Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja, jeg har nok bare blitt vant til en kilo i uka, og forventer liksom det. Jeg skal prøve å ikke være så streng, bra jobba du også! 

Ja, jeg er faktisk bare 3 kilo unna første mål om normalvektig BMI. Og ca. 5 kilo unna å passe inn i bunaden min igjen, som er mål nr. 2, så jeg har jo vært flink, bare så kjipt å føle at jeg gjør alt det riktige slik jeg pleier, og så vises det ikke så godt på vekten…

Anonymkode: 8660d...4de

Takk takk:) Men, går du ned et halvkilo i uka fremover så rekker du å komme inn i bunaden til 17.mai:D Jeg skal også inn i bunaden. Jeg kan kneppe den, men jeg kunne også tenkt meg å kunne sitte. Og spise :fnise: 

Anonymkode: 6e29d...8d2

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.3.2025 den 14.15):

Absolutt! Her er syklusen ustabil også, så jeg får ofte ikke de "gode" dagene med mer energi og mindre væske alle veier. Magen jobber så sakte at jeg knapt får godt på do, unntatt etter harde treningsøkter. Maten forbrennes visst ikke lengre, må ha gått fra god flamme til lite sparepluss den forbrenneren.. Siden jeg vet jeg må leve magert resten av livet for å ikke gå opp igjen har jeg prøvd å finne den gylne middelvei i slankingen. Spiser lørdagsgodt, tar kake i selskap (mindre enn før) og unner meg bedre frokost i helgen f.eks. Man skal jo leve også, men det er mindre og mindre koselig. Mens jeg spiser tenker jeg på hvor mye underskudd jeg må ha de andre dagene i uken for å unne meg sjokolade lørdagen f.eks. Får et trist forhold til mat, men alternativet er jo livsstilsykdommer i verste fall, om vekten får fortsette andre veien. Må jo bare kjempe videre, men det er neimen ikke for pyser dette nei 🤯

Anonymkode: 75803...b3e

Føles utrolig urettferdig - og som du sier - man vil jo leve også. Og unne seg noen goder. Og når man føler at man ofrer alt og allikevel ikke ser resultater er det bare sinnssykt kjipt! :( 

• Hjerte 2
Skrevet

Jeg er helt ute av det denne uken :( Drakk på lørdag, og etter det har jeg bare lyst på noe godt/mindre sunt hele tiden. Føler nesten for å gi opp fordi jeg føler jeg har ødelagt, men får bare se hva vekta viser på fredag. Føler det er lettere å begynne med blanke ark på lørdag, enn å sulte meg rett før veiing..

AnonymBruker
Skrevet
sminkebord skrev (Akkurat nå):

Jeg er helt ute av det denne uken :( Drakk på lørdag, og etter det har jeg bare lyst på noe godt/mindre sunt hele tiden. Føler nesten for å gi opp fordi jeg føler jeg har ødelagt, men får bare se hva vekta viser på fredag. Føler det er lettere å begynne med blanke ark på lørdag, enn å sulte meg rett før veiing..

Ikke gi opp, og i hvertfall ikke sult deg! Forsøk å fortsett som om dette aldri skjedde. Det aller meste av det du ser på vekta når du veier deg kommer uansett til å være vannvekt:) Bør nok gi det en uke før det er borte, og du kan jo miste faktisk vekt i mellomtiden. Jeg har spist og trimmet slik som forrige uke, og likevel er vekta mi "all over the place." :laugh:

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ikke gi opp, og i hvertfall ikke sult deg! Forsøk å fortsett som om dette aldri skjedde. Det aller meste av det du ser på vekta når du veier deg kommer uansett til å være vannvekt:) Bør nok gi det en uke før det er borte, og du kan jo miste faktisk vekt i mellomtiden. Jeg har spist og trimmet slik som forrige uke, og likevel er vekta mi "all over the place." :laugh:

Takk for en god dose motivasjon! Jeg er ikke den personen med mest viljestyrke og motivasjon, og dette er første gang jeg har klart å slanke meg i 3 mnd😅 Har heldigvis ikke tatt såå av som jeg ønsker mtp sjokolade og andre ting, så det er heldigvis litt selvkontroll igjen å spore.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Etter 19 kg ned har jeg tydeligvis nådd det punket jeg hater (intenst!) og som fikk meg til å gå opp igjen i vekt sist. Menn som begynner å "bare skulle prate", bare gi et lite kompliment for utseendet mitt... jeg vil ikke prate og jeg vil absolutt ikke sees på. Jeg vil mye heller være tjukk enn å få denne oppmerksomheten. Og tro meg, jeg har "resting bitch face" så det holder.

Noen råd til hvordan man holder ut med dette? 

(Har allerede oversized klær som viser null former.)

Anonymkode: 4ac8a...46a

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Etter 19 kg ned har jeg tydeligvis nådd det punket jeg hater (intenst!) og som fikk meg til å gå opp igjen i vekt sist. Menn som begynner å "bare skulle prate", bare gi et lite kompliment for utseendet mitt... jeg vil ikke prate og jeg vil absolutt ikke sees på. Jeg vil mye heller være tjukk enn å få denne oppmerksomheten. Og tro meg, jeg har "resting bitch face" så det holder.

Noen råd til hvordan man holder ut med dette? 

(Har allerede oversized klær som viser null former.)

Anonymkode: 4ac8a...46a

Jeg har alltid vært slank. Kler meg også oversized. Men jeg føler jeg fint kan kontrollere det du beskriver ved å ikke gi blikkontakt og være avvisende i kroppsspråket. Har du en «giftering» du kan bruke?😅 Et kompliment tåler jeg fint, men gidder ikke prate nei. Men nå er jeg aldri på nattklubb eller liknende heller da. Personlig syns jeg det er mer slitsomt med andre kvinner som legger seg opp i hva jeg spiser eller kommenterer størrelsen på kroppen min. Men uansett kjære deg, ikke la menn få den makten over deg at du heller vil leve i en helseskadelig kropp liksom. Kanskje du heller skal jobbe med deg selv, tåle at du er attraktiv for det motsatte kjønn. Det er ikke slemt at de finner en friskere kropp mer attraktivt enn en helseskadelig stor kropp. Skjønner om du opplever det til stadighet på arbeidsplassen liksom, men ute på byen osv er det normalt at folk flørter, og det er normalt å avvise på en ok måte.

Anonymkode: bd484...310

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Får pms i over en uke før mensen og sjokoladesuget er så sterkt at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre. I dag har jeg falt helt av lasset og bare spist sjokolade. Holder meg fortsatt innen kaloriene, men det er jo ikke sunt. Flere som har det sånn? 

Anonymkode: 9ed56...589

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Får pms i over en uke før mensen og sjokoladesuget er så sterkt at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre. I dag har jeg falt helt av lasset og bare spist sjokolade. Holder meg fortsatt innen kaloriene, men det er jo ikke sunt. Flere som har det sånn? 

Anonymkode: 9ed56...589

Mener det er sink som skal hjelpe på søtsug? Prøv å spise matvarer med mye sink og se om det kan hjelpe?:) Eventuelt vurder tilskudd? Husk å få i deg skikkelig mat også, selv om du går over kaloribudsjettet 🤗

Vært i bassenget og svømt i dag, og mot slutten kan det nå bli litt traurig med bare frem og tilbake og at dette kom til å bli fryktelig kjedelig når jeg begynte å bli lei allerede etter 10 min. Men så så jeg på klokka, hadde gått over 30 min allerede. Tida bare fløy forbi i dag, føler jeg knapt ble våt :fnise: 

Jeg er ikke en veldig dyktig svømmer, og i dag svømte jeg på dypt vann fremfor grunt vann. Det tok litt tid før jeg ble komfortabel med å se dypet i bassenget hver gang jeg dukka under. Det er jo ingen forskjell på å svømme på grunt vs. dypt vann, herregud! Stopid brain! :fnise:

Vekta mi spretter fremdeles rundt på +/- ett kg over min laveste vekt, og jeg leste litt at man kunne gå opp i vekt rundt eggløsning som bør være sirkumsarum nå. Så må prøve å være tålmodig, det har lønnet seg så langt:)

• Liker 1
Skrevet

Endelig har vannvekta mi sluppet - gikk ned 0.7kg i hele februar, og denne uka er jeg ned -1.7 kg!  Litt rykk og napp ja! 😆 Matmessig har uka vært perfekt, jeg klarer å holde meg unna småspising, jeg spiser det jeg skal, får i meg godt med grønnsaker og drikker masse vann. Jeg føler en helt annen ro rundt mat enn for tre uker siden, da satte jeg i gang med hypnoterapi, og jeg føler det absolutt virker. Kan selvsagt være placeboeffekten, men kommer til å fortsette med hypnoterapi, for dette kan være det som gjør at jeg kommer meg over å bruke mat som trøst. 

• Liker 1
Skrevet
Thessaly skrev (26 minutter siden):

Endelig har vannvekta mi sluppet - gikk ned 0.7kg i hele februar, og denne uka er jeg ned -1.7 kg!  Litt rykk og napp ja! 😆 Matmessig har uka vært perfekt, jeg klarer å holde meg unna småspising, jeg spiser det jeg skal, får i meg godt med grønnsaker og drikker masse vann. Jeg føler en helt annen ro rundt mat enn for tre uker siden, da satte jeg i gang med hypnoterapi, og jeg føler det absolutt virker. Kan selvsagt være placeboeffekten, men kommer til å fortsette med hypnoterapi, for dette kan være det som gjør at jeg kommer meg over å bruke mat som trøst. 

Så spennende, fortell gjerne mer om hva det går ut på😃 Er det en app eller liksom en behandler du går til? Hva gjør dere i såfall? Hadde vært herlig å dempe cravings!

Skrevet (endret)
Warum skrev (1 time siden):

Så spennende, fortell gjerne mer om hva det går ut på😃 Er det en app eller liksom en behandler du går til? Hva gjør dere i såfall? Hadde vært herlig å dempe cravings!

Det er en app, det finnes flere varianter, jeg bruker den fra Clear Minds (disse har også programmer om andre ting enn overvekt). Koster dessverre litt, men sparer fort inn de pengene om det betyr at jeg ikke småspiser 🤪 Du kan kjøpe programmene enkeltvis, eller abonnere på appen (koster 199 per mnd). Med unntak av når de har salg så synes jeg pakkene koster litt mye, særlig siden jeg liker å ha muligheten til å teste flere av programmene. Men klart - om man skal fortsette lenge å høre på så lønner det seg kanskje.

De har flere programmer innen vektnedgang, og har også satt sammen programmer til pakker slik at man kan enkelt høre på disse. Noen av programmene er ment for å høre på mens du er våken (sittende/liggende, som meditasjon), mens andre er såkalt «sleep edition» og skal fungere på underbevisstheten.  Det er rett og slett en slags guidet meditasjon/hypnose med litt ulike temaer, alle skal da få deg (og underbevisstheten din) til å slutte å overspise/crave søtt/ikke orke trene/osv. Det er i hovedsak ei dame som guider, er noen programmer med en mann, begge har veldig behagelig stemme, så det er helt greit å høre på.

Jeg bruker da en pakke som heter «Ultimate Weight Loss - Complete Transformation» som består av en våken meditasjon (ca 10-15 min, hender jeg glemmer denne) og en ved innsovning hver dag. Dette programmet er 28 dager langt, men kan selvsagt repeteres, eller man kan prøve noen av de andre. Bruker slikt billig pannebånd med hodetelefoner (tror jeg kjøpte billigste jeg fant) for å slippe å sove med vanlige hodetelefoner. 

Eneste problemet jeg har hatt med appen er at det ikke fungerer å laste ned programmet og så sette på flymodus, av en eller annen grunn avslutter den da lyttinga midt i. Så jeg lar telefonen stå på wifi.

Håper dette var oppklarende :)

Endret av Thessaly
Skrevet
Thessaly skrev (36 minutter siden):

Det er en app, det finnes flere varianter, jeg bruker den fra Clear Minds (disse har også programmer om andre ting enn overvekt). Koster dessverre litt, men sparer fort inn de pengene om det betyr at jeg ikke småspiser 🤪 Du kan kjøpe programmene enkeltvis, eller abonnere på appen (koster 199 per mnd). Med unntak av når de har salg så synes jeg pakkene koster litt mye, særlig siden jeg liker å ha muligheten til å teste flere av programmene. Men klart - om man skal fortsette lenge å høre på så lønner det seg kanskje.

De har flere programmer innen vektnedgang, og har også satt sammen programmer til pakker slik at man kan enkelt høre på disse. Noen av programmene er ment for å høre på mens du er våken (sittende/liggende, som meditasjon), mens andre er såkalt «sleep edition» og skal fungere på underbevisstheten.  Det er rett og slett en slags guidet meditasjon/hypnose med litt ulike temaer, alle skal da få deg (og underbevisstheten din) til å slutte å overspise/crave søtt/ikke orke trene/osv. Det er i hovedsak ei dame som guider, er noen programmer med en mann, begge har veldig behagelig stemme, så det er helt greit å høre på.

Jeg bruker da en pakke som heter «Ultimate Weight Loss - Complete Transformation» som består av en våken meditasjon (ca 10-15 min, hender jeg glemmer denne) og en ved innsovning hver dag. Dette programmet er 28 dager langt, men kan selvsagt repeteres, eller man kan prøve noen av de andre. Bruker slikt billig pannebånd med hodetelefoner (tror jeg kjøpte billigste jeg fant) for å slippe å sove med vanlige hodetelefoner. 

Eneste problemet jeg har hatt med appen er at det ikke fungerer å laste ned programmet og så sette på flymodus, av en eller annen grunn avslutter den da lyttinga midt i. Så jeg lar telefonen stå på wifi.

Håper dette var oppklarende :)

Takk for grundig informasjon! Er jo kjempefint om dette fungerer, og uansett holder det jo kanskje på motivasjonen at man fokuserer/hører på dette daglig😊 Jeg tror jeg skal lete litt på YouTube etter liknende ting, og vurdere om den appen kanskje må prøves ut altså😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.3.2025 den 12.23):

Hvor motivert er dere til å få til målet dere har satt dere? 
Når vi skriver ønsket om mål å gå ned. Jeg tenker at mye kan vi ikke overstyre heller. Kroppen kan gå ned mye i starten også stagnerer det. 0,5 kg er optimalt i uken sant. Siste to ukene har jeg gått ned ca 1,5 kg i uken. Dette vil endre seg. Så vekt målet må også endre seg etter hvor raskt / treg vektnedgangen går.

Om jeg når målet mitt før slutten av tråden, og jeg skriver f.eks. ønske om enda 5kg ned, så vil ikke det hjelpe min motivasjon gjennom dagene og uken. For til syvende og sist så er det svært begrenset hvor mye jeg kan styre hvor mye jeg går ned fra dag til dag.

I går spiste jeg kake i selskap. Jeg tenkte å være litt strengere i starten og holde meg helt unna sukker, men lot det gå. Likevel har jeg gått ned 0,2kg til i dag. Det hadde jeg ikke trodd. 

Hvordan er dette for dere? Har dere målet i bakhodet hele tiden og jobber for det målet?

Anonymkode: c444a...275

Jeg er svært lite motivert av mål som er formulert på den måten, altså at jeg skal gå ned 5 kg til da. Mine mål må være knyttet til noe, for eksempel at jeg skal få gjort en aktivitet som krever at jeg veier maks etter eller annet, eller at jeg kan løpe 5 km uten å stoppe. osv. Så jeg tenker ikke særlig mye over målet mitt og bryr meg ikke hvis jeg når det eller ikke. Det viktigste for meg er at jeg veier mindre i slutten enn i begynnelsen, og gjerne har gått ned så mye som mulig. Jeg er generelt lite mål- motivert på den måten i livet ellers også. 

Anonymkode: 4d021...2e1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Planla så smått å trene tre ganger denne uka, men det ble for fullpakka til at det blir noe av det, så blir bare de to faste dagene. Men liker at jeg er såpass konsekvent med trening, og gleder meg egentlig til dem:) Skjønt i dag hadde jeg GLEMT øreproppene. Så mørkt på det men det gikk greit. Jeg har gått fra å løpe i 2 min på 5% stigning(og nesten stryke med, lol), til å løpe 3 min og det er passe tungt. Så det går fremover! Må håpe jeg kommer meg under 68kg nå da, men sharkweek er rett rundt hjørnet så det spørs.

Påskeferien er booket og bestilt og definitivt noe jeg ser frem til! Mannen og jeg elsker å reise, men vi bestemte oss for å ta det litt roligere enn vi pleier. Vi har en tendens til å begi oss ut på litt vel mye eventyr, og slappe av for lite. Må ha ferie etter ferie for å komme oss :fnise:  I Sveits gikk jeg i stykker joggeskoa og måtte låne en limpistol for at de skulle holde siste dagen. Limte fast sokken :hoho: 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Har slitt med motivasjonen de siste ukene, og gikk jo opp 0,7 kg sist uke. Veide meg nå for å se om jeg er på riktig spor(og litt fordi jeg endeliiiig klarte å gå på do), og jeg har gått ned de 0,7 kg igjen+litt ekstra. Godt å se at jeg er på riktig spor igjen! Sliter med mye matstøy, og akkurat nå tenker jeg mye på dubaisjokolade😂 Har enda ikke smakt det, men vet jo hele platen ryker i et jafs om jeg får tak i det.

Har gått ned 6 kg siden 31.januar(eller mer nå til fredag om jeg holder meg i skinnet), men jeg ser det ikke på kroppen. Synes det er demotiverende at det ikke er synlig :( Ingen har kommentert noe heller. Nå er jeg ganske høy, så er nok godt spredd ut. Prøver å tenke at det kommer til å være synlig på et punkt, og det vil iallfall ikke bli forandring på kroppen dersom jeg gir opp!

Endret av sminkebord
AnonymBruker
Skrevet
sminkebord skrev (8 timer siden):

Har slitt med motivasjonen de siste ukene, og gikk jo opp 0,7 kg sist uke. Veide meg nå for å se om jeg er på riktig spor(og litt fordi jeg endeliiiig klarte å gå på do), og jeg har gått ned de 0,7 kg igjen+litt ekstra. Godt å se at jeg er på riktig spor igjen! Sliter med mye matstøy, og akkurat nå tenker jeg mye på dubaisjokolade😂 Har enda ikke smakt det, men vet jo hele platen ryker i et jafs om jeg får tak i det.

Har gått ned 6 kg siden 31.januar(eller mer nå til fredag om jeg holder meg i skinnet), men jeg ser det ikke på kroppen. Synes det er demotiverende at det ikke er synlig :( Ingen har kommentert noe heller. Nå er jeg ganske høy, så er nok godt spredd ut. Prøver å tenke at det kommer til å være synlig på et punkt, og det vil iallfall ikke bli forandring på kroppen dersom jeg gir opp!

Føler med deg sminkebord 🩶 Har slitt av og på med motivasjonen selv og er i ca samme situasjon. Er høy, og med ca samme vektnedgang så er det umulig for andre å se. 
Kjenner også på at kroppen ikke er like motivert hver uke, som flere kommenterer. At de to første ukene i syklusen er kroppen mer villig til å spise sunt og det er fort gjort å ta av litt, også butter det i mot de to neste. 
Jeg er i tillegg svak for godt og snacks når jeg ikke er i form, så når jeg blir slapp/sliten, forkjølet, influensa osv, så spiser jeg faktisk mer av usunne ting eller ellers når jeg er frisk. Føles helt motsatt av hva mange forteller.

Samlet sett så er det ikke rart man da ikke går ned i vekt som ønsker. Det er en livsstil da tenker jeg. Så om jeg gjør de rette valgene ca hver dag, så gjør jeg noe bedre for kroppen enn tidligere uansett. Om jeg når ønskevekten til påske, sommer eller jul for den saks skyld er ikke så viktig. Bare jeg klare å opprettholde den etterpå. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Føler med deg sminkebord 🩶 Har slitt av og på med motivasjonen selv og er i ca samme situasjon. Er høy, og med ca samme vektnedgang så er det umulig for andre å se. 
Kjenner også på at kroppen ikke er like motivert hver uke, som flere kommenterer. At de to første ukene i syklusen er kroppen mer villig til å spise sunt og det er fort gjort å ta av litt, også butter det i mot de to neste. 
Jeg er i tillegg svak for godt og snacks når jeg ikke er i form, så når jeg blir slapp/sliten, forkjølet, influensa osv, så spiser jeg faktisk mer av usunne ting eller ellers når jeg er frisk. Føles helt motsatt av hva mange forteller.

Samlet sett så er det ikke rart man da ikke går ned i vekt som ønsker. Det er en livsstil da tenker jeg. Så om jeg gjør de rette valgene ca hver dag, så gjør jeg noe bedre for kroppen enn tidligere uansett. Om jeg når ønskevekten til påske, sommer eller jul for den saks skyld er ikke så viktig. Bare jeg klare å opprettholde den etterpå. 

Kjenner meg igjen i det med snacks når man ikke er i form! Jeg brygger på noe, og jeg bare vet at hvis jeg blir syk nå så går jeg nok rett på en smell! men litt godt å høre at noen er i samme situasjon.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal holde vekten, men var på Narvesen i dag og var veldig sulten, så der forsvant en 3-pk sjokoladescones ned i veska mi gitt 😟. Veldig tullete, for nå må jeg knipe inn resten av dagen og får ikke i meg nok ordentlig mat. De sconsene ble jeg dessuten bare mer sulten av. Får prøve å huske det neste gang jeg får en sånn "lys" idé. 🤞

Anonymkode: b5902...e4f

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vekta er komplett sprettball, hopper rundt på akkurat samme kiloet for 2 uke på rad! Skjer nada på den fronten:himle: Men her om dagen var jeg nummer to hele FIRE ganger på en og samme dag. Tror jeg ikke jeg har opplevd utenom når jeg har magevirus. Tar jerntilskudd og vet man kan få treg mage av det, men har stått på det ei god stund nå og kjenner ikke noe ubehag.

Manglende resultater til tross så føler jeg ikke for å sprekke, det er da noe:P Teller kalorier og trener mine faste dager, og trives med å trene! Men ser ut som jeg må telle noe strengere om jeg skal ha noe fremgang. Det har vært mye restemat til lunsj, og da er det vanskelig å anslå kalorier. Mannen har også laget mye mat i det siste, og jeg har ikke lyst til å be ham om å veie og måle opp ting for meg, selv om jeg vet han gjør det om jeg spør.

Lærte også at kaffemaskina på jobb faktisk har informasjon om hvor mange kalorier det er i hver kopp med de ulike valgene, inkludert makro:) Kjekt!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...