Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger litt hjelp til denne litt tricky økonomiske situasjonen. Vet at det kan være litt harde fronter her så snart det er snakk om økonomi, så ingen drittslenging vær så snill.

Jeg fikk boliglån som ganske ung, uten inntekt utover studielån. Jeg hadde arvet noen penger å kjøpe leilighet for og hadde derfor egenkapital, og fikk som student lån til å dekke resten.

Jeg var utenlandsstudent i en dyr by og det jeg hadde var stort sett studielånet - når jeg ser tilbake på dette synes jeg det er utrolig at jeg fikk lånet. Dette var selvsagt før de strammet inn reglene.

Lang historie kort – jeg kjørte ting skikkelig i grøfta økonomisk. Misligholdt lånet, pådro meg gjeld, ble forsinket i studiene. Det var en ganske miserabel periode som ung voksen.

Jeg ville ikke at leiligheten skulle bli tvangssolgt, så jeg fikk lånet overført til Bank2, selvsagt med en langt høyere rente. Min første jobb var elendig betalt og jeg hadde akkurat nok til å betale lånet til 4% rente, men det har gått.

Senere har jeg nå fått et vikariat som er bedre betalt og skal over i fast stilling. Leiligheten har steget mye i verdi, heldigvis, og belåningsgraden min ut ifra markedsverdi er ca. 23%.

Men så har jeg dette dumme lånet, og alle banker vet jo at Bank2 er noen du går til når du enten har misligholdt gjeld eller ikke får lån andre steder.

Jeg vet jeg må snakke med kunderådgivere i banken om dette, men før jeg begir meg ut på det hele lurer jeg på om det er noe håp om å overført et slikt lån når ens økonomiske situasjon har bedret seg? Eller om jeg er bundet til dette lånet for livet, eller evt. til jeg selger? Noen erfaringer med dette fra enten kunde- eller banksiden?

Anonymkode: 335ec...60f

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Det banken ser på er:

Betalingsvilje og evne: har du betalingsanmerkninger i dag? Inkassosaker?

Hvis nei, så er nok bankene svært fornøyd med å få en ny kunde.

Jeg kan jo ta meg selv som eksempel: Jeg hadde høye forbrukslån, men jeg hadde ikke betalingsanmerkninger. Banken som jeg byttet til så at jeg hadde betalt ned på gjelden, at jeg ikke hadde betalingsanmerkninger og anbefalte meg å spare et fast månedsbeløp. De tok i mot meg med åpne armer.

Skrevet

Hvis du har gjort opp dine tidligere betalingsanmerkninger, så er det ingenting i veien for at du i dag kan få boliglån i en normal bank. Særlig hvis du a) har fått fast jobb og b) har inntekt nok og c) ikke har noen negative betalingsanmerkninger og d) du har kun en belåningsgrad på noen-og-tjue prosent, som er kjempebra og null risiko for banken. 

Søk i vei. Jeg kan anbefale DinBank.no. som er en del av Sparebanken Øst gruppen. De har boliglån til bare 1,97% rente (eff.1,99%) Jeg tok nylig og flyttet boliglånet mitt over fra Dnb til DinBank.no pga mye bedre renter.

• Liker 3
Skrevet

Takk for svar dere. 

Jeg har dessverre ganske høyt studielån, og til sammen er totalt lån 2,1 mill. Har en inntekt på 490,000 nå og slik jeg forstår det er max utlån 5 ganger inntekt? Da er jeg innenfor, selv om jeg ikke har kjempemargin.

Det er mye penger i boligen min så det er null risiko mtp. å dekke inn kapital, men jeg antar bankenes primære bekymring går på betalingsevne. 

TS

• 5 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet
På 3.11.2018 den 13.20, Blondie65 skrev:

Det banken ser på er:

Betalingsvilje og evne: har du betalingsanmerkninger i dag? Inkassosaker?

Hvis nei, så er nok bankene svært fornøyd med å få en ny kunde.

Jeg kan jo ta meg selv som eksempel: Jeg hadde høye forbrukslån, men jeg hadde ikke betalingsanmerkninger. Banken som jeg byttet til så at jeg hadde betalt ned på gjelden, at jeg ikke hadde betalingsanmerkninger og anbefalte meg å spare et fast månedsbeløp. De tok i mot meg med åpne armer.

Hei,

En oppfølging til denne her: jeg skal søke om å flytte lånet til Nordea. Det er et felt i søknaden der man kan legge inn kommentar. Bør jeg da skrive noe her? Føler at jeg bør legge inn i en liten notis, selv om jeg vil holde det veldig saklig og konsist.

Anonymkode: 8f58a...531

Gjest Blondie65
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

En oppfølging til denne her: jeg skal søke om å flytte lånet til Nordea. Det er et felt i søknaden der man kan legge inn kommentar. Bør jeg da skrive noe her? Føler at jeg bør legge inn i en liten notis, selv om jeg vil holde det veldig saklig og konsist.

Hva skal notisen være?

AnonymBruker
Skrevet
On 11/3/2018 at 2:29 PM, Million said:

Søk i vei. Jeg kan anbefale DinBank.no. som er en del av Sparebanken Øst gruppen. De har boliglån til bare 1,97% rente (eff.1,99%) Jeg tok nylig og flyttet boliglånet mitt over fra Dnb til DinBank.no pga mye bedre renter.

Det virker ikke ut fra nettsidene deres at de har særlig god rente? 2,37% for boliglån for unge står det på forsiden, og det er kun om en har lånt over 2 mill med en belåningsgrad på maks 85%, Og dette er det billigste lånet de har, alle andre varianter er dyrere.

Anonymkode: 30006...140

• Liker 1
Skrevet
På 3.11.2018 den 14.29, Million skrev:

Hvis du har gjort opp dine tidligere betalingsanmerkninger, så er det ingenting i veien for at du i dag kan få boliglån i en normal bank. Særlig hvis du a) har fått fast jobb og b) har inntekt nok og c) ikke har noen negative betalingsanmerkninger og d) du har kun en belåningsgrad på noen-og-tjue prosent, som er kjempebra og null risiko for banken. 

Finnes det positive betalingsanmerkninger?

AnonymBruker
Skrevet

dersom du får en verdivurdering av boligen din, kan det være du kommer godt under 75% grensen. 

Kontakt en eidendomsmelger eller tre, og få tall på det. 

Ta deretter kontakt med bankene (ja, kontakt flere, kan enkelt gjøres via nettet)

Anonymkode: 4badc...120

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det virker ikke ut fra nettsidene deres at de har særlig god rente? 2,37% for boliglån for unge står det på forsiden, og det er kun om en har lånt over 2 mill med en belåningsgrad på maks 85%, Og dette er det billigste lånet de har, alle andre varianter er dyrere.

Dette innlegget ble skrevet i november, siden den gang har renten steget.

• Liker 2
Skrevet
7 timer siden, abrasiveRefraction skrev:

Beklager. Yrkesskade å kalle det for det.

Skrevet
7 timer siden, abrasiveRefraction skrev:

3 minutter siden, Million skrev:

Beklager. Yrkesskade å kalle det for det.

Som en liten digresjon. Det er faktisk ikke helt galt å kalle det negative betalingsanmerkninger.

Det finnes også merknader som kommer fram på en kredittsjekk, frivillige pantstillelser i Løsøreregisteret. Dette gjelder typisk pant ved billån. De skilles fra de negative betalingsanmerkningene gjennom at de faktisk er frivillige og ikke som følge av betalingsmislighold (negativt).

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, isw skrev:

Som en liten digresjon. Det er faktisk ikke helt galt å kalle det negative betalingsanmerkninger.

Det finnes også merknader som kommer fram på en kredittsjekk, frivillige pantstillelser i Løsøreregisteret. Dette gjelder typisk pant ved billån. De skilles fra de negative betalingsanmerkningene gjennom at de faktisk er frivillige og ikke som følge av betalingsmislighold (negativt).

Men dette er ikke en betalingsanmerkning.

Anonymkode: 1a50b...ea8

Skrevet
På 3.11.2018 den 15.31, AnonymBruker skrev:

Takk for svar dere. 

Jeg har dessverre ganske høyt studielån, og til sammen er totalt lån 2,1 mill. Har en inntekt på 490,000 nå og slik jeg forstår det er max utlån 5 ganger inntekt? Da er jeg innenfor, selv om jeg ikke har kjempemargin.

Det er mye penger i boligen min så det er null risiko mtp. å dekke inn kapital, men jeg antar bankenes primære bekymring går på betalingsevne. 

TS

Jeg tror du vil få lån. Du taper i alle fall INGENTING på å prøve. Hør gjerne med flere banker også. Vi fikk påfallende forskjellige tilbud i forskjellige banker. 

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

dersom du får en verdivurdering av boligen din, kan det være du kommer godt under 75% grensen. 

Kontakt en eidendomsmelger eller tre, og få tall på det. 

Ta deretter kontakt med bankene (ja, kontakt flere, kan enkelt gjøres via nettet)

Anonymkode: 4badc...120

Sidespor, men det er ingen grunn til å kontakte mer enn en eiendomsmegler for verdivurdering når du ikke skal selge. 

Vær ærlig og si at du ønsker en høyest mulig verdivurdering og at du skjønner at du ikke nødvendigvis får det beløpet ved et salg. 

Anonymkode: a140b...ef3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
17 hours ago, King in the North said:

Dette innlegget ble skrevet i november, siden den gang har renten steget.

Beklager, la ikke merke til akkurat den detaljen!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk lån uten arbeid. Har ikke arbeidet på 20 år. Er heller ikke ufør. Alt man trenger er en kausjonist som stiller litt garanti for lånet. Fikk laveste rente og alt. Jeg klarer fint å betjene lånet, da bankene baserer seg på et meget romslig SIFO budsjett som ikke jeg kan relatere meg til. Bruker vel knapt 1500kr på mat, mens andre bruker 3000-5000kr der + jeg går aldri ut på resturant da jeg prioriterer å bruke pengene annerledes. Så alt er mulig, snakk med familien din å få litt hjelp. Sikker på at de vet hvor god du er til å betale!

Anonymkode: 75f03...768

AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, Blondie65 skrev:

Hva skal notisen være?

Om jeg skal si noe om omstendighetene da lånet ble misligholdt, og at det er ganske lenge siden. 

TS

Gjest Blondie65
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om jeg skal si noe om omstendighetene da lånet ble misligholdt, og at det er ganske lenge siden. 

TS

Nei nei nei. Det er historie, over og ut! :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...