Kairos Skrevet 10. januar #7361 Skrevet 10. januar Hva spiser dere som enkelt magefyll med få kalorier når dere er sultne eller fysne? Utfordrende å ikke «snacke» mellom måltider. 😅
PM75 Skrevet 10. januar #7362 Skrevet 10. januar Første veiing etter å ha startet på slanking viser 2 kilo vektnedgang på 2 uker. Det er jo bra. Men samtidig er jeg i en heldig periode av syklusen, så får se neste uke. Kostholdet er ok nå, men bør bli bedre for å gå ned mer. Og jeg har ikke begynt med trening, så det er et mål for kommende periode.
PM75 Skrevet 10. januar #7363 Skrevet 10. januar Kairos skrev (1 time siden): Hva spiser dere som enkelt magefyll med få kalorier når dere er sultne eller fysne? Utfordrende å ikke «snacke» mellom måltider. 😅 Jeg har gjerne cottage cheese vanilje med blåbær og bringebær. Veldig godt! 3
Nuttery Skrevet 10. januar #7364 Skrevet 10. januar Jeg har gått ned 2,1kg siden 3/1. Har vært noenlunde flink med kostholdet (ca 1500 kalorier per dag) og hatt et par gode treningsdager. Tror dog på ingen måte alt dette er fett; mye er nok vann og generelt avføring etter jul/nyttår som nå er ute. Men det er gøy likevel Synes egentlig ting går veldig greit. 3
AnonymBruker Skrevet 10. januar #7365 Skrevet 10. januar Kairos skrev (3 timer siden): Hva spiser dere som enkelt magefyll med få kalorier når dere er sultne eller fysne? Utfordrende å ikke «snacke» mellom måltider. 😅 Jeg har en "fruktsalat" stående i kjøleskapet. Noen skjeer av den sammen med kesam gjør susen! Anonymkode: 75372...66f 3
Thessaly Skrevet 10. januar #7366 Skrevet 10. januar Jeg har gått ned halvparten av den vekta jeg gikk opp i jula, skal vel være glad for det, men det er altså så kjedelig å slanke bort kilo på nytt… Jeg har ikke vært aktiv her før, så jeg kan vel presentere meg: Thessaly, 44 år og har slitt med vekta i større og mindre grad siden jeg var 19. Var normalvektig fram til jeg flytta for meg selv, da slutta jeg og trene, og ikke minst: jeg måtte styre maten selv. Det gikk raskt oppover. Og etter det har jeg hatt perioder hvor jeg har vært normalvektig, og perioder hvor jeg har vært overvektig av ulik grad, men i hovedsak så har jeg ligget 6-7 kg over øvre normalvekt. Kan ikke huske at jeg har hatt lengere perioder hvor vekt ikke har vært et problem. For noen år siden så gikk jeg på en smell og ble utbrent pga stress, og har etter det brukt mye tid på å komme meg opp igjen. Og i den perioden så ble det mye selvmedisinering med mat og sjokolade… så ja, i sommer var jeg nesten like tung som da jeg var høygravid med nummer to, og ting var betraktelig tyngre enn når jeg «bare» hadde 6-7-9 kg for mye. Jeg startet egentlig motsatt denne gangen: jeg begynte med trening. 🏋️ Med fokus på yoga/mental trening og low impact (pga stress så bør det være litt rolig) og styrketrening, i tillegg til økt hverdagsaktivitet (går for det meste). Hadde ikke trent på mange mange år, så startet ordentlig på scratch. Men med trening så ble også cravingen mindre, jeg har mer lyst på sunn mat og mindre på godteri. Men jeg klarer ikke å kutte helt, og spiser nok ikke så sunt som jeg burde hele tiden, men lever fint med litt sjokolade nå og da, det ble bare litt mer enn planlagt i jula 🤪 Så der er jeg - innser at den treningen jeg har startet på, den må jeg fortsette med resten av livet. Det høres stort ut, men jeg trener yoga med damer på 70-80 år som nok skulle ønske de hadde startet før, så jeg ser hva jeg vil 5 3
Thessaly Skrevet 10. januar #7367 Skrevet 10. januar Kairos skrev (3 timer siden): Hva spiser dere som enkelt magefyll med få kalorier når dere er sultne eller fysne? Utfordrende å ikke «snacke» mellom måltider. 😅 Før jul gikk det i kilovis med klementiner. Ellers så kjøper jeg mango når det er på tilbud. Har også nøtter og frø som jeg har ristet med agavesirup (mest fordi jeg liker smaken) som jeg kan ta noen skjeer av, noen ganger i kesam eller yoghurt naturelle (takler ikke konsistensen på cottage cheese…), eller bare i hånda. Eller jeg tar meg en kopp te med krydder, eller bare en boks Ramlösa, det gir meg noe, og hjelper litt… en knekk 86% sjokolade sammen med en tørka aprikos kan også hjelpe. Er jeg sulten så spiser jeg ofte ett knekkebrød med skinke og hummus og tomat/agurk/paprika, men som oftest så er det craving etter søtt for min del og ikke sult som er problemet. 2
Hasselnøtter Skrevet 10. januar #7368 Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (På 8.1.2025 den 19.50): Jeg vet at en av tingene jeg må, og forsåvidt vil, slutte med, er snop på kvelden. Jeg sverger jeg hører hvisking fra skapene på kjøkkenet: Kom og spissssss meeeeg...! Jeg klarer å begrense meg, jeg kan ta en bit sjokolade, eller en bit marsipan eller hva det måtte være, og si meg fornøyd. Jeg tar hensyn til dette i kaloribudsjettet så jeg legger jo ikke på meg, men aller helst vil jeg jo egentlig bare slutte. I alle fall når det så godt som er hver kveld. Jeg har forsøkt å erstatte det med anna knask; cherrytomater, gulrot&agurkstenger, yoghurt og frukt eller bare frukt. Og det hjelper men jeg vil fortsatt ha den ene biten:\ Kan jeg unngå å ha det i hus? Tja, men vil ikke nekte mannen min det. Og fristelser kommer det alltid til å være i livet så det beste er jo at jeg klarer å motstå selv om jeg har det lett tilgjengelig. Sitter å lurer på om jeg skal begynne å utfordre meg med annahver, og så tredjehver osv., og trappe ned. Anonymkode: 6e29d...8d2 Food noice. Det er forferdelig vanskelig å overhøre, og jeg tror ikke folk er i stand til å forstå hvor vanskelig det er hvis de ikke har det sånn. Jeg har måttet fjerne det fra huset. Og selv om jeg heller ikke vil nekte mannen noe, har jeg bedt om at han hjelper meg ved å smugspise det han evt vil ha nå de første ukene. Håpet er at etterhvert vil jeg klare å motstå selv om ting ligger i skapet, men akkurat nå er jeg ikke der. Heldigvis er mannen veldig støttende. Han kjøper ikke noe som jeg ser (aner ikke om han også har kuttet ut eller om han bare spiser når jeg ikke er der. Det er egentlig ikke relevant så jeg har ikke spurt). Så langt fungerer det fint. Søtsuget har begynt å gi seg, jeg kan gå mange timer uten å tenke at jeg har lyst på sjokolade (som er min svakhet). Krysser fingrene for alle som trenger litt ekstra viljestyrke inn i helgen. 🤞 3 2
Nuttery Skrevet 10. januar #7369 Skrevet 10. januar Kairos skrev (4 timer siden): Hva spiser dere som enkelt magefyll med få kalorier når dere er sultne eller fysne? Utfordrende å ikke «snacke» mellom måltider. 😅 Selv spiser jeg heller 2 store måltider om dagen enn mange små. Føler det er enklere å forholde seg til, og jeg spiser meg ordentlig mett hver gang. Ellers så drikker jeg sukkerfri saft. Sikkert ikke kjempebra, men det er noe. 3
Kairos Skrevet 10. januar #7370 Skrevet 10. januar Nuttery skrev (2 timer siden): Selv spiser jeg heller 2 store måltider om dagen enn mange små. Føler det er enklere å forholde seg til, og jeg spiser meg ordentlig mett hver gang. Ellers så drikker jeg sukkerfri saft. Sikkert ikke kjempebra, men det er noe. Jeg spiser også 2 store måltider i løpet av dagen, lunsj og middag. Men merker det gnager litt i magen og hodet etter noe å tygge på, 1 time og 2 før måltidene. Hvert fall nå etter julas store gilde 😅 Har spist klementiner til frokost, boblevann(sodastream) uten smak hjelper litt, og knekkebrød uten pålegg i skapet på kontoret stilner litt. Te uten søtning funker også. Er det noen som har forslag til et te-merke som smaker mye? Prøver å ikke bruke sukker eller kunstig søtning oppi.
Warum Skrevet 10. januar #7371 Skrevet 10. januar Vært på godterikjøret de siste dagene..men nå var det tomt og jeg skal IKKE kjøpe mer. Det gikk såå fint før jul, og egentlig i jula og. Da spiste jeg litt søtt igjen, og har egentlig ikke klart å slutte igjen. Føler meg så likegyldig til alt i livet for tiden, og da er det vanskelig med disiplin. Det jeg merker godt er at ting jeg koste meg med som smakte søtt og godt i den perioden jeg ikke spiste godteri, er nesten smakløst nå. Godteri ødelegger smakssansen min slik at bare godteri smaker godt. Fin innsikt egentlig, for slik vil jeg ikke ha det. 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar #7372 Skrevet 11. januar Jeg bruker skjermtid-appene på telefonen aktivt, og jeg ser en klar sammenheng mellom skjermtid og vekt. De ukene jeg har mye skjerm, så går vekta feil vei. Med lite skjermtid går vekta ned. Nå i jula er det kanskje ikke så unaturlig, men det er samme tendens ellers i året. Så det er min nøkkel. Bort med mobil (som er lik stillesitting og gjerne sug etter noe å «kose seg med»), og inn med trening og hverdagsaktivitet og å holde seg opptatt. Anonymkode: 75372...66f 3 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar #7373 Skrevet 12. januar Jeg spiser ofte rugsprø med diverse pålegg på. De er tynne og inneholder lite kalorier. For meg er det et poeng at måltidet skal ta litt tid, jeg vil nyte det. Da smører jeg meg tre rugsprø, gjerne med noe grønt, og så spiser jeg med tilstedeværelse. Selv om det rent faktisk er godteri jeg har lyst på, så hjelper dette. Anonymkode: 4af28...174 1 2
PM75 Skrevet 15. januar #7374 Skrevet 15. januar De siste 4 dagene har det faktisk gått greit å spise sunt og i underskudd av kalorier. Jeg nyter det, for vanligvis suser tanken om mat i hodet jevnt og trutt. 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar #7375 Skrevet 15. januar AnonymBruker skrev (På 11.1.2025 den 15.00): Jeg bruker skjermtid-appene på telefonen aktivt, og jeg ser en klar sammenheng mellom skjermtid og vekt. De ukene jeg har mye skjerm, så går vekta feil vei. Med lite skjermtid går vekta ned. Nå i jula er det kanskje ikke så unaturlig, men det er samme tendens ellers i året. Så det er min nøkkel. Bort med mobil (som er lik stillesitting og gjerne sug etter noe å «kose seg med»), og inn med trening og hverdagsaktivitet og å holde seg opptatt. Anonymkode: 75372...66f Jeg merker det samme. Hvis jeg blir sittende mye foran TV-en eller scrolle tankeløst så er det også tegn på at jeg er mer stresset. Og kombinert med mer skjerm blir den der spisingen uten at en en gang merker det. Eller å f.eks spise middag foran TV-en, jeg merker jo ikke at jeg har spist, så selv om jeg er METT er jeg ikke TILFREDS. Forsøker å spise måltidene mine med et spisebord, ikke i sofaen, og i alle fall ikke foran skjerm. Anonymkode: 43299...0b1
Nuttery Skrevet 17. januar #7376 Skrevet 17. januar Denne uken har jeg «gått opp» 0,9kg - noe jeg heller ikke tror er reelt. Det er nok heller en gjenspeiling av min kunstige vektnedgang på 2,1kg forrige uke stemmer nok heller at jeg har gått ned 1,2kg de siste to ukene til sammen. Har ellers mensen, og vi har byttet badevekt, så det kan jo også spille inn. Men føler jeg har gjort det bra på både mat og treningsfronten, så jeg er fornøyd med fremgangen. 4
Villette Skrevet 17. januar #7377 Skrevet 17. januar Kairos skrev (På 10.1.2025 den 18.00): Jeg spiser også 2 store måltider i løpet av dagen, lunsj og middag. Men merker det gnager litt i magen og hodet etter noe å tygge på, 1 time og 2 før måltidene. Hvert fall nå etter julas store gilde 😅 Har spist klementiner til frokost, boblevann(sodastream) uten smak hjelper litt, og knekkebrød uten pålegg i skapet på kontoret stilner litt. Te uten søtning funker også. Er det noen som har forslag til et te-merke som smaker mye? Prøver å ikke bruke sukker eller kunstig søtning oppi. Jeg liker egentlig ikke te, men har funnet Pukka med peppermynte og lakris som jeg synes er god og smaker mye. Den er også naturlig søt.
PM75 Skrevet 18. januar #7378 Skrevet 18. januar Med 600 gram denne uken. Fornøyd med det! Men har ennå ikke kommet i gang med trening 🙈
AnonymBruker Skrevet 18. januar #7379 Skrevet 18. januar Tror jeg skal ha som mål å begynne å drikke mer vann. Matmessig går det greit her nå, men jeg er "avhengig" av Cola Zero. Har ikke planer om å gi opp det, men planen er å bli flinkere til å fylle på med vann sånn at det automatisk blir mindre Zero. Bare synd at vannet på jobb virkelig smaker høgg, så det må planlegges (og der har jeg litt å gå på ) Anonymkode: c7119...1e2 2
AnonymBruker Skrevet 18. januar #7380 Skrevet 18. januar Lest igjennom flere kommentarer her nå, og det gjør så godt å finne likesinnede 🥹 Er i dag 73 kg og 165 cm høy. Må passe på litt, da jeg har vært gjennom dette før og endte på 49 kg. Jeg kan fort bli avhengig av å slanke meg, rett og slett. Målet er livsstilsendring, tung styrketrening og 60 kg. Jeg vil bære sunn og sterk! En ting som har hjulpet meg skikkelig er å ikke spise i sofaen eller foran tv-en. Sitter ved spisebordet, alltid. Sånn har jeg unngått sult og søtsug på kveldene - jeg assosierer ikke lenger det å sitte å se på serie eller film, med mat og godis lenger. Verdt å prøve ut for dere andre og 😊 Anonymkode: 808b1...93e 2 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå