Gå til innhold

Venn med svetteproblem, what to do?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er med i en venninnegjeng på syv jenter. Ei av dem har et svetteproblem - eller kanskje et hygieneproblem? 
Hun svetter noe enormt. Det er en konstant sur lukt, og det kan svettes gjennom flere lag med klær. Det er ikke bare mellom oss det har kommet frem som et problem - flere av våre mer perifere venner har påpekt lukten.
Det er også en dårlig ånde, som er et "mindre" problem.

Ei av venninnene har kjent henne lenger enn oss andre, og har sagt det har "alltid vært slik". Men nå føler noen av oss at noen må si noe. Men hvordan gjør man det egentlig? Er hun klar over problemet, hva har hun prøvd, hva hvis ingenting funker? Hun er også en skjør person, veldig forsiktig og rolig av seg. Vi er redd vi kan ødelegge noe i vennskapet, eller at hun trekker seg unna alt og alle i den tro om at alle syns hun stinker.

Det må luftes ut etter besøk, puter vaskes etter hun har sittet med dem osv. Det er ganske ille. Hjelp!

Anonymkode: 62681...a62

Videoannonse
Annonse
Skrevet

TS her: håret er også relativt ofte veldig fett og bare satt opp. Vi vet ikke hvor ofte hun faktisk dusjer.

Skrevet

Om det er så ille som du beskriver så er hun nok klar over det. 
Det vil si, hun er nok klar over at det kan lukte svette, men ikke sikkert hun er klar over at dette virker sjenerende på dere. 

Jeg begynte selv svette utrolig mye pga medisiner, har måtte byttet klesstil helt, og må skifte klær ofte for å forhindre lukt. Jeg merker selv at det lukter fort, og at det lukter veldig stramt. 
Men jeg har god hygiene, går aldri ut døra uten nyvaskede klær, og aldri borte mer enn 4-5 timer uten å kunne skifte/vaske meg. 
Jeg tok selv opp dette med en venninne, da jeg spurte om det faktisk er sånn at andre også legger merke til lukt, eller om det er bare meg selv. Selv om jeg ba om svar selv, så kjente jeg at det stakk vondt å vite at andre legger merke til svettelukt fra meg selv om jeg prøver alt jeg kan for å forhindre det. 
Det med kroppslukt og hygiene er veldig sårt tema for de aller fleste. 

Jeg vil anbefale at den av dere i gjengen som er nærmest henne prøver snakke om det på tomannshånd. Noen tåler få mer direkte spørsmål, andre må det pakkes inn til. 

Anonymkode: 21134...001

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville ha sagt ifra til henne på en fin måte. Det kan ligge noe annet bak også, for eksempel om hun sliter psykisk eller andre ting.

Anonymkode: 83e1e...00d

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om det er så ille som du beskriver så er hun nok klar over det. 
Det vil si, hun er nok klar over at det kan lukte svette, men ikke sikkert hun er klar over at dette virker sjenerende på dere. 

Jeg begynte selv svette utrolig mye pga medisiner, har måtte byttet klesstil helt, og må skifte klær ofte for å forhindre lukt. Jeg merker selv at det lukter fort, og at det lukter veldig stramt. 
Men jeg har god hygiene, går aldri ut døra uten nyvaskede klær, og aldri borte mer enn 4-5 timer uten å kunne skifte/vaske meg. 
Jeg tok selv opp dette med en venninne, da jeg spurte om det faktisk er sånn at andre også legger merke til lukt, eller om det er bare meg selv. Selv om jeg ba om svar selv, så kjente jeg at det stakk vondt å vite at andre legger merke til svettelukt fra meg selv om jeg prøver alt jeg kan for å forhindre det. 
Det med kroppslukt og hygiene er veldig sårt tema for de aller fleste. 

Jeg vil anbefale at den av dere i gjengen som er nærmest henne prøver snakke om det på tomannshånd. Noen tåler få mer direkte spørsmål, andre må det pakkes inn til. 

Anonymkode: 21134...001

TS her: vi tror faktisk hun ikke er klar over at det er sjenerende i den graden det er. Hun står med armene opp for å fikse håret osv, klemmer/lener seg inntil oss og slikt.

Skrevet

Jeg leste det du skrev om svette. Jeg vet ikke hva du skal si. Jeg tenkte å påpeke den sure lukten. Det kan selvsagt være svette, på grunn av dårlig hygiene/sykdom. Men jeg tenkte å si at jeg opplevde at mine klær luktet surt en periode, da jeg prøvde å vaske klærne med neautral. Men så fort jeg byttet tilbake til Omo, forsvant den sure lukten. 

Stakkars venninnen din, det er nok noe hun er klar over. Og du virker som en hyggelig person, som kun vil hjelpe venninnen din. Jeg vet at dette svaret ikke er til hjelp. Jeg ville bare dele min erfaring med sur lukt fra klær. 

Anonymkode: c7217...34e

Skrevet

Håper dere får snakket med henne. Der er jo hjelp å få mot dette som STOP24 og kirurgisk fjerning av svettekjertlene. Håper hun går til legen og får hjelp. 

Skrevet

Stakkars jente...be hun prøve Botox. Det er veldig hjelpsomt mot svette. Sleit selv med skikkelig klamme ekle hender til jeg begynte med det før noen år siden 

Anonymkode: 0ef8e...03b

Skrevet

Huff, slike temaer er såre og ubehagelig å ta opp for begge parter.

Ta det opp på tomannshånd, tenk over hvordan du skal ordlegge deg (hvordan ville du likt at andre tok opp et slikt problem med deg) og bare vær ydmyk. 

Du kan dra en liten hvit løgn og si at du har vært plaget selv, og at aluminiumsklodrid er et godt hjelpemiddel (før man evt anbefaler kirurgi og botox)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...