Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden

Mayoo

Anbefalte innlegg

Sharon90 skrev (8 timer siden):

Jeg har også 3små, eldste her blir 8år snart da- men kvelden er hellige ja!! Der er jeg helt lik som deg, er så sliten på kvelden og nyter gjerne kos da. Det for min del er nok grunnen til at jeg er her jeg er nå, ila dagen har man bare kastet i seg mat i full fart- og når kvelden kommer har jeg laget meg god mat, snaks og anna.

Noen kvelder går jeg inn her og leser, blir motivert av alle som jobber på selv om det butter imot- og bare det å ha fokus på helse og slik, gjør at det blir LITT enklere å overhøre kaloriene som roper da.... 

Ja, det er litt av problemet mitt og.. Kos og avslapning på kvelden er veldig forbundet med mat for min del. Er vel derfor jeg har sakte, men sikkert gått mer og mer opp i vekt disse årene. Jeg håper å en dag komme dit at jeg synes den joggeturen på kvelden er terapi og egentida, men der er jeg ikke helt enda. 

Navani skrev (8 timer siden):

Jeg spiser etter periodisk faste, og det er en vanesak :) Jeg har spisevindu fra 11-19, men har ofte middag som er ferdig spist kl 17. Kjenner etter før 19 om jeg trenger noe mer, men er jeg enda mett så starter jeg bare fasten litt tidligere. Det gjør lite forskjell for meg de to timene der, men i starten kan du merke det.

Hvis du har tidlig middag kan du jo ha spisevindu fra 9-17 f.eks :) Husk å drikke mye vann, spise relativt sunt når du spiser, og at sort kaffe og te uten noe ekstra er ok utenfor spisevindu. Jeg tar gjerne en kopp te om jeg blir småsulten på kvelden, men er kanskje snakk om en gang eller to i mnd. Også viktig å huske at om du skeier ut en dag iblant så går det fint, hvis vi spiser middag hos venner (sjeldent for tida) bli vinduet forskjøvet litt den dagen, men det retter jeg opp med å spise som normalt dagen etter. Ingen skade skjedd!

Egentlig er det en fordel å gjøre det mens du er hjemme i permisjon, livet blir nok ikke mindre hektisk når hverdagen starter igjen ser jeg for meg? Tok 3-4 uker til jeg var "på plass", kan godt gå fortere for deg.

Har veldig troa på denne måten å spise på! Jeg vet med meg selv at bare med å kutte ut kveldsspisinga kan jeg sikkert spare 500 kalorier for dag.. Det er mye ila en uke. For min del er jeg opptatt av å spise sammen med familien, så jeg kan ikke kutte de måltidene. Funker det med et litt lengre spisevindu? 

Albbas skrev (6 timer siden):

Jeg foretrekker å trene på morgenen, det er tungt å få til på kvelden syns jeg. Trener 1-2 ganger i uka før jobb, og 1 morgen i helgene. Eventuelt erstatter jeg en av treningene med å trene rett etter jobb, mens mannen henter barn. 

Og så er det lov å ha lave ambisjoner for trening akkurat nå, hvis det er vanskelig å få til. I permisjonen hadde jeg ikke sjans til å trene utenom gåturer med baby. Er mye enklere nå når minste er litt større (snart 2), nettene er mer stabile (slik at jeg greier å stå opp for å trene kl 6), og begge er i barnehage (=jeg kan trene mens mannen henter barn). Barna kan også delta på hjemmetreningsøkter, det er ikke like effektivt, men det er morsomt. 😅

Ja, det blir en del trilling om dagen! Får til å jogge to kvelder i uka nå, så jeg prøver å gjøre det til en vane. Styrketrening har jeg null motivasjon til å gjennomføre pdd, men har ambisjoner om det også etterhvert. Merker at treningen gjør at det er enklere å være flink med kostholdet også 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Kirrikas skrev (1 time siden):

Har veldig troa på denne måten å spise på! Jeg vet med meg selv at bare med å kutte ut kveldsspisinga kan jeg sikkert spare 500 kalorier for dag.. Det er mye ila en uke. For min del er jeg opptatt av å spise sammen med familien, så jeg kan ikke kutte de måltidene. Funker det med et litt lengre spisevindu? 

Man kan feks spise ingenting etter middag, uavhengig av når den er. Det avgjørende er jo å ikke sette i gang med småspising etter ungene er i seng

Anonymkode: 76b85...af0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Man kan feks spise ingenting etter middag, uavhengig av når den er. Det avgjørende er jo å ikke sette i gang med småspising etter ungene er i seng

Enig med deg i det, og det er nok det jeg burde fokusere på fremover 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er jeg såååå fornøyd! Endelig dukket det kjære 6-tallet opp på vekta 🤩 Nå har jeg gått ned 3,6 i kilo og 15 i centimeter totalt siden oppstarten. 

Jeg måtte dele, for jeg er så happy 🥳

Endret av PM75
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme vekt som forrige fredag og det er jeg fornøyd med. Hadde en real overspising forrige helg men er på riktig vei igjen 😁

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne uka har vært innmari kjekk! Som yngre har jeg et par ganger prøvd å slanke meg, og gått i gang med et skikkelig brak for å så like kjapt gi opp. Nå kjenner jeg på en helt egen motivasjon og ro rundt både spising og trening, og et nytt ønske om å faktisk bare føle meg bra og sunn – som ikke er så avhengig av størrelse. Jeg elsker å gå på fjellturer med hunden min, og kjenner det ligger mye motivasjon i at jeg ikke ønsker at kroppen min skal være en begrensning for turene vi kan gå.

For å bli bevisst på hva jeg spiser og hvor mye, har jeg denne uken veid og telt alle kalorier. Det har vært både lettere og kjekkere enn jeg hadde forventet, men også en skikkelig "wake up call" på hvor mye kcal ulike typer mat faktisk inneholder. Samtidig har det vært en enorm motivasjon! I følge appen skal jeg ha ca 1570 kalorier for å gå ned 0,5kg i uka, og det har faktisk gått helt fint. Det gikk ikke mange dagene før det ble langt lettere å ignorere godtesug og fysenhet, fordi jeg rett og slett ikke hadde prioritert det i kaloribudsjettet. De siste dagene har jeg faktisk hatt litt motsatt problem – jeg har slitt med å fylle antall kalorier de dagene jeg har vært på fjell- eller joggetur (ca annenhver dag), fordi kroppen ikke har følt seg sulten og jeg egentlig ikke har cravet noe. 

På mange måter føler jeg at jeg har spist bedre denne uka enn vanlig, og det er en god følelse å kjenne på. Det gir meg en trygghet og ro i at dette kan jeg fortsette med og ikke bare er noe jeg holder ut. Vi får se hvor lenge det blir telling av kalorier, men jeg synes enn så lenge at det gir meg god retning og litt mer selvsikkerhet rundt kostholdet.

Jeg både jobber og studerer fulltid, og den kommende måneden er det travelt både på jobb og med eksamenstid. Det blir spennende å se om jeg klarer å fortsette med trening og kaloriunderskudd, for som regel er eksamensperiodene en skikkelig "snackseperiode" 😄

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

-1 kg denne uka også! På grammet. Jobber ræva av meg, men det funker og det er veldig motiverende 😄 Gruer meg til det stagnerer, men det er nok fremdeles 20+ kilo dit.

Anonymkode: 4a599...6c0

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Navani skrev (På 19.4.2021 den 13.44):

Vil bare si - pass på deg selv ❤️ Trening er ikke verd det når du blir sengeliggende. Snakker av erfaring. Det påvirker jo så mye, og trening skal egentlig gi energi. Men for alle så gjør det dessverre ikke det. For alle som kan er trening fantastisk, men for de av oss som får en forverring i helsa så må i bare tenke alternativt.

Savner selv å trene, men klarer å gå sakte ned i vekt kun ved hjelp av kostholdet. Håper migrenen holder seg borte fremover.

Tusen takk, dette var veldig hyggelig å lese. ❤️

Anonymkode: 66d2e...a22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Solstrålen. skrev (På 20.4.2021 den 22.09):

Jeg kutter godteri helt ut, også spiser jeg søt frukt i stedet som en erstatning. Over tid så roer jeg ned på frukten også. Du kan spise f eks melon, mango, bær osv. Synes det hjelper på. 

Det samme gjør jeg nå. Jeg spiste også 200g sjokolade hver dag i en periode og masse desserter, og så at vekten gikk oppover. Så gikk jeg over til ost og kjeks samt frukt og bær. Nå har det heldigvis roet seg ned betraktelig. Håper at gir resultater på vekta. 

PM75 skrev (På 21.4.2021 den 10.43):

I går var jeg veldig fornøyd med å finne en mellomløsning på barnas ønske om pizza til middag og mitt ønske om sunnest mulig. Jeg lagde pizza og kokte opp en stor porsjon med rotgrønnsaker ved siden av. Så tok jeg 1 lite stykke med pizza og masse grønnsaker med pepper oppå. Det var faktisk veldig godt! Barna og mannen var ikke så ivrig på grønnsakene når det var pizza på menyen, så de ble overlatt til meg 😂 

Så flink du er. Dette er viljestyrke når du har masse pizza rett foran deg og tar fornuftige valg. Veldig bra for deg! 

Anonymkode: 66d2e...a22

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei dere! Startet 4. januar i år på 93 kg. Er 173 høy og startet da med en bmi på 31.1.. Vært så målrettet og jobbet beinhardt, er på 81 nå og anser meg som ca halvveis til mål. Jeg ser jo selv at jeg ikke er spinkel, men fikk i dag kommentaren «du som er så tung i kroppen, ikke rart du ikke liker å løpe» av svigerfar, noe som gjør veldig vondt å få slengt i ansiktet når jeg har jobbet så hardt i flere måneder. Jeg gikk helt i kjelleren.. 😞 Får nesten lyst til å drite i alt sammen, kanskje jeg bare er ment til å være «tung» 😞

Anonymkode: 89888...6c9

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hei dere! Startet 4. januar i år på 93 kg. Er 173 høy og startet da med en bmi på 31.1.. Vært så målrettet og jobbet beinhardt, er på 81 nå og anser meg som ca halvveis til mål. Jeg ser jo selv at jeg ikke er spinkel, men fikk i dag kommentaren «du som er så tung i kroppen, ikke rart du ikke liker å løpe» av svigerfar, noe som gjør veldig vondt å få slengt i ansiktet når jeg har jobbet så hardt i flere måneder. Jeg gikk helt i kjelleren.. 😞 Får nesten lyst til å drite i alt sammen, kanskje jeg bare er ment til å være «tung» 😞

Versåsnill, ikke bry deg om slike dumme kommentarer! Jeg vet det er lettere sagt enn gjort, men ikke la han ødelegge den flotte jobben du har gjort. Du er kjempeflink! Om du skal drite i noe, så er det din svigerfar.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Så utrolig flink du er !! Vær stolt av all jobben du har gjort :) Ikke bry deg om teite folk, og lov meg ikke å la deg drite i alt. 

Jeg har ca samme utgangpunkt som deg : 1.71 og 90,4. Startet for alvor forrige mandag og er i dag på 87,7. Det går nedover :) 
Vi skal klare det 😄 Masse lykke til!!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Elysian skrev (40 minutter siden):

Versåsnill, ikke bry deg om slike dumme kommentarer! Jeg vet det er lettere sagt enn gjort, men ikke la han ødelegge den flotte jobben du har gjort. Du er kjempeflink! Om du skal drite i noe, så er det din svigerfar.

Ordene dine hjalp faktisk litt 💛 Har stagnert de siste to ukene og det toppet seg nok litt med den kommentaren. Takk!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Blue Berry skrev (36 minutter siden):

Så utrolig flink du er !! Vær stolt av all jobben du har gjort :) Ikke bry deg om teite folk, og lov meg ikke å la deg drite i alt. 

Jeg har ca samme utgangpunkt som deg : 1.71 og 90,4. Startet for alvor forrige mandag og er i dag på 87,7. Det går nedover :) 
Vi skal klare det 😄 Masse lykke til!!

Takk💛 Kommer nok ikke til å drite i det, men traff vel bunn når den kommentaren kom slengende inn etter to uker med stagnering. 

Så gøy å møte en i «samme gruppe» (ikke at jeg prøver å dra deg med ned i «tung i kroppen»-gruppen 😂), men da stilte vi jo ganske likt til start! Så flink du har vært! Det krever virkelig viljestyrke, spesielt i starten der du er nå💪🏼 Har du satt deg et mål?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Denne uken har jeg lagt ca 5000 kalorier i underskudd og vet du hva jeg var på vekten? Nøyaktig det samme som sist fredag. Jeg har bmi på 32, og har lagt i underskudd siden 1.februar. Jeg går ikke ned! Tror jeg må ta en tur til legen. 

Anonymkode: 1a888...a24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Takk💛 Kommer nok ikke til å drite i det, men traff vel bunn når den kommentaren kom slengende inn etter to uker med stagnering. 

Så gøy å møte en i «samme gruppe» (ikke at jeg prøver å dra deg med ned i «tung i kroppen»-gruppen 😂), men da stilte vi jo ganske likt til start! Så flink du har vært! Det krever virkelig viljestyrke, spesielt i starten der du er nå💪🏼 Har du satt deg et mål?

Skjønner deg veldig godt! Trist at noen bare tror de kan kommentere andres kropper slik :( 

Ja, veldig artig 😄 takk og i like måte må jeg si da. Første delmålet mitt er 85, deretter 80. Håper og se noe med 70 tallet, det har jeg ikke gjort siden jeg var i 20-årene 😬

Hva er ditt mål?

Idag jogget jeg i 30 min og gikk fort i 15 min. Pleier og gå ca 1,5-3 t 4-5 ganger i uken å jogger når jeg får det over meg  😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Denne uken har jeg lagt ca 5000 kalorier i underskudd og vet du hva jeg var på vekten? Nøyaktig det samme som sist fredag. Jeg har bmi på 32, og har lagt i underskudd siden 1.februar. Jeg går ikke ned! Tror jeg må ta en tur til legen. 

Anonymkode: 1a888...a24

Kan du fortelle litt mer om hva du gjør? Trekker du feks fra aktive kalorier fra en pulsklokke? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er ned 6 kg på tre måneder nå😁 Gått fra 58,5 kg til 52,5 kg og det synes godt! Nå er jeg endelig på en vekt jeg vil beholde, og føler meg litt "ferdig"

For meg har det fungert å slavisk telle kalorier, og kun legge til for skritt gått i løpet av en dag. Så har typisk spist 1500-1600 kcal om dagen og vært i et 200 kcal underskudd. Har spist kake, sjokolade, chips og is hver dag på kveldstid, men bare passet på at det passer inn i kaloribudskjettet. Endelig en metode som har fungert for meg 😄 (etter å hvert år drevet med enten et for ekstremt kaloriunderskudd og endt opp med å binge, eller å ha kuttet ut matgrupper totalt) Alt i moderasjon har vært løsningen😇

Anonymkode: 9f825...781

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...