PM75 Skrevet 25. april 2021 #4781 Del Skrevet 25. april 2021 Vi hadde besøk i går & siden det er heller sjelden i disse tider så koste vi oss med ost, kjeks, vin, sjokolade osv.. jeg tror jeg spiste og drakk tusenvis av kcal i går & i dag har jeg bare lyst på mer! Jeg har bestemt meg for at jeg unner meg den lille sjokoladen som er igjen i dag & så strammer jeg skikkelig inn igjen i morgen. Litt kjipt siden jeg var så fornøyd på fredag. Men en positiv opplevelse var at jeg har glemt hvor urolig kroppen blir etter stort inntak av fett og sukker! Og at det i grunnen er en ubehagelig følelse. Så jeg får ta med meg det & at det var hyggelig med besøk. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #4782 Del Skrevet 25. april 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ok, hvor vanlig er det å ha store jojo-svingninger i vekten? Jeg går gradvis nedover, men fra dag til dag kan vekten endre seg ganske mye. Ta denne uken for eksempel! Onsdag var jeg 65,3, det laveste jeg hadde vært til da i vektnedgangen. Torsdag var jeg plutselig oppe på 65,7, og fredag toppet jeg med 66,3. Lørdag er jeg nede på 66, og i dag bom! 65,1! En annen gang opplevde jeg å gå opp 1 kilo i løpet av et døgn, og ned igjen 1,3 til dagen etterpå. I begynnelsen var vektnedgangen stabil, og vekten gikk kun ned. Nå jojoer den hele tiden, og jeg har ikke endret hverken diett eller trening. Er det noen som har samme erfaring? Er dette "farlig" for kroppen og forbrenningen? Noen som vet hvordan jeg kan få vektnedgangen stabil igjen? Anonymkode: c50bc...7a5 Veldig vanlig Væskebalansen endrer seg hele tiden. Jeg får mer væske i kroppen av salt og usunn mat, så kan godt gå på en vekt-smell hvis jeg har spist usunt en dag, men på sikt jevner det seg ut. Jeg kan også få væske i kroppen av å trene, særlig hovner jeg opp litt av å jogge hvis jeg ikke har jogget på en stund. I tillegg til væske er det jo også annen fordøyelse som gjør at vekten kan svinge litt. Er du kvinne vil du sikkert også merke at du i gitte perioder av syklus veier mer eller mindre enn ellers. Tenker derfor at det er fint og sunt å ha et avslappet forhold til den daglige vekten. Å veie seg litt sjeldnere (f.eks. ukentlig), men jevnlig er lurere, for da ser du lettere de store tendensene snarere enn væskebalansen her og nå. Alternativt, hvis du liker å veie deg hver dag kan det være greit å registrere i en app som regner uke-snitt for deg. Anonymkode: 166b8...1ec 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kepaløk Skrevet 25. april 2021 #4783 Del Skrevet 25. april 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ok, hvor vanlig er det å ha store jojo-svingninger i vekten? Jeg går gradvis nedover, men fra dag til dag kan vekten endre seg ganske mye. Ta denne uken for eksempel! Onsdag var jeg 65,3, det laveste jeg hadde vært til da i vektnedgangen. Torsdag var jeg plutselig oppe på 65,7, og fredag toppet jeg med 66,3. Lørdag er jeg nede på 66, og i dag bom! 65,1! En annen gang opplevde jeg å gå opp 1 kilo i løpet av et døgn, og ned igjen 1,3 til dagen etterpå. I begynnelsen var vektnedgangen stabil, og vekten gikk kun ned. Nå jojoer den hele tiden, og jeg har ikke endret hverken diett eller trening. Er det noen som har samme erfaring? Er dette "farlig" for kroppen og forbrenningen? Noen som vet hvordan jeg kan få vektnedgangen stabil igjen? Anonymkode: c50bc...7a5 Kirrikas skrev (3 timer siden): Tror det er veldig vanlig. Her hadde jeg stabil vektnedgang første 2 månedene ca, der jeg nesten hver dag hadde lavere tall på vekta enn dagen før. Nå derimot kan svingningene være store. For min del tror jeg det har med trening å gjøre og vesketap som fører til en urealistisk lav vekt dagen etter og andre veien med mer usunn mat som samler vann i kroppen. Jeg er sikkert også litt slakkere på kostholdet nå etter 2 måneder. Denne uka var jeg ned på 92,1 på torsdag, fredag var den på 92,9 og lørdag 93,6, i dag var den nede på 92,7 igjen. Trening onsdag og så spiste jeg alt for mye taco og sjokolade fredag 🤪 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Veldig vanlig Væskebalansen endrer seg hele tiden. Jeg får mer væske i kroppen av salt og usunn mat, så kan godt gå på en vekt-smell hvis jeg har spist usunt en dag, men på sikt jevner det seg ut. Jeg kan også få væske i kroppen av å trene, særlig hovner jeg opp litt av å jogge hvis jeg ikke har jogget på en stund. I tillegg til væske er det jo også annen fordøyelse som gjør at vekten kan svinge litt. Er du kvinne vil du sikkert også merke at du i gitte perioder av syklus veier mer eller mindre enn ellers. Tenker derfor at det er fint og sunt å ha et avslappet forhold til den daglige vekten. Å veie seg litt sjeldnere (f.eks. ukentlig), men jevnlig er lurere, for da ser du lettere de store tendensene snarere enn væskebalansen her og nå. Alternativt, hvis du liker å veie deg hver dag kan det være greit å registrere i en app som regner uke-snitt for deg. Anonymkode: 166b8...1ec Jeg håper det er vanlig. De første fire månedene gikk jeg jevnt nedover og vekta viste alltid lavere vekt om jeg veide meg en eller to ganger i uka. De siste fire månedene har vekta gått masse opp og ned. Trenden er allikevel nedover. Foreløpig har jeg valgt å bare veie meg annenhver uke en periode for å slippe for mange skuffelser. I tillegg veier jeg meg innimellom på et legesenter som måler fett, muskler osv. Det er også god motivasjon. Selv om vekta kan vise mindre nedgang enn jeg ønsker, så har jeg gått ned mer i fett og økt muskelmassen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #4784 Del Skrevet 25. april 2021 Kepaløk skrev (37 minutter siden): Jeg håper det er vanlig. De første fire månedene gikk jeg jevnt nedover og vekta viste alltid lavere vekt om jeg veide meg en eller to ganger i uka. De siste fire månedene har vekta gått masse opp og ned. Trenden er allikevel nedover. Foreløpig har jeg valgt å bare veie meg annenhver uke en periode for å slippe for mange skuffelser. I tillegg veier jeg meg innimellom på et legesenter som måler fett, muskler osv. Det er også god motivasjon. Selv om vekta kan vise mindre nedgang enn jeg ønsker, så har jeg gått ned mer i fett og økt muskelmassen. Helt vanlig at man i starten av livsstilsendring mister en del væske (i tillegg til annen kroppsmasse ofc.), så er naturlig at det vil svinge mer når det har stabilisert seg igjen. I tillegg så er jo dagsbehovet i kalorier for å opprettholde vekten høyere jo høyere vekt man har, så selv om man går med underskudd over tid, så vil mange oppleve at fremgangen går litt tregere etter hvert. Å måle muskelmasse/fettprosent er en mye mer nøyaktig indikasjon på fremgang, ja Får man plutselig mye væske i kroppen kan man for eksempel se at fettprosenten går NED, siden samme menge fett vil utgjøre mindre enn total kroppsmasse. Anonymkode: 166b8...1ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #4785 Del Skrevet 25. april 2021 Smacky87 skrev (14 timer siden): Nei. Men Fitbit sier jeg har forbrent 2000 kalorier ca, mens Lifesum sier 365 (så da stoler jeg er på den). Igår hadde jeg ikke noe trening eller særlig fysisk aktivitet utenom de vanlige skrittene man får som småbarnsmor 😉. Husker du å ta med alt av kalorier i Lifesum? Feks olje du bruker for å steke maten i. Mange brenner seg på at de ikke tar med absolutt alt. Lifesum forteller deg vel bare om tereningskalorier? I dag har jeg forbrent 2500 kalorier. Spist ca 1700 kalorier (middag hos svigers). Jeg loggfører ALT! Det er derfor det er vanskelig. Jeg ser ingen fremgang og jeg mister motivasjonen. Anonymkode: 1a888...a24 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smacky87 Skrevet 25. april 2021 #4786 Del Skrevet 25. april 2021 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Lifesum forteller deg vel bare om tereningskalorier? I dag har jeg forbrent 2500 kalorier. Spist ca 1700 kalorier (middag hos svigers). Jeg loggfører ALT! Det er derfor det er vanskelig. Jeg ser ingen fremgang og jeg mister motivasjonen. Anonymkode: 1a888...a24 Nei, den loggfører også «light activity», så den loggfører ikke kun bare trening :). Har du trent noe idsg eller vært spesielt aktiv? Eller så skal det litt til å forbrenne 2500 kalorier på en helt vanlig dag. idag sier feks min Lifesum at jeg har forbrent 372 kalorier, men Fitbit sier 1935. Velger å stole mer på Lifesum appen da 🤪. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #4787 Del Skrevet 25. april 2021 Smacky87 skrev (7 minutter siden): Nei, den loggfører også «light activity», så den loggfører ikke kun bare trening :). Har du trent noe idsg eller vært spesielt aktiv? Eller så skal det litt til å forbrenne 2500 kalorier på en helt vanlig dag. idag sier feks min Lifesum at jeg har forbrent 372 kalorier, men Fitbit sier 1935. Velger å stole mer på Lifesum appen da 🤪. 372 kalorier for en hel dag er helt sjukt lavt og stemmer nok ikke. Rundt 2000 er mye mer normalt. Anonymkode: 166b8...1ec 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kirrikas Skrevet 26. april 2021 #4788 Del Skrevet 26. april 2021 Denne helgen tok det litt av... Kjøpte sjokolade på tilbud fredag, 2 for 50. Tenkte jeg kunne spare hvertfall den ene 🙄 Vel, jeg burde visst bedre. Nå blir det ikke kjøpt mer godteri enn det jeg faktisk har tenkt å spise fremover! Skal det blir nedgang denne uka må jeg virkelig ta tak i kostholdet fremover. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smacky87 Skrevet 26. april 2021 #4789 Del Skrevet 26. april 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): 372 kalorier for en hel dag er helt sjukt lavt og stemmer nok ikke. Rundt 2000 er mye mer normalt. Anonymkode: 166b8...1ec Ja, det er helt sant 🤪. Jeg tar iallfall ikke det fitbiten sier for god fisk akkurat der Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #4790 Del Skrevet 26. april 2021 Smacky87 skrev (Akkurat nå): Ja, det er helt sant 🤪. Jeg tar iallfall ikke det fitbiten sier for god fisk akkurat der Tror du misforstår hva jeg mente. Tallet til Fitbit ser mer realistisk ut enn Lifesum hvis det er snakk om all forbrenning i løpet av en dag. Anonymkode: 166b8...1ec 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #4791 Del Skrevet 26. april 2021 Smacky87 skrev (11 timer siden): Nei, den loggfører også «light activity», så den loggfører ikke kun bare trening :). Har du trent noe idsg eller vært spesielt aktiv? Eller så skal det litt til å forbrenne 2500 kalorier på en helt vanlig dag. idag sier feks min Lifesum at jeg har forbrent 372 kalorier, men Fitbit sier 1935. Velger å stole mer på Lifesum appen da 🤪. Du må jo huske at det er forbrenningen for hele dagen da. Det er jo ikke rart at det står 1935 kcal der da når klokken er 22.30. Hvileforbrenning er jo gjerne rundt 2000 kcal som noen andre sier. Anonymkode: 66d2e...a22 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sharon90 Skrevet 26. april 2021 #4792 Del Skrevet 26. april 2021 Jeg varierer også mye dag til dag og ila dagen om jeg veier meg senere på dagen. Prøver å kun veie meg en gang i uka. Men - jeg kjøpte meg fitbit her i høst, den viser en forbrenningen på 2000-2700kcal ila dagen som regel. Men betyr det som dere sier her, at jeg ikke nødvendigvis forbrenner dette? Er litt motiverende å se på forbrenningen vs hva jeg logger på lifesum-appen ila dagen, hadde håpt at det stemte sånn noenlunde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Navani Skrevet 26. april 2021 #4793 Del Skrevet 26. april 2021 Sharon90 skrev (51 minutter siden): Jeg varierer også mye dag til dag og ila dagen om jeg veier meg senere på dagen. Prøver å kun veie meg en gang i uka. Men - jeg kjøpte meg fitbit her i høst, den viser en forbrenningen på 2000-2700kcal ila dagen som regel. Men betyr det som dere sier her, at jeg ikke nødvendigvis forbrenner dette? Er litt motiverende å se på forbrenningen vs hva jeg logger på lifesum-appen ila dagen, hadde håpt at det stemte sånn noenlunde. Jeg har også hatt fitbit. Den stemte ganske greit på meg, den viste vel at jeg forbrant 1500 kcal om dagen ca som et veldig stillesittende menneske (sykdom). Så om du beveger deg mer enn meg, så kan det være realistisk at den viser godt over 2000 kcal Likevel ikke noe å stole blindt på, men det gir deg en god idé. Så kan du sammenligne med hvor mye underskudd du ligger i, og ca hvor mye du går ned i vekt i uka Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sharon90 Skrevet 26. april 2021 #4794 Del Skrevet 26. april 2021 Navani skrev (19 minutter siden): Jeg har også hatt fitbit. Den stemte ganske greit på meg, den viste vel at jeg forbrant 1500 kcal om dagen ca som et veldig stillesittende menneske (sykdom). Så om du beveger deg mer enn meg, så kan det være realistisk at den viser godt over 2000 kcal Likevel ikke noe å stole blindt på, men det gir deg en god idé. Så kan du sammenligne med hvor mye underskudd du ligger i, og ca hvor mye du går ned i vekt i uka Ja har laget ei liste nå for å regne sammen hvilket underskudd jeg har ila uka, forsåvidt også dagene. Og hadde blitt såå demotivert om det viser seg at det er helt feil 🤷♀️ Men at det er en viss feilmargin kan jeg selvsagt leve med altså, forventer ikke 100%, det er det ikke behov for noen gang. Men sånn ca., og ikke at det er helt feil liksom🙈 Når jeg logger maten er det sånn ca. det også, noe veies, noe ikke, men synes forrige nedgang var litt i grenseland lite, så tenkte å se om forbruk vs logging ikke stemmer, for da må jeg nok over til å veie alt. Men nå legger jeg heller til litt ekstra og veier det jeg er veldig usikker på, det er litt enklere og kjempegreit om det fungerer. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #4795 Del Skrevet 26. april 2021 Har en åpnet boks iskrem i fryseren og nå skal den ligge til neste helg uten at jeg rører den. Dette er en test i selvkontroll 😆 Anonymkode: 4a599...6c0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ugresset Skrevet 26. april 2021 #4796 Del Skrevet 26. april 2021 Har spist masse godt i helgen og skapet er fullt av min favoritt - chips. Nå må jeg holde meg selv i nakkeskinnet og holde meg unna det skapet frem til helgen. Motivasjonen til å klare det er veiing på fredag og loggføring i den andre vekttråden her inne, det motiverer! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #4797 Del Skrevet 26. april 2021 Smacky87 skrev (21 timer siden): Nei, den loggfører også «light activity», så den loggfører ikke kun bare trening :). Har du trent noe idsg eller vært spesielt aktiv? Eller så skal det litt til å forbrenne 2500 kalorier på en helt vanlig dag. idag sier feks min Lifesum at jeg har forbrent 372 kalorier, men Fitbit sier 1935. Velger å stole mer på Lifesum appen da 🤪. Jeg forbrenner 2000 pr dag, da er jeg på jobb og lite aktiv. Trener jeg på kvelden er jeg oppi 2500-2600. Det er forbrente kalorier pr døgn. Anonymkode: 1a888...a24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PM75 Skrevet 26. april 2021 #4798 Del Skrevet 26. april 2021 Min fitbit viser i alle fall pålitelige tall for forbrenning, så den er innafor. Og motiverer meg til ekstra aktivitet 💪🏻 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flamme Skrevet 26. april 2021 #4799 Del Skrevet 26. april 2021 Suser og går her. Vekta sa jeg var 76kg i morgest 🤩🥳 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blue Berry Skrevet 26. april 2021 #4800 Del Skrevet 26. april 2021 Flamme skrev (3 minutter siden): Suser og går her. Vekta sa jeg var 76kg i morgest 🤩🥳 Bra jobba!! Hvor mye har du gått ned? 🤗 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå