Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden

Mayoo

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg syns ikke lompepizza er godt og jeg liker ikke proteinbarer, heller ikke popcorn. Å kjøpe og spise noe jeg ikke har lyst på for å dekke over for noe jeg vil ha, det fungerer ikke her i gården. 

Anonymkode: 5a045...759

Var bare ett forslag for å hjelpe. 

Anonymkode: 3c679...a73

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hva veier du?

Anonymkode: 76b85...af0

83 kilo, 160høy

Anonymkode: 1a888...a24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veide meg i morgest, 82 kg..

Kommer hjem fra jobb, 85kg?!

Er det virkelig mulig at vekta varierer så mye fra dag til dag eller må jeg kjøpe ny vekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Var bare ett forslag for å hjelpe. 

Anonymkode: 3c679...a73

Skjønner det, men det fungerer dessverre ikke for meg. Det har aldri fungert å erstatte det jeg har lyst på med noe jeg ikke har lyst på. Fungerer sikkert for noen, men når man sliter med trøstespising og bruker mat for å regulere følelser så funker det ikke dessverre... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Flamme skrev (10 minutter siden):

Er det virkelig mulig at vekta varierer så mye fra dag til dag eller må jeg kjøpe ny vekt?

Ja, derfor bør du veie deg om morgenen etter du har vært på toalettet og før du inntar mat. Det er det du veier. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Har ligget i underskudd i 2 uker nå, og i dag kjenner jeg at livet er svært utfordrende. Har sovet i 14 timer og alt jeg vil ha er sjokolade og potetgull nå. Er deppa, lei, demotivert og alt er bare møkk. Har hatt flere dager som har vært dritt den siste tiden men i dag er står det dårlig stilt til med meg. Tenker at jeg kan ta èn dag "off" og fråtse... Men jeg kommer til å gå i så kraftig overskudd at det ødelegger for meg i mange dager. Tanken på sjokolade gir meg sommerfugler i magen. Har lyst på en stor sjokoladeplate, en pose potetgull og pizza fra den lokale pizzarestauranten. Det blir 1000 kcal (sjokolade, er nok litt over) + 500 kcal (kjøper sånn 100 g pose) + kanskje 1600 kcal (pizza og dressing). Det er over 3000 kcal.... 3000 kcal på en dag og da har jeg nok ikke forbrent mer enn 1500 kcal siden jeg ikke har gjort noe som helst. 1500 kalorier i OVERSKUDD. 

Helvete altså, tenk å ha et slikt forhold til noe så enkelt som mat. 

Se om du kan klare å utsette «sprekken» din litt. For hvis du sprekker nå, så har du så mange timer igjen av dagen å spise videre på. Men hvis du klarer å utsette til senere på kvelden, så blir «sprekkvinduet» mindre.

Hvis du er hjemme og du har middag hjemme, så lag den og spis den. Så kan du senere se om du gidder å gå ut for noe annet.

Kjenner meg forøvrig veldig igjen i det du skriver. Sånn her kan jeg også ha det, når dagene er kjipe. Man leter liksom etter et lyspunkt, og når det ikke finnes i form av andre ting, så er det lett å ty til noe godt å spise isteden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere som skal ned i vekt, last ned MYFITNESSPAL og før opp sånn ca alt du spiser, den desidert beste appen. Nr 2, drikk MASSE vann, ja vann metter og får vekk sultetsfølelsen, og nr 3, spis flust av proteiner - proteiner gjør deg stappmett.

Du kan og spise bare sjokoladeplater og grandiosa hver dag, sålenge det ikke overstigger kcal inntaket.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sessan_ skrev (27 minutter siden):

Se om du kan klare å utsette «sprekken» din litt. For hvis du sprekker nå, så har du så mange timer igjen av dagen å spise videre på. Men hvis du klarer å utsette til senere på kvelden, så blir «sprekkvinduet» mindre.

Hvis du er hjemme og du har middag hjemme, så lag den og spis den. Så kan du senere se om du gidder å gå ut for noe annet.

Kjenner meg forøvrig veldig igjen i det du skriver. Sånn her kan jeg også ha det, når dagene er kjipe. Man leter liksom etter et lyspunkt, og når det ikke finnes i form av andre ting, så er det lett å ty til noe godt å spise isteden.

Ja, jeg prøver å redusere skaden. Jeg kjenner på kroppen og hodet at det blir en sprekk i dag, men jeg må prøve å gjøre den så liten som mulig. Har fortsatt ikke spist noe, for ingenting av det jeg har av mat frister. Jeg er åpenbart veldig styrt av lyst. 

Planen nå er å kjøpe en liten pizza, en stor sjokolade og en pose potetgull. Siden jeg kjøper pizza fra Pizzabakeren har jeg tilgang på næringsinnholdet, så da kan jeg også telle kalorier for i dag og ha kontroll på inntak.

Ja. Jeg ser ikke lyst på noe som helst. Har hata livet i 2 uker nå selv om jeg har trent, telt kalorier og ting egentlig har gått bra når det kommer til kostholdet, men jeg lider av depresjon i tillegg og jeg trenger et lysglimt nå.. Utfordringen tidligere har vært å komme på rett kjør etter en slik sprekk, så det verste er egentlig ikke begynt. Det er i morgen når jeg skal unngå å gå på en sprekk til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da ble sprekken et faktum. Ser ut til at jeg får i meg litt over 2500 kalorier til sammen, så da går jeg ikke så mye i overskudd som jeg trodde... En liten lettelse det. Nå er jeg for øvrig kvalm, men det var godt med sjokolade igjen. Det gjorde humøret litt bedre. Nå må jeg sørge for at det går like lenge til neste gang jeg "sprekker". Kan være jeg ikke klarer å spise opp hele sjokoladeplaten siden jeg er så kvalm allerede. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå har jeg gått ned til sammen 2,4 kg. Bare 0,6 kg gjenstår før jeg når det første vektmålet som Vektklubb har satt for meg. Midjen har blitt 3 cm smalere. Skal møte det ene søskenet mitt i løpet av uka, og forteller vedkommende om det da. : D Utrolig godt å se at innsats og tålmodighet gir resultater! Jeg er klar over at jeg enda er helt i startgropen av dette prosjektet, men jeg er topp motivert for dette!

Anonymkode: 9def9...3d7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Da ble sprekken et faktum. Ser ut til at jeg får i meg litt over 2500 kalorier til sammen, så da går jeg ikke så mye i overskudd som jeg trodde... En liten lettelse det. Nå er jeg for øvrig kvalm, men det var godt med sjokolade igjen. Det gjorde humøret litt bedre. Nå må jeg sørge for at det går like lenge til neste gang jeg "sprekker". Kan være jeg ikke klarer å spise opp hele sjokoladeplaten siden jeg er så kvalm allerede. 

2500 kcal per dag??? Du må øve deg på å ikke spise sjokolade på de dagene som er tøffe psykisk. Det er en stor kneik å komme over, men fy søren så verdt det er det, når man kommer dit!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 hours ago, Svennis said:

Dere som skal ned i vekt, last ned MYFITNESSPAL og før opp sånn ca alt du spiser, den desidert beste appen. Nr 2, drikk MASSE vann, ja vann metter og får vekk sultetsfølelsen, og nr 3, spis flust av proteiner - proteiner gjør deg stappmett.

Du kan og spise bare sjokoladeplater og grandiosa hver dag, sålenge det ikke overstigger kcal inntaket.

Jeg registrerer det via Vektklubb. 😄  Det gjør nok samme nytten! :) Men takk for påminnelsen om vann!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg registrerer det via Vektklubb. 😄  Det gjør nok samme nytten! :) Men takk for påminnelsen om vann!

Kjøp deg sånn stor flaske, og drikk masse vann :) Blir faktisk mettere og det er bare sunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flamme skrev (4 timer siden):

IKKE vei deg på ettermiddag, gjør det på morgen. Vekta varierer noe sykt, drikker du vann, går du opp endel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

2500 kcal per dag??? Du må øve deg på å ikke spise sjokolade på de dagene som er tøffe psykisk. Det er en stor kneik å komme over, men fy søren så verdt det er det, når man kommer dit!

I dag, ja. Vanligvis ligger jeg på 1500-1700 kalorier. Dette er første sprekken jeg har hatt siden jeg startet å telle kalorier for noen uker siden, og alle dagene har vært tøffe psykisk. Dette kunne vært verre faktisk (før spiste jeg 3000+ kalorier daglig), jeg syns ikke noe om at du shamer meg for å ha sprukket... 2300 kalorier er det jeg trenger for å holde vekta, så jeg har gått i overskudd med 200 kalorier. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Snakket med ernæringsfysiologen i dag, og hun sa jeg skulle skaffe meg pulsklokke for å finne ut hvileforbrenningen. Det var ikke sikkert jeg forbrente det som kommer opp på nettet (1445). Også legge meg 500 under det. Høres ikke det rart ut. På rolige dager må jeg jo ligge under 1000 kalorier. 

Jeg gikk ikke ned da jeg lå på 1200- 1400 kalorier

Anonymkode: 1a888...a24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest supernova_87
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja, jeg prøver å redusere skaden. Jeg kjenner på kroppen og hodet at det blir en sprekk i dag, men jeg må prøve å gjøre den så liten som mulig. Har fortsatt ikke spist noe, for ingenting av det jeg har av mat frister. Jeg er åpenbart veldig styrt av lyst. 

Planen nå er å kjøpe en liten pizza, en stor sjokolade og en pose potetgull. Siden jeg kjøper pizza fra Pizzabakeren har jeg tilgang på næringsinnholdet, så da kan jeg også telle kalorier for i dag og ha kontroll på inntak.

Ja. Jeg ser ikke lyst på noe som helst. Har hata livet i 2 uker nå selv om jeg har trent, telt kalorier og ting egentlig har gått bra når det kommer til kostholdet, men jeg lider av depresjon i tillegg og jeg trenger et lysglimt nå.. Utfordringen tidligere har vært å komme på rett kjør etter en slik sprekk, så det verste er egentlig ikke begynt. Det er i morgen når jeg skal unngå å gå på en sprekk til. 

Det å sulte seg hele dagen er en god måte å forsikre at sprekken kommer. Det er ikke nødvendigvis sånn at man spiser fordi man har lyst på, men fordi man har godt av. Dersom man sliter med overspising/overspisingslidelse (spise følelsene) er behandlingen blant annet regelmessige måltider. Og joda kanskje sprekken dermed kommer i tillegg til måltid før på dagen, men på sikt vil det å spise før på dagen motvirke nye binges. Og å f.eks starte neste dag med å sulte seg for å gjøre opp for en binge øker sjansen for et nytt binge. 

Anbefaler boken Overcoming binge eating disorder av fairburn. Og dersom man opplever at spisinga er et reelt problem er det alltid mulig å oppsøke råd og veiledning hos ROS. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Rainstorm skrev (1 time siden):

Det å sulte seg hele dagen er en god måte å forsikre at sprekken kommer. Det er ikke nødvendigvis sånn at man spiser fordi man har lyst på, men fordi man har godt av. Dersom man sliter med overspising/overspisingslidelse (spise følelsene) er behandlingen blant annet regelmessige måltider. Og joda kanskje sprekken dermed kommer i tillegg til måltid før på dagen, men på sikt vil det å spise før på dagen motvirke nye binges. Og å f.eks starte neste dag med å sulte seg for å gjøre opp for en binge øker sjansen for et nytt binge. 

Anbefaler boken Overcoming binge eating disorder av fairburn. Og dersom man opplever at spisinga er et reelt problem er det alltid mulig å oppsøke råd og veiledning hos ROS. 

Jeg sliter nok ikke med alvorlig overspising. Jeg har så langt ikke spist potetgullet og jeg har bare spist halvparten av sjokoladen. Jeg vil smake litt på potetgullet men jeg er fortsatt veldig kvalm, og spiser jeg det ikke før jeg legger meg så kaster jeg det. Ja, jeg vet det er lite miljøvennlig og bortkasta økonomisk, men jeg vil ikke fortsette med sprekken i morgen om du skjønner. 

Kommer ikke til å sulte meg i morgen. Skal starte dagen med havregrøt og banan, og så dra på trening. Fordi jeg fortjener det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Må også presisere at jeg sulter meg ikke de dagene jeg spiser i underskudd. Det går veldig bra, jeg er flink til å planlegge måltidene og har knapt kjent på sultfølelse de siste ukene. :) Denne sprekken kom ene og alene fordi jeg er vandt til å trøstespise. Jeg angrer nå da, for endte jo bare opp med å være kvalm som faen.... 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Må også presisere at jeg sulter meg ikke de dagene jeg spiser i underskudd. Det går veldig bra, jeg er flink til å planlegge måltidene og har knapt kjent på sultfølelse de siste ukene. :) Denne sprekken kom ene og alene fordi jeg er vandt til å trøstespise. Jeg angrer nå da, for endte jo bare opp med å være kvalm som faen.... 

Jeg tenker at det må litt sprekker til på veien i ditt nye liv for å finne ut hvor din personlige grense ligger og hvor mye du får ut av å spise usunn mat 🙂 Og hvordan du føler deg etterpå.Livet er fullt av utfordringer, og ved å sprekke lærer du tross alt mye om deg selv (feks at du angrer etterpå). Masse lykke til med vekttap 🙂👏 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...