Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.2.2025 den 10.46):

Tilbake i dag etter storbyvinterferie med familien. Det har blitt gode hotellfrokoster, deilige middager med vin, og snacks på kafe. Jeg vet at vekta denne uka kommer til å gå opp, men det er i hverdagen slaget står for meg. Jeg er med på denne reisen nettopp fordi jeg skal kunne ha utskeielsene og kosen i livet, uten at det gjør noe fordi det er hverdager det er flest av. Er det flere som har denne innstillingen, eller burde jeg være strengere med meg selv? 

En liten påminnelse til meg selv før jeg går i kjelleren på veiedag på fredag 🫡

Anonymkode: 75372...66f

Tenker det ikke er spising på ferieturer, høytider osv. som gjør at man legger på seg, det er jo hva man gjør i hverdagen som du sier:) Dessuten så går man vel gjerne mye på storbyferie?:) Så det meste kommer nok til å være vannvekt uansett, gi det ei halv uke så skal du set det ikke er så ille:duskedame:

Jeg må innrømme jeg har vært litt vel fokusert på veiing og vekt denne uka, for jeg rikker meg ikke! Som om jeg akutt, over natta har glemt hvordan jeg teller kalorier :fnise: Har også vært i bassenget x2 og svidd av 1000kalorier totalt. Så nå jobber jeg ganske hardt med meg selv for å være tålmodig siden det skjer så mye med kroppen for tiden; kneet er fremdeles hovent(ser ut til å like svømming da), jeg skal starte mensen nå på lørdag som jeg vet kludrer med vannvekta, og jeg har hovne lymfeknuter i lysken så det foregår noe der og. Så for å fokusere litt mindre på resultater på vekta, så skal mannen og jeg på datenight for første gang siden desember og spise italiensk pizza:)

Anonymkode: 6e29d...8d2

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Flynn skrev (På 6.2.2025 den 12.05):

Noen som går på periodisk faste/16:8 her? Jeg har nettopp begynt, og vil gjerne høre erfaringer.

Jeg prøver meg på 16:8. Men det blir noen ganger 14:10. Jeg har alltid vært veldig sulten på kveldstid, men det har bedret seg veldig etter jeg begynte med periodisk faste, når det nå noen ganger blir mat litt sent så er det fordi jeg ikke har hatt tid tidligere. Den beste endringen jeg har merket er at jeg ikke har behov for småspising eller mellommåltider. Jeg er mett frem til neste måltid. Før var jeg alltid sulten, og trodde jeg måtte ha minst 4 måltid til dagen. Jeg trodde også at "frokost er dagens viktigste måltid" betød at man må spise omtrent når man våkner. Det er null problem å vente til klokken 12.

Mitt spisevindu er klokken 12-20, og jeg spiser 3 måltider til dagen. 

Hvilken erfaring har du?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte å tenke tilbake på da jeg var på mitt tyngste i dag, rett og slett fordi mannen min fant en gammel hettegenser jeg har tatt vare på til "skrekk og advarsel" for meg selv. Jeg var 170cm og nesten 90kg, og den var så stor han trodde den tilhørte min X :fnise:

Jeg slanket meg fra nesten 90 til 68kg i to etapper(trente alt for hardt på etappe en, anbefales ikke) og har vært rundtomkring 68-75kg siden. Sverget jeg ALDRI skulle over 80kg igjen, og det løftet har jeg holdt. Men jeg har jo forsåvidt ikke gjort så mye spesielt for å holde det løftet, rett og slett fordi jeg endret noe i kostholdet permanent. 

En av tingene jeg slutta med var å spise så inni granskævven mye brød! To brødskiver til frokost, lunsj og kvelds, gjerne med kaloririkt pålegg som salami, og selvsagt juice eller melk, yoghurt eller frukt på siden av hvert måltid. Pluss på at jeg var inaktiv, spiste store middagsporsjoner, og spiste alt for mye snacks og søtsaker, så var det jo klart jeg ble feit:P 

Jeg husker jeg eksperimenterte med havregryn, og det åpnet jo en helt ny verden av muligheter; havregrøt, kjøleskapgrøt, havregryn med yoghurt og bær osv. Elsker dette den dag i dag! Det er minst ett måltid hver dag det.

Jeg sluttet også å spise en halv pose potetgull + 100g sjokolade både fredag, lørdag og søndag(grøss!). Selv om jeg sluttet med det så er det særlig de siste 2 årene har jeg målt opp 20g potetgull i en skål og nå har det egentlig blitt en vane. Jeg tar aldri hele posen med meg eller tar meg mer.

Sjokolade har sittet litt lengre inne, det er min store svakhet. Men det har vært en endring der også de siste 2 årene, jeg kan ikke minnes sist jeg spiste en hel snickers eller en hel toppris osv. Jeg spiser sjokolade ofte, men jeg spiser 1-2 ruter med melkesjokolade eller tilsvarende. Men jeg vil egentlig slutte med det også.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Flynn skrev (På 6.2.2025 den 12.05):

Noen som går på periodisk faste/16:8 her? Jeg har nettopp begynt, og vil gjerne høre erfaringer.

Jeg gjorde det for noen år siden og det fungerte ganske greit. Spiste første måltidet til lunsj 11-12-tiden, så middag i 17-18-tiden, og kanskje en neve nøtter ell mellom. Gikk ned ganske greit da, og det fungerte for meg veldig bra. Lørdager spiste jeg ofte litt tidligere og litt senere, men resten av tiden holdt jeg den periodiske fasten. Gikk vel ned 8-10 kg på 4-5 mnd uten å gjøre noe mer (ingen trening).

Nå gjør jeg det ikke, jeg har vært utbrent og i konstant stressmodus i flere år, og når jeg i tillegg er i perimenopause så anbefales det ikke (dvs jeg har hørt begge deler ang det siste), å droppe frokost skaper en ekstra stressfaktor for kroppen. I tillegg så trener jeg hard styrke et par morgener i uka, og jeg klarer ikke å trene såpass hardt på tom mage:». Så da forsøker jeg meg heller på å ikke spise for sent på kvelden, men det blir jo mer 12:12/10:14 så ikke akkurat periodisk faste :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Åh, det var eple smuldrepai på jobb i lunsjen 😩 Det er så godt! Men jeg motstod fristelsen. Jeg motstod også denne... Eh, fristelsen...? 😂PXL_20250226_175735264.thumb.jpg.ef4cfd56215f260e0edd38c246542b79.jpg

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Var kake på jobb men motstod den også! Jeg skal ha gjester på fastelavensboller på søndag, så lider ingen nød:P

Jeg kjenner at jeg er veldig fornøyd med hvor normalt jeg lever selv om jeg går ned i vekt, det er liksom ikke unntakstilstand:P Jeg tror det har bidratt til at jeg ikke har hatt noen sprekker så langt, uten at hver dag har vært perfekt(uforutsette ting, dårlig planlegging osv). Har også økt aktivitetsnivået så jeg har jo litt mer å gå på. Eksempelvis har jeg vært ute å spist på pizzarestaurant med mannen, inkludert dessert(delte den da, men likevel), spiste spontan is med mannen på handletur(yoghurtis på 100kcal), og nå skal jeg ha gjester på fastelavensboller med krem(med gudvet hvor mange kalorier, kommer ikke til å logge en gang, bare begrense meg. Går over uansett.) Likevel har jeg sålangt mistet 0,5kg +/- hver uke, så går ikke veldig sakte heller.

Ett av målene mine er å passe i bunaden til 17.mai, og visste den gikk igjen med et nødskrik på 67kg. Sist røk en av hempene pluss at jeg fikk kjempevondt i ryggen. Jeg er 68kg nå. Og hva gjorde jeg nettopp? Tok på meg bunaden! 😄Litt trang ja, men ikke på langt nær slik som sist. Så jeg skjønner ikke helt hvordan det går an når jeg veier ett kg mer. Mindre vannvekt muligens, tar vel opp plass det og? Jaja, da rekker jeg kanskje å komme så langt at bunaden ikke bare går igjen, men faktisk er passe romslig! For jeg har lyst til å A: sitte, og B: spise :fnise: 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nå må jeg nok med i en vekttråd igjen, for det hjalp meg mye da jeg gikk ned i vekt før. Jeg trenger ikke å gå ned i vekt, men jeg trenger å holde vekten.

I 2022 gikk jeg ned litt over 20kg. Gikk fra 79kg til 57. Dette ved hjelp av å slutte å drikke alkohol, gå veldig mye tur (20 000 skritt om dagen) og kaloritelling. Vekten har vært stabil siden. Sent på høsten i fjor begynte jeg å bli ekstremt sulten og spiste ekstreme mengder sukker og godteri hver dag. Jeg kunne spise en diger middag og være stappmett og to timer senere var jeg utsultet. Fikk etter hvert flere symptomer og fant ut at jeg har en sykdom som gir høyt stoffskifte.

Jeg begynte å ta medisiner for en uke siden, og mange går MYE opp i vekt på denne medisinen, men jeg har jo også spist ekstreme mengder mat, så nå må jeg prøve å få orden på ting igjen. Tre sunne måltider om dagen med relativt få kalorier, begynne å trene (jeg har ikke kunnet trene på flere mnd på grunn av sykdommen).

Here we go.

Anonymkode: 1e193...ff5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Legger dere tilrette for noen planlagte «utskeielser»? Isåfall hvor ofte og mengde?

Anonymkode: 17b0f...e4c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Legger dere tilrette for noen planlagte «utskeielser»? Isåfall hvor ofte og mengde?

Jeg tenker jo at man også skal leve normalt selv om man går ned i vekt, og man må jo trene på å finne en måte å leve med den reduserte vekta uten å gå opp igjen. Jeg merker også at jeg sliter med å holde meg fokusert om jeg vet en utskeielse er planlagt, så jeg må heller ta de mer spontant. Men andre er motsatt så, whatever works.

Etter jul har jeg hatt 3 utskeielser med minst noen uker mellomrom. En gang for å feire en venninne, vi spiste noe husmannskost, potetgull og sjokolade. Så var jeg ute å spiste pizza og dessert med mannen. Begge dagene spiste jeg som jeg pleier ellers. Eneste unntaket var i går, da hadde jeg gjester på fastelavensboller med krem. Gadd ikke telle😅 Så det var vel kun i går jeg ikke talte de andre måltidene, of det har nok vært min største utskjeiing. Jeg har likevel gått ned et halvkilo i uka +/-. Ellers spiser jeg jo både potetgull og sjokolade, tilogmed en vanlig tirsdag, bare ikke så mye av gangen og innafor budsjett.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I går bare dyttet jeg innpå med boller. Har ikke spist noe snop eller kaker siden nyttår, og jeg orket bare ikke stå imot. Jeg er ekstremt dårlig på å moderere meg når det kommer til sånne ting, så det er ofte "alt eller ingenting".

Angrer selvfølgelig litt nå, men det er jo ingen vits i. Bare å komme seg tilbake i bra spor igjen.

Anonymkode: c7119...1e2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I går bare dyttet jeg innpå med boller. Har ikke spist noe snop eller kaker siden nyttår, og jeg orket bare ikke stå imot. Jeg er ekstremt dårlig på å moderere meg når det kommer til sånne ting, så det er ofte "alt eller ingenting".

Angrer selvfølgelig litt nå, men det er jo ingen vits i. Bare å komme seg tilbake i bra spor igjen.

Trøst deg med at det er mest vannvekt:) Jeg lærte nylig noe fra endringspsykologi, at tilbakefall, uansett hva man prøver å endre, er naturlig og nødvendig del av endringsprosessen. Du trener på en måte hjernen din til å ta andre valg ved å komme tilbake i riktig spor som du sier:)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Trøst deg med at det er mest vannvekt:) Jeg lærte nylig noe fra endringspsykologi, at tilbakefall, uansett hva man prøver å endre, er naturlig og nødvendig del av endringsprosessen. Du trener på en måte hjernen din til å ta andre valg ved å komme tilbake i riktig spor som du sier:)

Takk!

Jeg turte ikke gå på vekta i dag, tror jeg drøyer til i morgen eller onsdag ;) Har holdt på i straks to år med dette og gått ned over 30 kilo, så jeg vet jo at det går bra - men allikevel drar jeg meg selv ned når jeg ikke klarer det jeg har planlagt (dvs, i går hadde jeg planlagt en "bolle-sprekk", men jeg hadde ikke tenkt at jeg skulle fortsette å spise selv om jeg var stappmett).

Men du har nok rett, det er mest vann! Og jeg kan jo prøve å fortelle meg selv at jeg lærer noe av det ;)

Tusen takk igjen!

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg har STORE problemer med å gå ned noe som helst, det krever knallharde kutt og massive mengder aktivitet pga hormonproblemer. Jeg kan jo ikke leve et normalt liv på den måten og er da nødt til å legge til rette for utskeielser. Skal jeg i planlagt selskap spiser jeg rett og slett så lite som overhodet mulig ellers den dagen. Mest mulig grønnsaker og lite annet. Blir det mer impulsive invitasjoner til noe så er det vanskelig, men prøver da å "gjøre det godt igjen" de neste par dagene. Hver lørdag har jeg smågodt og litt chips, samt det jeg har lyst på til middag, men legger da inn ekstra aktivitet fra morgenen av. Har 18-22000 skritt til vanlig, mer på lørdager grunnet langturer, og trener i tillegg noen styrkeøvelser 2-3 ganger i uken. 

Skulle jeg ikke spist i selskaper og ikke hatt den lørdagskosen så hadde jeg gitt opp dette. Hverdagene er på et minimum av mat nå og litt må man kunne leve. 

Anonymkode: 75803...b3e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Er ikke dette ofte konsekvensen av å ha «nei-mat»? Jeg har hatt spiseforstyrrelse før, og er det noe jeg vet, så er det at jeg aldri kan kutte ut mat-grupper eller ha «sukkerfri». Kan du ha litt av og til?

Anonymkode: bd484...310

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Er ikke dette ofte konsekvensen av å ha «nei-mat»? Jeg har hatt spiseforstyrrelse før, og er det noe jeg vet, så er det at jeg aldri kan kutte ut mat-grupper eller ha «sukkerfri». Kan du ha litt av og til?

Anonymkode: bd484...310

Jeg klarer ikke "litt". Det er problemet mitt. Det er enklere å la være enn å ta litt.

Så de gangene jeg skeier ut nå og dytter innpå er mye sjeldnere nå enn tre dager hver helg før....

Jeg er ekstremt dårlig på å ta bare litt, starter jeg og det er mer, så spiser jeg til det er tomt. Det var altså før jeg begynte å nekte meg ting.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg klarer ikke "litt". Det er problemet mitt. Det er enklere å la være enn å ta litt.

Så de gangene jeg skeier ut nå og dytter innpå er mye sjeldnere nå enn tre dager hver helg før....

Jeg er ekstremt dårlig på å ta bare litt, starter jeg og det er mer, så spiser jeg til det er tomt. Det var altså før jeg begynte å nekte meg ting.

Akkurat sånn er jeg også. Alt eller ingenting liksom. Mye lettere å la helt være. 

Anonymkode: b5902...e4f

AnonymBruker
Skrevet

Hvor motivert er dere til å få til målet dere har satt dere? 
Når vi skriver ønsket om mål å gå ned. Jeg tenker at mye kan vi ikke overstyre heller. Kroppen kan gå ned mye i starten også stagnerer det. 0,5 kg er optimalt i uken sant. Siste to ukene har jeg gått ned ca 1,5 kg i uken. Dette vil endre seg. Så vekt målet må også endre seg etter hvor raskt / treg vektnedgangen går.

Om jeg når målet mitt før slutten av tråden, og jeg skriver f.eks. ønske om enda 5kg ned, så vil ikke det hjelpe min motivasjon gjennom dagene og uken. For til syvende og sist så er det svært begrenset hvor mye jeg kan styre hvor mye jeg går ned fra dag til dag.

I går spiste jeg kake i selskap. Jeg tenkte å være litt strengere i starten og holde meg helt unna sukker, men lot det gå. Likevel har jeg gått ned 0,2kg til i dag. Det hadde jeg ikke trodd. 

Hvordan er dette for dere? Har dere målet i bakhodet hele tiden og jobber for det målet?

Anonymkode: c444a...275

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvor motivert er dere til å få til målet dere har satt dere? 
Når vi skriver ønsket om mål å gå ned. Jeg tenker at mye kan vi ikke overstyre heller. Kroppen kan gå ned mye i starten også stagnerer det. 0,5 kg er optimalt i uken sant. Siste to ukene har jeg gått ned ca 1,5 kg i uken. Dette vil endre seg. Så vekt målet må også endre seg etter hvor raskt / treg vektnedgangen går.

Om jeg når målet mitt før slutten av tråden, og jeg skriver f.eks. ønske om enda 5kg ned, så vil ikke det hjelpe min motivasjon gjennom dagene og uken. For til syvende og sist så er det svært begrenset hvor mye jeg kan styre hvor mye jeg går ned fra dag til dag.

I går spiste jeg kake i selskap. Jeg tenkte å være litt strengere i starten og holde meg helt unna sukker, men lot det gå. Likevel har jeg gått ned 0,2kg til i dag. Det hadde jeg ikke trodd. 

Hvordan er dette for dere? Har dere målet i bakhodet hele tiden og jobber for det målet?

Anonymkode: c444a...275

Jeg har det alltid i bakhodet, men samtidig skal jeg jo leve normalt også, ikke i unntakstilstand. Pluss det er fin trening for vedlikehold å måtte håndtere at ting skjer. Men jeg har noen uker hvor jeg er strengere enn andre fordi det er gøy, og da mener jeg at jeg er mer nøye med veiing og telling. Men om min mann lager en gryterett, så ber jeg ikke ham om å veie og telle for meg, jeg bare spiser en fornuftig porsjon. Fører kanskje sånn ca. bare for å ha en pekepinn.

Er så elendig vær her at jeg bestemte meg for å få inn en gåtur på mølla på jobb fremfor å gå ute. Gikk også med 5% stigning for å svi av litt ekstra. Og jeg fant jo ut jeg skulle prøve å løpe litt. Med stigning... Dævva nesten av 3 minutt :hoho:
Mølla den tell
er kaloriene dine, men den teller nok med utgangspunkt i noen med langt høyere vekt enn meg, for den sa jeg hadde svidd av 1136 kalorier på en times gåtur :fnise:  I wish! Så jeg fant noen kalkulatorer på nett for å regne ut basert på vekt, stigning, tid osv., men de sa litt ulike ting, fra 387 til 394 til 487. Når jeg bare går vanlig flatmark og registrerer moderat fart i myfitnesspal-appen så får jeg 200 og noe smått. Men er nå uansett kalorier svidd 🔥

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sitter her med litt sånn motsatt problem nå. (Vil bare få sagt at jeg er overvektig altså, så dette er ikke noe sånn at jeg er anorektisk eller noe🤪) men jeg «sliter» med at når jeg først starter på vektnedgang så blir jeg «overmotivert». Jeg spiser da mye mindre enn det «anbefalte». Jeg skjønner jo da at jeg mister muskelmasse i tillegg til fett, og at det kanskje ikke er det lureste, samtidig klamrer jeg meg jo til motivasjonen min og ønsker ikke å ødelegge den ved å tvinge i meg mat når jeg er motivert? 

gav dette mening for noen? Hvor ille er det å ha noen uker med skikkelig slanking med stor S før man prøver å stabilisere det mer? 

Anonymkode: 8660d...4de

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg sitter her med litt sånn motsatt problem nå. (Vil bare få sagt at jeg er overvektig altså, så dette er ikke noe sånn at jeg er anorektisk eller noe🤪) men jeg «sliter» med at når jeg først starter på vektnedgang så blir jeg «overmotivert». Jeg spiser da mye mindre enn det «anbefalte». Jeg skjønner jo da at jeg mister muskelmasse i tillegg til fett, og at det kanskje ikke er det lureste, samtidig klamrer jeg meg jo til motivasjonen min og ønsker ikke å ødelegge den ved å tvinge i meg mat når jeg er motivert? 

gav dette mening for noen? Hvor ille er det å ha noen uker med skikkelig slanking med stor S før man prøver å stabilisere det mer? 

Anonymkode: 8660d...4de

Følern. 

har prøvd mange ganger å gå ned i vekt. Sist kjørte jeg skikkelig treningsregime. Gikk ikke ned i vekt, kun i cm. Mista tilslutt motivasjon, fordi i hodet mitt er vekta viktigere enn cm. 

denne gangen er fokuset mitt å kjøre hardt kosthold, gå ned det jeg skal - før jeg kjører på med muskelbygging igjen. 

jeg veier nå 89 kg, 15 kg til før jeg er normalvektig. Så kroppen min tenker jeg fint kan tære på fettlagrene … og ja, har mista masse muskler. Men de kan bygges opp igjen. Dauer ikke 😂 tror jeg haha

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...