Gå til innhold

Iselin Guttormsen

Hege899

Anbefalte innlegg

kraftwerk skrev (2 timer siden):

Jeg så bilde i VG fra Vixen i går, og der var et bilde av IG på rød løper. Alvorlig talt, jeg kjente ikke dama igjen? Nå har ikke jeg særlig med SoMe, så følger svært lite med, men hun ligner ikke på seg selv lengre.

Nei, men hun elsker seg selv som hun er, må vite!

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette viser hvor lite politikere og andre med makt forstår, eller hvor lite de vil forstå, og hvor mye makt influencerindustrien har fått:

https://www.nettavisen.no/nyheter/nav-sponser-influenserkurs-harreisende/s/5-95-869295

"En avgjørelse fra Nav Troms og Finnmark, som Nettavisen har fått tilgang til, viser at Nav har bevilget 8990 kroner i støtte til en kursdeltaker for å delta på «Influencer Pro».
"Haugaard er utdannet journalist med fordypning i sosiale medier, men sa i 2020 opp jobben som journalist for å satse fulltid på jobben som influenser."

Noen som vet hvor bra den "journalistutdannelsen" er?  

Ren svindel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

J.. skrev (4 timer siden):

De glemmer også at barn kan ikke samtykke.

Det viktigste poenget av alle. Barn har ingen forutsetninger til å forstå hva de samtykker til. 

• Liker 19
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djerv2020 skrev (4 timer siden):

Det er to vidt forskjellige mennesker på toppen og bunnen av IG sin Instagram, både utseende og person. Jeg håper at hun selv innser dette på et tidspunkt, det er det eneste håpet for en videre karriere.

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emmelise skrev (22 timer siden):

Jeg stusser litt på disse påstandene hun kommer med.

Hun påstår hun har taushetsplikt. Men det finnes ingen informasjon om hvilken taushetsplikt hun henviser til. Hun er ikke tilknyttet noe helsevesen, offentlig eller privat.

Til og med kundesupport av ymse slag har en form for taushetsplikt, spesielt vedrørende personinformasjon. Men der er det også inneforstått at personinformasjon skal beskyttes, for det er tross alt loven.

Men Iselin er ikke tilknyttet noe av dette. Hun snakker om sex, onanering og barna sine på instagram. Ingen med hodet skrudd riktig på ville tro det var en naturlig taushetsplikt tilknyttet. 

I tillegg tilbyr hun ingen informasjon, noe som helst sted, som informerer om hva slags taushetsplikt hun har. Hva av min informasjon plikter hun til å beskytte sånn egentlig? 

Alle innenfor helsevesenet har meldeplikt. Advokater har meldeplikt. Til og med ymse slag av kundesupport har meldeplikt når det dukker opp noe som ser ulovlig ut.

I tillegg syntes jeg det er direkte hårreisende at hun nå gjemmer seg bak barn som har opplevd overgrep. 
"Jeg vil bare hjelpe dem med å finne et språk".

Vel, vulgariteter er for det første neppe svaret. Ikke er hun på noen måte kvalifisert heller. Har man opplevd overgrep, enten som barn eller voksen, bør man snakke med noen profesjonelle som kan virkelig hjelpe deg. Det er til de profesjonelle hun burde veilede dem skulle de noensinne bli desperate nok til å kontakte Iselin.

Fullstendig latterlig å tro at en botoxa instababe som snakker om hvor mye hun gleder seg til å runke i dusjen på jobb skal på noen måte ha evnene til å møte overgrepsofre på en god måte. 

Det du skriver her er veldig viktig. Det burde jevnlig opplyses om at hun er en helt uten faglig kompetanse, og at man derfor ikke kan ta noe av det hun skriver eller sier seriøst. Det hele kan sammenlignes med en grov versjon av Lørdagsrådet eller lignende. 

Endret av IreneV
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper heller barn og ungdom kontakter Helsesista enn IG. Men det aner meg at IG, som Sophie Elise, når ut til et annet segment og at de isåfall kontakter henne. Uansett burde dette virkelig sette fokus på i den offentlige debatten. Å få kompetent helsehjelp er så viktig! Tenker bare med grøss på de lange ventelistene og manglende hjelpetilbud, særlig i psykiatrien. Ser for meg desperate mennesker heller søker råd hos influencere, noe som er forståelig, men da bør influencerne virkelig være sitt ansvar bevisst!

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Djerv2020 skrev (7 timer siden):

Botox garantert. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

cerruti skrev (1 time siden):

Botox garantert. 

Ja. Kan virke som hun er inspirert av kim kardashian. Som de fleste influensere i dagens samfunn. Alle ser jo klin like ut. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallepalle2 skrev (På 27.1.2023 den 23.15):

Hun er som den jenta som alltid himlet med øynene bak ryggen på folk - på ungdomsskolen. 

Jeg har ikke kommentert her tidligere men her må jeg korrigere deg til «Hun er som den jenta HUN VAR som alltid himlet med osv osv» 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emmelise skrev (På 28.1.2023 den 11.58):

Jeg stusser litt på disse påstandene hun kommer med.

Hun påstår hun har taushetsplikt. Men det finnes ingen informasjon om hvilken taushetsplikt hun henviser til. Hun er ikke tilknyttet noe helsevesen, offentlig eller privat.

Til og med kundesupport av ymse slag har en form for taushetsplikt, spesielt vedrørende personinformasjon. Men der er det også inneforstått at personinformasjon skal beskyttes, for det er tross alt loven.

Men Iselin er ikke tilknyttet noe av dette. Hun snakker om sex, onanering og barna sine på instagram. Ingen med hodet skrudd riktig på ville tro det var en naturlig taushetsplikt tilknyttet. 

I tillegg tilbyr hun ingen informasjon, noe som helst sted, som informerer om hva slags taushetsplikt hun har. Hva av min informasjon plikter hun til å beskytte sånn egentlig? 

Alle innenfor helsevesenet har meldeplikt. Advokater har meldeplikt. Til og med ymse slag av kundesupport har meldeplikt når det dukker opp noe som ser ulovlig ut.

I tillegg syntes jeg det er direkte hårreisende at hun nå gjemmer seg bak barn som har opplevd overgrep. 
"Jeg vil bare hjelpe dem med å finne et språk".

Vel, vulgariteter er for det første neppe svaret. Ikke er hun på noen måte kvalifisert heller. Har man opplevd overgrep, enten som barn eller voksen, bør man snakke med noen profesjonelle som kan virkelig hjelpe deg. Det er til de profesjonelle hun burde veilede dem skulle de noensinne bli desperate nok til å kontakte Iselin.

Fullstendig latterlig å tro at en botoxa instababe som snakker om hvor mye hun gleder seg til å runke i dusjen på jobb skal på noen måte ha evnene til å møte overgrepsofre på en god måte. 

Enig med deg, hvilken taushetsplikt er det IG refererer til? En annen ting er at IG, slik jeg ser det, er bundet av personopplysningsloven med forordning.   I tillegg er vi i Norge bundet av barnekonvensjonen og selvfølgelig gjelder Grunnloven § 102 om (barn og voksnes) rett til respekt for privatlivet sitt.

Du nevner et eksempel med kundesupport og vern av personinformasjon, og jeg er enig med deg i at dette ikke er akkurat det samme som taushetsplikt. Men Personopplysningsloven og forordningen verner personer i forbindelse med behandling av personopplysninger. Det er noen kriterier som må være til stede for at forordningen skal gjelde, blant annet gjelder ikke reglene behandling av personopplysninger i rent personlige eller familiemessige aktiviteter. Det er flere gode argumenter for at IG er en virksomhet, slik at denne da er omfattet. Etter forordningen har en virksomhet mange forpliktelser, blant annet må den sørge for at behandling av personopplysninger er lovlig (art.6) og den må følge en liste med prinsipper for behandlingen (art.5). https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2018-06-15-38/*#KAPITTEL_gdpr-2 

Det er endel ulike vurderinger som må gjøres dersom en skal kunne konstantere at feks. deling av et bilde på instagram av barn er lovlig eller ulovlig. Disse vurderingene skal altså gjøres av hver eneste bedrift som behandler personopplysninger før de gjør noe med opplysningene. Så vidt jeg vet forholder IG seg ikke til dette lovverket, mulig det er uvitenhet eller rett og slett at hun ikke gidder.

Dersom en mener personvernforordningen kan være overtrådt er Datatilsynet klageorgan. Kanksje det er på tide at Datatilsynet mottar såpass mange klager om influencere at de prioriterer disse sakene? 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

miss spjåk skrev (På 28.1.2023 den 13.35):

Gode og reflekterte argumenter. Skulle så gjerne ha sett at influensere som eksponerer barna sine kunne lest og svart på alt dette. Dette med lojalitet som du og nevner i resten av innlegget er et punkt mange ikke tar helt innover seg. "Så lenge barna samtykker" blir ofte brukt som argument, men man glemmer samtidig at barn er lojale mot foreldrene. Jeg synes det burde vært fokusert mer på det i eksponeringsdebatten.  

Enig! Det er nødvendigvis ikke greit å puplisere bilde/informasjon/video selv om barnet sier ja. Det er foreldreren som uansett har ansvaret for å vurdere om publisering er ok. 

J.. skrev (På 28.1.2023 den 13.41):

De glemmer også at barn kan ikke samtykke.

Amen! Samtykkebegrepet brukes i alle mulige sammenhenger uten at det virker som om folk vet hva som faktisk ligger i et samtykke. Dette er lovregulert og etter personvernloven (som jeg mener IG er bundet av)  er det flere kriterier som må være oppfylt for at et samtykke skal gjelde.  https://www.datatilsynet.no/rettigheter-og-plikter/virksomhetenes-plikter/behandlingsgrunnlag/veileder-om-behandlingsgrunnlag/samtykke/

ziljemor skrev (På 27.1.2023 den 19.18):

Gode refleksjoner fra flere her nå etter Felis sitt podcast-resymè. Dette er tydelig en sak som engasjerer, og en debatt som er kraftig på overtid.

Først må jeg si jeg reagerer sterkt på at IG sier at «kloke mennesker holder seg unna denne diskusjonen». Hun undergraver for det første et helt fagfelt innen både kriminologi, overgrep, barnevern, barns rettigheter og helse/sosialfag. Dette er mitt og sikkert flere her i tråden sitt fagfelt, og flere av oss har lagt ned minimum tre år med heltidsstudier, eksamener, praksiser, veiledning og bachelor/master-gjennomføring i tillegg til flere års relevant arbeidserfaring. Ønsket om forbud mot digital eksponering av barn er like faglig understøttet som ønsket om en samtykkelov, som IG gjerne heier frem.

Så vil jeg si noe på vegne av barna, både hennes og andre influenceres som eksponeres i foreldrenes some i hverdagen. Noen av dere i tråden har allerede vært inne på temaet barns lojalitet, og personlige erfaringer som har preget dere inn i voksenlivet. En del av oss her på forumet arbeider med mennesker, og møter mennesker som har både omsorgssvikt, vold og overgrep med seg i bagasjen. Historier om barn som av ren lojalitet og kjærlighet til sine omsorgspersoner har blitt «voksne» altfor tidlig, som ikke fikk være frie barn og måtte tilpasse sitt liv for å blidgjøre foreldre. Det er selvfølgelig grader her, og jeg mener ikke å si at IG utsetter sine barn for omsorgssvikt, men å begrunne eksponeringen av dem med at de bidrar til familieinntekten, at de liker å gjøre mamma glad eller at de alltid sier ja og ønsker å dele seg selv med hele verden… Jeg vet dessverre om mange barn som har smilt og sagt at «Ja, det går bra hjemme», eller «Ja, mamma/pappa er alltid snill», når sannheten har vist seg å være veldig annerledes for både voksne og barn. Et barns lojalitet og tilknytning til foreldre er sterk og nesten urokkelig, uansett hva barnet har blitt utsatt for av sin omsorgsperson. Dette er en makt som aldri skal undervurderes, og nok en gang et tema jeg undres over at en sexolog reflekterer så dårlig rundt. Hadde foreldre-/familieinfluencere gjort det hadde de også vist mer forståelse for kritikken. 

Det er ikke reell valgfrihet dersom et Nei medfører konsekvenser. For å kunne si ja og virkelig mene det må man kunne si et trygt nei. Påført skyldfølelse, overdreven ansvarsfølelse for en forelder, eller påført ansvar som et lite barn for å tjene penger til familiens økonomi er konsekvenser som kan medvirke til at barn sier ja til eksponering. Og selv om barna skulle være trygge og oppriktig ønske å eksponeres for resten av verden, så burde voksne mennesker i dag ha nok kjennskap til Internettets mørke kriker og kroker, og kjendismedaljenes bakside, til å sette grenser på vegne av barna og be dem vente til de er gamle nok. Vil de fortsatt være i rampelyset? Meld dem på kurs i Kulturskolen, la dem delta i idrett eller sceneaktivitet, la dem kjenne på kreativiteten og eksponering i nærmiljøet først. Det er ihvertfall eksponering på barnas egne premisser, under trygge rammer, uten profitt som går i mammas lomme. 

Her er det mange gode argumenter for at et samtykke gitt av barn ikke er gyldig. Jeg forstår ikke hvorfor en bedrift som IG ikke setter seg inn i hvilke lover og regler som regulerer virksomheten. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Nettavisens intervju med Mads Hansen uttaler han at han sikkert ikke får noe julekort fra Iselin i år. Det er jo en stund til jul, man kan faktisk rekke et gjennomsnittlig sexolog-kurs på den tiden, legger han til. 😆 https://www.nettavisen.no/livsstil/mads-hansen-dropper-vixen-ikke-gira-pa-a-assosieres-med-den-bransjen/s/5-95-879403

• Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tidstrøyte skrev (1 time siden):

Enig med deg, hvilken taushetsplikt er det IG refererer til? En annen ting er at IG, slik jeg ser det, er bundet av personopplysningsloven med forordning.   I tillegg er vi i Norge bundet av barnekonvensjonen og selvfølgelig gjelder Grunnloven § 102 om (barn og voksnes) rett til respekt for privatlivet sitt.

Du nevner et eksempel med kundesupport og vern av personinformasjon, og jeg er enig med deg i at dette ikke er akkurat det samme som taushetsplikt. Men Personopplysningsloven og forordningen verner personer i forbindelse med behandling av personopplysninger. Det er noen kriterier som må være til stede for at forordningen skal gjelde, blant annet gjelder ikke reglene behandling av personopplysninger i rent personlige eller familiemessige aktiviteter. Det er flere gode argumenter for at IG er en virksomhet, slik at denne da er omfattet. Etter forordningen har en virksomhet mange forpliktelser, blant annet må den sørge for at behandling av personopplysninger er lovlig (art.6) og den må følge en liste med prinsipper for behandlingen (art.5). https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2018-06-15-38/*#KAPITTEL_gdpr-2 

Det er endel ulike vurderinger som må gjøres dersom en skal kunne konstantere at feks. deling av et bilde på instagram av barn er lovlig eller ulovlig. Disse vurderingene skal altså gjøres av hver eneste bedrift som behandler personopplysninger før de gjør noe med opplysningene. Så vidt jeg vet forholder IG seg ikke til dette lovverket, mulig det er uvitenhet eller rett og slett at hun ikke gidder.

Dersom en mener personvernforordningen kan være overtrådt er Datatilsynet klageorgan. Kanksje det er på tide at Datatilsynet mottar såpass mange klager om influencere at de prioriterer disse sakene? 

Meget interessant!
Influencerne slipper unna mange regelverk fordi de jobber i "gråsonen", der de blander det private med reklame og dermed business. IG mener i tillegg at hun jobber innen helsesektoren. Hennes foretak heter I.Guttormsen, og er et aksjeselskap innen "Selvstendig kunstnerisk virksomhet innen blogging"
Mulig du er inne på noe her altså, at dette kan rapporteres. Hun driver også "rådgivning", og har hjemmekontor etter hva jeg kan forstå? Med barna tilstede.

Endret av IreneV
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Tidstrøyte said:

Jeg forstår ikke hvorfor en bedrift som IG ikke setter seg inn i hvilke lover og regler som regulerer virksomheten. 

Mitt intrykk er at Guttormsen er for framfusende til at sånne bagateller som at man setter seg inn i noe som kreves for  å drive en gesjeft blir prioritert. Aldri refleksjon før publisering.

Fort og gæli er modus operandi.

Endret av Villroses hage
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har hun live sending på insta med barna😱 Eldste datter har nettopp flydd rundt alene med telefonen og gitt live-room tour. Mor var i en annen etasje. 

Det er nesten ikke til å tro at hun lar datteren på 10 år (!) lese kommentarer og svare ukritisk på spørsmål live 😱 Moren holder på med helt andre ting. Folk spør og graver om masse personlig: hvor bor dere?  Har du kjæreste? osv. 

Endret av Hummingbird2
  • Liker 35
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hummingbird2 skrev (37 minutter siden):

Nå har hun live sending på insta med barna😱 Eldste datter har nettopp flydd rundt alene med telefonen og gitt live-room tour. Mor var i en annen etasje. 

Det er nesten ikke til å tro at hun lar datteren på 10 år (!) lese kommentarer og svare ukritisk på spørsmål live 😱 Moren holder på med helt andre ting. Folk spør og graver om masse personlig: hvor bor dere?  Har du kjæreste? osv. 

Det finnes åpenbart ingen grenser 😳

• Liker 19
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet når jeg falt innom tenkte jeg at det virket som en hyggelig liten seanse hvor de lager mat. Men det jeg ser er en sminket og selvbevisst liten jente som prøver sitt aller beste å imponere publikum. Fikser på håret, slenger med håret og danser litt. I et raskt øyeblikk tok hun seg med begge hendene på brystet (!? - det føles så feil ut å skrive dette) før det ble kuttet. På slutten kom det noen kritiske kommentarer som «Vil det si du ikke har tatt til deg kritikken?» og Iselin lo hånlig av en kommentar «Her skal barn eksponeres». Det var egentlig litt trist å se på og jeg gikk ut med en uggen følelse kjente jeg. 

Endret av HelloMindy
Har aldri kommentert influensere sine barn før, og kjenner på at dette er feil å skrive; men det bør ikke dysses ned heller.
  • Liker 37
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig trist da det kom opp spørsmål om Iselin og Catalin er kjærester. Datteren svarer «NEI!» og forklarer at Mamma ikke får ha ny kjæreste før det er greit for henne og lillesøster. Hun sa også at hun og lillesøster skal få vite det før alle andre når det skjer🙃https://www.seher.no/kjendis/slik-bekrefter-hun-forholdet/78204699

Så forbanna nitrist den seansen var! 

Endret av Hummingbird2
  • Liker 49
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...