AnonymBruker Skrevet 28. januar #7401 Del Skrevet 28. januar Sykehusinnleggelse og nå forkjølelse var skikkelig kjepper i hjula. Vært hjemme fra jobb både i går og i dag, har feber, det er vel litt uvanlig for forkjølelse? Uansett, har likevel talt kalorier siden jeg ble forkjøla, må vel si meg fornøyd med det enn så lenge. Å sitte hjemme å kjede seg og være syk føler jeg er selve oppskriften på kjedespising Anonymkode: 6e29d...8d2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 29. januar #7402 Del Skrevet 29. januar AnonymBruker skrev (9 timer siden): Men når du sier du har lagt om livsstilen, hva har du vert bevist på da? Øke antall skritt? Vist antall kcal? Mindre godis, mer bra mat? Annet? Anonymkode: 07e24...d59 I starten var det veldig små ting jeg endret på. f.eks gå en kveldstur noen dager i uken. Og innse at en liten tur (type 15 min) var bedre enn ingenting. Jeg satt et daglig skrittmål på 6k. Begynte å samle opp til det med små endringer som å ta trapp i stedet for heis, melde meg frivillig til å gå ut med søpla osv. Bare generelt være litt mer i aktivitet. Føltes tungt når man var så tung, men det var som sagt å starte smått. Først etter et par måneder med dette meldte jeg meg inn i et treningssenter, og da som mål og kanskje titte innom der èn gang i uken. Jeg gikk på de enkleste gruppetimene (rolig yoga og sånt) og av og til noen styrkeapparater i egentreningssalen. Først etter 6 mnd begynte jeg å dra på de litt mer avanserte timene, som var faktisk det jeg hadde lyst til å være med på (zumba o.l). Men det var noe med å få inn vanen i starten, uten å bli møkklei og umotivert. Da jeg gikk kveldsturer hørte jeg på podcaster om omhandlet livsstilsendring. Surfet rundt på Instagram og fulgte profiler som virket som fine forbilder. Første måneden gjorde jeg veldig få endringer i kostholdet mitt. Det var mer enn nok å gå inn i det mentale, samt få inn hverdagsaktivitet. Men etter hvert måtte det jo også tilpasses. Da ble det viktig å ikke havne inn på noe diettspor. Å telle kalorier eller gå på lavkarbo har jeg gjort maaaange ganger før. Vet at det fungerer en kort periode, men så kapitulerer jeg og vekten kommer på igjen++. Så det var å gjøre noe helt annet enn jeg hadde gjort før som måtte bli løsningen. Og da ble det å "tillate alt", men i mindre mengder selvfølgelig. Men det er utrolig fascinerende hvor lite man trenger når det "er lov hele tiden". Så porsjonskontroll var et fokusområde for meg. Og sammensetning av mat. Så råvarebasert som mulig, med proteiner, sunt fett og fiber. Jeg startet en dagbok her kort tid etter jeg bestemte meg for å legge om livsstilen. Den kan du lese her om du er interessert. Mange opp- og nedturer der i løpet av to år, men resultatet så langt er -17 kg og har det MYE bedre mentalt enn den gangen. Anbefaler generelt å lese flere dagbøker der inne... det var en av de tingene om gjorde at jeg ble skikkelig motivert selv. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 29. januar #7403 Del Skrevet 29. januar AnonymBruker skrev (På 24.1.2025 den 19.41): GAHHH måtte bare blåse ut her for jeg har ingen å dele det med. Merker at det endrer litt på måten jeg ser meg selv i speilet på også, i jula var jeg så utrolig fornøyd og så helt smashing ut, nå - selv med 1 kilo mindre på kroppen - så føler jeg meg stor igjen. Det er interessant hvordan det psykiske kan ta over. Jeg var f.eks på julebord i slutten av november, og da følte jeg meg SÅ bra! Hadde kjøpt ny kjole som jeg følte satt så bra, kunne føle meg slankere enn på mange år i den (som jeg jo faktisk var). Hadde det supergøy på festen og slo meg løs. Var veldig glad og energisk på dagtid også i den perioden. Mens nå - føler jeg meg ikke slik i det hele tatt. Og tallet på vekten sier det samme nå som da Så det er kanskje bare et eksempel på at det er følelsen man har som er viktig, ikke hva tallet på vekten sier... skal prøve å huske på det når jeg blir deprimert over kjipt tall på vekta. Og prioritere å føle meg vel på andre måter. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar #7404 Del Skrevet 29. januar AnonymBruker skrev (På 28.1.2025 den 12.31): Imponerende det dere begge har fått til! Hva har gjort at dere har klart å holde dere stødig nedover? Selv er jeg 86 kg og 163 høy. Gikk før jul ned til 82..men spratt fort tilbake rundt jul på grunn av mye sykdom og droppet å logge i lifesum, så rullet snøballen da😩 ut i fra bmi er 56 kg en god vekt for min høyde, men jeg har tidligere hatt en langvarig vekt mellom 65-67, var også nede på 62 og da følte jeg meg slank. Så tenker en plass mellom 62 og 65 kommer jeg til å trives. 20-25 kg forran meg med andre ord😅🫣 Anonymkode: 07e24...d59 Nå etter nyttår, altså fra 6.januar (orket ikke begynne rett før en helg, alltid en unnskyldning ) så har jeg rett og slett bestemt meg for å ikke spise noe annet enn MAT. Har ikke spist snop, potetgull, smågodt, sjokolade, is, boller, vafler, you name it - siden da.... Har jeg lyst på? Oh yes.... Men det sitter enormt mye i hodet, ikke bare det å være fysen. Det er "vanen", det å kunne ta seg noe godt hvis man er stressa, sint, lei seg, sliten, glad.... Det er den jeg må jobbe med. Nå har jeg jo gått ned 30 kilo før det, og jeg begynte å kutte snop til (ideellt sett) bare lørdager. Jeg passet på å spise proteinrikt så jeg ble mindre sulten, og passet på grønnsakinntaket. Også bevisst på skjulte kalorier i olje, dressinger osv. Brukte Lifesum en god stund og fikk en del aha-opplevelser. Litt pes i starten, men verdt det etter min oppfatning! Bruker ikke det nå, men hvis dette ikke funker for de resterende kiloene mine, så må jeg vurdere det igjen.... Jeg har i tillegg brukt kromtabletter (tror de jeg tar heter Bio-Chrom) for søtsug, og det mener jeg oppriktig har hatt litt effekt. Jeg veide 120 kilo, så jeg er på ingen måte sylslank enda. Men selvfølgelig merker jeg at kroppen er lettere og alt sånt. Ikke har jeg vært forkjølet en eneste gang i høst/vinter heller - det er veldig uvanlig for meg... Jobber med barn og pleier å få alt de har Jeg fikk spark bak da jeg var hos legen for et par år siden og måtte begynne med både blodtrykkstabletter og kolesteroltabletter. Følte at det var for ille å ha kommet dit når det gjaldt å ikke ta vare på seg selv (ellers var jeg alltid "frisk tjukk" liksom, hadde ingen andre sykdommer eller plager. Nå er det en god stund siden jeg kunne slutte med begge deler, og det føles godt! Jeg vet det høres dumt ut, men man må rett og slett bare bestemme seg. Selvfølgelig har jeg hatt sprekker, grundige sådanne... Hele desember var vel en lang sprekk Men forskjellen nå er at jeg henter meg inn igjen, det gjorde jeg jo ikke tidligere.... Anonymkode: c7119...1e2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar #7405 Del Skrevet 30. januar Nå har jeg holdt på siden oktober med strenge hverdager (tillater meg en rute og to sjokolade til kaffe hver dag, et par biter på jobb og et par etter middag), litt mer kos i helgene, men kun snop/ chips lørdagen. Kanskje sukkerfri dessert, litt saltstenger f.eks på fredagen og ofte dessert/ kaffebesøk søndagen, men har vært streng der også. Begrenset meg eller f. eks spist veldig lett frokost og middag hvis jeg visste om selskap senere. Det har stort sett gått knirkefritt og jeg gikk faktisk ned i vekt gjennom julen også. Lite om gangen, men rett vei likevel. Nå derimot 🙄 Siste 4 dager har jeg hatt lyst til å spise huset tomt!!!! ALT frister. Ulvehunger av en annen verden (forbannet være mensen) og jeg holder såvidt ut!!! I går ble løsningen to kjeks med ost og druer rett før leggetid, selv om jeg også spiste ukens største middag og hadde god lunsj. Hadde jeg hatt nidar sjokoladeplater hadde jeg spist min vekt i dem tror jeg 🤣Ille nok å være på slank altså, men disse forbaskede hormonsvingningene som overtar kroppen tidvis er jo døden!!! Heldige mannfolk! Jeg pleier bare å ha den slags appetitt en dag hver syklus og det klarer jeg fint stå imot. Dette her er jo som et ustoppelig godstog flere dager på rad 😬 Bare et hjertesukk. Jeg heier på oss alle 🤣🦾 Anonymkode: 75803...b3e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chailatte Skrevet 31. januar #7406 Del Skrevet 31. januar (endret) Veiedag i dag. Jeg skrev en liten notis på veieinnlegget mitt, bare for å selv kunne reflektere over uka - og forstå meg selv bedre. Kort oppsummert: etter nesten 1kg vektnedgang uka før, endret jeg litt rutine og spiste maintenence kcal den uka her ettersom jeg fikk uka mi (🩸). Kroppen trenger ekstra næring da, spesielt for å unngå å bli altfor fysen og gi etter for mensen cravings (dvs jeg har spist sjokolade og unnet meg søtt, men det gjør jeg jp i kcal underskudd også). Benyttet muligheten mens jeg spiser maintenence til å legge inn en ekstra tung styrkeøkt hvor jeg trente til failure. Resultat: ned 100gram denne uka, gangsperre til tusen, og jeg føler meg super! Skal få inn hvertfall 1 treningsøkt til før uka er over, også er det tilbake til -500kcal underskudd på mandag. Så håper jeg at jeg dropper et par hundre gram når uka mi er over, pga hormoner og ekstra vannvekt, men er realistisk og vet at vekt er dynamisk så går ikke i deppemodus om det ikke skjer. Fordelen med å trene aktivt mens man rolig går ned i vekt, er at klærne blir større og kroppen strammere, selv de periodene hvor vekta står stille. Så jeg prøver å være positiv og skryte av meg selv, dette har aldri handlet om å nå mål fort. Gir meg selv en liten klapp på skulderen for ikke å skli ut denne uka, som er altfor lett å gjøre 😅 Endret 31. januar av Chailatte 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 19:58 #7407 Del Skrevet lørdag kl 19:58 Jeg har visst krympa magesekken. Jeg tenkte det skulle skli ut for meg i dag for vi skulle ha pizza til middag, så for at jeg skulle holde meg innafor kalorimessig kunne jeg bare spise halve, men jeg var jo så sulten! Gikk alt for lenge mellom frokost og middag. Men jeg ble faktisk mett:) Jeg lovet jeg skulle bli strengere på kaloritellinga for å få et bedre resultat neste innveiing som er på fredag, og jeg håper det gir resultater for nå fryser jeg nesten konstant. Har 24 grader i stua, genser og doble ullsokker og ullpledd, og likevel fryser jeg 😅 Om det ikke går seg til så er det i alle fall et godt tegn på at jeg ikke bør gå lavere i kaloriinntaket. Anonymkode: 6e29d...8d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 17:55 #7408 Del Skrevet søndag kl 17:55 Jeg har hatt en krevende uke bak meg med mye jobbreiser og kundemøter, av det slaget som innebærer middager og serveringer med vin. Det er selvsagt bare til å avstå fra vin, men det har blitt flere enheter denne uken. Kommende uke er det også to begivenheter som innebærer servering av god mat og alkohol. Jeg merker at dette påvirker motivasjonen min og at jeg gir litt opp, og tenker at uken uansett går til H. Så her må jeg jobbe sterkt med mentaliteten for å ta sunne valg ellers. Anonymkode: 75372...66f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 20:32 #7409 Del Skrevet søndag kl 20:32 Mulig jeg har krympa magesekken, men i dag har jeg nærmest lidd meg gjennom dagen fra måltid til måltid. Men det er min egen feil. Det er helg og jeg vil gjerne gjøre koselige ting for/i lag med mannen, så jeg lagde vafler til frokost før han stod opp(sunnere variant men likevel), samme med middag. Gjorde noe lignende på lørdag, så har hatt to dager på rad hvor jeg ofret å spise mye volum og kalorifattig, for å heller spise mindre volum av mer kaloritett mat. Jeg vet at mannen vil støtte meg om jeg velger å spise noe annet enn ham til ulike måltider, så er helt og holdent mitt valg. Og et dumt valg, lol. Blir nok ikke å gjenta det neste helg for det er jo en oppskrift på å sprekke. Anonymkode: 6e29d...8d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå