Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i tidlig 20 årene, går på universitet og studerer en helse-og sosialrelatert profesjonsutdanning, har også en relevant deltidsstilling ved siden av innen dette. Nå har jeg gått flere runder med meg selv og faktisk fått øynene opp for noe helt annet. Jeg kunne tenke meg å jobbe med noe jeg ikke har erfaring med, som tømrer, maskinfører, lager/logistikk, sjåfør, menkaniker, fabrikkarbeider, matproduksjon etc. Dette er jo noe helt annet enn hva jeg har hatt planer om i utgangspunktet, men jeg har skikkelig lyst til å bare gjøre det. Har ikke gått vgs 1/2 innen noen av disse fagene, så litt usikker på hvordan jeg burde gå frem. Sitter med generell studiekompetanse. 

Noen som har tips/råd til å få utdanning innen en(noen) av disse yrkene? Bør jeg fortsette på det «trygge» men kanskje angre bittert for at jeg ikke bare hoppet ut i det? Føler jeg er på feil sted i livet, vil gjøre noe helt annet. Vet disse yrkene er mannsdominerte, men håper ikke det er noen «ulempe», trenger vel flere kvinner?

Trenger noen innspill☺️

Anonymkode: e6575...8fb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

IIkke gjør det. Fullfør sykepleierutdanningen din og se hvor det fører deg.

Anonymkode: a1f4e...972

• Liker 4
Skrevet

Hvis du kan ha fagene du allerede har tatt "til gode" i en del år fremover, slik at du eventuelt kan gjøre det du holder på med nå ferdig senere i livet, så er det ikke noe i veien for å prøve noe annet du har virkelig lyst til. Snarere tvert imot, det er bedre å snu nå, mens du er ung og har muligheten, fremfor å havne i et yrke der du ender opp lite lykkelig bare fordi man skulle presse seg gjennom (Ta det fra en som har erfaring med det på godt og vondt). 

Anonymkode: 176b0...072

Skrevet

Ikke gjør det, fullfør først- endre etterpå! 

Anonymkode: 6fa9d...e7a

Gjest fleur de lis
Skrevet

Som de andre sier, fullfør, jobb et par år, og så omskoler deg om du vil. Jeg tror du vil angre på at du ikke fullfører, og har noe trygt å falle tilbake på. 

Skrevet
På 3.11.2018 den 11.27, AnonymBruker skrev:

Jeg er i tidlig 20 årene, går på universitet og studerer en helse-og sosialrelatert profesjonsutdanning, har også en relevant deltidsstilling ved siden av innen dette. Nå har jeg gått flere runder med meg selv og faktisk fått øynene opp for noe helt annet. Jeg kunne tenke meg å jobbe med noe jeg ikke har erfaring med, som tømrer, maskinfører, lager/logistikk, sjåfør, menkaniker, fabrikkarbeider, matproduksjon etc. Dette er jo noe helt annet enn hva jeg har hatt planer om i utgangspunktet, men jeg har skikkelig lyst til å bare gjøre det. Har ikke gått vgs 1/2 innen noen av disse fagene, så litt usikker på hvordan jeg burde gå frem. Sitter med generell studiekompetanse. 

Noen som har tips/råd til å få utdanning innen en(noen) av disse yrkene? Bør jeg fortsette på det «trygge» men kanskje angre bittert for at jeg ikke bare hoppet ut i det? Føler jeg er på feil sted i livet, vil gjøre noe helt annet. Vet disse yrkene er mannsdominerte, men håper ikke det er noen «ulempe», trenger vel flere kvinner?

Trenger noen innspill☺️

Anonymkode: e6575...8fb

Vil anbefale deg å fullføre en utdanning først, slik som de andre skriver her på forumet. Da har du noe å falle tilbake på hvis du angrer på det nye studiet ditt.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville sluttet ganske fort om jeg visste jeg var på feil kurs. Jeg var altfor naiv og/eller sta til å bytte studie første gangen jeg gikk på Universitetet, og det har jeg angret på mange ganger. 

Siden du er i 20-åra er det kanskje ikke så fristende å gå tilbake til Videregående? Mange fagbrev kan man ta ved å erstatte VK1 og 2 med arbeidserfaring, men da må man jo ha en relevant jobb først. Yrkene du nevner spriker litt. Hva er det ved dem som frister? 

Har du vurdert karriereveileder?

• Liker 1
Skrevet

Har fagbrev innen matproduksjon. Arbeidsmiljøet var veldig bra, men gikk lei arbeidsoppgavene. Det var det samme dag ut og dag inn. Slutter og gikk over til butikk. Har kommet langt innen salgsfaget

Anonymkode: 5c83b...8ec

Skrevet

Du kan komme inn på vg2 yrkesfag og ta et ekstra fag som heter yrkesfaglig opphenting (I de timene du slipper å delta i, som fellesfag). 

https://www.dagsavisen.no/innenriks/na-kan-man-skifte-til-yrkesfag-uten-a-ga-forstearet-om-igjen-1.1180536

Har selv gått elektro og tatt fagbrev og skulle ønske flere, spesielt jenter, så samme nytten som meg ☺️ Med fagbrev har man gode muligheter både innen jobb og videreutdanning og det gjerne uten studielån ☺️

Anonymkode: 69ac3...183

Skrevet

Følg hjertet , er mitt råd :)

Anonymkode: 0a677...68e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...