Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg sitter her med litt sånn motsatt problem nå. (Vil bare få sagt at jeg er overvektig altså, så dette er ikke noe sånn at jeg er anorektisk eller noe🤪) men jeg «sliter» med at når jeg først starter på vektnedgang så blir jeg «overmotivert». Jeg spiser da mye mindre enn det «anbefalte». Jeg skjønner jo da at jeg mister muskelmasse i tillegg til fett, og at det kanskje ikke er det lureste, samtidig klamrer jeg meg jo til motivasjonen min og ønsker ikke å ødelegge den ved å tvinge i meg mat når jeg er motivert? 

gav dette mening for noen? Hvor ille er det å ha noen uker med skikkelig slanking med stor S før man prøver å stabilisere det mer? 

Anonymkode: 8660d...4de

Kanskje denne kan være til "trøst"? 
https://www.vg.no/helse/i/3EyX3M/studie-rask-vektnedgang-gir-best-langtidseffekt

Bare pass på at du ikke er altfor ekstrem altfor lenge, for da kan det "smelle" en vakker dag. Hilsen en med erfaring 😄

Tips: Spis mye proteiner, som jo er byggestener for muskler og skjelett, hvis du får det til. Selv "fråtser" jeg i tørrfisk når jeg er litt ekstrem.

Anonymkode: ac83f...a2e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg sitter her med litt sånn motsatt problem nå. (Vil bare få sagt at jeg er overvektig altså, så dette er ikke noe sånn at jeg er anorektisk eller noe🤪) men jeg «sliter» med at når jeg først starter på vektnedgang så blir jeg «overmotivert». Jeg spiser da mye mindre enn det «anbefalte». Jeg skjønner jo da at jeg mister muskelmasse i tillegg til fett, og at det kanskje ikke er det lureste, samtidig klamrer jeg meg jo til motivasjonen min og ønsker ikke å ødelegge den ved å tvinge i meg mat når jeg er motivert? 

gav dette mening for noen? Hvor ille er det å ha noen uker med skikkelig slanking med stor S før man prøver å stabilisere det mer? 

Nå har jeg aldri vært overvektig, men har 3-5kg som lett sniker seg på om jeg lever litt normalt. Slanker dette bort ca to ganger i året, og da er det ekstreme tiltak slik du beskriver. Og da er det i tankene mine nesten hele tiden. Jeg vil ha raske resultat, og det fungerer fint for meg😊 Helt vanlig å gjøre det slik også, ikke noe sykelig det. Og er man overvektig er det jo hvertfall ikke noe farlig.

Anonymkode: bd484...310

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hvor motivert er dere til å få til målet dere har satt dere? 

Hvordan er dette for dere? Har dere målet i bakhodet hele tiden og jobber for det målet?

Anonymkode: c444a...275

Motivert, men har ikke lyst til å telle kalorier og ha for stort fokus på nei-mat, det har gått litt skeis før og endte med et veldig problematisk forhold til mat. Har vært overvektig store deler av mitt voksne liv, og slanket de samme kiloene mange ganger, og denne gangen følte jeg at jeg måtte gjøre det litt annerledes. Så jeg har fokus på trening, økt aktivitet, har litt fokus på inntak av grønt, fiber og proteiner, og mindre på nei-mat og kaloritelling. Det gjør at det går litt tregt, og det er jo litt demotiverende, men har tro på at dette kan være en permanent løsning, ikke bare en kur. Har bare gått ned 5.3 kg siden januar, og det gjør at jeg ikke engang er kvitt alle kiloene som jeg gikk opp i jula, så ja… 

På plussiden så er formen langt, langt bedre enn den var da jeg sist var (innom) normalvektig, det er 4 år siden. Jeg løfter stadig tyngre (løftet 2x8x65 kg i markløft i går! Da jeg startet med PT i slutten av november så begynte jeg med 27.5 kg og fikk vondt mellom skulderbladene, så fremgangen er virkelig der!💪), på yoga så kjenner jeg at jeg er mykere og har sterkere kjernemuskulatur, og de siste to ukene har jeg forsiktig begynt å løpe igjen. Det er nesten så 9 år siden sist jeg løp (og da var jeg 12-14 kg lettere), så det går ikke så raskt, men på mandag klarte jeg å løpe i 35 min/4.2 km, og kunne nok løpt litt til, men da hadde jeg yogatime jeg måtte på ;)  I dag har jeg hviledag, men i morgen tenker jeg å ta meg en nok liten løpetur på mølla før yogatime, hadde vært gøy å klare 5 km 🤩

Men ja, hadde vært gøy om vekta også fulgte etter, for selv om jeg har mistet litt cm så begrenser det jo seg hvor mye det kan tilsi når man har en BMI på over 30. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nå har jeg aldri vært overvektig, men har 3-5kg som lett sniker seg på om jeg lever litt normalt. Slanker dette bort ca to ganger i året, og da er det ekstreme tiltak slik du beskriver. Og da er det i tankene mine nesten hele tiden. Jeg vil ha raske resultat, og det fungerer fint for meg😊 Helt vanlig å gjøre det slik også, ikke noe sykelig det. Og er man overvektig er det jo hvertfall ikke noe farlig.

Jeg skjønner at det ikke er «farlig» tenker mer på om det blir vanskelig å bygge opp muskeltapet etterpå… om jeg liksom gjør meg selv en bjørnetjeneste ved å gjøre det slik…

AnonymBruker
Skrevet

Laget middag i dag, stekt sei, med potetmos, erter og brunet løk. Så på at seifileten krympa i panna og tenkte med meg selv at dette blir aldri nok til både meg og mannen. Jeg lot derfor ham få mest siden han faster(Ramadan). Men det endte med at jeg nesten ble i overkant mett, så det er helt åpenbart at magen har krympa mens øya og hjernen ikke henger med:P Jeg ser også på ansiktet mitt at jeg har gått ned:)

Anonymkode: 6e29d...8d2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Laget middag i dag, stekt sei, med potetmos, erter og brunet løk. Så på at seifileten krympa i panna og tenkte med meg selv at dette blir aldri nok til både meg og mannen. Jeg lot derfor ham få mest siden han faster(Ramadan). Men det endte med at jeg nesten ble i overkant mett, så det er helt åpenbart at magen har krympa mens øya og hjernen ikke henger med:P Jeg ser også på ansiktet mitt at jeg har gått ned:)

Visstnok krymper ikke magesekken, selv om man spiser mindre. Dette er en forholdsvis "ny" kunnskap etter hva jeg forstår, og slår dermed hull på en gammel myte.

"Dersom du spiser lite mat så vil ikke magesekken din krympe, men du kan oppleve å få mindre sulthetsfølelse eller bli mindre sulten."
https://www.ung.no/oss/YjAvLrMbh1vJyjFaG5YUwi

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Visstnok krymper ikke magesekken, selv om man spiser mindre. Dette er en forholdsvis "ny" kunnskap etter hva jeg forstår, og slår dermed hull på en gammel myte.

"Dersom du spiser lite mat så vil ikke magesekken din krympe, men du kan oppleve å få mindre sulthetsfølelse eller bli mindre sulten."

Dette har jeg alltid tenkt, for min har aldri krympet 😅 Jeg kan gå fra mange uker på diett til en planlagt sprekk ved spesielle arrangementer og spise hvem som helst under bordet omtrent 🙈 Man burde seriøst forske på den magen min, noen kunne tjent millioner hvis de klarte lage så stretchy materiale og ta patent 😂

Anonymkode: 75803...b3e

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det syns jeg høres merkelig ut. Har selv vært innlagt for anoreksi etter å ha spist ekstremt lite over lang tid. Da ble det brått større måltider, og jeg måtte ligge i sengen med kvalme og magesmerter mellom måltidene fordi det ble så fult i magen. De sa det var normalt. Etter et par uker føltes det ikke sånn etter måltidene. Om det er fysisk krymping eller at det kjemiske med hjernen spiller inn vet jeg ikke, men det oppleves hvertfall sånn, så da er det jo ikke «feil». 

Skrevet

Blæh! Jeg tusla på vekta i morges, -100 gram! Med unntak av boller på søndag så har resten av uka vært særdeles sunn og fornuftig, ingen utskeielser og mengden mat tilsvarer at jeg bør gå ned (spiser mye av det samme hver dag, med unntak av middag, og har tatt noen sjekk i Lifesum, også for å sjekke proteiner, så ja…). Får se hva vekta sier i morgen, kan jo håpe at det er noe vann som slipper? På plussiden - jeg løp 5km i dag! 🏃‍♀️

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Det er i alle fall en spennende hypotese. Jeg har sett mye på my 600lbs life på TLC, og der går de jo gjennom kirurgi for å gjøre magen mindre så de har mindre plass til mat. Men så er det jo dessverre enkelte som sprenger ut magesekken igjen og spiser enorme porsjoner... Men, det er jo kirurgi da. Uavhengig av årsak, så skal det i alle fall mindre til før jeg blir mett😄

Thessaly skrev (6 timer siden):

Blæh! Jeg tusla på vekta i morges, -100 gram! Med unntak av boller på søndag så har resten av uka vært særdeles sunn og fornuftig, ingen utskeielser og mengden mat tilsvarer at jeg bør gå ned (spiser mye av det samme hver dag, med unntak av middag, og har tatt noen sjekk i Lifesum, også for å sjekke proteiner, så ja…). Får se hva vekta sier i morgen, kan jo håpe at det er noe vann som slipper? På plussiden - jeg løp 5km i dag! 🏃‍♀️

Jeg spiste fastelavensboller på søndag, og det var ikke før i morres at jeg omsider ble kvitt vannvekta etter det, og det var antagelig fordi jeg svetta en del på tredemølla på onsdag. Så mulig du har svetta bort noe vannvekt siden du har løpt i dag:) Om ikke så kan det jo være så mange andre ting, mensturasjonssyklus, salt mat, karbohydratrik mat osv. Så om du ligger i underskudd, bare vær tålmodig :meditere: (jeg har aldri vært utålmodig selv, selvsagt 🤪)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tenkt på en ting når det gjelder dette med hvordan jeg føler meg når jeg veier hva, om det gir mening. Da jeg normalt veide 52 kg for mange år siden (ungdom) syntes jeg at jeg begynte å bli blubbete om jeg gikk opp to-tre kilo. Jeg er lav av vekst, så det er helt ok med 50-tallet når man ikke rager så høyt over bakken. Så sluttet jeg å røyke i 30-årene og gikk opp 5-6 kilo. Syntes at det var helt skrekkelig å veie så mye, men etter som månedene gikk så var det liksom ikke så ille. Jeg ble på en måte vant til det. Prøvde gjentatte ganger å gå ned igjen, men det fikk jeg liksom aldri helt til. Så økte jeg etterhvert et par-tre kilo til og har gjentatte ganger måttet på «slankekur».

Litt opp og ned ble det gjennom årene som gikk. Da jeg bikket 62kg og noe over det også fikk jeg nesten hakeslipp ;) Jeg syntes jeg var skikkelig tjukk og drømte tilbake til da jeg var ei snerten snelle på 52 kg 😅 Nå som jeg har vært oppe i 20 kg mer enn i ungdommen og er på vei ned igjen føler jeg at jeg ikke veier så mye, men det gjør jeg altså. Jeg har akkurat kommet meg til nivået hvor jeg ikke lenger defineres som overvektig, men akkurat i grenseland. Jeg må jo smile litt av at jeg fikk litt fnatt da jeg veide 62. Jeg skulle bare ha visst at jeg kom til å øke ytterligere 10 kg til! Ha ha! 

Tankene mine har altså kretset rundt dette med hvordan jeg har sett på dette med tall. Det er så rart med hvordan jeg har vennet meg til stadig det økende tallet på vekten. Er det derfor vi tillater oss å bli overvektige? At vi til slutt ikke ser hvor store vi er? Jeg har folk jeg kjenner som klassifiseres under kategorien fedme. Flere av dem synes ikke de er store selv.

Jeg skal forresten snakke for meg selv. Bare tanker altså! Jeg har liksom ikke følt meg så tjukk som jeg faktisk har vært og delvis fremdeles er. Jeg ser jo både på BMI/Hofte/midje-skalaer, bilder og speil at jeg har veid for mye, men har liksom ikke følt at det har vært SÅÅÅ mye. Nå bare gleder jeg meg til å se tall som jeg tidligere følte meg stor og tung med 😆  Mange rare tanker som rører seg i hodet når man sakte, men sikkert jobber seg nedover i vekt igjen og mot en mye bedre helse ;)  Og for all del, jeg skal ikke ned igjen til den vekten som jeg var som ungdom. Det er ikke noe mål og heller ikke ønskelig, men pga helsen så må jeg videre nedover. 

Anonymkode: 28157...333

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har langt hår og jeg har alltid brukt håret som en måte å gi illusjonen av et mindre rundt ansikt. Jeg har genetisk anlegg for det uavhengig av vekt, men det blir jo selvsagt verre jo tyngre jeg er. I morres så gikk det egentlig opp for meg at nå har jeg mistet nok vekt i ansiktet, til at jeg faktisk ser bedre ut med håret opp enn ned. Det er vel fordi man nå faktisk kan se beinstrukturen, som kinnbein, kjevelinje osv., og ikke bare en rund ball med hud strukket over som et stretchlaken over en fotball :fnise: Jeg som bruker mye penger på å holde dette lange håret sunt :himle:

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Denne uken er det stopp på godis fra meg. Jeg har trodd jeg skal klare meg uten «alt eller ingenting», men jeg er helt ute og kjøre på småspising av snacks. Det er nok et resultat av mye stress. Men det er ingen unnskyldning. Nå setter jeg 4 uker, ca frem til påske. Printer ut motivasjonsskjema og krysser av dag for dag. Dette skal jeg klare! 

Anonymkode: 75372...66f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner at jeg sliter litt nå. Vekta gikk greit ned i starten, men veldig slitsomt når hormoner spiller inn. Som kvinne føler jeg at det stadig er noe i kroppen som jobber mot vektnedgang. Uka før mensen er det vann i kroppen og cravings. Og ofte ved eggløsning også. Så er det uka etter mensen som er ganske ok. Men ellers er det så utrolig opp og ned og føles som man stamper i samme spor uten å komme noen vei. Andre damer som føler det sånn her..

Anonymkode: 9ed56...589

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Kjenner at jeg sliter litt nå. Vekta gikk greit ned i starten, men veldig slitsomt når hormoner spiller inn. Som kvinne føler jeg at det stadig er noe i kroppen som jobber mot vektnedgang. Uka før mensen er det vann i kroppen og cravings. Og ofte ved eggløsning også. Så er det uka etter mensen som er ganske ok. Men ellers er det så utrolig opp og ned og føles som man stamper i samme spor uten å komme noen vei. Andre damer som føler det sånn her..

Absolutt! Her er syklusen ustabil også, så jeg får ofte ikke de "gode" dagene med mer energi og mindre væske alle veier. Magen jobber så sakte at jeg knapt får godt på do, unntatt etter harde treningsøkter. Maten forbrennes visst ikke lengre, må ha gått fra god flamme til lite sparepluss den forbrenneren.. Siden jeg vet jeg må leve magert resten av livet for å ikke gå opp igjen har jeg prøvd å finne den gylne middelvei i slankingen. Spiser lørdagsgodt, tar kake i selskap (mindre enn før) og unner meg bedre frokost i helgen f.eks. Man skal jo leve også, men det er mindre og mindre koselig. Mens jeg spiser tenker jeg på hvor mye underskudd jeg må ha de andre dagene i uken for å unne meg sjokolade lørdagen f.eks. Får et trist forhold til mat, men alternativet er jo livsstilsykdommer i verste fall, om vekten får fortsette andre veien. Må jo bare kjempe videre, men det er neimen ikke for pyser dette nei 🤯

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Huff, jeg vet jeg ikke bør være skuffet, men i dag er første uken siden jul at jeg ikke har gått med en kilo i uka😖 jeg vet jo at jeg har vært flink, menn 700 gram føles likevel som et nederlag… jeg vet jo godt at 0,5-1 kg. Er normal vektnedgang og at jeg nå begynner og nærme meg normal bMI og ikke kan forvente like mye, men det er dritkjipt å måtte skrive opp det samme tallet igjen…

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Absolutt! Her er syklusen ustabil også, så jeg får ofte ikke de "gode" dagene med mer energi og mindre væske alle veier. Magen jobber så sakte at jeg knapt får godt på do, unntatt etter harde treningsøkter. Maten forbrennes visst ikke lengre, må ha gått fra god flamme til lite sparepluss den forbrenneren.. Siden jeg vet jeg må leve magert resten av livet for å ikke gå opp igjen har jeg prøvd å finne den gylne middelvei i slankingen. Spiser lørdagsgodt, tar kake i selskap (mindre enn før) og unner meg bedre frokost i helgen f.eks. Man skal jo leve også, men det er mindre og mindre koselig. Mens jeg spiser tenker jeg på hvor mye underskudd jeg må ha de andre dagene i uken for å unne meg sjokolade lørdagen f.eks. Får et trist forhold til mat, men alternativet er jo livsstilsykdommer i verste fall, om vekten får fortsette andre veien. Må jo bare kjempe videre, men det er neimen ikke for pyser dette nei 🤯

Føles utrolig urettferdig - og som du sier - man vil jo leve også. Og unne seg noen goder. Og når man føler at man ofrer alt og allikevel ikke ser resultater er det bare sinnssykt kjipt! :( 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Huff, jeg vet jeg ikke bør være skuffet, men i dag er første uken siden jul at jeg ikke har gått med en kilo i uka😖 jeg vet jo at jeg har vært flink, menn 700 gram føles likevel som et nederlag… jeg vet jo godt at 0,5-1 kg. Er normal vektnedgang og at jeg nå begynner og nærme meg normal bMI og ikke kan forvente like mye, men det er dritkjipt å måtte skrive opp det samme tallet igjen…

Du er MYE flinkere enn meg! 700 gram er det en stund siden jeg har fått til, ligger som regel på under halvkiloen nå (og jeg nærmer meg også snart normalvekt, litt igjen men ja....)

Ikke vær så streng med deg selv! Du er dritflink!

Anonymkode: c7119...1e2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Åh, det er jo kjempemasse! Men jeg skjønner hva du mener. Jeg har gått ned i snitt 0,5kg i uka siden nyttår, men nå som jeg stadig nærmer meg målvekta så klarer jeg nok ikke holde den koken så mye lengre. Kommer til å bli kjipt, men på en annen side betyr det jo at målet nærmer seg :D Det kan jo være noe å feire i stedet! 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du er MYE flinkere enn meg! 700 gram er det en stund siden jeg har fått til, ligger som regel på under halvkiloen nå (og jeg nærmer meg også snart normalvekt, litt igjen men ja....)

Ikke vær så streng med deg selv! Du er dritflink!

Anonymkode: c7119...1e2

Ja, jeg har nok bare blitt vant til en kilo i uka, og forventer liksom det. Jeg skal prøve å ikke være så streng, bra jobba du også! 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Åh, det er jo kjempemasse! Men jeg skjønner hva du mener. Jeg har gått ned i snitt 0,5kg i uka siden nyttår, men nå som jeg stadig nærmer meg målvekta så klarer jeg nok ikke holde den koken så mye lengre. Kommer til å bli kjipt, men på en annen side betyr det jo at målet nærmer seg :D Det kan jo være noe å feire i stedet! 

Ja, jeg er faktisk bare 3 kilo unna første mål om normalvektig BMI. Og ca. 5 kilo unna å passe inn i bunaden min igjen, som er mål nr. 2, så jeg har jo vært flink, bare så kjipt å føle at jeg gjør alt det riktige slik jeg pleier, og så vises det ikke så godt på vekten…

• Liker 2
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...