Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.2.2025 den 22.17):

Hadde litt cravings for første gang i går siden jeg startet den 30.12.24. Tenkte at å nei, nå starter det med det jeg må kalle "grinding" der man pusher og pusher og bare såvidt klarer å holde koken med et nødskrik, men uten å få resultater, og med påfølgende sprekk. Men det har heldigvis gitt seg i dag.

Det hjelper for meg å ha noe å henge fingrene i på kveldene, slik at de er for opptatt til å pakke noe i kjeften :fnise: God unnskyldning for å game;) Men håndarbeid, tegning el. gjør nok samme nytten så jeg fikk litt lyst til å prøve sånne fargeleggingsbøker for voksne. Skal innom byen på fredag så kan smette innom en bokhandel da.

Anonymkode: 6e29d...8d2

Vil anbefale deg diamond painting. da får du tankene over på annet🙂

Anonymkode: bcfa7...665

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg syns det du skrev først var ganske angripende, og særlig siden du angrep uttrykket «føler meg tykk» som en person nesten rett over deg hadde skrevet. Du var så bestemt på at det er en tanke og ikke en følelse. Jeg er uenig.

Det er også ekstremt priviligert å sammenlikne å ikke være fornøyd med egen overvekt med å oppleve rasistiske holdninger. Det er faktisk flaut å lese at du faktisk skriver det. Det er også noe nedlatende å si at liksom lille venn, du ønsker ikke egentlig å ikke ha fedme, det er noe du har internalisert fra samfunnet fordi du er ikke like opplyst som meg. For all del, det er mye skadelig i media ang kroppspress ift store muskler eller modell-kropp. Men rett heller snakket ditt mot slikt. Når en person har latt seg selv bli altfor stor i forhold til det hun er komfortabel med, feks på grunn av depresjon, stress, sykdom eller andre ting, så er det helt lov å bare fysj nå er jeg såå misfornøyd, jeg vil ha en endring, jeg finner støtte på KG og blåser ut hva jeg føler ang egen kropp. Folk er såå støttende mot hverandre her inne, og heldigvis er det lov å være åpen og ærlig uten å bli angrepet for fetthat. 

Anonymkode: bd484...310

Takk for at du forklarer hva du er uenig i. Jeg kan godt påpeke hva jeg mener der, for jeg ser at jeg kanskje ikke har vært tydelig nok. At jeg påpeker at det er internalisert fetthat her, er det et angrep? 

Jeg har ikke sammenlignet det du beskriver,  jeg har sammenlignet diskrimineringen overvektige blir utsatt med med rasisme. Overvektige får ikke helsehjelpen de trenger, de blir utsatt for stigma i en sånn grad at de ikke får oppfølging og ikke våger å oppsøke helsehjelp. Dette er fakta, og finnes forsking på. 

Og jeg har heller ikke sagt at folk ikke ønsker å ha fedme. Jeg er feit selv, og jeg ønsker ikke å være feit. Men fetthat finnes, og å kalle seg selv for feit hval er hatefullt, og en form for trakassering av seg selv. Og jeg tenker at det er en smule naivt å tenke at det en sier om seg selv, ikke påvirker narrativet en har om feite kropper i en større kontekst. Det gjelder også om en snakker om andre karakteristikker ved utseende. Klart en kan si "fysj, jeg er misfornøyd" det har jeg ikke sagt noe i mot. 

Jeg tror du hadde blitt møtt med mer forståelse for synspunktet ditt hvis du hadde formulert deg litt annerledes.

For jeg (tror jeg) er enig med deg i at vi bør være litt snillere mot oss selv, ikke snakke stygt om oss selv, og være like tolerante mot oss selv som vi er mot andre.

Jeg er også enig med deg i at måten vi omtaler oss selv på kan oppfattes negativt av andre.

Jeg husker da en undervektig venninne sa  "jeg er så stygg og feit" om seg selv.

Jeg var like høy som henne, men sikkert 20 kg tyngre.  Jeg ble utrolig lei meg, for i mitt hode ble det oversatt til:"når du som er så tynn sier at du er feit, hvor feit er ikke jeg da? "

Så jeg forstår hva du vil frem til, men samtidig må vi få lov til å ha et trygt sted der man kan lufte frustrasjoner uten å føle at man må veie ordene sine.

Jeg vil ha muligheten til å si at jeg føler meg feit og stygg uten å være redd for at andre skal overføre mine følelser til dem selv.  For hvis jeg ikke kan gjøre det her, hvor ellers kan jeg gi uttrykk fr den typen frustrasjon?

Anonymkode: 9cb77...a65

Du har helt rett. Jeg tror jeg forsøkte å skrive om fagtermer, fordi fetthat er jo en reell greie som det finnes forsking om hvordan det påvirker til skam osv. Og hvordan det påvirker til at feite ikke får eller oppsøker den helsehjelpen de trenger for ikke-relaterte tilstander. Men måten jeg formulerte meg på har jo virket angripende, når det jeg håpet å formidle var at selv om det bare er noe en sier om seg selv, så gjør det som svært overvektig vondt å lese den karakteristikken om en kropp som ligner min egen. Klart en kan lufte frustrasjoner, og da håper jeg jo at det også gjelder meg. Og jeg er frustrert jeg fordi det er litt sånn polarisert, nærmest som at en måte hate kroppen sin hvis en ønsker å gå ned i vekt, og hvis en er glad i kroppen sin så skal en ikke ønske å gå ned i vekt. Og da føler jeg at jeg er ganske ensom i det, fordi jeg ønsker ikke å snakke ned kroppen jeg har nå, selv om jeg ønsker meg ned i vekt. Og jeg vet at jeg er ansvarlig for mine følelser, men som du sier da kan vel jeg også lufte min frustrasjon over hvor vondt det er å lese folk omtale feite kropper som "feit hval", når jeg vet at det er skjellsord. Og bruker "feit" som synonym til ekkel. 

Jeg forstår ikke helt det du sier på slutten, kan jeg få hjelp til å forstå det behovet for å si at en føler seg feit? Kanskje jeg misforstod. Det du føler er jo at du er uvel i kroppen og ikke synes du ser fin ut. Eller er det faktisk feit du føler deg? Det å skape en slik automatisk assosiasjon der det å si at en er feit automatisk betyr at en kjenner seg ekkel, stygg, ikke god nok, jeg tror ikke det er bra, verken for en selv, eller samfunnet, eller barna våre. Jeg er helt for at en skal dele frustrasjonen, men jeg tror likevel at hvordan en omtaler den frustrasjonen, selv om det bare gjelder en selv og ikke er slik en tenker om andre, at det bidrar til en sånn tanke som gjør at vi frykter å være feit. Jeg tror ikke jeg er den eneste som er redd for at folk ser på meg, og tenker at jeg er ekkel/stygg (fordi jeg er feit). 

Jeg beklager at jeg ikke har greid å formidle det jeg mente bedre. 

Anonymkode: 43299...0b1

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke helt det du sier på slutten, kan jeg få hjelp til å forstå det behovet for å si at en føler seg feit? Kanskje jeg misforstod. Det du føler er jo at du er uvel i kroppen og ikke synes du ser fin ut. Eller er det faktisk feit du føler deg? Det å skape en slik automatisk assosiasjon der det å si at en er feit automatisk betyr at en kjenner seg ekkel, stygg, ikke god nok, jeg tror ikke det er bra, verken for en selv, eller samfunnet, eller barna våre. Jeg er helt for at en skal dele frustrasjonen, men jeg tror likevel at hvordan en omtaler den frustrasjonen, selv om det bare gjelder en selv og ikke er slik en tenker om andre, at det bidrar til en sånn tanke som gjør at vi frykter å være feit. Jeg tror ikke jeg er den eneste som er redd for at folk ser på meg, og tenker at jeg er ekkel/stygg (fordi jeg er feit). 

Der var det nok jeg som ikke klarte å formulere meg særlig godt i det siste avsnittet.

Først må jeg si at jeg forstår hva du mener, og jeg er sikker på at de fleste andre i denne tråden er enige om at vi burde være snillere mot oss selv, snakke penere om oss selv, og også være like tolerante mot oss selv som vi er mot andre.

Så langt er vi enige.  

Men alle vil ha dager der vi er mer selvkritiske enn hva godt er, og da vil man ha et trygt sted der vi kan gi uttrykk for denne selvkritikken uten å være redd for å måtte forsvare seg selv.

Dette er det trygge stedet.
Her har man lov til å være ufiltrert på egne vegne.  Dette har ikke vært tråden for å uttrykke uenigheter. 
Her skal det føles trygt å blottlegge seg selv, og få støtte og oppmuntring tilbake, uten å måtte forsvare seg, og uten å få kritikk tilbake for at man "føler feil".  

Den retten har også du.  Du har også rett til å være ufiltert på egne vegne i denne tråden, men det reageres på at der andre retter pekefingeren mot seg selv, rettet du pekefingeren mot andre.

Vi som leser denne tråden har en "jobb", og det er å ikke vri andres ufiltrerte selvkritikk over på oss selv.

Du valgte rett og slett feil sted å vise uenighet på, selv om det var godt ment.

Jeg håper jeg klarte å formidle bedre hva jeg mente denne gangen :)

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Takk for at du forklarer hva du er uenig i. Jeg kan godt påpeke hva jeg mener der, for jeg ser at jeg kanskje ikke har vært tydelig nok. At jeg påpeker at det er internalisert fetthat her, er det et angrep? 

Jeg har ikke sammenlignet det du beskriver,  jeg har sammenlignet diskrimineringen overvektige blir utsatt med med rasisme. Overvektige får ikke helsehjelpen de trenger, de blir utsatt for stigma i en sånn grad at de ikke får oppfølging og ikke våger å oppsøke helsehjelp. Dette er fakta, og finnes forsking på. 

Og jeg har heller ikke sagt at folk ikke ønsker å ha fedme. Jeg er feit selv, og jeg ønsker ikke å være feit. Men fetthat finnes, og å kalle seg selv for feit hval er hatefullt, og en form for trakassering av seg selv. Og jeg tenker at det er en smule naivt å tenke at det en sier om seg selv, ikke påvirker narrativet en har om feite kropper i en større kontekst. Det gjelder også om en snakker om andre karakteristikker ved utseende. Klart en kan si "fysj, jeg er misfornøyd" det har jeg ikke sagt noe i mot. 

Du har helt rett. Jeg tror jeg forsøkte å skrive om fagtermer, fordi fetthat er jo en reell greie som det finnes forsking om hvordan det påvirker til skam osv. Og hvordan det påvirker til at feite ikke får eller oppsøker den helsehjelpen de trenger for ikke-relaterte tilstander. Men måten jeg formulerte meg på har jo virket angripende, når det jeg håpet å formidle var at selv om det bare er noe en sier om seg selv, så gjør det som svært overvektig vondt å lese den karakteristikken om en kropp som ligner min egen. Klart en kan lufte frustrasjoner, og da håper jeg jo at det også gjelder meg. Og jeg er frustrert jeg fordi det er litt sånn polarisert, nærmest som at en måte hate kroppen sin hvis en ønsker å gå ned i vekt, og hvis en er glad i kroppen sin så skal en ikke ønske å gå ned i vekt. Og da føler jeg at jeg er ganske ensom i det, fordi jeg ønsker ikke å snakke ned kroppen jeg har nå, selv om jeg ønsker meg ned i vekt. Og jeg vet at jeg er ansvarlig for mine følelser, men som du sier da kan vel jeg også lufte min frustrasjon over hvor vondt det er å lese folk omtale feite kropper som "feit hval", når jeg vet at det er skjellsord. Og bruker "feit" som synonym til ekkel. 

Du kunne fint ha skrevet noe om at vi må huske på å være gode mot oss selv i prosessen, istedenfor teksten du skrev først. Og jeg syns faktisk vi er gode på å minne hverandre om det her inne uansett. Det er sjelden jeg ser noen beskrive seg selv som ekkel og stygg faktisk, jeg tror kanskje det evt er dine egne tanker. 

Jeg kan feks føle meg ekstra tykk i dagene før mensen, fordi jeg føler meg så stinn, hoven eller oppblåst. Kombinerer jeg dette med en av de strammeste buksene mine eller en litt uflatterende genser, føler jeg meg enda tykkere. Klær har en del å si ift dette for meg hvertfall. Andre dager når fordøyelsen fungerer perfekt, jeg har kjøpt noe nye fine klær osv kan jeg føle meg mye mindre tykk. Når jeg står vinterblek med uheldig belysning i prøverommet i kun undertøy føler jeg meg ofte veldig tykk. Og jeg syns faktisk det er en ganske vond følelse, det er ikke bare en tanke liksom. Jeg føler meg ikke fornøyd eller vel. Jeg vet at jeg kan se bedre ut. Jeg tror dette er ganske vanlige følelser, hører hvertfall venninner beskriver det samme. Det betyr IKKE at jeg hadde sagt dette til en person som åpenbart veier mye mer enn meg, det er bare dårlig folkeskikk.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Der var det nok jeg som ikke klarte å formulere meg særlig godt i det siste avsnittet.

Først må jeg si at jeg forstår hva du mener, og jeg er sikker på at de fleste andre i denne tråden er enige om at vi burde være snillere mot oss selv, snakke penere om oss selv, og også være like tolerante mot oss selv som vi er mot andre.

Så langt er vi enige.  

Men alle vil ha dager der vi er mer selvkritiske enn hva godt er, og da vil man ha et trygt sted der vi kan gi uttrykk for denne selvkritikken uten å være redd for å måtte forsvare seg selv.

Her har man lov til å være ufiltrert på egne vegne.  Dette har ikke vært tråden for å uttrykke uenigheter. 
Her skal det føles trygt å blottlegge seg selv, og få støtte og oppmuntring tilbake, uten å måtte forsvare seg, og uten å få kritikk tilbake for at man "føler feil".  

Den retten har også du.  Du har også rett til å være ufiltert på egne vegne i denne tråden, men det reageres på at der andre retter pekefingeren mot seg selv, rettet du pekefingeren mot andre.

Vi som leser denne tråden har en "jobb", og det er å ikke vri andres ufiltrerte selvkritikk over på oss selv.

Du valgte rett og slett feil sted å vise uenighet på, selv om det var godt ment.

Jeg er HELT ENIG. Den brukeren har gjort dette til et mindre trygt sted nå.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

jeg har sammenlignet diskrimineringen overvektige blir utsatt med med rasisme. Overvektige får ikke helsehjelpen de trenger, de blir utsatt for stigma i en sånn grad at de ikke får oppfølging og ikke våger å oppsøke helsehjelp. Dette er fakta, og finnes forsking på. 

Det er helt riktig at overvektige kan oppleve diskriminering, men jeg må tilføye at man også må tåle at helsepersonell fokuserer på at fedmen kan være årsak til mange ting. Og at å redusere fedmen er et godt råd om problemet er alt fra kneskader til fertilitetsproblemer til autoimmune sykdommer. Vi må ikke bli blinde for egen helse liksom. Det er ikke nødvendigvis diskriminering. Jeg personlig har schizofreni, og føler også at jeg blir litt diskriminert på grunn av den sykdommen, både i helsevesenet og i jobbmarkedet. Det samme gjelder min partner som sitter i rullestol. Samfunnet er ikke helt tilrettelagt for oss, men det tåler vi også ganske så fint. Overvekten min kan jeg hvertfall gjøre noe med tenker jeg. Men at jeg skulle sammenliknet det jeg og partner står i, her i trygge fine Norge, med RASISMEN min venn fra Etiopia opplever eller min kollega som er same, er helt motbydelig å i det hele tatt tenke. Det er noe helt annet, og et ekstremt priviligert utsagn fra deg.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vil anbefale deg diamond painting. da får du tankene over på annet🙂

Anonymkode: bcfa7...665

Jeg har tenkt på det, det ser kjempegøy ut! Problemet er at jeg har egentlig ikke noe sted å gjøre av resultatet etterpå, en bok tar ikke like stor plass:P

Hadde min første utskeielse i går. Skulle treffe bestevenninna mi for første gang på leeenge, og i dag har jeg ikke stemme igjen, for vi ler til vi høres ut som to måser som krangler over foreldrerett :fnise:  Jeg og hun kan være veldig støttende til hverandre, men vi kan også være enablers😅 Ble det siste i går. Alt lå i budsjettet mitt, sunn middag og dessert. Men så kom det potetgull og risbrød oppå der. Begrenset meg men det var uten tvil over budsjett. Så veide meg i dag to check the damage, blir jo mest vannvekt av salt og sukker. Men var det samme som dagen før :klo: Jeg har også starta sharkweek og pleier da å gå opp i vannvekt, hadde derfor venta minst +500g, så jeg aner ikke hva som foregår akkurat nå😂Men er tilbake på kaloritelling i dag, blir å prioritere en bedre middag over en fancy frokost, men mulig det blir motsatt på søndag.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg synes egentlig du er litt urettferdig. For jeg tar også del i denne tråden, fordi jeg synes det er et godt fellesskap her. Og den eneste som ikke "lar folk uttrykke seg" er jo du som egentlig ber meg om å komme meg ut av tråden fordi jeg er uenig med deg. 

Ja, jeg mener absolutt at fetthat er like ille som rasisme. Og jeg vet at jeg ikke er den eneste som har kjent at det å være feit er ubehagelig og ekkelt, og ikke bare fordi det kan være tungt med en overvektig kropp, men på grunn av stigma, diskriminering og hat. Jeg skriver det fordi jeg ønsker å ta del i tråden, fordi det er ubehagelig å bo i en kropp som ligner den andre kaller "feit hval". Joda, jeg kan jobbe med å tåle mer, og å "ikke bry meg", samtidig så er det å bo i et samfunn som er gjennomsyret av fetthat smertefullt, og selv om du har fått mange plusser på et innlegg som ber meg om å "ha meg vekk" fordi jeg deler mitt synspunkt, så tror jeg ikke jeg er den eneste som har måtte slite på grunn av det fetthatet som finnes i samfunnet. Å ikke få riktig helsehjelp fordi doktoren tror at det eneste problemet er fedmen, å ikke våge å oppsøke helsehjelp fordi en ikke orker å få påpekt at en sikkert ikke hadde hatt x og y problem hvis en ikke var så overvektig. Det er et faktum at overvektige mennesker diskrimineres i helsevesenet, og utsettes for stigma. Og har jeg kjent på det, så vet jeg at jeg ikke er den eneste. 

Jeg syns absolutt folk skal få si det de vil, og det er ikke som at det at jeg deler hva jeg tenker om det, stopper dem, men jo, jeg ønsker å stå opp for de tenåringene, de barna, og de voksne kvinnene og mennene som også har en feit kropp og som ikke ønsker å måtte se at det blir omtalt som "feit hval" uansett om en sier det om seg selv. En ting er hva en sier om seg selv i dagboka si, til psykologen, men når en sier det offentlig så påvirker det mer. Og for meg er det i alle fall tydelig hvordan slike utsagn er med på det stigmaet som er mot feite kropper. 

Jeg sa ikke at du måtte komme deg ut av tråden, men at du kunne ta temaet "fetthat" i en egen tråd.

Hvis du ikke likte hvordan en bruker uttrykte sine følelser om egen kropp så kunne du oppfordret dem til å ha et bedre selvbilde. Du gikk til angrep.

Anonymkode: d1501...f12

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Så langt er vi enige.  

Jeg tror jeg skjønner hva du mener. Takk for hjelpen. ❤️ 

Jeg tenker likevel at selv om det er kjempefint å kunne ha et rom til å være ufiltrert, at å snakke om seg selv på den måten, bidrar utover en selv, uansett hvor mye en ikke tenker slik om andre, og jeg står for at jeg stod opp for det, fordi jeg vil ikke at mine barn, eller ungdommer, 6-åringer, og foreldrene deres skal høre at sånn er det greit å snakke om feite kropper, uavhengig av hvem den tilhører. Og så er jeg likevel lei meg, og beklager måten jeg påpekte det. 

Du kunne fint ha skrevet noe om at vi må huske på å være gode mot oss selv i prosessen, istedenfor teksten du skrev først. Og jeg syns faktisk vi er gode på å minne hverandre om det her inne uansett. Det er sjelden jeg ser noen beskrive seg selv som ekkel og stygg faktisk, jeg tror kanskje det evt er dine egne tanker. 

Jeg kan feks føle meg ekstra tykk i dagene før mensen, fordi jeg føler meg så stinn, hoven eller oppblåst. Kombinerer jeg dette med en av de strammeste buksene mine eller en litt uflatterende genser, føler jeg meg enda tykkere. Klær har en del å si ift dette for meg hvertfall. Andre dager når fordøyelsen fungerer perfekt, jeg har kjøpt noe nye fine klær osv kan jeg føle meg mye mindre tykk. Når jeg står vinterblek med uheldig belysning i prøverommet i kun undertøy føler jeg meg ofte veldig tykk. Og jeg syns faktisk det er en ganske vond følelse, det er ikke bare en tanke liksom. Jeg føler meg ikke fornøyd eller vel. Jeg vet at jeg kan se bedre ut. Jeg tror dette er ganske vanlige følelser, hører hvertfall venninner beskriver det samme. Det betyr IKKE at jeg hadde sagt dette til en person som åpenbart veier mye mer enn meg, det er bare dårlig folkeskikk.

Det er helt sant, det kunne jeg. Det er noe jeg må jobbe med. Som jeg skrev, jeg tror i stedet for å innse at jeg synes det var vondt, forsøkte jeg å på en måte overbevise om standpunktet mitt. Og jeg ser jo at det både ikke formidlet det jeg egentlig kjente på. Likevel står jeg for det at selv om det bare er en selv en snakker om, så får det også ringvirkninger for andre, og påvirker utover at en bare snakker om seg selv. 

Jeg er enig i at det ikke er så mye av slikt her, og det er absolutt mine egne tanker, som jeg må jobbe med, og jeg tror ikke jeg er alene i dem, men jeg synes også at å beskrive seg selv som "feit hval" som er en faktisk ting som har stått i tråden, det er å gå ganske langt og ja, jeg vil ikke si beklager for å påpeke det, fordi jeg synes at en også har et ansvar, selv i en tråd som dette, å se hvordan det en skriver, selv om det bare gjelder seg selv, kan påvirke andre. Og jeg er helt OK med at der står jeg alene om synspunktet mitt, fordi jeg vet at jeg ikke er den eneste som har kjent på det. Det jeg vil er å beklage hvordan jeg sa det. Og jeg vil si at jeg er lei meg for at jeg har bidratt til at du nå synes tråden er mindre trygt sted å dele. Det er bra at du sier fra om. Og samtidig må jeg jo være ærlig å si at jeg jo glad hvis noen tenker seg en gang mer om før de deler noe som bidrar til et språk rundt feite kropper som er skadelig, også for andre enn dem selv, i et offentlig rom. For det har gjort det mindre trygt for meg å dele i tråden. 

Den følelsen du beskriver, den såre følelsen, den kjenner jeg godt igjen, men jeg lurer på er det virkelig følelsen av å være FEIT? For jeg tenker at å assosiere ordet feit, som er en deskriptor av et utseende, med ord som sår, stinn og uvel er uheldig for alle. 

Det er helt riktig at overvektige kan oppleve diskriminering, men jeg må tilføye at man også må tåle at helsepersonell fokuserer på at fedmen kan være årsak til mange ting. Og at å redusere fedmen er et godt råd om problemet er alt fra kneskader til fertilitetsproblemer til autoimmune sykdommer. Vi må ikke bli blinde for egen helse liksom. Det er ikke nødvendigvis diskriminering. Jeg personlig har schizofreni, og føler også at jeg blir litt diskriminert på grunn av den sykdommen, både i helsevesenet og i jobbmarkedet. Det samme gjelder min partner som sitter i rullestol. Samfunnet er ikke helt tilrettelagt for oss, men det tåler vi også ganske så fint. Overvekten min kan jeg hvertfall gjøre noe med tenker jeg. Men at jeg skulle sammenliknet det jeg og partner står i, her i trygge fine Norge, med RASISMEN min venn fra Etiopia opplever eller min kollega som er same, er helt motbydelig å i det hele tatt tenke. Det er noe helt annet, og et ekstremt priviligert utsagn fra deg.

Her er vi rett og slett veldig uenig. Jeg er enig i at helsepersonell fokuserer på fedmen, det er ikke det jeg sikter til og fra mitt perspektiv som har opplevd mye hat, vold, diskriminering og krenkelser grunnet min overvekt, så tenker jeg at det er privilegert av deg også å si at det å oppleve rasisme er noe helt annet. Jeg sa heller aldri at rasisme og diskriminering av overvektige er det samme, men at det er mer utbredt. Diskriminering av overvektige tar også liv og er farlig, og jeg blir egentlig litt trist av bagatelliseringen av skadevirkningene av det, fordi du ikke har erfart det selv, og fordi vi bor i "trygge fine Norge". Du kan være sikker på at da jeg, og andre, har blitt utsatt for vold, hat, diskriminering og krenkelser pga vekten vår, så kjentes selv ikke Norge så veldig trygt. Diskriminering av mennesker med funksjonsnedsettelser (ableism) er også en ting og reelt, som du påpeker. Det er ikke nødvendigvis noe en bare skal "komme over" med å jobbe innover. 

Jeg sa ikke at du måtte komme deg ut av tråden, men at du kunne ta temaet "fetthat" i en egen tråd.

Hvis du ikke likte hvordan en bruker uttrykte sine følelser om egen kropp så kunne du oppfordret dem til å ha et bedre selvbilde. Du gikk til angrep.

Anonymkode: d1501...f12

Aha, jeg skjønner. Jeg beklager hvordan jeg skrev det første innlegget. Intensjonen min var ikke å angripe.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Den følelsen du beskriver, den såre følelsen, den kjenner jeg godt igjen, men jeg lurer på er det virkelig følelsen av å være FEIT? For jeg tenker at å assosiere ordet feit, som er en deskriptor av et utseende, med ord som sår, stinn og uvel er uheldig for alle. 

Jeg har ikke brukt ordet feit en eneste gang. Jeg skrev at jeg føler meg tykk. For meg virker det som det er du som er så opptatt av ordet FEIT og legger negative hensikter i ordet. Og er det du som skal bestemme hvordan andre føler seg? Jeg kan føle meg dum av og til også, selv om jeg egentlig er ganske smart. Jeg kan føle meg høy når jeg er sammen med de lave venninnene mine. Når magen min står ut som en vond stor ballong pga endometriose føler jeg meg absolutt tykk ja. Magen henger ut over buksekanten! Når jeg veier 5-10kg over det som er normalt for meg, kjenner jeg at jeg føler meg tykk hele tiden. Det er ikke kjempenormalt å være objektiv til seg selv, og se seg selv utenfra med logiske tanker hele tiden. Dette er ikke ting jeg sier høyt til venner og familie, fordi jeg vet ikke hvordan de tenker om egen kropp og jeg vil ikke fokusere på kropp generelt. Men her inne, på et anonymt slankeforum, med så mange fine folk, så har jeg lyst til at vi skal fortsette å være dønn ærlig med hva vi føler i slankeprosessen. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg er HELT ENIG. Den brukeren har gjort dette til et mindre trygt sted nå.

Og derfor slutta jeg å være i denne tråden og vekttråden. Enkelte hadde meninger om meg, min tanktegang og min vektgang som ikke gikk raskt nok med mitt utgangspunkt og skulle hele tiden komme med 'velmenende råd'.

Anonymkode: 130ac...3aa

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har ikke brukt ordet feit en eneste gang. Jeg skrev at jeg føler meg tykk. For meg virker det som det er du som er så opptatt av ordet FEIT og legger negative hensikter i ordet. Og er det du som skal bestemme hvordan andre føler seg? Jeg kan føle meg dum av og til også, selv om jeg egentlig er ganske smart. Jeg kan føle meg høy når jeg er sammen med de lave venninnene mine. Når magen min står ut som en vond stor ballong pga endometriose føler jeg meg absolutt tykk ja. Magen henger ut over buksekanten! Når jeg veier 5-10kg over det som er normalt for meg, kjenner jeg at jeg føler meg tykk hele tiden. Det er ikke kjempenormalt å være objektiv til seg selv, og se seg selv utenfra med logiske tanker hele tiden. Dette er ikke ting jeg sier høyt til venner og familie, fordi jeg vet ikke hvordan de tenker om egen kropp og jeg vil ikke fokusere på kropp generelt. Men her inne, på et anonymt slankeforum, med så mange fine folk, så har jeg lyst til at vi skal fortsette å være dønn ærlig med hva vi føler i slankeprosessen. 

Ordet feit er en deskriptor som betyr akkurat det samme som tykk/tjukk/overvektig. Det er en deskriptor som viser til at en har fedme. Antagelsen om at jeg har negative assosiasjoner når jeg bruker det kommer av det at feit er brukt som skjellsord. Jeg kunne beskrevet akkurat det samme jeg gjorde med "å føle seg tykk". Jeg bestemmer ikke hvordan andre føler jeg, jeg stilte deg et spørsmål. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ordet feit er en deskriptor som betyr akkurat det samme som tykk/tjukk/overvektig. Det er en deskriptor som viser til at en har fedme. Antagelsen om at jeg har negative assosiasjoner når jeg bruker det kommer av det at feit er brukt som skjellsord. Jeg kunne beskrevet akkurat det samme jeg gjorde med "å føle seg tykk". Jeg bestemmer ikke hvordan andre føler jeg, jeg stilte deg et spørsmål. 

Jeg svarte deg jo på spørsmålet? Men svaret var tydeligvis ikke riktig i følge deg, så egentlig virker det som du tror du bestemmer hvordan andre føler likevel?
Ellers så lurer jeg på om du ofte befinner deg i et ekkokammer når det gjelder dette temaet? Måten du formulerte særlig første innlegget inneholdt en hensynsløshet som er uvanlig utenfor et slikt ekkokammer. Nesten litt nyfrelst, og vil nå «opplyse» oss «uopplyste»..

• Liker 2
Skrevet

Jeg blir like overrasket hver måned hvor mye lettere det er å spise mindre når mensen først er i gang. Sist uke tenkte jeg at jeg hadde falt helt av, craver søtt konstant og trengte mye mat. Nå er det plutselig mye enklere😊 Må prøve å gjøre innsatsen de ukene det er enklere, og heller unne meg mer uken før mensen. Jeg tror det er lurest for meg.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg svarte deg jo på spørsmålet? Men svaret var tydeligvis ikke riktig i følge deg, så egentlig virker det som du tror du bestemmer hvordan andre føler likevel?
Ellers så lurer jeg på om du ofte befinner deg i et ekkokammer når det gjelder dette temaet? Måten du formulerte særlig første innlegget inneholdt en hensynsløshet som er uvanlig utenfor et slikt ekkokammer. Nesten litt nyfrelst, og vil nå «opplyse» oss «uopplyste»..

Jeg forstår at du har et annet perspektiv, og jeg setter pris på at du deler det. Mitt poeng med det første innlegget var at språk om kropper påvirker alle, ikke bare den det er rettet mot. Jeg ønsker ikke å fortelle noen hva de skal føle, og beklager formuleringen i mitt første innlegg. Måten jeg uttrykte meg på baseres seg på erfaringer med vold, hat og fettfobi, og jeg har forklart litt mer i et innlegg over, dersom du ønsker mer kontekst. Og del av det er at jeg ikke er i et ekkokammer rundt temaet. Jeg har sagt hva jeg mener, og jeg har lyttet til tilbakemeldingene, jeg kommer til å la det ligge her. 

AnonymBruker
Skrevet

Off, nå ligger jeg fast på 200g over min laveste veiing, enda jeg fremdeles teller og veier. Men det er en del som har foregått med kroppen, infeksjoner, hovent kne, spotting på ppillene(alt med mens påvirker vann i kroppen), så om det kun er det eller jeg som regner feil vet jeg ikke.

Men jeg tok turen i bassenget i dag og håper det er mild nok trening for at ikke kneet blir verre, det føles faktisk bedre ut enn da jeg dro! En time og minus 500 kalorier er greit det ass😁

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Off, nå ligger jeg fast på 200g over min laveste veiing, enda jeg fremdeles teller og veier. Men det er en del som har foregått med kroppen, infeksjoner, hovent kne, spotting på ppillene(alt med mens påvirker vann i kroppen), så om det kun er det eller jeg som regner feil vet jeg ikke.

Men jeg tok turen i bassenget i dag og håper det er mild nok trening for at ikke kneet blir verre, det føles faktisk bedre ut enn da jeg dro! En time og minus 500 kalorier er greit det ass😁

Jeg gikk opp en halv kilo den uken jeg hadde hovne fingre pga leddbetennelse. Så ikke stress altfor mye (selv om jeg også gjorde det😆)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Warum skrev (1 time siden):

Jeg gikk opp en halv kilo den uken jeg hadde hovne fingre pga leddbetennelse. Så ikke stress altfor mye (selv om jeg også gjorde det😆)

Høres vondt ut:( Og sjukt at så mye vann kan gjemme seg i små fingerledd! Men ja, stresser litt... For enn om jeg mister ei uke med fremgang fordi jeg ikke kan se det på vekta om jeg teller&veier riktig eller ikke:P I det minste ser det ut for at runden i bassenget gjorde susen for kneet, det er nesten helt bra:)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tilbake i dag etter storbyvinterferie med familien. Det har blitt gode hotellfrokoster, deilige middager med vin, og snacks på kafe. Jeg vet at vekta denne uka kommer til å gå opp, men det er i hverdagen slaget står for meg. Jeg er med på denne reisen nettopp fordi jeg skal kunne ha utskeielsene og kosen i livet, uten at det gjør noe fordi det er hverdager det er flest av. Er det flere som har denne innstillingen, eller burde jeg være strengere med meg selv? 

En liten påminnelse til meg selv før jeg går i kjelleren på veiedag på fredag 🫡

Anonymkode: 75372...66f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Warum skrev (På 16.2.2025 den 11.01):

Jeg blir like overrasket hver måned hvor mye lettere det er å spise mindre når mensen først er i gang. Sist uke tenkte jeg at jeg hadde falt helt av, craver søtt konstant og trengte mye mat. Nå er det plutselig mye enklere😊 Må prøve å gjøre innsatsen de ukene det er enklere, og heller unne meg mer uken før mensen. Jeg tror det er lurest for meg.

Jeg har aldri vært så plaget med pms, bortsett fra dårlig søvn dagen før det braker løs. Etter påbegynt overgangsalder kommer det visst nye ting til hvert halvår omtrent 🤐 Først økt migrene, så ingen migrene, men oppblåst mage, så ingen oppblåsthet, men mye smerter, så ingen smerter og ustabil syklus- og nå - THE HUNGER GAMES i uken før 🤯 Jeg har stått imot det jeg makter, tatt meg små biter av noe for å unngå større smeller, men herregud, så vanskelig. Jeg tror jeg må kjøre samme plan som deg framover 😂 Det er totalen som teller, så får heller de dagene være litt unntakstilstand. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tilbake i dag etter storbyvinterferie med familien. Det har blitt gode hotellfrokoster, deilige middager med vin, og snacks på kafe. Jeg vet at vekta denne uka kommer til å gå opp, men det er i hverdagen slaget står for meg. Jeg er med på denne reisen nettopp fordi jeg skal kunne ha utskeielsene og kosen i livet, uten at det gjør noe fordi det er hverdager det er flest av. Er det flere som har denne innstillingen, eller burde jeg være strengere med meg selv? 

En liten påminnelse til meg selv før jeg går i kjelleren på veiedag på fredag 🫡

Anonymkode: 75372...66f

Jeg har samme mål. Jeg kjører temmelig strengt løp nå, men med kos på lørdagen da. Vil ikke lette opp på det fordi nevnte overgangsalder gjør det vanvittig vanskelig å gå ned nå. Men når jeg (en vakker dag) når målet er det for å leve sånn. Sunn hverdag med en kontrollveiing her og der, litt friere tøyler på reiser og i helger der det skjer mye f.eks. :)

Anonymkode: 75803...b3e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...