Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden

Mayoo

Anbefalte innlegg

Gjest Mrs. Random Nick

Da har jeg gått ned ytterligere 0,4 kg. Så det går sakte. Heldigvis også sikkert ned. I det minste går det rett vei. Det tallet jeg så på vekta i dag har jeg nok ikke sett der på utrolig mange år.

Jeg innser at jeg nok må trene mer for å få mer effekt.

Kostholdet mitt bedrer seg stadig. Forbedringer kan likevel gjøres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mrs. Random Nick
6 minutter siden, 2ro said:

Jeg sier fra først som sist. Det blir ikke noe vektnedgang denne uken... Det ble en alt for heftig helg. Det er langt mellom de, så det var absolutt verdt det. Å få lov å feste og spise med gode venner er et privilegium ikke alle har nå, og vi vet jo ikke hvor lenge vi har muligheten. (Trygt og innenfor regelverket). 

Jeg jobber også med å være fornøyd hvor jeg er. For det er jo her jeg er det meste av tiden :)

Ha en fin uke alle sammen

Psykisk helse og fysisk helse henger sammen! Det er viktig at du prioriterer din psykiske helse ved å være sammen med venner, når du kan, så lenge det er innenfor de gitte rammene som du nevner! 😄  Har man dårlig psykisk helse  tror jeg det er lettere å ikke klare å fortsette progresjon i kostholdet sitt etter en bommert. Nå tror jeg du har en (enda bedre?) grunnmur til det! 😄  Av og til må man kunne slå seg løs! Vi gjorde det da min bedre halvdel hadde bursdag! Kan ikke alltid leve på gulrøtter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Random Nick skrev (1 minutt siden):

Psykisk helse og fysisk helse henger sammen! Det er viktig at du prioriterer din psykiske helse ved å være sammen med venner, når du kan, så lenge det er innenfor de gitte rammene som du nevner! 😄  Har man dårlig psykisk helse  tror jeg det er lettere å ikke klare å fortsette progresjon i kostholdet sitt etter en bommert. Nå tror jeg du har en (enda bedre?) grunnmur til det! 😄  Av og til må man kunne slå seg løs! Vi gjorde det da min bedre halvdel hadde bursdag! Kan ikke alltid leve på gulrøtter.

Ja, jeg kjenner det gav en vitamininnsprøytning. Det er så lenge siden, og det er så kjekt når man griper dagen. Jeg logget kalorier dagen etter og ja, fikk hakeslepp. Jeg er ikke forundret over at man legger på seg i perioder med mye sosialt. 

Det merkelige var at vi åt solid middag og grillet på kvelden. En del snacks og kvelden var svært fuktig 😂 Skal huske dette til sommeren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 22.3.2021 den 22.12):

2500 kcal per dag??? Du må øve deg på å ikke spise sjokolade på de dagene som er tøffe psykisk. Det er en stor kneik å komme over, men fy søren så verdt det er det, når man kommer dit!

Anonymkode: 9def9...3d7

Hvis jeg spiser 2500 kcal, går jeg fremdeles 500 kcal i underskudd. Så man må jo se an aktivitetsnivået før du tenker at det er mye. 

Anonymkode: 12d1c...f0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Fikk en veldig psykisk belastende nyhet i helga og alle mål og retninger i livet forsvant ut vinduet, da mat virket som min eneste trøst og støtte i en vanskelig situasjon. Det virket fullstendig meningsløst å holde fast i målet om vektnedgang. Og det vet jeg jo rasjonelt at jeg ikke MENER, men fortsatt nå er tanken der "hvorfor ikke bare SPISE". 

Det er helt klassisk mønster for overspisingen min, men selv ved å bli bevisst dette klarer jeg ikke finne noen argument eller noe meningsbærende med å la være. Det eneste måtte være at jeg fortjener å føle meg bedre i kroppen min, og det gjør jeg jo tross alt best med å ha spist variert og sunt gjennom dagen ... Fudge! 

Griper litt tak i det Mrs.Random.Nick skriver: psykisk og fysisk helse henger sammen. Ved å ta vare på den fysiske helsa med å spise godt, vil jeg gjerne kunne takle denne belastningen bedre ... 

Ha en fin uke! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rainstorm skrev (8 minutter siden):

Fikk en veldig psykisk belastende nyhet i helga og alle mål og retninger i livet forsvant ut vinduet, da mat virket som min eneste trøst og støtte i en vanskelig situasjon. Det virket fullstendig meningsløst å holde fast i målet om vektnedgang. Og det vet jeg jo rasjonelt at jeg ikke MENER, men fortsatt nå er tanken der "hvorfor ikke bare SPISE". 

Det er helt klassisk mønster for overspisingen min, men selv ved å bli bevisst dette klarer jeg ikke finne noen argument eller noe meningsbærende med å la være. Det eneste måtte være at jeg fortjener å føle meg bedre i kroppen min, og det gjør jeg jo tross alt best med å ha spist variert og sunt gjennom dagen ... Fudge! 

Griper litt tak i det Mrs.Random.Nick skriver: psykisk og fysisk helse henger sammen. Ved å ta vare på den fysiske helsa med å spise godt, vil jeg gjerne kunne takle denne belastningen bedre ... 

Ha en fin uke! :)

Håper du får en fin uke også. Synd å lese at du har hatt det vanskelig. 

Det er mange gode argumenter for å ha sunn vekt, men de kan være lett å glemme. Særlig når ting butter imot. Har man en sunn kropp sover man gjerne bedre, og er derfor mer rustet psykisk. Er man sunn har man gjerne mer overskudd og klarer å ta tak i vanskelige ting. Osv. 

Det er bra du er oppmerksom på egne reaksjonsmønster. Det er et godt utgangspunkt for å gripe tak. 

Kan det hjelpe å kjøpe mindre av det du overspiser? Eller lage regler som, drikk et glass isvann før man spiser? Jeg vet egentlig ikke hva det innebærer for de som faktisk sliter med overspising. De fleste gjør jo det av og til, men ikke oftere enn at det ikke påvirker noe. Mekanismen om å fortsette å spise fordi det smaker godt, skal bare ta restene etter barn og slik blir jo annerledes. Høres ikke lett ut når mat blir for knyttet mot følelser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser vi er flere som har hatt en utfordrende helg på ulike måter, klem til dere ❤️ Jeg har faktisk spist litt for lite kjenner jeg, våknet skrubbsulten og det er sjeldent. Men det gir mening, jeg var ganske dårlig i helga og da forsvinner mye av matlysten.

I dag skal jeg spise litt ekstra gode porsjoner og forhåpentligvis føle meg bedre utover uka :) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå gikk jeg på vekta i dag og nå viser den plutselig 66-67-68 igjen kontra 64 som jeg så sist for 3 uker siden. Erre mulig 😫

Jeg har konkludert med at vekta må vise feil. Har spist akkurat samme som når jeg (trodde?) at jeg gikk ned i vekt så ser ingen grunn til hvorfor jeg skulle ha gått opp igjen. Enten gikk jeg aldri ned i det hele tatt ellers gikk jeg ned men det vises ikke på vekta nå  - uansett viser vekten feil!

Tenker jeg bare må kjøpe meg en ordentlig vekt, da har jeg på hybelen og. Den er veldig gammel den jeg har brukt til nå og ikke digital så kan være litt vanskelig å se hva tallet er. I tillegg har jeg sett at vekten viser 2-3 kg uten at noe står på den så det tyder vel også på at den ikke viser helt rett...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2ro skrev (3 timer siden):

Jeg sier fra først som sist. Det blir ikke noe vektnedgang denne uken... Det ble en alt for heftig helg. Det er langt mellom de, så det var absolutt verdt det. Å få lov å feste og spise med gode venner er et privilegium ikke alle har nå, og vi vet jo ikke hvor lenge vi har muligheten. (Trygt og innenfor regelverket). 

Jeg jobber også med å være fornøyd hvor jeg er. For det er jo her jeg er det meste av tiden :)

Ha en fin uke alle sammen

Vi er jo bare på mandag. Du har ikke ødelagt hele uken bare fordi du har hatt en helg med utskeielser. :) Viktig at du ivaretar det sosiale behovet ditt også, så dette her er bare en del av det å leve et greit liv. Lykke til med resten av uken. :)

Jeg har begynt å trene, men dessverre trigger det migreneanfall noe helt vanvittig. Så jeg får se litt hvordan jeg kan jobbe rundt det. Det er også derfor jeg har vært så tilbakeholden med å trene før. Søren altså... Det føles meningsløst å trene om jeg bare må ligge i sengen i et bekmørkt rom de neste to dagene. 

Anonymkode: 66d2e...a22

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi er jo bare på mandag. Du har ikke ødelagt hele uken bare fordi du har hatt en helg med utskeielser. :) Viktig at du ivaretar det sosiale behovet ditt også, så dette her er bare en del av det å leve et greit liv. Lykke til med resten av uken. :)

Jeg har begynt å trene, men dessverre trigger det migreneanfall noe helt vanvittig. Så jeg får se litt hvordan jeg kan jobbe rundt det. Det er også derfor jeg har vært så tilbakeholden med å trene før. Søren altså... Det føles meningsløst å trene om jeg bare må ligge i sengen i et bekmørkt rom de neste to dagene. 

Uff, så trassig. Jeg tenker at uansett blir det litt mer hverdagsbevegelse når været blir bra. Man trenger jo ikke å ta se helt ut for å ha helsegevinster. Selv om det kan være veldig deilig å trene er det nok ikke verd det om man blir så dårlig. 

Men, det ble veldig veldig mange kalorier. :) Og med så små marginer jeg har så må jeg leve på luft og kjærlighet for å ta igjen. ❤️ Koselig det, men tror det bryter med retningslinjer 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2ro skrev (Akkurat nå):

Uff, så trassig. Jeg tenker at uansett blir det litt mer hverdagsbevegelse når været blir bra. Man trenger jo ikke å ta se helt ut for å ha helsegevinster. Selv om det kan være veldig deilig å trene er det nok ikke verd det om man blir så dårlig. 

Men, det ble veldig veldig mange kalorier. :) Og med så små marginer jeg har så må jeg leve på luft og kjærlighet for å ta igjen. ❤️ Koselig det, men tror det bryter med retningslinjer 😅

Takk for det! Veldig demotiverende, men jeg får bare tilpasse meg. 

Skjønner problemet, men en uke uten noe særlig fremgang er helt greit i et langt løp. :) Du kommer dit du skal uansett, og jeg unner deg veldig å ha kost deg denne helgen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Vil bare si - pass på deg selv ❤️ Trening er ikke verd det når du blir sengeliggende. Snakker av erfaring. Det påvirker jo så mye, og trening skal egentlig gi energi. Men for alle så gjør det dessverre ikke det. For alle som kan er trening fantastisk, men for de av oss som får en forverring i helsa så må i bare tenke alternativt.

Savner selv å trene, men klarer å gå sakte ned i vekt kun ved hjelp av kostholdet. Håper migrenen holder seg borte fremover.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er så happy for tiden 😃. Formen blir bare bedre og bedre, og jeg føler nesten jeg har fått livet i gave på nytt 🤪
I høst veide jeg mer enn jeg noensinne har gjort, følte meg helt grå, ikke vel i egen kropp, spiste bare usunn mat og jeg orket ingenting. Ble sykemeldt i januar pga utbrenthet, og etter noen uker tenkte jeg at «hey, nå skal jeg bruke tid på meg selv. Resette kroppen og gjøre det som er godt for den». Så i januar bestilte jeg pakke på treningssenter med 10 timer PT, og satt i gang. Fra å ikke orke stående utfall og være i elendig form, gjør jeg nå gående utfall med 20 kg vektplater uten problemer (selvfølgelig tungt, men det skal jo styrketrening være), og jeg føler meg så lett og strammere i kroppen. Har gått ned 6 kg, and still counting. Kostholdet har jeg også endret veldig, men jeg opplever ikke noe søtsug eller at jeg går glipp av noe. Spiser mye og variert, og koser meg med mat. Føler meg jo som en sukkernarkoman som endelig har blitt nykter 🤪

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smacky87 skrev (1 time siden):

Jeg er så happy for tiden 😃. Formen blir bare bedre og bedre, og jeg føler nesten jeg har fått livet i gave på nytt 🤪
I høst veide jeg mer enn jeg noensinne har gjort, følte meg helt grå, ikke vel i egen kropp, spiste bare usunn mat og jeg orket ingenting. Ble sykemeldt i januar pga utbrenthet, og etter noen uker tenkte jeg at «hey, nå skal jeg bruke tid på meg selv. Resette kroppen og gjøre det som er godt for den». Så i januar bestilte jeg pakke på treningssenter med 10 timer PT, og satt i gang. Fra å ikke orke stående utfall og være i elendig form, gjør jeg nå gående utfall med 20 kg vektplater uten problemer (selvfølgelig tungt, men det skal jo styrketrening være), og jeg føler meg så lett og strammere i kroppen. Har gått ned 6 kg, and still counting. Kostholdet har jeg også endret veldig, men jeg opplever ikke noe søtsug eller at jeg går glipp av noe. Spiser mye og variert, og koser meg med mat. Føler meg jo som en sukkernarkoman som endelig har blitt nykter 🤪

Hurra for det!! Du er flink, stå på 😄 

Er så deilig når formen blir bedre og man ikke blir så sliten og trøtt :) Finnes ikke noe diggere :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Ugresset skrev (Akkurat nå):

Vel, denne uken blir det ikke nedgang på meg. Jeg ble akutt syk i helgen og det eneste jeg får spist er salte ting og de merkeligste cravings. Nå går jeg også på medisiner som gir kvalme så jeg må rett og slett spise det kroppen ber om og gi den alt den trenger for å bli raskest mulig frisk. Null trening denne uka og et kaloriunderskudd er ikke sunt nå som kroppen jobber med noe annet enn å forbrenne fett. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ugresset skrev (45 minutter siden):

Hvordan ble det så rar kommentar? Jeg har ikke skrevet dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blue Berry skrev (1 time siden):

Hvordan ble det så rar kommentar? Jeg har ikke skrevet dette :)

Fordi da jeg skulle skrive et innlegg kom ditt innlegg opp her jeg skriver og jeg fikk ikke slettet det. Jeg skjønner ikke hvorfor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ugresset skrev (18 minutter siden):

Fordi da jeg skulle skrive et innlegg kom ditt innlegg opp her jeg skriver og jeg fikk ikke slettet det. Jeg skjønner ikke hvorfor. 

Hehe, merkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...