alle tips:) Må klare å finne på noe til helga. Spist både burger og pizza i det siste så nå har jeg litt lyst på lasagne men... jeezes :fnise:

Hvis jeg lager 2 brød rundstykker av den røra blir det ca 280 kcal pr brød, med ca 200 kcal pr. 100 gr. Men ble usikker på hvor mange jeg får av akkurat den mengden, det er lenge siden jeg har laget de nå. Totalt i røra er det ca. 540-550 kcal, litt avhengig av størrelsen på egget. 

Lasagne er også en favoritt her, med 400gr karbonadedeig/mager svinekjøttdeig, 1 løk, 2 gulrøtter og 2 bokser hakkede tomater, redusert litt på osten og dolmio bechamelsaus (om du ikke lager egen) er mye gjort. Er du glad i pasta så behold den, hvis det ikke er et must så har jeg blitt glad i squash som erstatning for pastaplater. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det siste disse menneskene behøver er shaming og drittkasting. 

Folk må slutte å slenge begreper som «shaming» og «drittkasting» bare fordi det blir påpekt hva som skal til for å få ned i vekt. Teorien ER enkel. 

Jeg skjønner hva du snakker om. Jeg var selv sykelig overvektig og i all praktikalitet et vandrende hjertestans.

Det som fikk meg til å innarbeide nye rutiner/vaner og en ny livsførsel var selvdisiplin og ingen unnskyldninger.

Kunnskapen om hva som må til har 99% av brukerene her inne. Problemet er å bruke kunnskapen praktisk. Det skjer ikke av å søke kvinneguiden for motivasjon.

det skjer ved selvdisiplin til nye rutiner og vaner er innarbeidet.

Og din sammenligning ved dette og anorektikere og bulimikere er smakløs. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Folk må slutte å slenge begreper som «shaming» og «drittkasting» bare fordi det blir påpekt hva som skal til for å få ned i vekt. Teorien ER enkel. 

Jeg skjønner hva du snakker om. Jeg var selv sykelig overvektig og i all praktikalitet et vandrende hjertestans.

Det som fikk meg til å innarbeide nye rutiner/vaner og en ny livsførsel var selvdisiplin og ingen unnskyldninger.

Kunnskapen om hva som må til har 99% av brukerene her inne. Problemet er å bruke kunnskapen praktisk. Det skjer ikke av å søke kvinneguiden for motivasjon.

det skjer ved selvdisiplin til nye rutiner og vaner er innarbeidet.

Og din sammenligning ved dette og anorektikere og bulimikere er smakløs. 

Overhodet ikke smakløs. Overspising er en spisefortyrrelse. Jeg mener den bør anerkjennes og behandles som en spisefortyrrelse på lik linje med andre. Hvis man skal bruke den typen argumentasjon du gjør, så ville vi ikke noe vært noe problem for noen. Verken i forhold til helse økonomi eller andre utfordringer mennesker møter i livet. Å "ta seg sammen" er en ekstremt gammeldags måte å møte mennesker med avhengighetsproblematikk på. Det er vi på en måte ferdig med i dag. All ære til dem som i det hele tatt orker å møte problemene sine, selv om det er på et anonymt forum ❤️

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Å "ta seg sammen" er en ekstremt gammeldags måte å møte mennesker med avhengighetsproblematikk på.

De fleste overvektige har ikke en avhengighetsproblematikk. Ikke har de anoreksi heller. Overspising som fører til vektoppgang kan i praksis bety at et eneste eple om dagen er forskjellen på kaloriunderskudd eller overskudd. Da blir det helt urealistisk å omtale det som en spiseforstyrrelse. De fleste overvektige har ikke en spiseforstyrrelse. De ligger i et lite kalorioverskudd over tid og har for lavt aktivitetsnivå. Dette er ikke sykelig på noen måte. Det er tvert i mot svært vanlig.

Dette er klassisk KG. Med en gang noen påpeker at vektnedgang i teorien er svært enkelt, så listes den ene unnskyldningen etter den andre opp.

«lav forbrenning». «Depresjon». «Pcos». «Kaloriunderskudd virker ikke på meg» Osv osv.

Jeg kjenner det så alt for godt igjen. En lang rekke unnskyldninger fordi det koster mye å ta de grepene som må til. Man har kunnskapen, men å sette den i praksis er ubehagelig. Det er ubehagelig å komme i gang med trening og det er ubehagelig å ligge i kaloriunderskudd. Man faller for fristelser osv osv. Det er menneskelig å unngå ting som er ubehagelig. Det ligger dypt i oss.

Du omtaler og generaliserer alle overvektige som om de er syke. Som om de har en spiseforstyrrelse. Dette er feil og egentlig ganske ufint og uærlig. Svært mange er som jeg og alle mine kilo var. Overhode ikke syk, men hadde ikke disiplin nok til å ta de grepene vi alle vet må til.

Selvdisiplin, eller «ta seg sammen» er faktisk den medisinen som virker for de aller fleste overvektige. De bare liker ikke å høre det fordi man føler seg dum,,, fordi man vet det er sant. 

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Energien ligger helt nede og skraper for 2 uka på rad. Har det sånn i perioder da jeg sliter en del med depresjon. Pleier å treffe rundt denne perioden, når jula er over, Januar har vart i 90 dager føles det ut som. Det er ingenting som stjeler oppmerksomheten lenger. Så da er målet mitt bare å holde hodet over vann i de periodene jeg ikke aktivt klarer å "svømme". Nå har jeg lært meg en del om kostholdet det året jeg har holdt på, så det er enklere å ikke skeie helt ut, og jeg ser veldig frem til det blir varmere og lysere. 

Det er så tungt. Det værker i alle ledd, søvn finnes det ikke nok av og jeg famler rundt i et slags bomullstilværelse. Sover ikke unormalt mye, holder meg til de anbefalte 6-8 timene, sover ikke på dagtid. Føttene subber i bakken fordi jeg ikke har energi til å fysisk løfte dem, da må jeg tenke på det mens jeg går. Glemmer ting, vimser, orker ikke stelle meg selv fordi jeg ikke har overskudd. Utsetter alt jeg kan og ser haugen med gjøremål bygge seg opp. Føler livet per nå består av jobb, annet har jeg ikke overskudd til og det er veldig demotiverende å føle at man eksisterer for en jobb man ikke brenner for. 

Men, så går jeg forbi et vindu og et solglimt treffer meg i fjeset og et lite snev av håp i det fjerne! Jeg gleder meg så vanvittig mye til sol, varme, bar asfalt, lyden av fugler, vannmelon, grill, salat (masse masse salat), frukt og grønnsaker, hage, lettere klær, vin på terrassen, kunne lufte ut huset uten at all varmen forsvinner ut. Midten av februar..snart snur alt!! ❤

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GreenHarmony skrev (43 minutter siden):

Men, så går jeg forbi et vindu og et solglimt treffer meg i fjeset og et lite snev av håp i det fjerne! Jeg gleder meg så vanvittig mye til sol, varme, bar asfalt, lyden av fugler, vannmelon, grill, salat (masse masse salat), frukt og grønnsaker, hage, lettere klær, vin på terrassen, kunne lufte ut huset uten at all varmen forsvinner ut. Midten av februar..snart snur alt!! ❤

Jaa det blir lysere tider snart! 🌞
Jeg også lengter veldig. Etter 3 år inne sånn subbete som du beskriver, så merker jeg at motivasjonen endelig holder på å bryte seg frem. Jeg har klart meg fint den siste måneden her, men føler jeg får litt motstand i årstiden. Har vært flink til å gå tur og nå skrittmålene mine, men har vært ute og balansert på speilholke :roll: og det frister mindre og mindre. I går ble det litt jogging på stedet inne i stua 😅 greit for en liten kveld, men jeg vil helst uuuut. Så nå lengter jeg vil våren og bar asfalt altså! 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud så flinke alle sammen er!! Nå har jeg vært inne i loggetråden og sett, og det er jo minus, minus og minus. Alle tikker nedover! :heiajente:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...