Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden

Mayoo

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 19.2.2025 den 10.46):

Tilbake i dag etter storbyvinterferie med familien. Det har blitt gode hotellfrokoster, deilige middager med vin, og snacks på kafe. Jeg vet at vekta denne uka kommer til å gå opp, men det er i hverdagen slaget står for meg. Jeg er med på denne reisen nettopp fordi jeg skal kunne ha utskeielsene og kosen i livet, uten at det gjør noe fordi det er hverdager det er flest av. Er det flere som har denne innstillingen, eller burde jeg være strengere med meg selv? 

En liten påminnelse til meg selv før jeg går i kjelleren på veiedag på fredag 🫡

Anonymkode: 75372...66f

Tenker det ikke er spising på ferieturer, høytider osv. som gjør at man legger på seg, det er jo hva man gjør i hverdagen som du sier:) Dessuten så går man vel gjerne mye på storbyferie?:) Så det meste kommer nok til å være vannvekt uansett, gi det ei halv uke så skal du set det ikke er så ille:duskedame:

Jeg må innrømme jeg har vært litt vel fokusert på veiing og vekt denne uka, for jeg rikker meg ikke! Som om jeg akutt, over natta har glemt hvordan jeg teller kalorier :fnise: Har også vært i bassenget x2 og svidd av 1000kalorier totalt. Så nå jobber jeg ganske hardt med meg selv for å være tålmodig siden det skjer så mye med kroppen for tiden; kneet er fremdeles hovent(ser ut til å like svømming da), jeg skal starte mensen nå på lørdag som jeg vet kludrer med vannvekta, og jeg har hovne lymfeknuter i lysken så det foregår noe der og. Så for å fokusere litt mindre på resultater på vekta, så skal mannen og jeg på datenight for første gang siden desember og spise italiensk pizza:)

Anonymkode: 6e29d...8d2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Flynn skrev (På 6.2.2025 den 12.05):

Noen som går på periodisk faste/16:8 her? Jeg har nettopp begynt, og vil gjerne høre erfaringer.

Jeg prøver meg på 16:8. Men det blir noen ganger 14:10. Jeg har alltid vært veldig sulten på kveldstid, men det har bedret seg veldig etter jeg begynte med periodisk faste, når det nå noen ganger blir mat litt sent så er det fordi jeg ikke har hatt tid tidligere. Den beste endringen jeg har merket er at jeg ikke har behov for småspising eller mellommåltider. Jeg er mett frem til neste måltid. Før var jeg alltid sulten, og trodde jeg måtte ha minst 4 måltid til dagen. Jeg trodde også at "frokost er dagens viktigste måltid" betød at man må spise omtrent når man våkner. Det er null problem å vente til klokken 12.

Mitt spisevindu er klokken 12-20, og jeg spiser 3 måltider til dagen. 

Hvilken erfaring har du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å tenke tilbake på da jeg var på mitt tyngste i dag, rett og slett fordi mannen min fant en gammel hettegenser jeg har tatt vare på til "skrekk og advarsel" for meg selv. Jeg var 170cm og nesten 90kg, og den var så stor han trodde den tilhørte min X :fnise:

Jeg slanket meg fra nesten 90 til 68kg i to etapper(trente alt for hardt på etappe en, anbefales ikke) og har vært rundtomkring 68-75kg siden. Sverget jeg ALDRI skulle over 80kg igjen, og det løftet har jeg holdt. Men jeg har jo forsåvidt ikke gjort så mye spesielt for å holde det løftet, rett og slett fordi jeg endret noe i kostholdet permanent. 

En av tingene jeg slutta med var å spise så inni granskævven mye brød! To brødskiver til frokost, lunsj og kvelds, gjerne med kaloririkt pålegg som salami, og selvsagt juice eller melk, yoghurt eller frukt på siden av hvert måltid. Pluss på at jeg var inaktiv, spiste store middagsporsjoner, og spiste alt for mye snacks og søtsaker, så var det jo klart jeg ble feit:P 

Jeg husker jeg eksperimenterte med havregryn, og det åpnet jo en helt ny verden av muligheter; havregrøt, kjøleskapgrøt, havregryn med yoghurt og bær osv. Elsker dette den dag i dag! Det er minst ett måltid hver dag det.

Jeg sluttet også å spise en halv pose potetgull + 100g sjokolade både fredag, lørdag og søndag(grøss!). Selv om jeg sluttet med det så er det særlig de siste 2 årene har jeg målt opp 20g potetgull i en skål og nå har det egentlig blitt en vane. Jeg tar aldri hele posen med meg eller tar meg mer.

Sjokolade har sittet litt lengre inne, det er min store svakhet. Men det har vært en endring der også de siste 2 årene, jeg kan ikke minnes sist jeg spiste en hel snickers eller en hel toppris osv. Jeg spiser sjokolade ofte, men jeg spiser 1-2 ruter med melkesjokolade eller tilsvarende. Men jeg vil egentlig slutte med det også.

Anonymkode: 6e29d...8d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...