AnonymBruker Skrevet mandag kl 11:22 #7421 Del Skrevet mandag kl 11:22 Jeg som skrev om stress-spising over her. Nå har jeg nettopp bestilt meg denne boka: https://www.norli.no/boker/hobby-og-fritid/mat-og-drikke/kokeboker/desirees-sunne-matprepp-9788234722486 Håper den kan hjelpe meg litt på vei med å overkomme stress, og ha gode alternativ tilgjengelig. Jobben må jo fortsatt gjøres selvsagt. Men denne virker veldig konkret og grei å følge. Anonymkode: 75372...66f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 21:17 #7422 Del Skrevet mandag kl 21:17 Hadde litt cravings for første gang i går siden jeg startet den 30.12.24. Tenkte at å nei, nå starter det med det jeg må kalle "grinding" der man pusher og pusher og bare såvidt klarer å holde koken med et nødskrik, men uten å få resultater, og med påfølgende sprekk. Men det har heldigvis gitt seg i dag. Det hjelper for meg å ha noe å henge fingrene i på kveldene, slik at de er for opptatt til å pakke noe i kjeften God unnskyldning for å game;) Men håndarbeid, tegning el. gjør nok samme nytten så jeg fikk litt lyst til å prøve sånne fargeleggingsbøker for voksne. Skal innom byen på fredag så kan smette innom en bokhandel da. Anonymkode: 6e29d...8d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet tirsdag kl 07:31 #7423 Del Skrevet tirsdag kl 07:31 AnonymBruker skrev (10 timer siden): jeg fikk litt lyst til å prøve sånne fargeleggingsbøker for voksne. Skal innom byen på fredag så kan smette innom en bokhandel da. Ja det er veldig mindfullness å fargelegge en slik Kan anbefale det, gjerne med en podcast eller lydbok på øret også. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 16:04 #7424 Del Skrevet tirsdag kl 16:04 Nå har jeg mest lyst til å gjøre som noen lengre opp i tråden her, å hyle i ei pute. Prøver å gå ned i vekt, har gradvis økt aktiviteten, og så ble jeg sykehusinnlagt med en mysterie infeksjon. Forsvant av seg selv. Så ble jeg forkjøla etterpå, trening gikk ut av vinduet . Så var det greit i en uke eller to, men så har jeg i dag våknet opp nå til kne som ser ut som en tømmerstokk. Har vann i kneet, og muligens litt i ankel på samme side... Sluuuuuutt! 😭 Ikke trena hardt, skada meg eller noe. "Verste" jeg har gjort var å gå en times tur på søndag! Her prøver jeg å bygge gode vaner, og gjøre det gradvis, og dette er hva jeg får?! (Ja, jeg har bestilt legetime😉) Anonymkode: 6e29d...8d2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 16:10 #7425 Del Skrevet tirsdag kl 16:10 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nå har jeg mest lyst til å gjøre som noen lengre opp i tråden her, å hyle i ei pute. Prøver å gå ned i vekt, har gradvis økt aktiviteten, og så ble jeg sykehusinnlagt med en mysterie infeksjon. Forsvant av seg selv. Så ble jeg forkjøla etterpå, trening gikk ut av vinduet . Så var det greit i en uke eller to, men så har jeg i dag våknet opp nå til kne som ser ut som en tømmerstokk. Har vann i kneet, og muligens litt i ankel på samme side... Sluuuuuutt! 😭 Ikke trena hardt, skada meg eller noe. "Verste" jeg har gjort var å gå en times tur på søndag! Her prøver jeg å bygge gode vaner, og gjøre det gradvis, og dette er hva jeg får?! (Ja, jeg har bestilt legetime😉) Anonymkode: 6e29d...8d2 Dette hadde jeg også blitt frustrert over, sender deg styrketanker 🌷 Anonymkode: b5902...e4f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissSkog Skrevet tirsdag kl 17:17 #7426 Del Skrevet tirsdag kl 17:17 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Hadde litt cravings for første gang i går siden jeg startet den 30.12.24. Tenkte at å nei, nå starter det med det jeg må kalle "grinding" der man pusher og pusher og bare såvidt klarer å holde koken med et nødskrik, men uten å få resultater, og med påfølgende sprekk. Men det har heldigvis gitt seg i dag. Det hjelper for meg å ha noe å henge fingrene i på kveldene, slik at de er for opptatt til å pakke noe i kjeften God unnskyldning for å game;) Men håndarbeid, tegning el. gjør nok samme nytten så jeg fikk litt lyst til å prøve sånne fargeleggingsbøker for voksne. Skal innom byen på fredag så kan smette innom en bokhandel da. Anonymkode: 6e29d...8d2 Dette var løsningen for meg også da jeg startet samme reisen for ett år siden. For å kutte snacksing på kvelden måtte jeg finne på noe. Så jeg strikket - masse! Og det var helt supert! Hvem orker fettete potetgullfingre i strikketøyet? Det funket som bare det! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 16:10 #7427 Del Skrevet onsdag kl 16:10 Nå har jeg gått ned 38 kg. Gått fra 5XL til L - smetter også inn i M i overdeler. Fra 56 i bukser til 42. Jeg har fortsatt 20 kg til før jeg har bmi normalvektig. DET er demotiverende når man egentlig er kjempe motivert og lykkelig over reisen som har vært. For nå går det sakte. Raste ned i starten. Nå er det 200-400 gram i uka. Men alt ned er ned - prøver jeg å si til meg selv. Det skal jo gå tilslutt. Men er i en liten grop der jeg må skru om hjernen litt. og apropos hjernen. Er det ikke ganske sykt at jeg fortsatt ser den samme, feite hvalen i speilet, når jeg VET at det har skjedd masse? At når jeg holder buksene foran meg tenker «ikke faen at jeg får på meg den?!» men joda. Og allikevel føler meg feit. jeg er jo per definisjon ikke tynn. Ennå. Men hva er tynn liksom? 🥲 gleder meg til den dagen jeg våkner opp og ikke tenker disse tankene. at kroppen min og hjernen min er enige. ingen mening med dette, ei heller behov for svar. Bare litt hjerneflyt. Godt å få det ut 😅 Anonymkode: 40964...b4f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:51 #7428 Del Skrevet onsdag kl 18:51 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nå har jeg gått ned 38 kg. Gått fra 5XL til L - smetter også inn i M i overdeler. Fra 56 i bukser til 42. Jeg har fortsatt 20 kg til før jeg har bmi normalvektig. DET er demotiverende når man egentlig er kjempe motivert og lykkelig over reisen som har vært. For nå går det sakte. Raste ned i starten. Nå er det 200-400 gram i uka. Men alt ned er ned - prøver jeg å si til meg selv. Det skal jo gå tilslutt. Men er i en liten grop der jeg må skru om hjernen litt. og apropos hjernen. Er det ikke ganske sykt at jeg fortsatt ser den samme, feite hvalen i speilet, når jeg VET at det har skjedd masse? At når jeg holder buksene foran meg tenker «ikke faen at jeg får på meg den?!» men joda. Og allikevel føler meg feit. jeg er jo per definisjon ikke tynn. Ennå. Men hva er tynn liksom? 🥲 gleder meg til den dagen jeg våkner opp og ikke tenker disse tankene. at kroppen min og hjernen min er enige. ingen mening med dette, ei heller behov for svar. Bare litt hjerneflyt. Godt å få det ut 😅 Anonymkode: 40964...b4f Gratulerer med minus 38kg! Kjempeimponerende! Det vil nok ta litt tid, men hjernen kommer etter kroppen etterhvert:) Hos meg har heldigvis hevelsen i kneet gått kraftig ned i løpet av natta. En dag eller to til så er jeg nok fin igjen! Men tror jeg hopper over trening denne uka, vil ikke provosere til at dette blir en fast greie. Hadde gleda meg til å dra i bassenget i morra:( Som plaster på såret skal mannen lage en av mine favoritt retter i morgen, og fredag skal jeg treffe ei venninne:) Anonymkode: 6e29d...8d2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:16 #7429 Del Skrevet onsdag kl 19:16 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nå har jeg gått ned 38 kg. Gått fra 5XL til L - smetter også inn i M i overdeler. Fra 56 i bukser til 42. Jeg har fortsatt 20 kg til før jeg har bmi normalvektig. DET er demotiverende når man egentlig er kjempe motivert og lykkelig over reisen som har vært. For nå går det sakte. Raste ned i starten. Nå er det 200-400 gram i uka. Men alt ned er ned - prøver jeg å si til meg selv. Det skal jo gå tilslutt. Men er i en liten grop der jeg må skru om hjernen litt. og apropos hjernen. Er det ikke ganske sykt at jeg fortsatt ser den samme, feite hvalen i speilet, når jeg VET at det har skjedd masse? At når jeg holder buksene foran meg tenker «ikke faen at jeg får på meg den?!» men joda. Og allikevel føler meg feit. jeg er jo per definisjon ikke tynn. Ennå. Men hva er tynn liksom? 🥲 gleder meg til den dagen jeg våkner opp og ikke tenker disse tankene. at kroppen min og hjernen min er enige. ingen mening med dette, ei heller behov for svar. Bare litt hjerneflyt. Godt å få det ut 😅 Anonymkode: 40964...b4f Jeg har gått ned 33 kilo og det har virkelig stagnert nå, uansett hvor høyt eller lavt jeg ligger i kalorier... Skjønner godt frustrasjonen, og også det med å ikke helt matche speilbildet med hodet Anonymkode: c7119...1e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet torsdag kl 08:54 #7430 Del Skrevet torsdag kl 08:54 AnonymBruker skrev (16 timer siden): og apropos hjernen. Er det ikke ganske sykt at jeg fortsatt ser den samme, feite hvalen i speilet, når jeg VET at det har skjedd masse? At når jeg holder buksene foran meg tenker «ikke faen at jeg får på meg den?!» men joda. Og allikevel føler meg feit. JA det er ganske sykt! Hjernen er ikke vår beste venn alltid. Det er nok derfor det er så høyt fokus - at det er så viktig - å jobbe med det mentale når man skal endre livsstilen sin. For vi mennesker er vanedyr, og vi som har vært overvektige i lang tid (og vært misfornøyd med det) ofte har svært lavt selvbilde. Det er nok ikke bare å endre det på 1-2-3... Jeg ser på bilder av meg selv for 20 år tilbake i tid nå, og det er helt psyko at jeg følte meg tjukk da! Husker det så godt. Mistrivdes på sommerferien, gjemte meg i klær, var på slankekur osv. Ser et bilde av meg fra da og husker at jeg styrte med dette og hva hjernen tenkte. Nå føles det helt sprøtt... jeg var jo så slank! Jeg hadde kanskje syns det den gangen også hvis jeg visste at jeg om 20 år skulle være 20 kg tyngre enn jeg var da... men det kunne jeg aldri forestille meg! Jeg var på mitt tyngste den gangen da, så da følte jeg meg tjukk... 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Harlekin Skrevet fredag kl 08:07 #7431 Del Skrevet fredag kl 08:07 I dag har jeg i hvert fall klart å gi beskjed om min samboer om å IKKE kjøpe mer snop til meg på butikken. Jeg har fortsatt sjokolade og sjokoladekjeks igjen fra forrige helg. Det klarer seg. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chailatte Skrevet fredag kl 15:19 #7432 Del Skrevet fredag kl 15:19 Kan jeg bare si at jeg blir så motivert av vektnedgangstråden? Første gangen jeg er med, etter å ha tenkt tanken om å ta tak i vekta i et år. Verste er at det ikke er mine egne tall jeg blir mest motivert av, men dere andres. Elsker å følge med på prograsjonen til folk, så utrolig flinke dere er! Det gir meg håp og pågangsmot ❤️ 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 16:53 #7433 Del Skrevet fredag kl 16:53 Det er mye internalisert fetthat i denne tråden. Det er ingen FØLELSE å "føle seg tjukk", det er en tanke en har. Og hvis en ikke jobber med tankesettet så kan en være normalvektig og likevel hate kroppen sin. Ingen kropper fortjener å kalles "feite hvalen". Og så kan dere godt bli sur og si "vi må få lov å si hva vi vil om egen kropp" ja, for all del, og da må jeg få lov å si at dette er et tegn på internalisert fetthat som bidrar til stigma mot feite mennesker, og mest sannsynlig bidrar til følelser av skam som øker behovet for mat som mestring. Det høres helt forferdelig ut å være så opphengt i vekten at en kan gå ned titalls kg og likevel hate kroppen sin. Vi begynner alle i ulike ender, noen hater seg selv nedover i vekt og må deretter jobbe med å bli glad i seg selv når de endelig når målvekt, det er helt OK at vi møter prosessen på ulike måter, men en blir ALDRI lykkelig om en ikke forsøker å bli glad i seg selv og alt det en har, selv om en ikke er perfekt. Og jeg tenker at joda, kall deg selv hva enn du vil, men det er også fint å være bevisst på at når en bruker uttrykk som "feit hval" og "føle seg feit" assosiert med noe galt, umoralsk, ekkelt osv. så er det ikke bare sin egen kropp en snakker om, det er også et signal til omgivelsene om at feit er ekkelt, noe som skader både normalvektige, slanke, og overvektige. Det er fullt mulig å ønske seg normalvekt uten å gi uttrykk for at feite kropper er ekle. Anonymkode: 43299...0b1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Warum Skrevet fredag kl 16:54 #7434 Del Skrevet fredag kl 16:54 Chailatte skrev (1 time siden): Kan jeg bare si at jeg blir så motivert av vektnedgangstråden? Første gangen jeg er med, etter å ha tenkt tanken om å ta tak i vekta i et år. Verste er at det ikke er mine egne tall jeg blir mest motivert av, men dere andres. Elsker å følge med på prograsjonen til folk, så utrolig flinke dere er! Det gir meg håp og pågangsmot ❤️ Helt enig! Føler at vi er en gjeng med et felles prosjekt, samt at jeg husker gjennom uken at fredag er veiedag, og jeg skal skrive vekten min inn her. Det gir en ekstra påminnelse om å ta gode valg. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 17:03 #7435 Del Skrevet fredag kl 17:03 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er mye internalisert fetthat i denne tråden. Det er ingen FØLELSE å "føle seg tjukk", det er en tanke en har. Og hvis en ikke jobber med tankesettet så kan en være normalvektig og likevel hate kroppen sin. Ingen kropper fortjener å kalles "feite hvalen". Og så kan dere godt bli sur og si "vi må få lov å si hva vi vil om egen kropp" ja, for all del, og da må jeg få lov å si at dette er et tegn på internalisert fetthat som bidrar til stigma mot feite mennesker, og mest sannsynlig bidrar til følelser av skam som øker behovet for mat som mestring. Det høres helt forferdelig ut å være så opphengt i vekten at en kan gå ned titalls kg og likevel hate kroppen sin. Vi begynner alle i ulike ender, noen hater seg selv nedover i vekt og må deretter jobbe med å bli glad i seg selv når de endelig når målvekt, det er helt OK at vi møter prosessen på ulike måter, men en blir ALDRI lykkelig om en ikke forsøker å bli glad i seg selv og alt det en har, selv om en ikke er perfekt. Og jeg tenker at joda, kall deg selv hva enn du vil, men det er også fint å være bevisst på at når en bruker uttrykk som "feit hval" og "føle seg feit" assosiert med noe galt, umoralsk, ekkelt osv. så er det ikke bare sin egen kropp en snakker om, det er også et signal til omgivelsene om at feit er ekkelt, noe som skader både normalvektige, slanke, og overvektige. Det er fullt mulig å ønske seg normalvekt uten å gi uttrykk for at feite kropper er ekle. Anonymkode: 43299...0b1 Når man velger å gå inn i en slanketråd, så må man nesten tåle at den inneholder folk som ikke er fornøyd med der de er, og jobber med vektnedgang. Om du blir krenka av det, så foreslår jeg at du ikke befinner deg akkurat her. Det er ikke slik at man MÅ elske hvordan kroppen ser ut, selv om den er stor eller liten. Og det er helt lov, uten at du skal skrike om fetthat. Mitt inntrykk er ikke at folk shamer overvekt her inne, ingen sier at «feite kropper er ekle». Men dette er et trygt sted hvor kvinner kan være åpne om negative følelser rundt egen kropp. Eller er akkurat dette ulovlig tenker du? Tenker du at det er feminisme at kvinner skal holde tanker og følelser for seg selv, og ikke dele? Vi er mange som finner støtte her inne faktisk. Det er helt normal og egentlig sunt, å ikke være fornøyd med en helsefarlig stor kropp. Det er også normalt at psyken ikke helt henger med ved store vekttap. Dette må det være lov å snakke om på en slanketråd! Og det er faktisk helt lov at normalvektige kvinner ønsker å gå ned noen pyntekilo for å føle seg mer vel i klærne. Og her inne heier vi på alle! De som veier 150kg og de som bare skal ned to kilo heier på hverandre i samme tråd, og det syns jeg er så flott! Anonymkode: bd484...310 4 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 17:11 #7436 Del Skrevet fredag kl 17:11 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Når man velger å gå inn i en slanketråd, så må man nesten tåle at den inneholder folk som ikke er fornøyd med der de er, og jobber med vektnedgang. Om du blir krenka av det, så foreslår jeg at du ikke befinner deg akkurat her. Det er ikke slik at man MÅ elske hvordan kroppen ser ut, selv om den er stor eller liten. Og det er helt lov, uten at du skal skrike om fetthat. Mitt inntrykk er ikke at folk shamer overvekt her inne, ingen sier at «feite kropper er ekle». Men dette er et trygt sted hvor kvinner kan være åpne om negative følelser rundt egen kropp. Eller er akkurat dette ulovlig tenker du? Tenker du at det er feminisme at kvinner skal holde tanker og følelser for seg selv, og ikke dele? Vi er mange som finner støtte her inne faktisk. Det er helt normal og egentlig sunt, å ikke være fornøyd med en helsefarlig stor kropp. Det er også normalt at psyken ikke helt henger med ved store vekttap. Dette må det være lov å snakke om på en slanketråd! Og det er faktisk helt lov at normalvektige kvinner ønsker å gå ned noen pyntekilo for å føle seg mer vel i klærne. Og her inne heier vi på alle! De som veier 150kg og de som bare skal ned to kilo heier på hverandre i samme tråd, og det syns jeg er så flott! Anonymkode: bd484...310 Klart jeg tåler det, og jeg leser her med entusiasme og glede fordi jeg synes det er et godt fellesskap her, og godt å dele hva en tenker på og hvordan en støtter hverandre i vektnedgang. Når en velger å dele på et diskusjonsforum i en slanketråd tenker jeg også en tåler at andre kan ønske om å gå ned i vekt, uten å hate seg selv og å omtale seg selv eller feite kropper, uavhengig av hvem den hører til, som "feit hval", "føle seg feit" osv. Skam er ikke en bidragsyter til vektnedgang. Fetthat er ekstremt utbredt og mer utbredt enn rasisme, det er naturlig at en ikke tenker over på alle måtene en har internalisert det, jeg tror det er helseskadelig, både for en selv og andre, og det tror jeg det er plass til å dele. Jeg har ikke sagt det du tillegger meg. Jeg lar det være med det, jeg tenker innlegget mitt sier det jeg ønsket å si. Jeg opplever mer at du er den som skriker. Anonymkode: 43299...0b1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 19:32 #7437 Del Skrevet fredag kl 19:32 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Klart jeg tåler det, og jeg leser her med entusiasme og glede fordi jeg synes det er et godt fellesskap her, og godt å dele hva en tenker på og hvordan en støtter hverandre i vektnedgang. Når en velger å dele på et diskusjonsforum i en slanketråd tenker jeg også en tåler at andre kan ønske om å gå ned i vekt, uten å hate seg selv og å omtale seg selv eller feite kropper, uavhengig av hvem den hører til, som "feit hval", "føle seg feit" osv. Skam er ikke en bidragsyter til vektnedgang. Fetthat er ekstremt utbredt og mer utbredt enn rasisme, det er naturlig at en ikke tenker over på alle måtene en har internalisert det, jeg tror det er helseskadelig, både for en selv og andre, og det tror jeg det er plass til å dele. Jeg har ikke sagt det du tillegger meg. Jeg lar det være med det, jeg tenker innlegget mitt sier det jeg ønsket å si. Jeg opplever mer at du er den som skriker. Anonymkode: 43299...0b1 Du kom inn i en tråd om vektnedgang og anklager folk for "fetthat" som du sammenligner med rasisme. Du kan starte en egen tråd om temaet om det er noe som du vil diskutere. La folk uttrykke seg om hva de føler rundt egen kropp uten å anklage de for "fetthat". Anonymkode: d1501...f12 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 19:47 #7438 Del Skrevet fredag kl 19:47 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Klart jeg tåler det, og jeg leser her med entusiasme og glede fordi jeg synes det er et godt fellesskap her, og godt å dele hva en tenker på og hvordan en støtter hverandre i vektnedgang. Når en velger å dele på et diskusjonsforum i en slanketråd tenker jeg også en tåler at andre kan ønske om å gå ned i vekt, uten å hate seg selv og å omtale seg selv eller feite kropper, uavhengig av hvem den hører til, som "feit hval", "føle seg feit" osv. Skam er ikke en bidragsyter til vektnedgang. Fetthat er ekstremt utbredt og mer utbredt enn rasisme, det er naturlig at en ikke tenker over på alle måtene en har internalisert det, jeg tror det er helseskadelig, både for en selv og andre, og det tror jeg det er plass til å dele. Jeg har ikke sagt det du tillegger meg. Jeg lar det være med det, jeg tenker innlegget mitt sier det jeg ønsket å si. Jeg opplever mer at du er den som skriker. Anonymkode: 43299...0b1 Jeg syns det du skrev først var ganske angripende, og særlig siden du angrep uttrykket «føler meg tykk» som en person nesten rett over deg hadde skrevet. Du var så bestemt på at det er en tanke og ikke en følelse. Jeg er uenig. Det er også ekstremt priviligert å sammenlikne å ikke være fornøyd med egen overvekt med å oppleve rasistiske holdninger. Det er faktisk flaut å lese at du faktisk skriver det. Det er også noe nedlatende å si at liksom lille venn, du ønsker ikke egentlig å ikke ha fedme, det er noe du har internalisert fra samfunnet fordi du er ikke like opplyst som meg. For all del, det er mye skadelig i media ang kroppspress ift store muskler eller modell-kropp. Men rett heller snakket ditt mot slikt. Når en person har latt seg selv bli altfor stor i forhold til det hun er komfortabel med, feks på grunn av depresjon, stress, sykdom eller andre ting, så er det helt lov å bare fysj nå er jeg såå misfornøyd, jeg vil ha en endring, jeg finner støtte på KG og blåser ut hva jeg føler ang egen kropp. Folk er såå støttende mot hverandre her inne, og heldigvis er det lov å være åpen og ærlig uten å bli angrepet for fetthat. Anonymkode: bd484...310 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 20:11 #7439 Del Skrevet fredag kl 20:11 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er mye internalisert fetthat i denne tråden. Det er ingen FØLELSE å "føle seg tjukk", det er en tanke en har. Og hvis en ikke jobber med tankesettet så kan en være normalvektig og likevel hate kroppen sin. Ingen kropper fortjener å kalles "feite hvalen". Og så kan dere godt bli sur og si "vi må få lov å si hva vi vil om egen kropp" ja, for all del, og da må jeg få lov å si at dette er et tegn på internalisert fetthat som bidrar til stigma mot feite mennesker, og mest sannsynlig bidrar til følelser av skam som øker behovet for mat som mestring. Det høres helt forferdelig ut å være så opphengt i vekten at en kan gå ned titalls kg og likevel hate kroppen sin. Vi begynner alle i ulike ender, noen hater seg selv nedover i vekt og må deretter jobbe med å bli glad i seg selv når de endelig når målvekt, det er helt OK at vi møter prosessen på ulike måter, men en blir ALDRI lykkelig om en ikke forsøker å bli glad i seg selv og alt det en har, selv om en ikke er perfekt. Og jeg tenker at joda, kall deg selv hva enn du vil, men det er også fint å være bevisst på at når en bruker uttrykk som "feit hval" og "føle seg feit" assosiert med noe galt, umoralsk, ekkelt osv. så er det ikke bare sin egen kropp en snakker om, det er også et signal til omgivelsene om at feit er ekkelt, noe som skader både normalvektige, slanke, og overvektige. Det er fullt mulig å ønske seg normalvekt uten å gi uttrykk for at feite kropper er ekle. Anonymkode: 43299...0b1 Jeg tror du hadde blitt møtt med mer forståelse for synspunktet ditt hvis du hadde formulert deg litt annerledes. For jeg (tror jeg) er enig med deg i at vi bør være litt snillere mot oss selv, ikke snakke stygt om oss selv, og være like tolerante mot oss selv som vi er mot andre. Jeg er også enig med deg i at måten vi omtaler oss selv på kan oppfattes negativt av andre. Jeg husker da en undervektig venninne sa "jeg er så stygg og feit" om seg selv. Jeg var like høy som henne, men sikkert 20 kg tyngre. Jeg ble utrolig lei meg, for i mitt hode ble det oversatt til:"når du som er så tynn sier at du er feit, hvor feit er ikke jeg da? " Så jeg forstår hva du vil frem til, men samtidig må vi få lov til å ha et trygt sted der man kan lufte frustrasjoner uten å føle at man må veie ordene sine. Jeg vil ha muligheten til å si at jeg føler meg feit og stygg uten å være redd for at andre skal overføre mine følelser til dem selv. For hvis jeg ikke kan gjøre det her, hvor ellers kan jeg gi uttrykk fr den typen frustrasjon? Anonymkode: 9cb77...a65 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 01:29 #7440 Del Skrevet i går, 01:29 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Du kom inn i en tråd om vektnedgang og anklager folk for "fetthat" som du sammenligner med rasisme. Du kan starte en egen tråd om temaet om det er noe som du vil diskutere. La folk uttrykke seg om hva de føler rundt egen kropp uten å anklage de for "fetthat". Anonymkode: d1501...f12 Jeg synes egentlig du er litt urettferdig. For jeg tar også del i denne tråden, fordi jeg synes det er et godt fellesskap her. Og den eneste som ikke "lar folk uttrykke seg" er jo du som egentlig ber meg om å komme meg ut av tråden fordi jeg er uenig med deg. Ja, jeg mener absolutt at fetthat er like ille som rasisme. Og jeg vet at jeg ikke er den eneste som har kjent at det å være feit er ubehagelig og ekkelt, og ikke bare fordi det kan være tungt med en overvektig kropp, men på grunn av stigma, diskriminering og hat. Jeg skriver det fordi jeg ønsker å ta del i tråden, fordi det er ubehagelig å bo i en kropp som ligner den andre kaller "feit hval". Joda, jeg kan jobbe med å tåle mer, og å "ikke bry meg", samtidig så er det å bo i et samfunn som er gjennomsyret av fetthat smertefullt, og selv om du har fått mange plusser på et innlegg som ber meg om å "ha meg vekk" fordi jeg deler mitt synspunkt, så tror jeg ikke jeg er den eneste som har måtte slite på grunn av det fetthatet som finnes i samfunnet. Å ikke få riktig helsehjelp fordi doktoren tror at det eneste problemet er fedmen, å ikke våge å oppsøke helsehjelp fordi en ikke orker å få påpekt at en sikkert ikke hadde hatt x og y problem hvis en ikke var så overvektig. Det er et faktum at overvektige mennesker diskrimineres i helsevesenet, og utsettes for stigma. Og har jeg kjent på det, så vet jeg at jeg ikke er den eneste. Jeg syns absolutt folk skal få si det de vil, og det er ikke som at det at jeg deler hva jeg tenker om det, stopper dem, men jo, jeg ønsker å stå opp for de tenåringene, de barna, og de voksne kvinnene og mennene som også har en feit kropp og som ikke ønsker å måtte se at det blir omtalt som "feit hval" uansett om en sier det om seg selv. En ting er hva en sier om seg selv i dagboka si, til psykologen, men når en sier det offentlig så påvirker det mer. Og for meg er det i alle fall tydelig hvordan slike utsagn er med på det stigmaet som er mot feite kropper. Anonymkode: 43299...0b1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå