Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden

Mayoo

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Takk for hyggelige ord 🤩 Jeg tenker også det er viktig å snu i tidlig, eller i alle fall lettere da.. Skal du i gang nå? Hva slags grep tenker du er mest aktuelle for deg? Her skal jeg kutte godteri, brus, potetgull etc i ukedagene i alle fall! Og holde meg til en vanlig middagsporsjon (mot 2-3). Er aktiv, så trening blir som vanlig. Er ikke så store grep, men fy så sjokolade fysen jeg er 🙈🙈🙈

Anonymkode: eab0a...ad9

Her snek kiloene seg på, stoppet den gangen for sent, har klart å gå ned masse mange ganger, problemet er å holde seg der🙈

Jeg begynner å bli voksen(48), så må vel regne med å slite litt mer denne gangen, i tillegg har jeg slutta å røyke. Har litt utfordringer mht helsa(ikke vektrelatert)som gjør meg mindre aktiv.

Jeg må nok se gjennom kostholdet mitt nøye, litt for glad i energidrikker og raske karbohydrater. Klarer jeg å kutte betraktelig der så er jeg på god vei😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Tessa12 skrev (12 minutter siden):

Her snek kiloene seg på, stoppet den gangen for sent, har klart å gå ned masse mange ganger, problemet er å holde seg der🙈

Jeg begynner å bli voksen(48), så må vel regne med å slite litt mer denne gangen, i tillegg har jeg slutta å røyke. Har litt utfordringer mht helsa(ikke vektrelatert)som gjør meg mindre aktiv.

Jeg må nok se gjennom kostholdet mitt nøye, litt for glad i energidrikker og raske karbohydrater. Klarer jeg å kutte betraktelig der så er jeg på god vei😊

Forstår det er litt vanskeligere med alderen.. Er i midten av 30 årene.. 
vet ikke hvordan det er med energi drikker, men finnes de i diet versjon, altså uten sukker og kcal? Det går jo an å bytte til det. Jeg drikker brus uten sukker og farris! Hvis du har kuttet røyken, har du gjort noe veldig bra for helsen din 😄

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Forstår det er litt vanskeligere med alderen.. Er i midten av 30 årene.. 
vet ikke hvordan det er med energi drikker, men finnes de i diet versjon, altså uten sukker og kcal? Det går jo an å bytte til det. Jeg drikker brus uten sukker og farris! Hvis du har kuttet røyken, har du gjort noe veldig bra for helsen din 😄

De finnes uten sukker, men smaker ikke på langt nær så godt vet du. Utenom så drikker jeg Pepsi Max og Farris jeg også. Dessverre så går det fort et par Burn også pr dag, og bare de er jo over 600 kcal. Ja, etter å ha vært røyker siden ‘87 til å slutte over natta så er jeg fornøyd med det😊

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom hjem fra "påskeferie" i dag, så har ikke fått gått på vekta enda. Spent på hva den viser i morgen! 

Men i dag har jeg klart meg helt uten sjokolade! For meg er det utrolig stort. Har lagt på meg 12 kg siden i høst bare pga sjokolade. Blitt helt avhengig... 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tessa12 skrev (12 timer siden):

De finnes uten sukker, men smaker ikke på langt nær så godt vet du. Utenom så drikker jeg Pepsi Max og Farris jeg også. Dessverre så går det fort et par Burn også pr dag, og bare de er jo over 600 kcal. Ja, etter å ha vært røyker siden ‘87 til å slutte over natta så er jeg fornøyd med det😊

Men fordelen er at du faktisk får i deg 600 kcal mindre hver dag bare ved å kutte Burn! Det må være motiverende 💪🏻

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har fått tentativ operasjonsdato (med mindre ting flyttes pga korona) og til sensommeren blir det operasjon! Har allerede begynt å jobbe med endringer i vaner og jeg kjenner at jeg gleder meg helt sykt til at halve kroppsvekta skal av. Har hatt en tung og vond kropp i altfor mange tiår nå. Har ingen andre å dele dette med, men herregud så gøy det skal bli å kunne bevege meg med forhåpentligvis litt mindre smerter. Gleder meg vanvittig til treningssentrene åpner igjen, min styrke er at jeg synes det er gøy å trene, så hvis jeg i tillegg klarer å holde meg til fornuftige matvaner går nok dette veien 😄

Anonymkode: 4a599...6c0

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ikke om jeg kanskje burde lage en egen tråd for dette, men jeg tenker at om noen vet svaret, så vanker de nok inne her.. 😅 Jeg har blitt veldig glad i kyllinglår (spesifikt prior sine ferdigstekte) - meen jeg lurer litt på om jeg skal veie det med eller uten beinet? Jeg spiste to kyllinglår til lunsj i dag, og når jeg veide de etter de hadde vært i ovnen så lå de på 290 gram. Etter jeg hadde spist opp alt kjøttet så lå det to store biter med bein igjen på tallerken, som sikkert veier en god del de også. Jeg prøver å ikke være FOR streng, men samtidig vil det gjøre en stor forskjell å veie med eller uten bein. Vil helst logge så riktig som mulig, spesielt når det kommer til proteinkildene mine, i og med at jeg har startet med tung styrketrening igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
Lisa Rowe skrev (40 minutter siden):

Jeg vet ikke om jeg kanskje burde lage en egen tråd for dette, men jeg tenker at om noen vet svaret, så vanker de nok inne her.. 😅 Jeg har blitt veldig glad i kyllinglår (spesifikt prior sine ferdigstekte) - meen jeg lurer litt på om jeg skal veie det med eller uten beinet? Jeg spiste to kyllinglår til lunsj i dag, og når jeg veide de etter de hadde vært i ovnen så lå de på 290 gram. Etter jeg hadde spist opp alt kjøttet så lå det to store biter med bein igjen på tallerken, som sikkert veier en god del de også. Jeg prøver å ikke være FOR streng, men samtidig vil det gjøre en stor forskjell å veie med eller uten bein. Vil helst logge så riktig som mulig, spesielt når det kommer til proteinkildene mine, i og med at jeg har startet med tung styrketrening igjen. 

Hvis du vil måle helt eksakt så kan du veie før du spiser og veie etter, og trekke fra vekten av fett/bein/hva enn du ikke har spist. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flamme skrev (23 timer siden):

Så utrolig koselig sagt av deg ❤ Takk. Setter pris på det. Så faktisk at vekta var -1kg til nå etter påske, så helt elendig kan det ikke ha gått uansett. 

Haha, må teste den teorien din. Er mye på besøk hos folk som ikke tar nei for et nei, desverre. 😬 

Ja se der!! Da har det jo gått superbra! 🤩🙏🏻 Nydelig 

Ja, jeg lover deg det funker. Hvis ikke så er de folkene der noen reelle hauker 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lisa Rowe skrev (2 timer siden):

All mat skal veies når den er rå og ikke tilberedt 😊 edit: ahhh. Nå leste jeg ferdigstekte ja. Jeg pleier å veie maten når den er rå, også veier jeg bein og slikt etterpå og trekker fra. 

Endret av Solstrålen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rainstorm skrev (På 7.4.2021 den 17.15):

Hvis du vil måle helt eksakt så kan du veie før du spiser og veie etter, og trekke fra vekten av fett/bein/hva enn du ikke har spist. 

Tusen takk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Veide meg på mandag 53.0 kg. Tenkte veiing en gang i uken ville være passende. Mål om 5 kg ned på 8 uker. Klarte ikke å motstå fristelsen, og veide i dag, 51.4 kg. Altså minus 1.6 kg. Jeg synes det var (for) mye. Håper en del er vann.. Har ikke lyst til å gå ned for fort.. Skjønner jo at løsningen er å spise litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Veide meg på mandag 53.0 kg. Tenkte veiing en gang i uken ville være passende. Mål om 5 kg ned på 8 uker. Klarte ikke å motstå fristelsen, og veide i dag, 51.4 kg. Altså minus 1.6 kg. Jeg synes det var (for) mye. Håper en del er vann.. Har ikke lyst til å gå ned for fort.. Skjønner jo at løsningen er å spise litt mer.

Hvilke endringer har du gjort siden mandag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
helloAdele skrev (1 time siden):

Hvilke endringer har du gjort siden mandag?

Sluttet å spise godis og potetgull :) Og gått ned til en vanlig middagsporsjon per dag. Litt sunnere lunch og frokost. Alt i alt et litt sunnere kosthold og litt færre kcal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er helt sprøtt hvor mye mat man kan spise hvis man velger litt smartere. Har valgt å kutte ut søtsaker, snacks mm. ut året og begynt å telle kalorier for å bli litt mer bevisst på hvor mye jeg spiser og trener.

Er det forresten noen her som bruker MyFitnessPal og som vet om man under exercise fører inn hele dagsforbrenninga av kalorier? Har pulsklokke som måler det for meg samt at jeg regner litt på det hver dag, men jeg er usikker på om jeg fører inn hva jeg forbrenner totalt i løpet av en dag. For eksempel har jeg forbrent ca. 3400 kalorier i dag (både passiv forbrenning og trening) og jeg har spist ca. 1200 kalorier (vet det er for lite, skal hive i meg noe mer nå). Fører jeg inn 3400 kalorier på exercise da? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sluttet å spise godis og potetgull :) Og gått ned til en vanlig middagsporsjon per dag. Litt sunnere lunch og frokost. Alt i alt et litt sunnere kosthold og litt færre kcal

Vel du har garantert ikke gått ned 1.6 kg vekt på 4 dager i hvert fall så ikke bekymre deg for det, da måtte du ligget 3000 kalorier i underskudd hver dag. 😜

Er nok vann men synes det er rart du skal ha mista så mye vannvekt når du ikke har gjort større endringer enn det du skrev. Kan være at du spiser mindre salt? Hvis du spiste potetgull hver dag før også kutta det helt ut på mandag er det en sannsynlig forklaring til vekttapet. Kan også være at du får i deg mindre salt gjennom middagene enn før?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
helloAdele skrev (11 timer siden):

Vel du har garantert ikke gått ned 1.6 kg vekt på 4 dager i hvert fall så ikke bekymre deg for det, da måtte du ligget 3000 kalorier i underskudd hver dag. 😜

Er nok vann men synes det er rart du skal ha mista så mye vannvekt når du ikke har gjort større endringer enn det du skrev. Kan være at du spiser mindre salt? Hvis du spiste potetgull hver dag før også kutta det helt ut på mandag er det en sannsynlig forklaring til vekttapet. Kan også være at du får i deg mindre salt gjennom middagene enn før?

Spiste nok mer søtt enn salt, men klart noe salt ble det jo.. Jeg tror jo heller ikke 1,6 kg er reelt, mye er jo sikkert vann.. Bruker veldig lite salt i mat, men klart det blir jo mindre salt totalt når man redusert antall porsjoner 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det er helt sprøtt hvor mye mat man kan spise hvis man velger litt smartere. Har valgt å kutte ut søtsaker, snacks mm. ut året og begynt å telle kalorier for å bli litt mer bevisst på hvor mye jeg spiser og trener.

Er det forresten noen her som bruker MyFitnessPal og som vet om man under exercise fører inn hele dagsforbrenninga av kalorier? Har pulsklokke som måler det for meg samt at jeg regner litt på det hver dag, men jeg er usikker på om jeg fører inn hva jeg forbrenner totalt i løpet av en dag. For eksempel har jeg forbrent ca. 3400 kalorier i dag (både passiv forbrenning og trening) og jeg har spist ca. 1200 kalorier (vet det er for lite, skal hive i meg noe mer nå). Fører jeg inn 3400 kalorier på exercise da? :) 

Aner ikke svar på det du spør om! Men lurer på hvordan du forbrenner 3400 kcal. Kom gjerne med konkrete tips eller fortell hva du gjør :) Her er det kanskje 1500 kcal om jeg bare er hjemme og på jobb. Dersom jeg trener, kommer jeg opp i 2000 totalt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 hours ago, AnonymBruker said:

Aner ikke svar på det du spør om! Men lurer på hvordan du forbrenner 3400 kcal. Kom gjerne med konkrete tips eller fortell hva du gjør :) Her er det kanskje 1500 kcal om jeg bare er hjemme og på jobb. Dersom jeg trener, kommer jeg opp i 2000 totalt..

Så mye forbrenner jeg ikke hver dag altså, var ute og gikk tur en hel arbeidsdag :) MFP foreslår at jeg skal ha et dagsinntak på 1900 kalorier for å gå jevnt og bra ned i vekt, jeg spiser generelt ikke veldig mye, men har hatt en tendens til å spise store og få måltider. Ganske digg å telle kalorier og få litt oversikt kjenner jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.4.2021 den 23.04):

Har pulsklokke som måler det for meg samt at jeg regner litt på det hver dag, men jeg er usikker på om jeg fører inn hva jeg forbrenner totalt i løpet av en dag. For eksempel har jeg forbrent ca. 3400 kalorier i dag (både passiv forbrenning og trening) og jeg har spist ca. 1200 kalorier (vet det er for lite, skal hive i meg noe mer nå). Fører jeg inn 3400 kalorier på exercise da? :) 

Det du forbrenner på faktisk trening er i såfall kun det som er over ca. 1600-2000 kalorier per dag, avhengig av hva din hvilemetabolisme er. Pulsklokker er også kjent for å overestimere kraftig, så det er vanlig å kun «spise tilbake» 50% av det du har forbrent ved trening. I tilfellet ditt ville jeg tenkt at du har forbrent 3400, men at ca 1600 er hvilemetabolismen. Da er det 1800 igjen, og da kan du spise tilbake 900 av de. 

Anonymkode: 76b85...af0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...