Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden

Mayoo

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg blir så imponert over å lese hva dere har fått til! Jeg er ny her, og lurer på om det er noen som meg her inne, jeg er i overgangsalderen og sliter med blant annet vektøkning på grunn av den. De kiloene klorer seg fast, har aldri slitt så mye som nå for å gå ned i vekt. Er det andre i overgangsalderen som prøver å gå ned i vekt? 

Jeg går på vekta i morgen. følger opplegget i den andre tråden. Lykke til, alle sammen!

Anonymkode: 29611...03e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da var sommer-tråden i gang, +100 gram fra sist tråd er helt greit å starte med :) Jeg har ikke passet veldig på denne uka, og har spist bittelitt mer godteri enn jeg pleier i ukedagene. 

I går passet jeg buksene som var hovedmålet mitt også. Satt komfortabelt med dem i en times tid, men de kan sitte enda penere, så jeg skal ned de 2-3 kiloene jeg planlegger. Men ser ser virkelig målet i sikte nå altså. Det er bare pyntekilo nå på slutten, og mest for å kunne slippe å stresse sånn med vedlikehold.

Kan helt fint leve slik jeg gjør nå i noen mnd til, men skal selvsagt spise mer når jeg vedlikeholder, og det gleder jeg meg til. Er litt lei av å passe på hele tida :ler: 

Målet mitt for påska er å holde meg der jeg er, men samtidig ha bittelitt mer snacks enn jeg pleier :) Men tar ikke friuke eller slikt, det har jeg ikke behov for nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja. Noen uker uten vekt og plutselig hadde jeg bikket over ønsket vekt. Ikke krise, men men må gjøre noen justeringer. Kosten har egentlig ikke vært så ille, men litt ekstra snop og litt mindre bevegelse har skylden. Håper på deilig vårvær så går det seg til. Målet før sommeren er flytende her også. Litt ned og litt strammere :) Det burde jo være overkommelig. Kommer jeg inn i favoritt sommerbukse som har lagt i skapet i 5 år, da blir jeg veldig veldig lykkelig. Helt realistisk er det egentlig ikke, men kanskje det hjelper på motivasjonen. Det også bunaden.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bunaden er god motivasjon!

Jeg hadde en av de dagene hvor metthetsfølelsen bare aldri traff i går, bare spiste og spiste og spiste liksom 😅 Lurer på om deter kroppen som kompenserer for at jeg har spist lite mat de andre dagene? Selv om jeg ikke har spist veldig lite heller...

Har ikke vekt på hybelen men får tilgang til vekt igjen om ca. 3 uker og skulle gjerne gått ned mer enn en kilo (som foreløpig er gjennomsnittlig vekttap per 3. uke) til da. Hadde planer om å kjøre zerocarb eller carnivore men... jeg finner rett og slett ikke motivasjon i kroppen min :vetikke: Vet ikke om det er koronasituasjonen eller hva det er men føler lite motivasjon generelt til å gjøre ting om dagene.

Så da har det blitt til at jeg bare har holdt meg til vanlig lavkarbo. Lavkarbo har blitt så "normalen" for meg nå at det ikke lengre føles som jeg er på diett når jeg spiser etter de prinsippene, og jeg tror faktisk det er eneste grunnen til at jeg ikke har sprukket. :P Så akkurat det er jo faktisk en ganske god seier, å ha etablert en ny livsstil 😁

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg blir så imponert over å lese hva dere har fått til! Jeg er ny her, og lurer på om det er noen som meg her inne, jeg er i overgangsalderen og sliter med blant annet vektøkning på grunn av den. De kiloene klorer seg fast, har aldri slitt så mye som nå for å gå ned i vekt. Er det andre i overgangsalderen som prøver å gå ned i vekt? 

Jeg går på vekta i morgen. følger opplegget i den andre tråden. Lykke til, alle sammen!

Anonymkode: 29611...03e

Jeg er i full overgangsalder som inntraff samtidig som korona, resultatet er + 8 kg på 1 år. Pleide å trene kampsport 3 x uka og det har nå vært stengt i 1 år. Sliter med å trene selv hjemme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare noen påskerefleksjoner fra meg. 

Litt komisk å gå på vekta idag. Jeg er vanligvis veldig streng med å bare veie meg på fredager, men nå i påsken har jeg valgt å gå litt utenfor rutinene. Og det er morsomt å se hvordan vekten påvirkes. 

Jeg endte påsketråden på 71,1. 0,9kg under målet mitt på 72kg. (Langsiktig mål er nede på 60-tallet.) Planen for påsken har vært å telle kalorier første halvdel (tom. onsdag) og ligge på et snitt på 2000kcal. (Ligger vanligvis på 1500-1700) Så er planen å ikke telle kalorier andre halvdel, tillate meg mer, men fortsatt ha litt måtehold. Det har fungert fint, og i tillegg har jeg vært veldig aktiv hver dag. Jeg gikk på vekten igår, og den viste 71,9. Helt fint, med tanke på at jeg har spist mer og annerledes enn til vanlig. Så gikk jeg på vekta idag...72,9. Opp en hel kilo på 24 timer. 😂

Igår hadde jeg en skikkelig treningsøkt, i tillegg til at jeg spiste spekemat. Så jeg er rett og slett støl og full av vann. Jeg kan til og med se vannet bare jeg titter i speilet. 🙈 Jeg vet jo utmerket godt at jeg ikke har lagt på meg en kilo fett på en dag. Men det viser godt hvor store svingningene kan være, hvis forholdene ligger til rette for det. 

Jeg skal holde meg til planen min for resten av påsken. Spise det jeg vil, ikke telle kalorier, men ha måtehold i bakhodet. Så gjør jeg en ny veiing over helgen, og tar den høyeste vekten som utgangspunkt for ny tråd. Det er deilig med ferie, men jeg er også veldig motivert og klar for ny tråd fra neste uke. Blir gøy å forhåpentligvis se vannet rase av igjen den første uka. 😅

God påske! 🤩🐣

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg er bare hjemme i påska. Blir både påskemiddag og påskesnop på meg, men prøver å beherske meg. I tillegg går jeg turer i det fine været. 

Anonymkode: 5d440...f98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flamme skrev (På 1.4.2021 den 10.33):

Her går det fortsatt bra 👍 Begynner å bli god på å vite hva jeg kan spise nå (eller hva jeg ønsker å spise). Heldigvis er samboeren min sinnsykt flink til å lage mat, så føles ikke ut som slankemat i hele tatt. Har ikke kjøpt inn noe snacks til påsken utenom litt ekstra proteinpuddinger og muslibarer. Vekta var på 80kg i morgest. Har da altså gått fra 87kg til 80kg på 5-6 uker. Har igjen "bare" 10 kg nå. Kjennes ut som at det kommer til å gå lett. Tror jeg aldri kommer til å gå tilbake til gamle matvaner igjen. 🙂  Gleder meg til sommeren nå 💥 

Wow! Så fantastisk flink du har vært! Bra jobba! 😍🙏🏻 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare 5 kg igjen å gå ned. Har hatt 1 mnd pause nå hvor jeg har kjørt måtehold man-fre, også kost meg max i helgene. Har funnet ut at jeg ikke går opp av det, men holder vekta stabil. Trengte den pausen fra vektnedgang for den mentale helsa mi. Det er også en sterk motivasjon for meg, fordi jeg ser nå at det er sånn livet mitt kan bli når jeg er ferdig å gå ned, det gleder jeg meg så mye til! 

Nå er jeg klar til å ta i et nytt krafttak og målet mitt er å gå ned 1 kg i april og 1 kg i mai. Har startet sterkt og jeg er utrolig spent og klar for å nå målet mitt disse to månedene. Dette skal gå veien 🥳🥳

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har tips til kosthold til meg? Sliter med å finne sunne alternativer. Er småbarnsforeldre og det blir en del pizza, pasta, pannekaker og en del husmannskost ala poteter og saus. Blir fort lite grønnsaker siden eg er litt kresen der🙈 Va f.eks 25 år før eg likte salat😅 Tenker jeg må starte med noe som er overkommelig både med smak og tid🤔 Har i tillegg cøliaki så erstatningsproduktene mine er jo fulle i mye tull og tomme kalorier/stivelse🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kardinal skrev (2 timer siden):

Noen som har tips til kosthold til meg? Sliter med å finne sunne alternativer. Er småbarnsforeldre og det blir en del pizza, pasta, pannekaker og en del husmannskost ala poteter og saus. Blir fort lite grønnsaker siden eg er litt kresen der🙈 Va f.eks 25 år før eg likte salat😅 Tenker jeg må starte med noe som er overkommelig både med smak og tid🤔 Har i tillegg cøliaki så erstatningsproduktene mine er jo fulle i mye tull og tomme kalorier/stivelse🙈

Hvilke grønnsaker er det du liker? 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kardinal skrev (4 timer siden):

Hva med å lage sunnere varianter av alle de tingene? Grovere mel, lettere ost, mager kesam istedet for rømme, cottage cheese pannekaker osv

Anonymkode: 76b85...af0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flamme skrev (28 minutter siden):

Hvilke grønnsaker er det du liker? 🙂

Liker ikke noen rå grønnsaker, som eg kommer på🤔 Så kan ikke ha grønnsaker til mellommåltid. Eneste en god salat kan gå😅 Men til middagsmat liker eg rotgrønnsaker, gulrot, blomkål, brokkoli. Hater kokt så det blir stekt eller ovnsbakt. Ikke glad i wok🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kardinal skrev (4 timer siden):

Liker ikke noen rå grønnsaker, som eg kommer på🤔 Så kan ikke ha grønnsaker til mellommåltid. Eneste en god salat kan gå😅 Men til middagsmat liker eg rotgrønnsaker, gulrot, blomkål, brokkoli. Hater kokt så det blir stekt eller ovnsbakt. Ikke glad i wok🙈

Det er jo masse. Kjempegodt med stekt kylling med ovnsbakte rotgrønnsaker feks. Kyllingkaker med gulrotmos.  Grillspyd med brun ris til. Hjemmelaget kyllingkebab. 

Spiser aldri grønnsaker til mellomåltid her. Men sparer deg mye kalorier på å kutte ut saus, poteter, pasta og pizza. 

Masse lykke til 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linny111

I dag var en flott dag! Overnight oats til frokost, gikk flott tur med hunden, spiste grønnsaker på grillen, fikk jobbet masse, en god runde RingFit og nå skal jeg spise egg og jobbe litt mer. Føler endelig at dette skal gå!

Bestilte også masse fisk og sjømat av god kvalitet på nett, så det blir mye fisk og grilling fremover :) Ingenting slår hel rødspette i folie på grillen, altså. Det er barndomsminner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk  nesten sjokk i dag når vekta viste 75kg. Altså 5 kg mindre enn i går. Så viser det seg at samboer har prøvd vekta og ødelagt den fordi han var for tung 😅  Får ikke kjøpt ny før ut i neste uke en gang, så får holde ut uten. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Flamme skrev (1 minutt siden):

Fikk  nesten sjokk i dag når vekta viste 75kg. Altså 5 kg mindre enn i går. Så viser det seg at samboer har prøvd vekta og ødelagt den fordi han var for tung 😅  Får ikke kjøpt ny før ut i neste uke en gang, så får holde ut uten. 

Haha, har en sånn vekt som er på bærtur iblant og da blir lykken kortvarig og skuffelsen stor 🤣

Anonymkode: 0acac...563

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kardinal skrev (På 3.4.2021 den 8.13):

Høyde og vekt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Haha, har en sånn vekt som er på bærtur iblant og da blir lykken kortvarig og skuffelsen stor 🤣

Ja 😅 Ble nesten svimmel når jeg så tallet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs. Random Nick
On 4/3/2021 at 8:13 AM, Kardinal said:

Smoothie til mellommåltid, og supper til middag/lunsj?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...