*blueberry* Skrevet 13. januar 2023 #1861 Skrevet 13. januar 2023 Hvis dette er slik hun reagerer på at MH deler videoen hennes hvor han har gode hensikter, så lurer jeg på hva reaksjonen hennes blir om hun får tilsendt beviser på at den ligger på mørkenettet (noe den garantert gjør). Hun burde få opp øynene og se at hvem som helst kan ha delt eller lagret denne videoen. Det er et hav av farlige fremmede, selv her i Norge. I beste fall vil barna bare skamme seg over denne senere. Verste fall tør jeg ikke tenke på. 27 7
Breakeven Skrevet 13. januar 2023 #1862 Skrevet 13. januar 2023 (endret) Er så glad dette endelig blir et tema på ekte. Jeg ble blokkert av Iselin for et par år siden akkurat fordi jeg kommenterte på blandingen av barn og dildoer på instagrammen hennes. Satte spørsmålstegn ved at hun ikke kunne holde det separat. At Mads Hansen tar det opp kan hun ikke blokkere, så jeg føler det må til. Og Mads understreker vel også et annet poeng ved å dele det videre og det er at selv om disse foreldrene mener de har barnas beste intensjoner så har ikke allE andre det! Endret 13. januar 2023 av Breakeven 39 10
KatyP Skrevet 13. januar 2023 #1863 Skrevet 13. januar 2023 Sirisiri10 skrev (5 timer siden): Godt poeng! Enig! 1
Gjest NordreSving Skrevet 13. januar 2023 #1864 Skrevet 13. januar 2023 Det er jo en typisk måte å flytte fokuset, ved å peke på MH som dobbeltmoralsk. Det fjerner dog ikke det prinsipielle spørsmålet. Hva er egentlig forskjellen på å bli eksponert til et stort antall ukjente mennesker fra mor sin konto versus MH sin konto? Det er er stort antall fremmede mennesker som følger begge konti. Legger du til type innhold som IG poster kan du være sikker på at det har tiltrukket seg folk som er opptatt av sex, gitt fokuset hun har på sexologi. Og til disse følgerne serverer hun unger som snakker om underliv.
Frkguru Skrevet 13. januar 2023 #1866 Skrevet 13. januar 2023 Fru G skrev (4 minutter siden): Vell, hun kan vell hukke av noen punkter her hun også. «Når noen begynner å ta regi over andre mennesker, og har behov for å ha den regien.» Hun har tatt regien over egne unger i sosiale medier for lengst. Bra Mads tørr å ta kampene med disse uetiske influenserne og setter ting på spissen. Barn skal ikke blandes inn i voksendrama. Bare synd at blant annet IG gjør barna sårbare fordi det er gitt en mulighet for det - nemlig offentlig eksponering. 27 7
Gjest Sirisiri10 Skrevet 13. januar 2023 #1867 Skrevet 13. januar 2023 (endret) Linda A skrev (4 timer siden): Skjønner ikke helt hvorfor noen her synes det er greit at Mads Hansen legger ut andre sine uskyldige barn på sin instagram konto? Hvorfor skal barna straffes ytterligere fordi mor har gjort noe dumt. Dersom man ønsker et forbud, burde man også ta avstand fra eksponering uavhengig av hvem som legger ut. Altså jeg liker Mads Hansen, og digger at han kritiserer influensere, men her gikk han langt over streken. Mads ga henne og andre en sjokkeffekt. Budskapet kunne aldri nådd frem på samme måte som ved en tekst. Det var nok svært ubehagelig for Iselin å se den videoen på Mads sin ig og føltes nok som et overtramp - men hun burde takke Mads for disse følelsene og tankene, for hva om det var pedofile Kåre som la dette ut til andre pedofile? Alt det hun følte, tenkte og mente om det Mads gjorde burde vært en stor tankevekker. Hun til og med påpeker hva videoen Mads la ut kunne gjøre med barna, men tenkte ikke på sitt eget ansvar. For alt man deler på denne måte kan deles videre uten at hun vet det og i helt andre kontekster. Det er kun Iselin som har ansvaret for videoen hun la ut, for hun vet at den kan deles, ihvertfall nå. Mest sannsynlig er videoen allerede delt blant folk med dårlige intensjoner. Som noen sier, hun serverer de på et gullfat i en allerede sexfiksert ig konto. Etisk sett burde hun holde alt av bilder og tekst om barna langt fra ig kontoen hennes. Det hører ikke sammen. I tillegg kommer også Mads her med et veldig viktig budskap til hele diskusjonen rundt barneeksponering, nemlig at ikke alle foreldre evner å vurdere hvor grensa går, tross grensa burde vært ingen eksponering av barn som han selv sier. Det viser hvor viktig et lovverk om null eksponering av barn er. Med stor sannsynlighet gjorde Mads barna til Iselin og andre eksponerte barn, en tjeneste. Jeg håper Iselin klarer å putte vekk forsvaret sitt og lære av hele situasjonen. Dette kan hun bruke som noe positivt fremover, både ut til leserene og ovenfor barna sine. En dyrebar erfaring, som var nødvendig. Endret 13. januar 2023 av Sirisiri10
Kinder Skrevet 13. januar 2023 #1868 Skrevet 13. januar 2023 emlia skrev (2 timer siden): Bør kanskje være en oppvekker når IG ser hvordan bilder/videoer hun deler kan misbrukes, og at de faktisk er helt ute av hennes kontroll. Ja, hun skal være så sykt glad om det bare er Mads Hansen som har delt videoen hun la ut av sine egne barn.. Så får vi bare håpe at dette ga henne en slik oppvekker at hun slutter å dele bilder og videoer av egne barn. 18 5
Djerv2020 Skrevet 13. januar 2023 #1869 Skrevet 13. januar 2023 Sirisiri10 skrev (23 minutter siden): Mads ga henne og andre en sjokkeffekt. Budskapet kunne aldri nådd frem på samme måte som ved en tekst. Det var nok svært ubehagelig for Iselin å se den videoen på Mads sin ig og føltes nok som et overtramp - men hun burde takke Mads for disse følelsene og tankene, for hva om det var pedofile Kåre som la dette ut til andre pedofile? Alt det hun følte, tenkte og mente om det Mads gjorde burde vært en stor tankevekker. Hun til og med påpeker hva videoen Mads la ut kunne gjøre med barna, men tenkte ikke på sitt eget ansvar. For alt man deler på denne måte kan deles videre uten at hun vet det og i helt andre kontekster. Det er kun Iselin som har ansvaret for videoen hun la ut, for hun vet at den kan deles, ihvertfall nå. Mest sannsynlig er videoen allerede delt blant folk med dårlige intensjoner. Som noen sier, hun serverer de på et gullfat i en allerede sexfiksert ig konto. Etisk sett burde hun holde alt av bilder og tekst om barna langt fra ig kontoen hennes. Det hører ikke sammen. I tillegg kommer også Mads her med et veldig viktig budskap til hele diskusjonen rundt barneeksponering, nemlig at ikke alle foreldre evner å vurdere hvor grensa går, tross grensa burde vært ingen eksponering av barn som han selv sier. Det viser hvor viktig et lovverk om null eksponering av barn er. Med stor sannsynlighet gjorde Mads barna til Iselin og andre eksponerte barn, en tjeneste. Jeg håper Iselin klarer å putte vekk forsvaret sitt og lære av hele situasjonen. Dette kan hun bruke som noe positivt fremover, både ut til leserene og ovenfor barna sine. En dyrebar erfaring, som var nødvendig. Spørs om hun lærer, tviler veldig. Jeg tror dessverre det er mer sannsynlig at vi ser henne i en «åpner opp om den tøffe tiden»-reportasje i vg/dagbladet/seoghør om noen måneder. 14 7
Populært innlegg Maskopi Skrevet 14. januar 2023 Populært innlegg #1870 Skrevet 14. januar 2023 Hadde hun reagert like sterkt om det var feks en kvinne som delte storyen og skrev «sååå flinke jenter!❤️»? I think not.. Hun er kun opprørt for at hun får kritikk 47 9
*blueberry* Skrevet 14. januar 2023 #1871 Skrevet 14. januar 2023 Kinder skrev (8 timer siden): Ja, hun skal være så sykt glad om det bare er Mads Hansen som har delt videoen hun la ut av sine egne barn.. Så får vi bare håpe at dette ga henne en slik oppvekker at hun slutter å dele bilder og videoer av egne barn. Men er det bare MH som har delt den? Jeg tror denne videoen ble spredt i ekle sirkler så fort hun la den ut 😖 Sirisiri10 skrev (8 timer siden): Mads ga henne og andre en sjokkeffekt. Budskapet kunne aldri nådd frem på samme måte som ved en tekst. Det var nok svært ubehagelig for Iselin å se den videoen på Mads sin ig og føltes nok som et overtramp - men hun burde takke Mads for disse følelsene og tankene, for hva om det var pedofile Kåre som la dette ut til andre pedofile? Alt det hun følte, tenkte og mente om det Mads gjorde burde vært en stor tankevekker. Hun til og med påpeker hva videoen Mads la ut kunne gjøre med barna, men tenkte ikke på sitt eget ansvar. For alt man deler på denne måte kan deles videre uten at hun vet det og i helt andre kontekster. Det er kun Iselin som har ansvaret for videoen hun la ut, for hun vet at den kan deles, ihvertfall nå. Mest sannsynlig er videoen allerede delt blant folk med dårlige intensjoner. Som noen sier, hun serverer de på et gullfat i en allerede sexfiksert ig konto. Etisk sett burde hun holde alt av bilder og tekst om barna langt fra ig kontoen hennes. Det hører ikke sammen. I tillegg kommer også Mads her med et veldig viktig budskap til hele diskusjonen rundt barneeksponering, nemlig at ikke alle foreldre evner å vurdere hvor grensa går, tross grensa burde vært ingen eksponering av barn som han selv sier. Det viser hvor viktig et lovverk om null eksponering av barn er. Med stor sannsynlighet gjorde Mads barna til Iselin og andre eksponerte barn, en tjeneste. Jeg håper Iselin klarer å putte vekk forsvaret sitt og lære av hele situasjonen. Dette kan hun bruke som noe positivt fremover, både ut til leserene og ovenfor barna sine. En dyrebar erfaring, som var nødvendig. Helt enig 🙌🏻 12 4
Vera Skrevet 14. januar 2023 #1872 Skrevet 14. januar 2023 Jeg følger ikke dette mennesket på noen som helst måte..men jeg følger Mads Hansen - og jeg fikk sjokk og bakoversveis da han la ut videoen hennes..hva i helvete feiler det folk?? Jeg håper det kommer en lov som gjør det straffbart å eksponere/bruke barna sine på soMe. Det er på høy tid. At hun ikke greier å se hvilke ansvar hun har her, og sier at det Mads Hansen har gjort ved å dele hennes video videre er et overgrep..man kan jo begynne å lure på hvilke koblinger som finnes i enkeltes hode. Hva tenkte hun da hun delte videoen til sine 200.000 følgere?? At ingen kom til å dele videre? Hva tenker folk at disse plattformene egentlig er? Er de klar over at de gir bort rettighetene til bilder av barna sine når de deler på en soMe kanal? Om man så bare har 10 følgere/venner - kan bildene dine deles videre..det skal bare èn følger/venn til. At dette i det hele tatt er en diskusjon - at barn trenger et vern..hva sier det om disse influenserne?? Anbefaler folk å se debatten som var på torsdag. 26 11
Blålilla Skrevet 14. januar 2023 #1873 Skrevet 14. januar 2023 Jeg har sett forsvarstalen hennes nå, og er virkelig tom for ord. Hun ser virkelig ikke hvor langt ute på viddene hun er. Og hvordan hun, og bare hun setter barna sine i denne situasjonen. Jeg kommer til å stemme venstre ved neste valg. Disse menneskene klarer ikke ivare ta egne barn, og trenger åpenbart et strengt lovverk. 23 4
Kollontaj Skrevet 14. januar 2023 #1874 Skrevet 14. januar 2023 – Så kan man diskutere om man burde publisere slike samtaler på sosiale medier i det hele tatt. Vi trenger retningslinjer og veiledning gjennom denne jungelen, for dette er en ny verden for de fleste av oss, sier hun videre i videoen. https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/far-kritikk-for-underlivssamtale-dette-er-vask-til-tissen/15423681/ Ny verden? Hvor lenge har hun holdt på? Er influencerne mer tungnemme enn folk flest? 37 1
Frøken Scott Skrevet 14. januar 2023 #1875 Skrevet 14. januar 2023 Kollontaj skrev (28 minutter siden): – Så kan man diskutere om man burde publisere slike samtaler på sosiale medier i det hele tatt. Vi trenger retningslinjer og veiledning gjennom denne jungelen, for dette er en ny verden for de fleste av oss, sier hun videre i videoen. https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/far-kritikk-for-underlivssamtale-dette-er-vask-til-tissen/15423681/ Ny verden? Hvor lenge har hun holdt på? Er influencerne mer tungnemme enn folk flest? Ting tyder på det. 5
Kinder Skrevet 14. januar 2023 #1876 Skrevet 14. januar 2023 *blueberry* skrev (1 time siden): Men er det bare MH som har delt den? Jeg tror denne videoen ble spredt i ekle sirkler så fort hun la den ut 😖 Det aner jeg ikke, så det er derfor jeg skriver om det bare er MH som har delt videoen. For jeg kan se for meg at sånne videoer og bilder av barn fort blir delt i de mørkeste delene av internettet. For ikke å snakke om alle de pedofile som følger disse kontoene, og etter hvert føler at de kjenner/har en relasjon til disse influenserbarna. Det er så mange gærne folk i verden som får så mye rart og skummelt for seg, så jeg skjønner ikke at disse influenserne tørr å dele bilder og videoer av egne barn. For man skulle jo egentlig forvente at voksne mennesker som jobber med internett i det daglige, hadde mer nettvett enn som så. 13 1
Isild Skrevet 14. januar 2023 #1877 Skrevet 14. januar 2023 Ny verden for de fleste av oss? Nei! De aller fleste velger å skjerme barna sine mot de mørke hjørnene på internett. Hvis det er nytt for Iselin at noen kan laste ned, lagre, dele og manipulere bilder og videoer hun legger ut i påvirkerkanalen sin, så burde hun få inndratt tilgangen sin! De FÅ foreldrene som ikke forstår at internett er å dele med absolutt "alle" - de trenger virkelig den debatten som går nå. Istedetfor å skjerme barna, så bruker de heller krefter på å være frustrert på haters, psykoes og alle som "ødelegger" for dem. De kjemper for sin rett til å dele barna sine på nettet, men klapper helt sammen når de oppdager at de ikke har kontroll over videoen/bildet (ref Mads Hansens deling) Det er nesten så man ikke tror det er sant at de er så uvitende og ignorante. Påvirkere har internett som arbeidsplass, men virker å være de som minst av alle forstår betydningen av "world wide web". Det virker som om flere av de tror de blogger i sitt eget "rom" på nettet - hvor de har kontroll. 36 13
*blueberry* Skrevet 14. januar 2023 #1878 Skrevet 14. januar 2023 Kinder skrev (1 minutt siden): Det aner jeg ikke, så det er derfor jeg skriver om det bare er MH som har delt videoen. For jeg kan se for meg at sånne videoer og bilder av barn fort blir delt i de mørkeste delene av internettet. For ikke å snakke om alle de pedofile som følger disse kontoene, og etter hvert føler at de kjenner/har en relasjon til disse influenserbarna. Det er så mange gærne folk i verden som får så mye rart og skummelt for seg, så jeg skjønner ikke at disse influenserne tørr å dele bilder og videoer av egne barn. For man skulle jo egentlig forvente at voksne mennesker som jobber med internett i det daglige, hadde mer nettvett enn som så. Da leste jeg litt kjapt, for jeg leste «at det bare er». Beklager 😅. Jeg tror det er skremmende mange av disse hundre tusenvis av følgere influencere har som har dårlige hensikter. Det har jo vært avsløringer om hvor mange norske menn som sitter på mørkenettet med «tilbøyeligheter» og de fleste følger nok godt med på mammainfluencerne 😖. Jeg blir kvalm. At voksne mennesker serverer barna sine på sølvfat til pedofile bare fordi de er litt stolte eller ikke vil gå ned i inntekt. Hvor naiv går det an å være. 11 4
Sursøtsaus Skrevet 14. januar 2023 #1879 Skrevet 14. januar 2023 MH kunne fint delt videoen og sladdet barna eller funnet en annen måte å unngå å vise dem på. Det hadde legitimert kritikken hans mer, og han hadde unngått å dele identiteten deres videre til sin store følgeskare i tillegg. Jeg er enig i MH sitt standpunkt, og her viser han hvor lett det er å dele videoer, så det burde virkelig være en vekkerklokke for alle som tror de har kontroll på det de deler på Internett, men han ender dessverre også opp med å bidra til problemet ved å spre videoen videre, selv når intensjonen er god. 4 3
Fizzypo Skrevet 14. januar 2023 #1880 Skrevet 14. januar 2023 Sursøtsaus skrev (4 minutter siden): MH kunne fint delt videoen og sladdet barna eller funnet en annen måte å unngå å vise dem på. Det hadde legitimert kritikken hans mer, og han hadde unngått å dele identiteten deres videre til sin store følgeskare i tillegg. Jeg er enig i MH sitt standpunkt, og her viser han hvor lett det er å dele videoer, så det burde virkelig være en vekkerklokke for alle som tror de har kontroll på det de deler på Internett, men han ender dessverre også opp med å bidra til problemet ved å spre videoen videre, selv når intensjonen er god. Jeg er enig med deg, samtidig er det en potensiell kjempestor gevinst av at han delte videoen dersom det betyr at hun og andre influencere vil endre kurs. Hittil har ikke anbefalinger fra et samlet fagmiljø hjulpet, heller ikke publisering av innhold fra det mørke nettet til skrekk og advarsel. Tvert imot har både hun og Pilotfrue denne uken kalt debatten rundt eksponering av barn som "ny". Det er ingenting nytt ved den, den eneste forskjellen er at det nå kan komme klare regler på hva de har lov til å legge ut i kraft av sitt yrke. Det provoserer dem, men all den tid delingen har fått pågå og innholdet har vært tilgjengelig for absolutt alle som vil se, også pedofile, det provoserer dem ikke. Når hun roer seg ned og får tenkt seg om, er det kanskje lov å håpe at hun vil se det problematiske ved delingen og trekke lærdom fra denne hendelsen selv om hun ikke vil innrømme det. Det gjør noe med en når man får seg et støkk og får oppleve ubehaget av å miste kontroll over innholdet man legger ut. Syns kjøreregelen til MH er fin: har du et eller de rundt det et problem med at innholdet du legger ut deles av andre - ikke legg det ut. 30 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå