Gå til innhold

Hva skjer med penger på konto om jeg dør?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har sparekonto, BSU-konto, buffer osv. Men hva skjer med disse pengene om jeg brått skulle dø? Jeg er bare 25, men lurer veldig på hva som skjer om noe plutselig skulle skje med meg. 

Jeg har ikke barn, og er ikke gift eller noe som helst. Hva skjer med pengene jeg har spart opp? Og veldig konkret HVA SKJER MED PENGENE PÅ BSU-KONTOEN MIN?

Anonymkode: b7161...b4d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mor, far og/eller søsken arver hvis man ikke har testamente. Har man ikke gjenlevende foreldre og heller ingen søsken heller, så undersøkes det om man har besteforeldre i livet. Har man ikke det heller, så går man videre på onkel/tante/fettere/kusiner. Har man ingenting av dette heller, så er det vel så vidt jeg husker slik at pengene kan tilfalle staten/det offentlige. Men som du ser er det altså rimelig mange ledd som undersøkes når man ikke har barn, at sannsynligheten for det er veldig liten ;) 

Anonymkode: e747f...1fd

• Liker 2
Skrevet

Det heter "når jeg dør". Det er ikke noe "om jeg dør" siden alle dør.

Det går vel til nærmeste slektning om man ikke har testamentet.

Anonymkode: fbf97...e98

• Liker 4
Skrevet

Hvorfor er du spesifikt opptatt av BSU-kontoen din? Det er penger du eier som andre penger... Jeg vet ikke om de som arver dette må betale tilbake skattefordelen du fikk fra BSU slik du ville gjort om du tok dem ut istedte for å bruke dem på bolig, men jeg tror det. Det kan man sikkert google seg frem til eller lese på bankens hjemmesider.

Det er iallfall foreldrene dine som arver deg i første omgang. Her kan du lese mer om arverekkefølge i Norge: https://www.familierettsadvokater.no/arv/arverekkefolgen-etter-arveloven/ 

Anonymkode: cdc7b...19e

Skrevet

Hvis jeg skriver et testamente om at kun faren min skal få arv fra meg, holdes det? 

Anonymkode: 3548e...ec3

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg skriver et testamente om at kun faren min skal få arv fra meg, holdes det? 

Ja. Det er derfor det er et testament :) 

Anonymkode: f04ed...22b

Skrevet

Det går inn i dødsboet og fordeles på arvinger...foreldre, søsken osv..  Et testamente overstyrer dette,  så sant du ikke har livsarvinger. De har krav på pliktdelsarv, begrenset oppad til en million.

Uten livsarvinger kan du altså testamentere til hvem/hva du vil.

• Liker 4
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Om du ikke på har livsarvinger når du dør.

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det heter "når jeg dør". Det er ikke noe "om jeg dør" siden alle dør.

Det går vel til nærmeste slektning om man ikke har testamentet.

Anonymkode: fbf97...e98

Det heter om jeg dør når man snakker om tidlig bortgang. Alle skal dø, men alle skal ikke dø tidlig. Og innen jeg ee 80 så håper jeg da virkelig jeg ikke har noe på BSU lenger

• Liker 5
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er du spesifikt opptatt av BSU-kontoen din? Det er penger du eier som andre penger... Jeg vet ikke om de som arver dette må betale tilbake skattefordelen du fikk fra BSU slik du ville gjort om du tok dem ut istedte for å bruke dem på bolig, men jeg tror det. Det kan man sikkert google seg frem til eller lese på bankens hjemmesider.

Det er iallfall foreldrene dine som arver deg i første omgang. Her kan du lese mer om arverekkefølge i Norge: https://www.familierettsadvokater.no/arv/arverekkefolgen-etter-arveloven/ 

Takk! Jeg er spesielt opptatt av BSU da det på en måte er ” mine oppsparte penger jeg ikke eier” er bekymret for at de da skal gå til staten istedenfor arv. Eller at man Som familiemedlem kun får 50-60% av pengene på denne kontoen. Isåfall vil jeg heller spare til bolig på en konto jeg selv bestemmer 100% over. 

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk! Jeg er spesielt opptatt av BSU da det på en måte er ” mine oppsparte penger jeg ikke eier” er bekymret for at de da skal gå til staten istedenfor arv. Eller at man Som familiemedlem kun får 50-60% av pengene på denne kontoen. Isåfall vil jeg heller spare til bolig på en konto jeg selv bestemmer 100% over. 

Hva er det som får deg til å tenke slik? BSU er da dine penger akkurat som andre oppsparte penger. 

Anonymkode: 0f940...9bb

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det som får deg til å tenke slik? BSU er da dine penger akkurat som andre oppsparte penger. 

Anonymkode: 0f940...9bb

Nettopp.  Og Staten "arver" kun når ingen reelle arvinger er å oppdrive. Og det brukes lang tid og mye jobb på å finne rettmessige arvinger.  Et testamente overstyrer her selvfølgelig også Staten.

• Liker 1
Skrevet

”mine oppsparte penger som ikke er mine”, vil si: jeg kan ikke ta de ut og bruke dem på noe annet enn bolig. En normal sparekonto bestemmer jeg 100% over og kan ta ut slik jeg selv ønsker. I BSU kan man ikke det

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

”mine oppsparte penger jeg ikke eier”, vil si: jeg kan ikke ta de ut og bruke dem på noe annet enn bolig. En normal sparekonto bestemmer jeg 100% over og kan ta ut slik jeg selv ønsker. I BSU kan man ikke det

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

”mine oppsparte penger som ikke er mine”, vil si: jeg kan ikke ta de ut og bruke dem på noe annet enn bolig. En normal sparekonto bestemmer jeg 100% over og kan ta ut slik jeg selv ønsker. I BSU kan man ikke det

Du kan gjøre akkurat hva du vil med BSU-pengene, men om du velger å bruke dem på noe annet enn bolig, må du betale tilbake den fordelen staten har gitt deg fordi du sparte i BSU.

Fordelen må forøvrig ikke tilbakebetales ved dødsfall, da det ikke anses som brudd på kontrakten Skatteetaten - BSU

• Liker 2
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Du kan ta ut BSU når du selv ønsker, men da må du betale tilbake de skattefordelene du fikk av å spare på BSU. Sparer du maksbeløpet hvert år (25k) så får du vel 5k i skattelette hvert år. Dette er penger du da har fått ekstra fordi du satte inn på BSU-konto istedet for sparekonto så om du tar ut BSU til annet enn bolig må disse trekkes fra.

Skrevet
2 minutter siden, Eliza Doalot said:

Fordelen må forøvrig ikke tilbakebetales ved dødsfall, da det ikke anses som brudd på kontrakten Skatteetaten - BSU

Det var jo greit å vite :) Forsøkte å google det selv men fant ikke ut av det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...