Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg har forståelse for hvordan du tenker. Vil likevel dele min erfaring. Jeg veide meg en sjelden gang, her og der. Jeg kunne være heldig å veie meg på en dag hvor vekten var lav, men det var større sjanse for at jeg veide en dag hvor kroppen holdt vann pga for mye karbohydrater dagen før, eller høyt saltinnhold, en mage som ikke var helt med på laget osv. 

Nå veier jeg hver eneste dag. Da vet jeg hva jeg spiste / har drukket dagen før, hvordan jeg har sovet, hva jeg har trent/vært i aktivitet osv, som påvirker vekten. Det gir meg en daglig pekepinn og påminnelse på hva jeg liker av det jeg har gjort og hva jeg ønsker å gjøre mindre eller mer av. Det blir ingen store overraskelser, for det sier seg selv at vekten går opp om man drikker alkohol eller spiser mer mat enn normalt sett.

Når jeg har veid meg, noterer jeg dette ned og skriver i tillegg hva jeg tror er årsaken til at vekten gikk opp eller ned. Feks at den gikk opp pga bursdagsselskapet i gårkveld med kake og kaffe sent på kvelden. Eller at vekten gikk ned fordi jeg fikk gått en lang tur i går, eller fordi jeg spiste veldig «riktige» måltid (for meg, med tanke på kalorier og oppbygging av grønnsaker. proteiner, fett og karbohydrater).

Dette gjør at jeg lettere motiveres for å fortsette vektnedgangen og for å ha god oversikt over prosessen og hva som gjør at jeg klarer å fortsette å gå ned i vekt.

Anonymkode: c444a...275

Godt poeng, det er jo egentlig i perioder der jeg har hatt fokus på veiing at jeg har greid å gå ned tidligere også. Men litt morsomt at istedet for månedlig veiing bør jeg kanskje gjøre det hver dag, ser jo den at det er flere fordeler med å følge med på vekten. Mitt problem er kanskje heller det at jeg blir så deppa om ikke vekten er som jeg håper (har gått ned 26 kg siste året og det gikk raskere i starten..), men om man veier seg daglig så klarer man kanskje å distansere seg litt fra vektresultatet og det blir litt mer vitenskapelig på en måte? Jeg skal tenke på det, mulig september kan bli et prøveprosjekt på daglig veiing :) 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg har forståelse for hvordan du tenker. Vil likevel dele min erfaring. Jeg veide meg en sjelden gang, her og der. Jeg kunne være heldig å veie meg på en dag hvor vekten var lav, men det var større sjanse for at jeg veide en dag hvor kroppen holdt vann pga for mye karbohydrater dagen før, eller høyt saltinnhold, en mage som ikke var helt med på laget osv. 

Nå veier jeg hver eneste dag. Da vet jeg hva jeg spiste / har drukket dagen før, hvordan jeg har sovet, hva jeg har trent/vært i aktivitet osv, som påvirker vekten. Det gir meg en daglig pekepinn og påminnelse på hva jeg liker av det jeg har gjort og hva jeg ønsker å gjøre mindre eller mer av. Det blir ingen store overraskelser, for det sier seg selv at vekten går opp om man drikker alkohol eller spiser mer mat enn normalt sett.

Når jeg har veid meg, noterer jeg dette ned og skriver i tillegg hva jeg tror er årsaken til at vekten gikk opp eller ned. Feks at den gikk opp pga bursdagsselskapet i gårkveld med kake og kaffe sent på kvelden. Eller at vekten gikk ned fordi jeg fikk gått en lang tur i går, eller fordi jeg spiste veldig «riktige» måltid (for meg, med tanke på kalorier og oppbygging av grønnsaker. proteiner, fett og karbohydrater).

Dette gjør at jeg lettere motiveres for å fortsette vektnedgangen og for å ha god oversikt over prosessen og hva som gjør at jeg klarer å fortsette å gå ned i vekt.

Dette er akkurat slik det fungerer for meg også og slik jeg tenker. På denne måten har jeg fått gjort meg mange refleksjoner og får masse info om hvordan akkurat min kropp fungerer. Det gjør også at jeg blir mindre demotivert om jeg ser at vekten går opp en dag (for det gjør den jo fra tid til annen).

Så kan man jo også hevde at resultatet vil bli det samme om man veier seg hver dag eller en gang i måneden. For meg er det ikke slik, for om jeg ser det går opp i stedet for ned i løpet av noen dager så vet jeg hva jeg kan og bør gjøre av justeringer. Det er lettere å justere daglig enn plutselig å måtte ta et skippertak etter en hel måned. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg veier meg også hver dag, stortsett. Logger det i en app og har en fin graf jeg tydelig ser at går nedover selv om det svinger litt fra dag til dag. Det syns jeg er utrolig motiverende! 
Driver også å hører på pulskuren på lydbok, og det har åpnet en helt ny verden for meg som jeg ikke helt visste eksisterte, men som jeg tror er akkurat det jeg trenger for å fortsette livsstilsendringen min på den måten som er sunnest for min kropp og helse, spesielt med tanke på at det har vært et tøft år. 

Noen flere av dere som følger med på det autonome nervesystemets behov for hvile og når man kan gønne på og stresse? Dette er helt nytt for meg som sagt, men helt klart noe jeg vil lære mer om. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Emmajunga skrev (2 timer siden):

Noen flere av dere som følger med på det autonome nervesystemets behov for hvile og når man kan gønne på og stresse? Dette er helt nytt for meg som sagt, men helt klart noe jeg vil lære mer om. 

Det er kjempe nyttig! Jeg har fulgt det autonome nervesystemet de siste 6 årene med pulsklokke (både Polar og Garmin). I fjor kjøpte jeg Oura ring som er mye mer nøyaktig på dette. Oura ringen åpent en ny verden for meg innenfor dette også, da det er så utrolig mye mer man får vite med den. Så da jeg leste Pulskuren på nyåret, følte jeg at jeg var bevist det meste der og det var veldig interessant, og ga mer motivasjon til å dykke dypere i dette. Føler jeg fortsatt lærer litt hver dag som går, mest om meg selv selvfølgelig.

AnonymBruker
Skrevet

Gøy å se at det er litt liv i denne tråden igjen! Jeg er som flere andre enig i at det hadde gitt bedre sammenheng å skrive i den andre hvor man også ser brukernes resultater, så om denne tråden dabber av igjen går det kanskje an å være litt mer fleksibel i den andre? Med tanke på at så mange av oss mener at det er en god løsning? Vi kunne hatt en poll😄

Jeg har gått stabilt oppover fra 68 til 73 dette halvåret og vil ta tak. Mye av motivasjonen er faktisk resultater på trening. Jeg kan løpe fortere med litt færre kilo, kommer meg raskere og lettere opp bakker på turer med hunden, det blir enklere å ta pullups osv. I tillegg dater jeg en mann som er i veldig god form og jeg føler på en måte at jeg ikke er like god som han. Men det er litt av grunnen til at jeg har spist for mye også, selv om det ikke gir mening. Og så har jeg fått det for meg at jeg skal skille mellom det å spise for mye i forhold til hva jeg forbrenner (vektoppgang), og hvilken type mat/mengder som gjør meg oppblåst og får meg til å se gravid ut. Prøver å unngå sistnevnte før en rekke ting, sånn som f.eks. nettopp en date. Men ETTER? Da innbiller jeg meg at det er frislipp og at jeg "endelig" kan spise hva jeg vil igjen. Så da hiver jeg innpå med mat som både inneholder mye kalorier og gjør meg oppblåst, i mengder som medfører vektoppgang. Det har blitt noen lite hensiktsmessige koblinger i hjernen relatert til dette. Jeg vet hva som er "riktig" måte å tenke på, men det krever øvelse og repetisjon. Og for å få til det må det være et ønske og en vilje om endring. Det svinger noe voldsomt. 50% av tiden tenker jeg at det er helt innafor med noen kilo ekstra i en relativit sunn kropp, og at det er unødvendig å bruke så mye energi på å sette grenser. Men jeg skal prøve å se det slik at det ikke nødvendigvis er vektnedgangen som er målet, men det å ha et sunt forhold til mat og å få den gode mestringsfølelsen når jeg gjør ting riktig. At jeg gjør ting som er bra for kropp og hode.

Anonymkode: a16ef...aa7

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Med tanke på at så mange av oss mener at det er en god løsning? Vi kunne hatt en poll😄

Støtter det!😃

• Liker 1
Skrevet
Emmajunga skrev (På 28.8.2025 den 14.03):

Ja, jeg bruker infoen fra Nightly Reharge på appen til Polarklokka mi. ANS verdien forteller meg om systemet er litt overarbeidet eller ikke. De dagene som kroppen er litt stresset (oftest pga mye trening) så roer jeg helt ned og trener bare svært rolig eller ikke i hele tatt. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.8.2025 den 17.03):

Det er kjempe nyttig! Jeg har fulgt det autonome nervesystemet de siste 6 årene med pulsklokke (både Polar og Garmin). I fjor kjøpte jeg Oura ring som er mye mer nøyaktig på dette. Oura ringen åpent en ny verden for meg innenfor dette også, da det er så utrolig mye mer man får vite med den. Så da jeg leste Pulskuren på nyåret, følte jeg at jeg var bevist det meste der og det var veldig interessant, og ga mer motivasjon til å dykke dypere i dette. Føler jeg fortsatt lærer litt hver dag som går, mest om meg selv selvfølgelig.

Ms. Steele skrev (3 timer siden):

Ja, jeg bruker infoen fra Nightly Reharge på appen til Polarklokka mi. ANS verdien forteller meg om systemet er litt overarbeidet eller ikke. De dagene som kroppen er litt stresset (oftest pga mye trening) så roer jeg helt ned og trener bare svært rolig eller ikke i hele tatt. 

Så spennende! Dette er som sagt helt nytt for meg, men veldig spennende å høre andres erfaringer! Og bli kjent med seg selv på en helt annen måte! 

Skrevet

Bruker fitbit. Den gir meg dagsform og aktivitetsmål, men jeg føler ikke alltid det stemmer så godt.. Følger planen min uansett, men holder øye med hva den sier og justerer intensiteten litt etter det!

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg er som flere andre enig i at det hadde gitt bedre sammenheng å skrive i den andre hvor man også ser brukernes resultater, så om denne tråden dabber av igjen går det kanskje an å være litt mer fleksibel i den andre? Med tanke på at så mange av oss mener at det er en god løsning? Vi kunne hatt en poll😄

God idé! Går an å poste i veietråden og ha tommel opp for ja og hjerte for nei eller noe sånt? Var litt delte meninger da jeg spurte om det her, men jeg synes der hadde vært hyggelig med litt diskusjon og prat i samme tråd som alle skriver om uka si. Blir evt med på en "Vi som skal skravle oss ned i vekt før jul" hvis de fleste vil ha ting som de er!

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
smileyX skrev (På 28.8.2025 den 8.21):

Godt poeng, det er jo egentlig i perioder der jeg har hatt fokus på veiing at jeg har greid å gå ned tidligere også. Men litt morsomt at istedet for månedlig veiing bør jeg kanskje gjøre det hver dag, ser jo den at det er flere fordeler med å følge med på vekten. Mitt problem er kanskje heller det at jeg blir så deppa om ikke vekten er som jeg håper (har gått ned 26 kg siste året og det gikk raskere i starten..), men om man veier seg daglig så klarer man kanskje å distansere seg litt fra vektresultatet og det blir litt mer vitenskapelig på en måte? Jeg skal tenke på det, mulig september kan bli et prøveprosjekt på daglig veiing :) 

Jeg gjør det, altså distanserer meg fra dagsvekten.  Jeg ble for opphengt i vekten da jeg veiet meg ukentlig, men ved daglig veiing har jeg blitt så vant til svingningene at de går meg hus forbi.

Nå ser jeg bare på gjennomsnittsvekten for uken/måneden, og det er bedre for meg :)

Anonymkode: 9cb77...a65

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fulgt med på HRV (det autonome nervestystemet) i 3-4 år, og det har hjulpet meg masse.

Jeg har ikke hatt stort oppbluss av den kroniske betennelsessykdommen min på nesten 2 år på grunn av det, og dermed fungerer jeg også bedre i hverdagen mtp smerter, andre symptomer, og utmattelse/fatigue.

Anonymkode: 9cb77...a65

Skrevet
ÅstaBåsta skrev (På 25.8.2025 den 11.35):

På meg ble det 2 helkroppsøkter styrke og en cross fit. Klarer vi 3 denne uka også? 😎

3/3 denne uka også, etter at jeg fikk skvist inn en økt i dag 💪 2×en time på ellipse hvor jeg prøver å holde meg i en overkommelig men ganske svett fart hele timen. 1× 4x4 intervaller og helkroppsstyrkeøkt.

Må holde meg litt i tøylene for å ikke overdrive treningen, merker jeg. Rekker å restituere når det er en dag mellom, og det er lettere å spise i underskudd når jeg ikke trener mer. Og herregud, tre ganger i uka er jo tre ganger så mye som jeg trente før. Trenger å minne meg selv på at det er godt nok, og at det faktisk er bra at jeg gjør noe som føles overkommelig. Det er nok mer bærekraftig over tid enn disse "5-6 økter i uka"-dillene jeg har prøvd meg på før.. Ender alltid opp med at jeg får influensa/covid/kraftig forkjølelse, og kommer ikke igang igjen etter å ha blitt frisk.

..allikevel drodler jeg litt rundt ideen om å bytte ut halve økta ellipse med styrke. Tar gjerne imot tips om styrkeprogram/øvelser for treningsstudio/maskiner. Nå gjør jeg beinpress, brystpress, nedtrekk og skulderpress.

Håper dere får en sporty, fresh og frisk uke :duskedame:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplever at jeg er i en god rutine akkurat nå. Denne uka har jeg ikke trent noe særlig, men har fått inn en del hverdagsaktivitet gjennom en liten sykkeltur med elever, vedstabling, livredningsprøve i vann og husarbeid. I tillegg var jeg i dag på en topptur/skogstur på ca. 5 km totalt.

Det som er positivt for meg akkurat nå, er at en positiv vane har dratt med seg en annen. Jeg har vært ganske god på egenpleie de siste ukene, jeg har blitt flinkere til å legge meg tidlig, og jeg jobber med å ta en fridag i uka som er til andre ting.

Veide meg ellers i dag for første gang på nesten 4 uker, og vekta viser -3 kg,  så det går rett vei. For min del er det egentlig snakk om noen "forfengelighetskilo", for jeg har hele veien vært innenfor normalvekt. Likevel er de kiloene jeg har gått opp i vekt et resultat av dårlige livsstilsvalg over en lengre periode. Synes likevel at det er vanskelig å si noe om livsstilsenringen/vektnedgang, da andre anser meg som slank i utgangspunktet. Synes derfor det er godt å kunne lufte tanker i tråden her.

Anonymkode: 9098b...b96

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Emalje skrev (6 timer siden):

3/3 denne uka også, etter at jeg fikk skvist inn en økt i dag 💪 2×en time på ellipse hvor jeg prøver å holde meg i en overkommelig men ganske svett fart hele timen. 1× 4x4 intervaller og helkroppsstyrkeøkt.

Må holde meg litt i tøylene for å ikke overdrive treningen, merker jeg. Rekker å restituere når det er en dag mellom, og det er lettere å spise i underskudd når jeg ikke trener mer. Og herregud, tre ganger i uka er jo tre ganger så mye som jeg trente før. Trenger å minne meg selv på at det er godt nok, og at det faktisk er bra at jeg gjør noe som føles overkommelig. Det er nok mer bærekraftig over tid enn disse "5-6 økter i uka"-dillene jeg har prøvd meg på før.. Ender alltid opp med at jeg får influensa/covid/kraftig forkjølelse, og kommer ikke igang igjen etter å ha blitt frisk.

..allikevel drodler jeg litt rundt ideen om å bytte ut halve økta ellipse med styrke. Tar gjerne imot tips om styrkeprogram/øvelser for treningsstudio/maskiner. Nå gjør jeg beinpress, brystpress, nedtrekk og skulderpress.

Håper dere får en sporty, fresh og frisk uke :duskedame:

Godt jobba! 💪🏻  

Her ble det 1 intervalløkt (4x4), en helkroppsøkt tung styrke og 1 "langkjøring" kondisjon (15 min roing, 15 min mølle, 15 min trappemaskin og 15 min sykling). Hive oss på en uke til? 😁

• Liker 1
Skrevet
Emalje skrev (På 30.8.2025 den 19.11):

Bruker fitbit. Den gir meg dagsform og aktivitetsmål, men jeg føler ikke alltid det stemmer så godt.. Følger planen min uansett, men holder øye med hva den sier og justerer intensiteten litt etter det!

God idé! Går an å poste i veietråden og ha tommel opp for ja og hjerte for nei eller noe sånt? Var litt delte meninger da jeg spurte om det her, men jeg synes der hadde vært hyggelig med litt diskusjon og prat i samme tråd som alle skriver om uka si. Blir evt med på en "Vi som skal skravle oss ned i vekt før jul" hvis de fleste vil ha ting som de er!

En slik alternativ tråd med skravling og rapportering er jeg gjerne med på! 👍🏻

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Emalje skrev (På 30.8.2025 den 19.11):

For et fantastisk navn på en tråd😂👏 Jeg er med! 

Hulderen skrev (11 timer siden):

En slik alternativ tråd med skravling og rapportering er jeg gjerne med på! 👍🏻

Haha hver gang noen skriver rapportering om rapporteringen/loggingen av vekt ser jeg for meg at det er snakk om rapportering til moderator😂

Tenker dere at vi bare kjører på med en ny tråd nå, og så kan de som vil bli med der bli med, mens de som ønsker skravlefri vektregistrering holder seg i den gamle?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Tenker dere at vi bare kjører på med en ny tråd nå, og så kan de som vil bli med der bli med, mens de som ønsker skravlefri vektregistrering holder seg i den gamle?

Kjør på!👏😊

Anonymkode: c111c...901

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

For et fantastisk navn på en tråd😂👏 Jeg er med! 

Haha hver gang noen skriver rapportering om rapporteringen/loggingen av vekt ser jeg for meg at det er snakk om rapportering til moderator😂

Ja, kjør på! 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.9.2025 den 9.15):

Prøvde meg på en liten poll i den andre tråden, så får vi kanskje innspill fra flere! Tenker jeg gir det en dag eller to. Hvis det blir en ny tråd, kan jeg godt lage en som starter denne uka og går til jul? 

• Liker 3
Skrevet
Emalje skrev (Akkurat nå):

Prøvde meg på en liten poll i den andre tråden, så får vi kanskje innspill fra flere! Tenker jeg gir det en dag eller to. Hvis det blir en ny tråd, kan jeg godt lage en som starter denne uka og går til jul? 

Jeg har gitt deg en 👍🏻 på det innlegget. Flott at du tar på deg starte den nye skravle/rapportere-tråden!

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...