Gjest IreneV Skrevet 27. januar 2023 #2741 Del Skrevet 27. januar 2023 Felis skrev (39 minutter siden): Jeg har sagt opp abonnementet mitt hos Podimo (før Iselin fikk blomster av dem, så dette er ikke cancel culture), men jeg tenkte jeg skulle få med meg Iselins siste episode før jeg logget av for godt. Før noen truer med advokater og what not, på grunn av opphavsretten, så la meg forsikre om at det jeg skriver her er en brøkdel av hva Iselin sier. Hun rekker veldig mange ord i minuttet.... Jeg har kun sitert ordrett der det er høyst nødvendig for sakens innhold. Iselin har tross alt klaget en del over at folk misforstår hva hun forsøker å formidle. Og så vil jeg faktisk anbefale folk å lytte til episoden, for Iselin er den eneste influenceren som gjør en innsats for å svare på det vi alle har lurt på i mange år: Hva er argumentene FOR barneeksponering? I motsetning til Monica Nyhus, som gliste seg gjennom debatten, gjør Iselin en solid innsats for å fremme sitt syn. Og hun har noen veldig gode poeng angående hvordan debatten foregår for tiden. Så dette er min lille reklame for Iselin. PS, du kan lytte 7 dager gratis👍 https://podimo.com/no La meg først bare innlede med hvor surrealistisk det er at en podcast som handler om barns rettigheter innledes med at episoden "stimuleres av Kondomeriet" (hovedsponsor) Iselin innleder med at episoden blir annerledes, for hun har ingen gjester. Det er kun hun selv og tankene hennes, kun me, myself and I, sier Iselin, og jeg tenker at det folksomt nok for en podcast... Dagens tema hadde Iselin ikke så veldig ønske om å involvere seg så mye i, for hun er ikke noe fan av å rette moralske pekefingre mot andre. Dette er en setning vi skal høre mange ganger... Hun ble kastet inn i debatten mot sin vilje og tenker at hun skal snakke om hva hun tenker og mener. Hun har lest bakgrunnen for lovforslaget til Venstre, og hun oppsummerer greit bakgrunnen for dette. Hun nevner at Rune Fardal utleverer barnevernsbarn, men hun mener at han gjør det i god tro. Lovforslaget har kommet i stand for å beskytte disse barna og det er Iselin helt. Og. Holdent. 100. Prosent. Enig. I. Men så har flere kastet seg på debatten og Iselin mener at den har vridd seg vekk fra sakens kjerne. Nå handler den om kommersialisering av barn, barnas rett til privatliv og barnas personvern osv. Dette er temaer det er umulig å være uenig i, utbryter Iselin. Vi er alle sammen enige om at vi ønsker det beste for barna våre, men Iselin føler at sakens kjerne har forsvunnet i dette hysteriet som nå er blitt skapt. La meg bare skyte inn at å devaluere debatten ved å kalle den hysterisk, er uredelig. Men uredelig argumentasjon skal vi få mye av fra Iselin i denne podcasten. Iselin har et par tanker rundt disse tingene og skal prøve så godt hun kan og sortere alle tankene og følelsene og meningene hun har, for det er MASSE som skjer i hodet til Iselin nå. Det KOKER. Iselin har ikke noe manus og stikkord, så hun håper at hun klarer å gjøre dette redelig og ryddig. Spoileralert, det blir verken redelig eller ryddig... Hun starter med å fortelle hvordan hun ble dratt inn i debatten, på en veldig ubehagelig måte. Det var ufrivillig og det ble gjort på en veldig stygg måte. I helgen som var fikk Iselin plutselig masse hatmeldinger i alle inboksene sine. Essensen i dette hatet var at hun var blitt meldt til Barnevernet. At de håpet hun mistet retten til barna sine. At det var synd på barna hennes, som hadde henne som mamma. At hun var et forferdelig menneske og kvinnemenneske. At hun var stygg, feit og bleik, og «hele den biten der» At de skjønner hvorfor menn ikke vil ha noe med Iselin å gjøre. Folk skulle finne ut av hvor hun bodde. Hun kan ikke gå trygt på gata. Folk skulle ta henne. Jeg forstår at dette var overveldende for Iselin, men jeg synes ikke hun kan avfeie alt som hat. Derimot synes jeg uttalelsene om utseendet hennes er helt bak mål, særlig siden Iselin verken er stygg, feit eller bleik. Det siste meldingene håper jeg hun leverte til politiet, men dessverre sier hun selv at hun slettet meldingene i panikk. Det er en pussig reaksjon fra en erfaren medieaktør og det gjør at jeg sliter litt med å tro Iselin... Så får hun et tips om å sjekke Mads Hansens instastory. Hun kaller han «hen» Iselin ønsker ikke å nevne navn, så hun deler heller nok informasjon til at alle skjønner hvem hun snakker om For det er mye ryddigere... Iselin hever seg over det. Hun er bedre enn som så, Hun er mer opptatt av å diskutere sak, fremfor å henge ut enkeltpersoner Ja, hun sa faktisk det... Hun forklarer bakgrunnen for denne uthengingen. Iselin har hatt en reklame på story, for produkter til underlivet. I den forbindelse har hun fått en pakke med produkter fra samarbeidspartner, og så setter hun av litt tid til å skryte både produkter og samarbeidspartner opp i skyene, men hun hevder at det ikke er spons. Etter at Iselin har lagd en superfin reklame for produktene, begynner barna hennes å stille spørsmål om produktene. Da tenker Iselin at hun har så lyst til å dele denne fine samtalen som de fantastiske produktene (der gjorde hun det igjen) har ført til, med hele verden (unntatt Mads Hansen). Grunnen til at hun ønsker å dele denne fine samtalen med barna med hele verden, er at hun daglig får spørsmål fra foreldre, barn og ungdommer om hvordan de kan prate om forskjellen mellom vulva og vagina uten at det blir flaut for noen. Jeg syntes det var ganske flaut... Iselin greier ut om dilemmaet hun sto ovenfor angående merking av videoen. Hun hevder at det ikke var reklame, samtidig hadde annonsørene god reklameeffekt, så hun faller ned på at de måtte merkes. Ellers kunne hun få en bot. Dette er helt riktig vurdering av Iselin, men tydeligvis noe hun har angret mye på i ettertid, jeg tror faktisk hun hadde foretrukket en bot Videoene ble lagt ut lenge før jul og lå bare ute i 24 timer, så de er på en måte ute av verden, sier hun. Iselin har ikke tenkt mer på det, med unntak av alle de fine tilbakemeldingene hun hevder å ha fått. Det er sjokkerende at en profesjonell SoMe aktør har så lite innsikt. Tror hun virkelig at ting hun legger ut på en åpen profil med hundretusenvis av følgere bare forsvinner? Et helt år etterpå, eller to måneder, eller noen uker (tida flyr i influencerverdenen), får Iselin alt dette hatet i innboksen fordi dette mennesket, som i hovedsak profilerer seg og øker egen popularitet ved å drite ut andre mennesker, har lagt ut følgende tekst... Og så leser hun opp teksten til Mads Hansen, hvor han kalte henne en versting. Iselin henger seg veldig opp i at han kalte henne versting. Hun sier ironisk at hun er helt VILL på å lage reklame med barna sine på nett. Akkurat dette gjør hun selvfølgelig for å avspore debatten. For Iselin har jo akkurat hevdet at filmene ikke var reklame, selv om de var det, og da skal alle skjønne at Mads Hansen bommer, for hun bruker jo ikke barna i reklame! Poenget hans var vel heller at hun leverer de verste videoene på en kommersiell kanal, for å øke antall klikk, men hey, stråmannsargumentasjon er favoritthersketeknikken til Iselin. Iselin forklarer at «hen» har tatt en screenrecording av den fine videoen, og lagret for å kunne bruke til den rette anledning. Iselin kan jo håpe at det bare er Mads Hansen som har lagret denne videoen for å bruke «ved den rette anledning», jeg vil tro den også ligger på en del harddisker rundt omkring i mørke kjellere. Men av grunner vi kommer tilbake til, bekymrer nok ikke dette Iselin. For Iselin er det er stort paradoks at et menneske som så hardbarket går ut mot å dele noe som helst om barna våre, velger å dele barn for å få frem budskapet sitt. Han deler ikke egne barn, han deler andres, og det uten samtykke! Til det første punktet her, så må jeg si meg litt enig med Iselin. Måten Mads Hansen gjorde dette, fortjener en diskusjon, og diskusjon har det blitt. Til det siste så er det innlysende at han ikke deler en video av egne barn for å få frem dette poenget, for de videoene finnes ikke på nett. Det er jo hele poenget hans... Iselin har nok googlet litt og funnet ut at denne delingen ikke er ulovlig, men hun synes at det er uetisk, uempatisk og hjerterått. Iselin stiller seg spørsmålet om Mads Hansen egentlig er interessert i å ivareta barns rettigheter. Folk kan si at Iselin delte barna sine først, så da må hun tåle at andre deler det, sier hun. Dette er interessant, for dette spørsmålet har hun tidligere ikke adressert. Hun har tvert imot fremstilt det som om Mads Hansen nærmest hacket pc’n hennes, eller snek seg inn på kjøkkenet hennes og snikfilmet ungene og så delte det med hele verden. Nå presiserer hun at det var hun som delte først. Og hun tåler at alle andre deler bilder og videoer av barna sine. Hun VIL at folk skal se disse fine samtalene. Hun synes det er rått (i positiv betydning) for hun har hele tiden fått høre hvor jævlig rævva hun er som mamma fordi hun velger å prate åpent med barna sine om kropp og seksualitet. Her gjør hun det igjen. Hun får ikke kritikk for å prate med barna sine om kropp og seksualitet, det gjør alle foreldre. Kritikken går selvfølgelig på at hun deler disse samtalene med hele verden. Siden folk har påstått at barna må være flaue over å ha Iselin som mor har hun hatt et ekstra behov for å vise at «Folkens, schlapp av! Barna mine har det veldig, veldig fint!» Så fortsetter hun med en lovprising av egne foreldreegenskaper, ord som empati, forståelse og respekt blir nevnt. Dette ønsker hun at folk skal se, så derfor gjør det henne ingenting om folk deler det. Problemet med Mads Hansens deling er at det ble gjort med negativt fortegn. Eller «med en intensjon om å drite ut meg», som Iselin kaller det. Iselin synes ikke dette er fruktbart, og hun lurer på hva som er problemet. Er det at ungene ble delt i en kommersiell setting, noe de ikke ble, i følge Iselin. «Hva så? Hva? Så?» Jeg har etterhvert skjønt at dette ikke er et retorisk spørsmål fra Iselin. Hun sliter faktisk med å få tak på problemstillingen, det skal vi etterhvert få mange eksempler på. Iselin ville gjort det igjen, hvis det kunne forebygge seksuelle overgrep. For eksempel hvis barna hennes hadde hovedrollene i en reklamekampanje mot seksuelle overgrep. Dette ville hun sagt ja til, hun trenger ikke penger for å gjøre det engang Nå er det vel strengt tatt ungene som skulle hatt penger for hovedrollen, vi snakker tross alt ordnede forhold innenfor reklamebransjen, hvor arbeidsmiljøloven blir fulgt. Men det er jo prisverdig (er det egentlig det?) at Iselin ville brukt sine egne, navngitte barn i en slik reklame gratis. Iselin forsikrer oss om at barna hennes ikke er sårbare, og at hun ikke har delt dem i sårbare situasjoner. Hun har visst glemt sin deltagelse i Bloggerne. Eller at hun har snap... Iselin er ikke i en posisjon til å rette en moralsk pekefinger 35 minutter igjen... Iselin bytter tema til Debatten på NRK. Hun skryter voldsomt av Monica og Chris Nyhus, hun synes det er stort, flott og modig at de stilte opp (enda modigere hadde det vært hvis de faktisk svarte på et eneste spørsmål, men...). Hun dreier over til å sammenligne influencerbarn med barna som brukes i reklame for Redd Barna. Da snakker vi sårbare barn! De ligger og sulter, med tynne bånd rundt...(?) og de har fluer i munnviken og øynene. Og vi ser kampanjer, med barn, som blir laget for å få foreldre til å ikke drikke så mye i julen. Barn. Blir. Brukt. I. Reklame. For. Stort. Og. Smått. Jeg orker ikke... Ser hun virkelig ikke forskjellen? Iselin synes det er urettferdig at det er influencere som skal stå til ansvar for de uansvarlige handlingene de gjør mot barna. Hun blir provosert av at andre profiler retter en moralsk pekefinger mot måten hun deler ungene på. Dette gjelder da de som eksponerer barn på en annen måte. Hun ramser opp bruk av emojies over ansikt, kun bilder av bakhodet, middagsmat eller hvor de er på besøk Det er litt vanskelig å følge henne, men dere tar poenget? For hun har et poeng... Hvem har bestemt at det er riktig? Mens Iselins metode er feil? Spør hun Vel... Det er en viss forskjell på å dele hva et barn spiser til middag og å dele en video hvor barn snakker om underliv... Dette bruker hun som overgang til å prate om Mads Hansen igjen. Denne gangen hans rolle som clout chaser. Hun leser opp definisjonen på dette, samt noen tanker rundt dette. Jeg hopper over å referere dette, da vi har hørt det utallige ganger i det siste. Hun hevder at Mads Hansen har hengt ut barna hennes, uten samtykke. Og det er hjerterått når hun sender melding til Mads om at ungen hennes sitter og gråter, og er helt fra seg og aner ikke hva hun har gjort galt, fordi han delte videoene, og hun ber han om å slette innlegget og det gjorde han ikke. Da mener hun at han brukte barna hennes for egen vinning og egen popularitet. Iselin synes ikke det har kommet noe fruktbart ut av debatten, annet enn sårede barn. Clout chaserne bidrar bare til steile fronter, sårede barn, mobbing og trusler. Iselin forsøker å sette ord på hva hun føler om at Mads Hansen blir hyllet for å løfte frem et viktig tema, men sliter med å finne ordene. Til slutt faller hun ned på (og her siterer jeg ordrett, siden Iselin har klaget mye over at folk misforstår denne sammenligningen) «Nesten som at man skal legge skylden på foreldrene for at barna ble voldtatt av en pedofil, fordi du la ut feriebildet ditt i sommer. Eller atte du som kvinne kan takke deg sjøl for at du ble voldtatt, fordi du gikk i korte skjørt hjem fra byen» Hva er egentlig problemet, spør Iselin igjen. Er det at barn blir brukt i reklame? I så fall skjønner ikke Iselin hvorfor hun blir trukket frem som en versting, for hun kan telle på en hånd antall ganger hun har brukt barna sine i reklame. Og hvis det er på generell basis, så er det fremdeles rart å kalle Iselin for en versting, for det er mange som deler bilder og videoer av barn. Hun trekker frem at kamerater og tidligere arbeidskollegaer av Mads Hansen deler videoer av sine barn. «inn i ny helg, tjo hei, leverpostei osv...» Iselin mener at det er ganske mange andre Mads Hansen kunne rettet den moralske pekefingeren mot. Altså, hvis vennene til Mads deler mer enn helg og leverpostei, la oss for eksempel si at de deler en fortrolig samtale med barnet sitt hvor de diskuterer det kvinnelige kjønns anatomi, så er jeg enig med henne. Halvvegs... Den evinnelige smattingen hennes mellom hver setning begynner å gå meg på nervene. Iselin lurer på om det er viktig å ta henne fordi hun deler barna i den konteksten hun gjør? Ved at de prater om kropp og sex. Har vi ikke kommet litt lenger enn det? spør Iselin. Heldigvis ikke, tenker jeg Det er viktig å ta den samtalen, men hvorfor kan ikke Iselin ta det i den private svære? spør hun retorisk. Svaret er at Iselin VIL dele det i det offentlige rom! Fordi hun daglig får spørsmål fra foreldre og barn om «åssen vi skal ha disse pratene». Og med jevne mellomrom får Iselin henvendelser fra barn som blir utsatt for seksuelle overgrep. Det er ikke noe hun prater om (men der gjorde hun det likevel) for hun vil værne om disse barna og hun har taushetsplikt Lurer på om hun har meldeplikt? Dette er Iselins stille kamp som hun gjør fordi barn der ute ikke har et språk for å prate om kropp og seksualitet, sier Norges svar på Mor Theresa. For Iselin er det viktigere å lære barna sine hvordan de skal ferdes på nett, enn å skjerme dem. Iselin tillater for eksempel ikke at barna hennes er på TikTok. Det er det siste Iselin vil gi barnet sitt! Og så følger nok en lovtale om egne morsegenskaper. Ungene til Iselin vet sannsynligvis mer om det kvinnelige underliv enn alle gutta som sender Iselin hat i innboksen. Bare en digresjon midt oppe i denne tiraden: Er det ikke pussig at Iselin år så mye hat fra den mannlige delen av befolkningen? Det skiller seg voldsomt fra andre influencere? The Eriksens hevder at det er misunnelige, feite kjerringer i kjellerleiligheter som er ute etter dem. Sophie Elise er utsatt for en sinte mammaer. Anne Brith skrev en bok som heter Kvinner som hater kvinner, og hun strakk det lenger, da var både kvinnelige direktører, advokater og journalister med. Men for Iselin er det nesten kun menn? Har ikke noe svar, bare en interessant observasjon... Hvis ungene til Iselin blir utsatt for overgrep eller grenseoverskridende adferd gjennom nettet, fra menn (selvfølgelig) så er de klar over når de skal komme til mamma og snakke. Skjønner godt at hun har innprentet det, for den samtalen hadde blitt kjempebra content! Iselin vil ikke gjemme barna sine under senga til de er 18 år (det er det vel heller ingen som har påstått?). Noen mener det er helt forferdelig å la barna sine gå nakne på stranda. Tenk det kan ligge mennesker med onde hensikter i buskene og runke seg gule og blå til barna dine. Da er Iselin sin oppfatning at hennes barns nakne rumpe ikke er problemet. Problemet er mannen som ligger og runker til ungene hennes. Og dette oppsummerer vel ganske greit hvorfor Iselin ikke skjønner kritikken... Iselin hevder at barn har blitt eksponert i all sin tid. Hun trekker frem barn i reklame eller bursdagshilsninger i lokalavisa. Hun nevner Kykkelikokos, NRK Super og serien om han og ungene som går på ski. Programmet høster bare ros og skryt, hevder Iselin. Samfunnet utvikler seg, influencere følger bare etter ved å flytte eksponeringen over til sosiale medier. Det er urettferdig å skylde på influencere, for det er ikke de som har funnet opp begrepet eksponering. Og jammen klarer hun å vri det tilbake til Mads Hansen og clout chasere. Igjen... Hun oppsummerer: Mammapolitiet er mødre som lirer av seg skit, bak hemmelige brukernavn på forum som Kvinneguiden. På Jodel henger det yngre generasjon. Men så har det kommet noe som heter Pappapolitiet. Pappapolitiet er cooolere enn mammapolitiet, for de sitter ikke bak (?) nettet og lirer av seg drit, de gjemmer seg bak komedie. Og da må man bare tåle det, for det er bare komedie... Iselin synes det er stusselig at man prøver så iherdig og hardt å bygge en profil, som skal bli likt av folket, basert på å henge ut og gjøre narr av andre. Hun prøver å være litt generell, men idet hun nevner at de deler videoer av barna deres, så skjønner vi alle hvem hun snakker om. Igjen. Hun prater om canselling culture. Iselin er enig i at vi skal kansellere homofober, rasister og kvinnehatere. Men å kansellere influencere fordi man er uenige, det er trist og tragisk. Og det er ikke bærekraftig, det har Iselin lagt merke til. Her følger det en del drøye påstander fra Iselin, og selv om det er 17 minutter og 22 sekunder igjen og jeg er sliten i ørene, så måtte jeg høre to ganger for å ta inn over meg hva hun faktisk beskylder Mads Hansen for: Gjør narr av anatomien til kvinner. Clout chasere (I flertall, men hun hinter kun til en...) går ofte etter unge kvinner i alderen 20-30 år. De gjør narr av dem for hvordan de er, hvordan de ser ut og hvordan de lever. Disse kvinnene går under jorda på grunn av det intense hatet, trakasseringen og truslene, som skjer som et resultat av hva clout chaserne holder på med. Disse kvinnene sender også meldinger til clout chaserne og ber han om å slette innlegg, fordi de er redde, fordi de får folk på døra som truer med at de skal voldta dem. Clout Chaserne svarer at «Det kan du takka deg sjøl for». Dialekten er litt ubestemmelig, og ligner egentlig ikke Mads Hansen. Iselin ser at etter at disse jentene har gått i ly og le (håper hun mener krisesenter, iom at det er et renn av voldtektsmenn på døra), så kommer de sterkere tilbake. De blir obsternasige og gir fuck you-finger og da blir det enda mer kroppspress i monitor. Og da har vi ikke oppnådd noen ting, sier Iselin. Jeg lurer på om hun egentlig forteller sin egen historie her? Hun har i aller høyeste grad fått et trassanfall og eksponerer barn som aldri før. Runking og koselige barnetegninger i skjønn forening, fuck you, Mads Hansen... Disse jentene har allerede opplevd det verste, sier Iselin. Drapstrusler og trusler om voldtekt, de tør ikke å gå ut alene, de tør ikke å gå i butikken. De blir psykisk syke av det, de blir deprimerte, de får angst. De må begynne på medisiner, de får ikke sove ... Iselin får meldinger fra 16-åringer som har vært på kommentarfeltet til clout chaserne og pappapolitiet, for det er i hovedsak menn som har et behov for å holde på på denne måten, hevder Iselin. Disse jentene forteller Iselin at de ikke ønsker å delta i noen form for debatter, ikke skoledebatter engang, fordi de blir latterliggjort av voksne mannfolk. De voksne mannfolka får med seg unggutta, så jentene blir slaktet både av 17-åringene på skolen og voksne mannfolk (straks 39, leser jeg på wikipedia...) Ja, hvis vi ikke tar inn over oss hvor slem Mads Hansen er nå, så vet ikke jeg... 11 minutter igjen og Iselin går på repeat. Det eneste clout chaserne (aka Mads Hansen) har oppnådd er at ungene til Iselin har blitt såret og en helg av Iselins liv har blitt ødelagt. Attpåtil den helgen hvor hun skulle arrangere bursdagsselskap for datteren. Og det har blitt mobbing, netthets, trakassering og trusler på nett. Er det dette Mads Hansen vil for egne døtre? Mads Hansen får ikke lov til å stå der å si at han bryr seg om temaene og debatten som skjer der ute, bestemmer Iselin. Er det en ting som det burde komme et lovforslag om, er nettopp disse temaene her, sier Iselin. Hun konkretiserer dessverre aldri innholdet i lovforslaget. Bare et generelt forbud mot Mads Hansen, antar jeg. Iselin synes det som skjer mot henne er forkastelig og synes det er rart at ikke andre mennesker ser det samme. Det er dobbeltmoral i bransjen, sier hun. Bedre enn ingen moral, i følge Sophie Elise... Iselin anbefaler folk som skal delta i debatter om å lese seg opp. Og så må de være kildekritiske. Det virker ikke som om noen er kildekritiske, sier hun. Man svelger all informasjon for god fisk. Og her ligger vel årsaken til at hun kan gå rundt og kalle seg sexolog... Det høres ut som om Iselin begynner å runde av. Hun håper at hun har husket alt hun ønsket å si (Mads Hansen er slem, Iselin er en perfekt mor, produktene til samarbeidspartneren er fantastiske og hun er ikke moralens pekefinger). Dessverre kommer hun på at hun likevel tok med seg et notat, så vi er visst ikke helt ferdige like vel. 6 minutter og 45 sekunder igjen... Iselin roter i veska og finner notatet. Så leser hun det høyt. Jeg tror det er like greit at hun ikke fant det før, for det er utrolig vanskelig å snappe opp essensen i det hun leser. Jeg tror ikke hun skjønner det selv heller, så det var like greit at hun holdt seg til de fire hovedpunktene sine. Iselin går over til å hevde at det er latterlig å putte emoji over barnas ansikt på bilder på nett, for folk som ser dem på butikken vil jo kjenne dem igjen uansett. Men hun ville aldri rettet en moralsk pekefinger. You do you, I do me Og så har du mennesker som snakker om barna sine, uten å vise bilder. De snakker på SoMe og podcaster om hvor drittlei de er og hvor slitsomt barnas krav er. Det ville aldri Iselin gjort! Har hun helt fortrengt sin deltakelse i Bloggerne? Eller voksne som forteller grove seksuelle vitser med egne barn innvolvert. Da lurer Iselin på hvordan det er for disse ungene å komme på skolen etter noe slikt? Det ville Iselin aldri gjort! (tror egentlig ingen har gjort det...?) Men Iselin retter ingen moralsk pekefinger på det. You do you, I do me Eller komikere som bruker barna som materie (materiale?) i showene sine og sier at det er drit kjedelig med skoleforestillinger og foreldresamtaler ol. Og klager på ungene. Iselin ville aldri, under noen omstendigheter, omtalt barna sine i en negativ setting! Hun HAR glemt Bloggerne! Iselin retter ikke noen moralsk pekefinger. You do you, åsså, I do me… Iselin forsøker å runde av igjen, og denne gangen har jeg trua, kun 3 minutter og 25 sekunder igjen. Iselin ønsket ikke å ta del i debatten, fordi hun har viktigere ting som skjer i livet. Og jammen trekker hun frem disse barna som blir utsatt for seksuelle overgrep og misbruk igjen. Hun vil hjelpe dem å gi dem et språk... Iselin har gjort seg noen tanker, de menneskene som er oppegående og smarte og «skjønner såpass», de holder seg unna denne debatten. De gidder ikke fordi de er kloke nok til å holde seg unna. Skjønner... vi som bryr oss om barns rett til privatliv er dumme. Vet hun at Mads Hansen er mensamedlem? Hun avslutter med et par siste spark til Mads Hansen og så er hun ferdig... Takk for utfyllende sammendrag. IG fornekter seg ikke. Et interessant tilfellestudie. Anbefaler å lese om «sårbare narsissister». Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solsolsol Skrevet 27. januar 2023 #2742 Del Skrevet 27. januar 2023 Takk for sammendrag! For en dame. Håper hun får hjelp. 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pust Skrevet 27. januar 2023 #2743 Del Skrevet 27. januar 2023 (endret) Felis skrev (1 time siden): Jeg har sagt opp abonnementet mitt hos Podimo (før Iselin fikk blomster av dem, så dette er ikke cancel culture), men jeg tenkte jeg skulle få med meg Iselins siste episode før jeg logget av for godt. Før noen truer med advokater og what not, på grunn av opphavsretten, så la meg forsikre om at det jeg skriver her er en brøkdel av hva Iselin sier. Hun rekker veldig mange ord i minuttet.... Jeg har kun sitert ordrett der det er høyst nødvendig for sakens innhold. Iselin har tross alt klaget en del over at folk misforstår hva hun forsøker å formidle. Og så vil jeg faktisk anbefale folk å lytte til episoden, for Iselin er den eneste influenceren som gjør en innsats for å svare på det vi alle har lurt på i mange år: Hva er argumentene FOR barneeksponering? I motsetning til Monica Nyhus, som gliste seg gjennom debatten, gjør Iselin en solid innsats for å fremme sitt syn. Og hun har noen veldig gode poeng angående hvordan debatten foregår for tiden. Så dette er min lille reklame for Iselin. PS, du kan lytte 7 dager gratis👍 https://podimo.com/no La meg først bare innlede med hvor surrealistisk det er at en podcast som handler om barns rettigheter innledes med at episoden "stimuleres av Kondomeriet" (hovedsponsor) Iselin innleder med at episoden blir annerledes, for hun har ingen gjester. Det er kun hun selv og tankene hennes, kun me, myself and I, sier Iselin, og jeg tenker at det folksomt nok for en podcast... Dagens tema hadde Iselin ikke så veldig ønske om å involvere seg så mye i, for hun er ikke noe fan av å rette moralske pekefingre mot andre. Dette er en setning vi skal høre mange ganger... Hun ble kastet inn i debatten mot sin vilje og tenker at hun skal snakke om hva hun tenker og mener. Hun har lest bakgrunnen for lovforslaget til Venstre, og hun oppsummerer greit bakgrunnen for dette. Hun nevner at Rune Fardal utleverer barnevernsbarn, men hun mener at han gjør det i god tro. Lovforslaget har kommet i stand for å beskytte disse barna og det er Iselin helt. Og. Holdent. 100. Prosent. Enig. I. Men så har flere kastet seg på debatten og Iselin mener at den har vridd seg vekk fra sakens kjerne. Nå handler den om kommersialisering av barn, barnas rett til privatliv og barnas personvern osv. Dette er temaer det er umulig å være uenig i, utbryter Iselin. Vi er alle sammen enige om at vi ønsker det beste for barna våre, men Iselin føler at sakens kjerne har forsvunnet i dette hysteriet som nå er blitt skapt. La meg bare skyte inn at å devaluere debatten ved å kalle den hysterisk, er uredelig. Men uredelig argumentasjon skal vi få mye av fra Iselin i denne podcasten. Iselin har et par tanker rundt disse tingene og skal prøve så godt hun kan og sortere alle tankene og følelsene og meningene hun har, for det er MASSE som skjer i hodet til Iselin nå. Det KOKER. Iselin har ikke noe manus og stikkord, så hun håper at hun klarer å gjøre dette redelig og ryddig. Spoileralert, det blir verken redelig eller ryddig... Hun starter med å fortelle hvordan hun ble dratt inn i debatten, på en veldig ubehagelig måte. Det var ufrivillig og det ble gjort på en veldig stygg måte. I helgen som var fikk Iselin plutselig masse hatmeldinger i alle inboksene sine. Essensen i dette hatet var at hun var blitt meldt til Barnevernet. At de håpet hun mistet retten til barna sine. At det var synd på barna hennes, som hadde henne som mamma. At hun var et forferdelig menneske og kvinnemenneske. At hun var stygg, feit og bleik, og «hele den biten der» At de skjønner hvorfor menn ikke vil ha noe med Iselin å gjøre. Folk skulle finne ut av hvor hun bodde. Hun kan ikke gå trygt på gata. Folk skulle ta henne. Jeg forstår at dette var overveldende for Iselin, men jeg synes ikke hun kan avfeie alt som hat. Derimot synes jeg uttalelsene om utseendet hennes er helt bak mål, særlig siden Iselin verken er stygg, feit eller bleik. Det siste meldingene håper jeg hun leverte til politiet, men dessverre sier hun selv at hun slettet meldingene i panikk. Det er en pussig reaksjon fra en erfaren medieaktør og det gjør at jeg sliter litt med å tro Iselin... Så får hun et tips om å sjekke Mads Hansens instastory. Hun kaller han «hen» Iselin ønsker ikke å nevne navn, så hun deler heller nok informasjon til at alle skjønner hvem hun snakker om For det er mye ryddigere... Iselin hever seg over det. Hun er bedre enn som så, Hun er mer opptatt av å diskutere sak, fremfor å henge ut enkeltpersoner Ja, hun sa faktisk det... Hun forklarer bakgrunnen for denne uthengingen. Iselin har hatt en reklame på story, for produkter til underlivet. I den forbindelse har hun fått en pakke med produkter fra samarbeidspartner, og så setter hun av litt tid til å skryte både produkter og samarbeidspartner opp i skyene, men hun hevder at det ikke er spons. Etter at Iselin har lagd en superfin reklame for produktene, begynner barna hennes å stille spørsmål om produktene. Da tenker Iselin at hun har så lyst til å dele denne fine samtalen som de fantastiske produktene (der gjorde hun det igjen) har ført til, med hele verden (unntatt Mads Hansen). Grunnen til at hun ønsker å dele denne fine samtalen med barna med hele verden, er at hun daglig får spørsmål fra foreldre, barn og ungdommer om hvordan de kan prate om forskjellen mellom vulva og vagina uten at det blir flaut for noen. Jeg syntes det var ganske flaut... Iselin greier ut om dilemmaet hun sto ovenfor angående merking av videoen. Hun hevder at det ikke var reklame, samtidig hadde annonsørene god reklameeffekt, så hun faller ned på at de måtte merkes. Ellers kunne hun få en bot. Dette er helt riktig vurdering av Iselin, men tydeligvis noe hun har angret mye på i ettertid, jeg tror faktisk hun hadde foretrukket en bot Videoene ble lagt ut lenge før jul og lå bare ute i 24 timer, så de er på en måte ute av verden, sier hun. Iselin har ikke tenkt mer på det, med unntak av alle de fine tilbakemeldingene hun hevder å ha fått. Det er sjokkerende at en profesjonell SoMe aktør har så lite innsikt. Tror hun virkelig at ting hun legger ut på en åpen profil med hundretusenvis av følgere bare forsvinner? Et helt år etterpå, eller to måneder, eller noen uker (tida flyr i influencerverdenen), får Iselin alt dette hatet i innboksen fordi dette mennesket, som i hovedsak profilerer seg og øker egen popularitet ved å drite ut andre mennesker, har lagt ut følgende tekst... Og så leser hun opp teksten til Mads Hansen, hvor han kalte henne en versting. Iselin henger seg veldig opp i at han kalte henne versting. Hun sier ironisk at hun er helt VILL på å lage reklame med barna sine på nett. Akkurat dette gjør hun selvfølgelig for å avspore debatten. For Iselin har jo akkurat hevdet at filmene ikke var reklame, selv om de var det, og da skal alle skjønne at Mads Hansen bommer, for hun bruker jo ikke barna i reklame! Poenget hans var vel heller at hun leverer de verste videoene på en kommersiell kanal, for å øke antall klikk, men hey, stråmannsargumentasjon er favoritthersketeknikken til Iselin. Iselin forklarer at «hen» har tatt en screenrecording av den fine videoen, og lagret for å kunne bruke til den rette anledning. Iselin kan jo håpe at det bare er Mads Hansen som har lagret denne videoen for å bruke «ved den rette anledning», jeg vil tro den også ligger på en del harddisker rundt omkring i mørke kjellere. Men av grunner vi kommer tilbake til, bekymrer nok ikke dette Iselin. For Iselin er det er stort paradoks at et menneske som så hardbarket går ut mot å dele noe som helst om barna våre, velger å dele barn for å få frem budskapet sitt. Han deler ikke egne barn, han deler andres, og det uten samtykke! Til det første punktet her, så må jeg si meg litt enig med Iselin. Måten Mads Hansen gjorde dette, fortjener en diskusjon, og diskusjon har det blitt. Til det siste så er det innlysende at han ikke deler en video av egne barn for å få frem dette poenget, for de videoene finnes ikke på nett. Det er jo hele poenget hans... Iselin har nok googlet litt og funnet ut at denne delingen ikke er ulovlig, men hun synes at det er uetisk, uempatisk og hjerterått. Iselin stiller seg spørsmålet om Mads Hansen egentlig er interessert i å ivareta barns rettigheter. Folk kan si at Iselin delte barna sine først, så da må hun tåle at andre deler det, sier hun. Dette er interessant, for dette spørsmålet har hun tidligere ikke adressert. Hun har tvert imot fremstilt det som om Mads Hansen nærmest hacket pc’n hennes, eller snek seg inn på kjøkkenet hennes og snikfilmet ungene og så delte det med hele verden. Nå presiserer hun at det var hun som delte først. Og hun tåler at alle andre deler bilder og videoer av barna sine. Hun VIL at folk skal se disse fine samtalene. Hun synes det er rått (i positiv betydning) for hun har hele tiden fått høre hvor jævlig rævva hun er som mamma fordi hun velger å prate åpent med barna sine om kropp og seksualitet. Her gjør hun det igjen. Hun får ikke kritikk for å prate med barna sine om kropp og seksualitet, det gjør alle foreldre. Kritikken går selvfølgelig på at hun deler disse samtalene med hele verden. Siden folk har påstått at barna må være flaue over å ha Iselin som mor har hun hatt et ekstra behov for å vise at «Folkens, schlapp av! Barna mine har det veldig, veldig fint!» Så fortsetter hun med en lovprising av egne foreldreegenskaper, ord som empati, forståelse og respekt blir nevnt. Dette ønsker hun at folk skal se, så derfor gjør det henne ingenting om folk deler det. Problemet med Mads Hansens deling er at det ble gjort med negativt fortegn. Eller «med en intensjon om å drite ut meg», som Iselin kaller det. Iselin synes ikke dette er fruktbart, og hun lurer på hva som er problemet. Er det at ungene ble delt i en kommersiell setting, noe de ikke ble, i følge Iselin. «Hva så? Hva? Så?» Jeg har etterhvert skjønt at dette ikke er et retorisk spørsmål fra Iselin. Hun sliter faktisk med å få tak på problemstillingen, det skal vi etterhvert få mange eksempler på. Iselin ville gjort det igjen, hvis det kunne forebygge seksuelle overgrep. For eksempel hvis barna hennes hadde hovedrollene i en reklamekampanje mot seksuelle overgrep. Dette ville hun sagt ja til, hun trenger ikke penger for å gjøre det engang Nå er det vel strengt tatt ungene som skulle hatt penger for hovedrollen, vi snakker tross alt ordnede forhold innenfor reklamebransjen, hvor arbeidsmiljøloven blir fulgt. Men det er jo prisverdig (er det egentlig det?) at Iselin ville brukt sine egne, navngitte barn i en slik reklame gratis. Iselin forsikrer oss om at barna hennes ikke er sårbare, og at hun ikke har delt dem i sårbare situasjoner. Hun har visst glemt sin deltagelse i Bloggerne. Eller at hun har snap... Iselin er ikke i en posisjon til å rette en moralsk pekefinger 35 minutter igjen... Iselin bytter tema til Debatten på NRK. Hun skryter voldsomt av Monica og Chris Nyhus, hun synes det er stort, flott og modig at de stilte opp (enda modigere hadde det vært hvis de faktisk svarte på et eneste spørsmål, men...). Hun dreier over til å sammenligne influencerbarn med barna som brukes i reklame for Redd Barna. Da snakker vi sårbare barn! De ligger og sulter, med tynne bånd rundt...(?) og de har fluer i munnviken og øynene. Og vi ser kampanjer, med barn, som blir laget for å få foreldre til å ikke drikke så mye i julen. Barn. Blir. Brukt. I. Reklame. For. Stort. Og. Smått. Jeg orker ikke... Ser hun virkelig ikke forskjellen? Iselin synes det er urettferdig at det er influencere som skal stå til ansvar for de uansvarlige handlingene de gjør mot barna. Hun blir provosert av at andre profiler retter en moralsk pekefinger mot måten hun deler ungene på. Dette gjelder da de som eksponerer barn på en annen måte. Hun ramser opp bruk av emojies over ansikt, kun bilder av bakhodet, middagsmat eller hvor de er på besøk Det er litt vanskelig å følge henne, men dere tar poenget? For hun har et poeng... Hvem har bestemt at det er riktig? Mens Iselins metode er feil? Spør hun Vel... Det er en viss forskjell på å dele hva et barn spiser til middag og å dele en video hvor barn snakker om underliv... Dette bruker hun som overgang til å prate om Mads Hansen igjen. Denne gangen hans rolle som clout chaser. Hun leser opp definisjonen på dette, samt noen tanker rundt dette. Jeg hopper over å referere dette, da vi har hørt det utallige ganger i det siste. Hun hevder at Mads Hansen har hengt ut barna hennes, uten samtykke. Og det er hjerterått når hun sender melding til Mads om at ungen hennes sitter og gråter, og er helt fra seg og aner ikke hva hun har gjort galt, fordi han delte videoene, og hun ber han om å slette innlegget og det gjorde han ikke. Da mener hun at han brukte barna hennes for egen vinning og egen popularitet. Iselin synes ikke det har kommet noe fruktbart ut av debatten, annet enn sårede barn. Clout chaserne bidrar bare til steile fronter, sårede barn, mobbing og trusler. Iselin forsøker å sette ord på hva hun føler om at Mads Hansen blir hyllet for å løfte frem et viktig tema, men sliter med å finne ordene. Til slutt faller hun ned på (og her siterer jeg ordrett, siden Iselin har klaget mye over at folk misforstår denne sammenligningen) «Nesten som at man skal legge skylden på foreldrene for at barna ble voldtatt av en pedofil, fordi du la ut feriebildet ditt i sommer. Eller atte du som kvinne kan takke deg sjøl for at du ble voldtatt, fordi du gikk i korte skjørt hjem fra byen» Hva er egentlig problemet, spør Iselin igjen. Er det at barn blir brukt i reklame? I så fall skjønner ikke Iselin hvorfor hun blir trukket frem som en versting, for hun kan telle på en hånd antall ganger hun har brukt barna sine i reklame. Og hvis det er på generell basis, så er det fremdeles rart å kalle Iselin for en versting, for det er mange som deler bilder og videoer av barn. Hun trekker frem at kamerater og tidligere arbeidskollegaer av Mads Hansen deler videoer av sine barn. «inn i ny helg, tjo hei, leverpostei osv...» Iselin mener at det er ganske mange andre Mads Hansen kunne rettet den moralske pekefingeren mot. Altså, hvis vennene til Mads deler mer enn helg og leverpostei, la oss for eksempel si at de deler en fortrolig samtale med barnet sitt hvor de diskuterer det kvinnelige kjønns anatomi, så er jeg enig med henne. Halvvegs... Den evinnelige smattingen hennes mellom hver setning begynner å gå meg på nervene. Iselin lurer på om det er viktig å ta henne fordi hun deler barna i den konteksten hun gjør? Ved at de prater om kropp og sex. Har vi ikke kommet litt lenger enn det? spør Iselin. Heldigvis ikke, tenker jeg Det er viktig å ta den samtalen, men hvorfor kan ikke Iselin ta det i den private svære? spør hun retorisk. Svaret er at Iselin VIL dele det i det offentlige rom! Fordi hun daglig får spørsmål fra foreldre og barn om «åssen vi skal ha disse pratene». Og med jevne mellomrom får Iselin henvendelser fra barn som blir utsatt for seksuelle overgrep. Det er ikke noe hun prater om (men der gjorde hun det likevel) for hun vil værne om disse barna og hun har taushetsplikt Lurer på om hun har meldeplikt? Dette er Iselins stille kamp som hun gjør fordi barn der ute ikke har et språk for å prate om kropp og seksualitet, sier Norges svar på Mor Theresa. For Iselin er det viktigere å lære barna sine hvordan de skal ferdes på nett, enn å skjerme dem. Iselin tillater for eksempel ikke at barna hennes er på TikTok. Det er det siste Iselin vil gi barnet sitt! Og så følger nok en lovtale om egne morsegenskaper. Ungene til Iselin vet sannsynligvis mer om det kvinnelige underliv enn alle gutta som sender Iselin hat i innboksen. Bare en digresjon midt oppe i denne tiraden: Er det ikke pussig at Iselin år så mye hat fra den mannlige delen av befolkningen? Det skiller seg voldsomt fra andre influencere? The Eriksens hevder at det er misunnelige, feite kjerringer i kjellerleiligheter som er ute etter dem. Sophie Elise er utsatt for en sinte mammaer. Anne Brith skrev en bok som heter Kvinner som hater kvinner, og hun strakk det lenger, da var både kvinnelige direktører, advokater og journalister med. Men for Iselin er det nesten kun menn? Har ikke noe svar, bare en interessant observasjon... Hvis ungene til Iselin blir utsatt for overgrep eller grenseoverskridende adferd gjennom nettet, fra menn (selvfølgelig) så er de klar over når de skal komme til mamma og snakke. Skjønner godt at hun har innprentet det, for den samtalen hadde blitt kjempebra content! Iselin vil ikke gjemme barna sine under senga til de er 18 år (det er det vel heller ingen som har påstått?). Noen mener det er helt forferdelig å la barna sine gå nakne på stranda. Tenk det kan ligge mennesker med onde hensikter i buskene og runke seg gule og blå til barna dine. Da er Iselin sin oppfatning at hennes barns nakne rumpe ikke er problemet. Problemet er mannen som ligger og runker til ungene hennes. Og dette oppsummerer vel ganske greit hvorfor Iselin ikke skjønner kritikken... Iselin hevder at barn har blitt eksponert i all sin tid. Hun trekker frem barn i reklame eller bursdagshilsninger i lokalavisa. Hun nevner Kykkelikokos, NRK Super og serien om han og ungene som går på ski. Programmet høster bare ros og skryt, hevder Iselin. Samfunnet utvikler seg, influencere følger bare etter ved å flytte eksponeringen over til sosiale medier. Det er urettferdig å skylde på influencere, for det er ikke de som har funnet opp begrepet eksponering. Og jammen klarer hun å vri det tilbake til Mads Hansen og clout chasere. Igjen... Hun oppsummerer: Mammapolitiet er mødre som lirer av seg skit, bak hemmelige brukernavn på forum som Kvinneguiden. På Jodel henger det yngre generasjon. Men så har det kommet noe som heter Pappapolitiet. Pappapolitiet er cooolere enn mammapolitiet, for de sitter ikke bak (?) nettet og lirer av seg drit, de gjemmer seg bak komedie. Og da må man bare tåle det, for det er bare komedie... Iselin synes det er stusselig at man prøver så iherdig og hardt å bygge en profil, som skal bli likt av folket, basert på å henge ut og gjøre narr av andre. Hun prøver å være litt generell, men idet hun nevner at de deler videoer av barna deres, så skjønner vi alle hvem hun snakker om. Igjen. Hun prater om canselling culture. Iselin er enig i at vi skal kansellere homofober, rasister og kvinnehatere. Men å kansellere influencere fordi man er uenige, det er trist og tragisk. Og det er ikke bærekraftig, det har Iselin lagt merke til. Her følger det en del drøye påstander fra Iselin, og selv om det er 17 minutter og 22 sekunder igjen og jeg er sliten i ørene, så måtte jeg høre to ganger for å ta inn over meg hva hun faktisk beskylder Mads Hansen for: Gjør narr av anatomien til kvinner. Clout chasere (I flertall, men hun hinter kun til en...) går ofte etter unge kvinner i alderen 20-30 år. De gjør narr av dem for hvordan de er, hvordan de ser ut og hvordan de lever. Disse kvinnene går under jorda på grunn av det intense hatet, trakasseringen og truslene, som skjer som et resultat av hva clout chaserne holder på med. Disse kvinnene sender også meldinger til clout chaserne og ber han om å slette innlegg, fordi de er redde, fordi de får folk på døra som truer med at de skal voldta dem. Clout Chaserne svarer at «Det kan du takka deg sjøl for». Dialekten er litt ubestemmelig, og ligner egentlig ikke Mads Hansen. Iselin ser at etter at disse jentene har gått i ly og le (håper hun mener krisesenter, iom at det er et renn av voldtektsmenn på døra), så kommer de sterkere tilbake. De blir obsternasige og gir fuck you-finger og da blir det enda mer kroppspress i monitor. Og da har vi ikke oppnådd noen ting, sier Iselin. Jeg lurer på om hun egentlig forteller sin egen historie her? Hun har i aller høyeste grad fått et trassanfall og eksponerer barn som aldri før. Runking og koselige barnetegninger i skjønn forening, fuck you, Mads Hansen... Disse jentene har allerede opplevd det verste, sier Iselin. Drapstrusler og trusler om voldtekt, de tør ikke å gå ut alene, de tør ikke å gå i butikken. De blir psykisk syke av det, de blir deprimerte, de får angst. De må begynne på medisiner, de får ikke sove ... Iselin får meldinger fra 16-åringer som har vært på kommentarfeltet til clout chaserne og pappapolitiet, for det er i hovedsak menn som har et behov for å holde på på denne måten, hevder Iselin. Disse jentene forteller Iselin at de ikke ønsker å delta i noen form for debatter, ikke skoledebatter engang, fordi de blir latterliggjort av voksne mannfolk. De voksne mannfolka får med seg unggutta, så jentene blir slaktet både av 17-åringene på skolen og voksne mannfolk (straks 39, leser jeg på wikipedia...) Ja, hvis vi ikke tar inn over oss hvor slem Mads Hansen er nå, så vet ikke jeg... 11 minutter igjen og Iselin går på repeat. Det eneste clout chaserne (aka Mads Hansen) har oppnådd er at ungene til Iselin har blitt såret og en helg av Iselins liv har blitt ødelagt. Attpåtil den helgen hvor hun skulle arrangere bursdagsselskap for datteren. Og det har blitt mobbing, netthets, trakassering og trusler på nett. Er det dette Mads Hansen vil for egne døtre? Mads Hansen får ikke lov til å stå der å si at han bryr seg om temaene og debatten som skjer der ute, bestemmer Iselin. Er det en ting som det burde komme et lovforslag om, er nettopp disse temaene her, sier Iselin. Hun konkretiserer dessverre aldri innholdet i lovforslaget. Bare et generelt forbud mot Mads Hansen, antar jeg. Iselin synes det som skjer mot henne er forkastelig og synes det er rart at ikke andre mennesker ser det samme. Det er dobbeltmoral i bransjen, sier hun. Bedre enn ingen moral, i følge Sophie Elise... Iselin anbefaler folk som skal delta i debatter om å lese seg opp. Og så må de være kildekritiske. Det virker ikke som om noen er kildekritiske, sier hun. Man svelger all informasjon for god fisk. Og her ligger vel årsaken til at hun kan gå rundt og kalle seg sexolog... Det høres ut som om Iselin begynner å runde av. Hun håper at hun har husket alt hun ønsket å si (Mads Hansen er slem, Iselin er en perfekt mor, produktene til samarbeidspartneren er fantastiske og hun er ikke moralens pekefinger). Dessverre kommer hun på at hun likevel tok med seg et notat, så vi er visst ikke helt ferdige like vel. 6 minutter og 45 sekunder igjen... Iselin roter i veska og finner notatet. Så leser hun det høyt. Jeg tror det er like greit at hun ikke fant det før, for det er utrolig vanskelig å snappe opp essensen i det hun leser. Jeg tror ikke hun skjønner det selv heller, så det var like greit at hun holdt seg til de fire hovedpunktene sine. Iselin går over til å hevde at det er latterlig å putte emoji over barnas ansikt på bilder på nett, for folk som ser dem på butikken vil jo kjenne dem igjen uansett. Men hun ville aldri rettet en moralsk pekefinger. You do you, I do me Og så har du mennesker som snakker om barna sine, uten å vise bilder. De snakker på SoMe og podcaster om hvor drittlei de er og hvor slitsomt barnas krav er. Det ville aldri Iselin gjort! Har hun helt fortrengt sin deltakelse i Bloggerne? Eller voksne som forteller grove seksuelle vitser med egne barn innvolvert. Da lurer Iselin på hvordan det er for disse ungene å komme på skolen etter noe slikt? Det ville Iselin aldri gjort! (tror egentlig ingen har gjort det...?) Men Iselin retter ingen moralsk pekefinger på det. You do you, I do me Eller komikere som bruker barna som materie (materiale?) i showene sine og sier at det er drit kjedelig med skoleforestillinger og foreldresamtaler ol. Og klager på ungene. Iselin ville aldri, under noen omstendigheter, omtalt barna sine i en negativ setting! Hun HAR glemt Bloggerne! Iselin retter ikke noen moralsk pekefinger. You do you, åsså, I do me… Iselin forsøker å runde av igjen, og denne gangen har jeg trua, kun 3 minutter og 25 sekunder igjen. Iselin ønsket ikke å ta del i debatten, fordi hun har viktigere ting som skjer i livet. Og jammen trekker hun frem disse barna som blir utsatt for seksuelle overgrep og misbruk igjen. Hun vil hjelpe dem å gi dem et språk... Iselin har gjort seg noen tanker, de menneskene som er oppegående og smarte og «skjønner såpass», de holder seg unna denne debatten. De gidder ikke fordi de er kloke nok til å holde seg unna. Skjønner... vi som bryr oss om barns rett til privatliv er dumme. Vet hun at Mads Hansen er mensamedlem? Hun avslutter med et par siste spark til Mads Hansen og så er hun ferdig... Takk Felis! Det er godt gjort å lytte seg gjennom en slik foss av ord. 🏆 Selv må jeg ha flere pauser dersom jeg lytter til hennes stories på Instagram. Det er rent pussig hvordan IG unngår å kommentere et av hovedproblemene, det at influensere som eksponerer egne barn, fratar dem retten til privatliv, retten til å forme sin egen nettidentitet. Endret 27. januar 2023 av Pust 19 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Felis Skrevet 27. januar 2023 #2744 Del Skrevet 27. januar 2023 Pust skrev (Akkurat nå): Takk Felis! 🏆Det er godt gjort å lytte seg gjennom en slik foss av ord, selv må jeg ha flere pauser dersom jeg lytter til hennes stories på Instagram. Det er rent pussig hvordan IG unngår å kommentere et av hovedproblemene, det at influensere som eksponerer egne barn, fratar dem retten til privatliv, retten til å forme sin egen nettidentitet. Helt riktig. Fokuset er på hva Iselin vil og hva Iselin har behov for. Hun legger i stor grad skylden for eksponeringen på andre. Hun har fått beskyldninger om å være en dårlig mor, så da har hun behov for å dele, for å motbevise denne påstanden. Og så skinner det veldig igjennom at hun bruker eksponeringen for å fremme sin karriere som sexolog (se så flink jeg er til å snakke om sex...) Men det er jo uansett en velkommen variasjon til det evinnelige "Jeg har rett til det for jeg eier barna mine" 18 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hallepalle2 Skrevet 27. januar 2023 #2745 Del Skrevet 27. januar 2023 Felis skrev (1 time siden): Jeg har sagt opp abonnementet mitt hos Podimo (før Iselin fikk blomster av dem, så dette er ikke cancel culture), men jeg tenkte jeg skulle få med meg Iselins siste episode før jeg logget av for godt. Før noen truer med advokater og what not, på grunn av opphavsretten, så la meg forsikre om at det jeg skriver her er en brøkdel av hva Iselin sier. Hun rekker veldig mange ord i minuttet.... Jeg har kun sitert ordrett der det er høyst nødvendig for sakens innhold. Iselin har tross alt klaget en del over at folk misforstår hva hun forsøker å formidle. Og så vil jeg faktisk anbefale folk å lytte til episoden, for Iselin er den eneste influenceren som gjør en innsats for å svare på det vi alle har lurt på i mange år: Hva er argumentene FOR barneeksponering? I motsetning til Monica Nyhus, som gliste seg gjennom debatten, gjør Iselin en solid innsats for å fremme sitt syn. Og hun har noen veldig gode poeng angående hvordan debatten foregår for tiden. Så dette er min lille reklame for Iselin. PS, du kan lytte 7 dager gratis👍 https://podimo.com/no La meg først bare innlede med hvor surrealistisk det er at en podcast som handler om barns rettigheter innledes med at episoden "stimuleres av Kondomeriet" (hovedsponsor) Iselin innleder med at episoden blir annerledes, for hun har ingen gjester. Det er kun hun selv og tankene hennes, kun me, myself and I, sier Iselin, og jeg tenker at det folksomt nok for en podcast... Dagens tema hadde Iselin ikke så veldig ønske om å involvere seg så mye i, for hun er ikke noe fan av å rette moralske pekefingre mot andre. Dette er en setning vi skal høre mange ganger... Hun ble kastet inn i debatten mot sin vilje og tenker at hun skal snakke om hva hun tenker og mener. Hun har lest bakgrunnen for lovforslaget til Venstre, og hun oppsummerer greit bakgrunnen for dette. Hun nevner at Rune Fardal utleverer barnevernsbarn, men hun mener at han gjør det i god tro. Lovforslaget har kommet i stand for å beskytte disse barna og det er Iselin helt. Og. Holdent. 100. Prosent. Enig. I. Men så har flere kastet seg på debatten og Iselin mener at den har vridd seg vekk fra sakens kjerne. Nå handler den om kommersialisering av barn, barnas rett til privatliv og barnas personvern osv. Dette er temaer det er umulig å være uenig i, utbryter Iselin. Vi er alle sammen enige om at vi ønsker det beste for barna våre, men Iselin føler at sakens kjerne har forsvunnet i dette hysteriet som nå er blitt skapt. La meg bare skyte inn at å devaluere debatten ved å kalle den hysterisk, er uredelig. Men uredelig argumentasjon skal vi få mye av fra Iselin i denne podcasten. Iselin har et par tanker rundt disse tingene og skal prøve så godt hun kan og sortere alle tankene og følelsene og meningene hun har, for det er MASSE som skjer i hodet til Iselin nå. Det KOKER. Iselin har ikke noe manus og stikkord, så hun håper at hun klarer å gjøre dette redelig og ryddig. Spoileralert, det blir verken redelig eller ryddig... Hun starter med å fortelle hvordan hun ble dratt inn i debatten, på en veldig ubehagelig måte. Det var ufrivillig og det ble gjort på en veldig stygg måte. I helgen som var fikk Iselin plutselig masse hatmeldinger i alle inboksene sine. Essensen i dette hatet var at hun var blitt meldt til Barnevernet. At de håpet hun mistet retten til barna sine. At det var synd på barna hennes, som hadde henne som mamma. At hun var et forferdelig menneske og kvinnemenneske. At hun var stygg, feit og bleik, og «hele den biten der» At de skjønner hvorfor menn ikke vil ha noe med Iselin å gjøre. Folk skulle finne ut av hvor hun bodde. Hun kan ikke gå trygt på gata. Folk skulle ta henne. Jeg forstår at dette var overveldende for Iselin, men jeg synes ikke hun kan avfeie alt som hat. Derimot synes jeg uttalelsene om utseendet hennes er helt bak mål, særlig siden Iselin verken er stygg, feit eller bleik. Det siste meldingene håper jeg hun leverte til politiet, men dessverre sier hun selv at hun slettet meldingene i panikk. Det er en pussig reaksjon fra en erfaren medieaktør og det gjør at jeg sliter litt med å tro Iselin... Så får hun et tips om å sjekke Mads Hansens instastory. Hun kaller han «hen» Iselin ønsker ikke å nevne navn, så hun deler heller nok informasjon til at alle skjønner hvem hun snakker om For det er mye ryddigere... Iselin hever seg over det. Hun er bedre enn som så, Hun er mer opptatt av å diskutere sak, fremfor å henge ut enkeltpersoner Ja, hun sa faktisk det... Hun forklarer bakgrunnen for denne uthengingen. Iselin har hatt en reklame på story, for produkter til underlivet. I den forbindelse har hun fått en pakke med produkter fra samarbeidspartner, og så setter hun av litt tid til å skryte både produkter og samarbeidspartner opp i skyene, men hun hevder at det ikke er spons. Etter at Iselin har lagd en superfin reklame for produktene, begynner barna hennes å stille spørsmål om produktene. Da tenker Iselin at hun har så lyst til å dele denne fine samtalen som de fantastiske produktene (der gjorde hun det igjen) har ført til, med hele verden (unntatt Mads Hansen). Grunnen til at hun ønsker å dele denne fine samtalen med barna med hele verden, er at hun daglig får spørsmål fra foreldre, barn og ungdommer om hvordan de kan prate om forskjellen mellom vulva og vagina uten at det blir flaut for noen. Jeg syntes det var ganske flaut... Iselin greier ut om dilemmaet hun sto ovenfor angående merking av videoen. Hun hevder at det ikke var reklame, samtidig hadde annonsørene god reklameeffekt, så hun faller ned på at de måtte merkes. Ellers kunne hun få en bot. Dette er helt riktig vurdering av Iselin, men tydeligvis noe hun har angret mye på i ettertid, jeg tror faktisk hun hadde foretrukket en bot Videoene ble lagt ut lenge før jul og lå bare ute i 24 timer, så de er på en måte ute av verden, sier hun. Iselin har ikke tenkt mer på det, med unntak av alle de fine tilbakemeldingene hun hevder å ha fått. Det er sjokkerende at en profesjonell SoMe aktør har så lite innsikt. Tror hun virkelig at ting hun legger ut på en åpen profil med hundretusenvis av følgere bare forsvinner? Et helt år etterpå, eller to måneder, eller noen uker (tida flyr i influencerverdenen), får Iselin alt dette hatet i innboksen fordi dette mennesket, som i hovedsak profilerer seg og øker egen popularitet ved å drite ut andre mennesker, har lagt ut følgende tekst... Og så leser hun opp teksten til Mads Hansen, hvor han kalte henne en versting. Iselin henger seg veldig opp i at han kalte henne versting. Hun sier ironisk at hun er helt VILL på å lage reklame med barna sine på nett. Akkurat dette gjør hun selvfølgelig for å avspore debatten. For Iselin har jo akkurat hevdet at filmene ikke var reklame, selv om de var det, og da skal alle skjønne at Mads Hansen bommer, for hun bruker jo ikke barna i reklame! Poenget hans var vel heller at hun leverer de verste videoene på en kommersiell kanal, for å øke antall klikk, men hey, stråmannsargumentasjon er favoritthersketeknikken til Iselin. Iselin forklarer at «hen» har tatt en screenrecording av den fine videoen, og lagret for å kunne bruke til den rette anledning. Iselin kan jo håpe at det bare er Mads Hansen som har lagret denne videoen for å bruke «ved den rette anledning», jeg vil tro den også ligger på en del harddisker rundt omkring i mørke kjellere. Men av grunner vi kommer tilbake til, bekymrer nok ikke dette Iselin. For Iselin er det er stort paradoks at et menneske som så hardbarket går ut mot å dele noe som helst om barna våre, velger å dele barn for å få frem budskapet sitt. Han deler ikke egne barn, han deler andres, og det uten samtykke! Til det første punktet her, så må jeg si meg litt enig med Iselin. Måten Mads Hansen gjorde dette, fortjener en diskusjon, og diskusjon har det blitt. Til det siste så er det innlysende at han ikke deler en video av egne barn for å få frem dette poenget, for de videoene finnes ikke på nett. Det er jo hele poenget hans... Iselin har nok googlet litt og funnet ut at denne delingen ikke er ulovlig, men hun synes at det er uetisk, uempatisk og hjerterått. Iselin stiller seg spørsmålet om Mads Hansen egentlig er interessert i å ivareta barns rettigheter. Folk kan si at Iselin delte barna sine først, så da må hun tåle at andre deler det, sier hun. Dette er interessant, for dette spørsmålet har hun tidligere ikke adressert. Hun har tvert imot fremstilt det som om Mads Hansen nærmest hacket pc’n hennes, eller snek seg inn på kjøkkenet hennes og snikfilmet ungene og så delte det med hele verden. Nå presiserer hun at det var hun som delte først. Og hun tåler at alle andre deler bilder og videoer av barna sine. Hun VIL at folk skal se disse fine samtalene. Hun synes det er rått (i positiv betydning) for hun har hele tiden fått høre hvor jævlig rævva hun er som mamma fordi hun velger å prate åpent med barna sine om kropp og seksualitet. Her gjør hun det igjen. Hun får ikke kritikk for å prate med barna sine om kropp og seksualitet, det gjør alle foreldre. Kritikken går selvfølgelig på at hun deler disse samtalene med hele verden. Siden folk har påstått at barna må være flaue over å ha Iselin som mor har hun hatt et ekstra behov for å vise at «Folkens, schlapp av! Barna mine har det veldig, veldig fint!» Så fortsetter hun med en lovprising av egne foreldreegenskaper, ord som empati, forståelse og respekt blir nevnt. Dette ønsker hun at folk skal se, så derfor gjør det henne ingenting om folk deler det. Problemet med Mads Hansens deling er at det ble gjort med negativt fortegn. Eller «med en intensjon om å drite ut meg», som Iselin kaller det. Iselin synes ikke dette er fruktbart, og hun lurer på hva som er problemet. Er det at ungene ble delt i en kommersiell setting, noe de ikke ble, i følge Iselin. «Hva så? Hva? Så?» Jeg har etterhvert skjønt at dette ikke er et retorisk spørsmål fra Iselin. Hun sliter faktisk med å få tak på problemstillingen, det skal vi etterhvert få mange eksempler på. Iselin ville gjort det igjen, hvis det kunne forebygge seksuelle overgrep. For eksempel hvis barna hennes hadde hovedrollene i en reklamekampanje mot seksuelle overgrep. Dette ville hun sagt ja til, hun trenger ikke penger for å gjøre det engang Nå er det vel strengt tatt ungene som skulle hatt penger for hovedrollen, vi snakker tross alt ordnede forhold innenfor reklamebransjen, hvor arbeidsmiljøloven blir fulgt. Men det er jo prisverdig (er det egentlig det?) at Iselin ville brukt sine egne, navngitte barn i en slik reklame gratis. Iselin forsikrer oss om at barna hennes ikke er sårbare, og at hun ikke har delt dem i sårbare situasjoner. Hun har visst glemt sin deltagelse i Bloggerne. Eller at hun har snap... Iselin er ikke i en posisjon til å rette en moralsk pekefinger 35 minutter igjen... Iselin bytter tema til Debatten på NRK. Hun skryter voldsomt av Monica og Chris Nyhus, hun synes det er stort, flott og modig at de stilte opp (enda modigere hadde det vært hvis de faktisk svarte på et eneste spørsmål, men...). Hun dreier over til å sammenligne influencerbarn med barna som brukes i reklame for Redd Barna. Da snakker vi sårbare barn! De ligger og sulter, med tynne bånd rundt...(?) og de har fluer i munnviken og øynene. Og vi ser kampanjer, med barn, som blir laget for å få foreldre til å ikke drikke så mye i julen. Barn. Blir. Brukt. I. Reklame. For. Stort. Og. Smått. Jeg orker ikke... Ser hun virkelig ikke forskjellen? Iselin synes det er urettferdig at det er influencere som skal stå til ansvar for de uansvarlige handlingene de gjør mot barna. Hun blir provosert av at andre profiler retter en moralsk pekefinger mot måten hun deler ungene på. Dette gjelder da de som eksponerer barn på en annen måte. Hun ramser opp bruk av emojies over ansikt, kun bilder av bakhodet, middagsmat eller hvor de er på besøk Det er litt vanskelig å følge henne, men dere tar poenget? For hun har et poeng... Hvem har bestemt at det er riktig? Mens Iselins metode er feil? Spør hun Vel... Det er en viss forskjell på å dele hva et barn spiser til middag og å dele en video hvor barn snakker om underliv... Dette bruker hun som overgang til å prate om Mads Hansen igjen. Denne gangen hans rolle som clout chaser. Hun leser opp definisjonen på dette, samt noen tanker rundt dette. Jeg hopper over å referere dette, da vi har hørt det utallige ganger i det siste. Hun hevder at Mads Hansen har hengt ut barna hennes, uten samtykke. Og det er hjerterått når hun sender melding til Mads om at ungen hennes sitter og gråter, og er helt fra seg og aner ikke hva hun har gjort galt, fordi han delte videoene, og hun ber han om å slette innlegget og det gjorde han ikke. Da mener hun at han brukte barna hennes for egen vinning og egen popularitet. Iselin synes ikke det har kommet noe fruktbart ut av debatten, annet enn sårede barn. Clout chaserne bidrar bare til steile fronter, sårede barn, mobbing og trusler. Iselin forsøker å sette ord på hva hun føler om at Mads Hansen blir hyllet for å løfte frem et viktig tema, men sliter med å finne ordene. Til slutt faller hun ned på (og her siterer jeg ordrett, siden Iselin har klaget mye over at folk misforstår denne sammenligningen) «Nesten som at man skal legge skylden på foreldrene for at barna ble voldtatt av en pedofil, fordi du la ut feriebildet ditt i sommer. Eller atte du som kvinne kan takke deg sjøl for at du ble voldtatt, fordi du gikk i korte skjørt hjem fra byen» Hva er egentlig problemet, spør Iselin igjen. Er det at barn blir brukt i reklame? I så fall skjønner ikke Iselin hvorfor hun blir trukket frem som en versting, for hun kan telle på en hånd antall ganger hun har brukt barna sine i reklame. Og hvis det er på generell basis, så er det fremdeles rart å kalle Iselin for en versting, for det er mange som deler bilder og videoer av barn. Hun trekker frem at kamerater og tidligere arbeidskollegaer av Mads Hansen deler videoer av sine barn. «inn i ny helg, tjo hei, leverpostei osv...» Iselin mener at det er ganske mange andre Mads Hansen kunne rettet den moralske pekefingeren mot. Altså, hvis vennene til Mads deler mer enn helg og leverpostei, la oss for eksempel si at de deler en fortrolig samtale med barnet sitt hvor de diskuterer det kvinnelige kjønns anatomi, så er jeg enig med henne. Halvvegs... Den evinnelige smattingen hennes mellom hver setning begynner å gå meg på nervene. Iselin lurer på om det er viktig å ta henne fordi hun deler barna i den konteksten hun gjør? Ved at de prater om kropp og sex. Har vi ikke kommet litt lenger enn det? spør Iselin. Heldigvis ikke, tenker jeg Det er viktig å ta den samtalen, men hvorfor kan ikke Iselin ta det i den private svære? spør hun retorisk. Svaret er at Iselin VIL dele det i det offentlige rom! Fordi hun daglig får spørsmål fra foreldre og barn om «åssen vi skal ha disse pratene». Og med jevne mellomrom får Iselin henvendelser fra barn som blir utsatt for seksuelle overgrep. Det er ikke noe hun prater om (men der gjorde hun det likevel) for hun vil værne om disse barna og hun har taushetsplikt Lurer på om hun har meldeplikt? Dette er Iselins stille kamp som hun gjør fordi barn der ute ikke har et språk for å prate om kropp og seksualitet, sier Norges svar på Mor Theresa. For Iselin er det viktigere å lære barna sine hvordan de skal ferdes på nett, enn å skjerme dem. Iselin tillater for eksempel ikke at barna hennes er på TikTok. Det er det siste Iselin vil gi barnet sitt! Og så følger nok en lovtale om egne morsegenskaper. Ungene til Iselin vet sannsynligvis mer om det kvinnelige underliv enn alle gutta som sender Iselin hat i innboksen. Bare en digresjon midt oppe i denne tiraden: Er det ikke pussig at Iselin år så mye hat fra den mannlige delen av befolkningen? Det skiller seg voldsomt fra andre influencere? The Eriksens hevder at det er misunnelige, feite kjerringer i kjellerleiligheter som er ute etter dem. Sophie Elise er utsatt for en sinte mammaer. Anne Brith skrev en bok som heter Kvinner som hater kvinner, og hun strakk det lenger, da var både kvinnelige direktører, advokater og journalister med. Men for Iselin er det nesten kun menn? Har ikke noe svar, bare en interessant observasjon... Hvis ungene til Iselin blir utsatt for overgrep eller grenseoverskridende adferd gjennom nettet, fra menn (selvfølgelig) så er de klar over når de skal komme til mamma og snakke. Skjønner godt at hun har innprentet det, for den samtalen hadde blitt kjempebra content! Iselin vil ikke gjemme barna sine under senga til de er 18 år (det er det vel heller ingen som har påstått?). Noen mener det er helt forferdelig å la barna sine gå nakne på stranda. Tenk det kan ligge mennesker med onde hensikter i buskene og runke seg gule og blå til barna dine. Da er Iselin sin oppfatning at hennes barns nakne rumpe ikke er problemet. Problemet er mannen som ligger og runker til ungene hennes. Og dette oppsummerer vel ganske greit hvorfor Iselin ikke skjønner kritikken... Iselin hevder at barn har blitt eksponert i all sin tid. Hun trekker frem barn i reklame eller bursdagshilsninger i lokalavisa. Hun nevner Kykkelikokos, NRK Super og serien om han og ungene som går på ski. Programmet høster bare ros og skryt, hevder Iselin. Samfunnet utvikler seg, influencere følger bare etter ved å flytte eksponeringen over til sosiale medier. Det er urettferdig å skylde på influencere, for det er ikke de som har funnet opp begrepet eksponering. Og jammen klarer hun å vri det tilbake til Mads Hansen og clout chasere. Igjen... Hun oppsummerer: Mammapolitiet er mødre som lirer av seg skit, bak hemmelige brukernavn på forum som Kvinneguiden. På Jodel henger det yngre generasjon. Men så har det kommet noe som heter Pappapolitiet. Pappapolitiet er cooolere enn mammapolitiet, for de sitter ikke bak (?) nettet og lirer av seg drit, de gjemmer seg bak komedie. Og da må man bare tåle det, for det er bare komedie... Iselin synes det er stusselig at man prøver så iherdig og hardt å bygge en profil, som skal bli likt av folket, basert på å henge ut og gjøre narr av andre. Hun prøver å være litt generell, men idet hun nevner at de deler videoer av barna deres, så skjønner vi alle hvem hun snakker om. Igjen. Hun prater om canselling culture. Iselin er enig i at vi skal kansellere homofober, rasister og kvinnehatere. Men å kansellere influencere fordi man er uenige, det er trist og tragisk. Og det er ikke bærekraftig, det har Iselin lagt merke til. Her følger det en del drøye påstander fra Iselin, og selv om det er 17 minutter og 22 sekunder igjen og jeg er sliten i ørene, så måtte jeg høre to ganger for å ta inn over meg hva hun faktisk beskylder Mads Hansen for: Gjør narr av anatomien til kvinner. Clout chasere (I flertall, men hun hinter kun til en...) går ofte etter unge kvinner i alderen 20-30 år. De gjør narr av dem for hvordan de er, hvordan de ser ut og hvordan de lever. Disse kvinnene går under jorda på grunn av det intense hatet, trakasseringen og truslene, som skjer som et resultat av hva clout chaserne holder på med. Disse kvinnene sender også meldinger til clout chaserne og ber han om å slette innlegg, fordi de er redde, fordi de får folk på døra som truer med at de skal voldta dem. Clout Chaserne svarer at «Det kan du takka deg sjøl for». Dialekten er litt ubestemmelig, og ligner egentlig ikke Mads Hansen. Iselin ser at etter at disse jentene har gått i ly og le (håper hun mener krisesenter, iom at det er et renn av voldtektsmenn på døra), så kommer de sterkere tilbake. De blir obsternasige og gir fuck you-finger og da blir det enda mer kroppspress i monitor. Og da har vi ikke oppnådd noen ting, sier Iselin. Jeg lurer på om hun egentlig forteller sin egen historie her? Hun har i aller høyeste grad fått et trassanfall og eksponerer barn som aldri før. Runking og koselige barnetegninger i skjønn forening, fuck you, Mads Hansen... Disse jentene har allerede opplevd det verste, sier Iselin. Drapstrusler og trusler om voldtekt, de tør ikke å gå ut alene, de tør ikke å gå i butikken. De blir psykisk syke av det, de blir deprimerte, de får angst. De må begynne på medisiner, de får ikke sove ... Iselin får meldinger fra 16-åringer som har vært på kommentarfeltet til clout chaserne og pappapolitiet, for det er i hovedsak menn som har et behov for å holde på på denne måten, hevder Iselin. Disse jentene forteller Iselin at de ikke ønsker å delta i noen form for debatter, ikke skoledebatter engang, fordi de blir latterliggjort av voksne mannfolk. De voksne mannfolka får med seg unggutta, så jentene blir slaktet både av 17-åringene på skolen og voksne mannfolk (straks 39, leser jeg på wikipedia...) Ja, hvis vi ikke tar inn over oss hvor slem Mads Hansen er nå, så vet ikke jeg... 11 minutter igjen og Iselin går på repeat. Det eneste clout chaserne (aka Mads Hansen) har oppnådd er at ungene til Iselin har blitt såret og en helg av Iselins liv har blitt ødelagt. Attpåtil den helgen hvor hun skulle arrangere bursdagsselskap for datteren. Og det har blitt mobbing, netthets, trakassering og trusler på nett. Er det dette Mads Hansen vil for egne døtre? Mads Hansen får ikke lov til å stå der å si at han bryr seg om temaene og debatten som skjer der ute, bestemmer Iselin. Er det en ting som det burde komme et lovforslag om, er nettopp disse temaene her, sier Iselin. Hun konkretiserer dessverre aldri innholdet i lovforslaget. Bare et generelt forbud mot Mads Hansen, antar jeg. Iselin synes det som skjer mot henne er forkastelig og synes det er rart at ikke andre mennesker ser det samme. Det er dobbeltmoral i bransjen, sier hun. Bedre enn ingen moral, i følge Sophie Elise... Iselin anbefaler folk som skal delta i debatter om å lese seg opp. Og så må de være kildekritiske. Det virker ikke som om noen er kildekritiske, sier hun. Man svelger all informasjon for god fisk. Og her ligger vel årsaken til at hun kan gå rundt og kalle seg sexolog... Det høres ut som om Iselin begynner å runde av. Hun håper at hun har husket alt hun ønsket å si (Mads Hansen er slem, Iselin er en perfekt mor, produktene til samarbeidspartneren er fantastiske og hun er ikke moralens pekefinger). Dessverre kommer hun på at hun likevel tok med seg et notat, så vi er visst ikke helt ferdige like vel. 6 minutter og 45 sekunder igjen... Iselin roter i veska og finner notatet. Så leser hun det høyt. Jeg tror det er like greit at hun ikke fant det før, for det er utrolig vanskelig å snappe opp essensen i det hun leser. Jeg tror ikke hun skjønner det selv heller, så det var like greit at hun holdt seg til de fire hovedpunktene sine. Iselin går over til å hevde at det er latterlig å putte emoji over barnas ansikt på bilder på nett, for folk som ser dem på butikken vil jo kjenne dem igjen uansett. Men hun ville aldri rettet en moralsk pekefinger. You do you, I do me Og så har du mennesker som snakker om barna sine, uten å vise bilder. De snakker på SoMe og podcaster om hvor drittlei de er og hvor slitsomt barnas krav er. Det ville aldri Iselin gjort! Har hun helt fortrengt sin deltakelse i Bloggerne? Eller voksne som forteller grove seksuelle vitser med egne barn innvolvert. Da lurer Iselin på hvordan det er for disse ungene å komme på skolen etter noe slikt? Det ville Iselin aldri gjort! (tror egentlig ingen har gjort det...?) Men Iselin retter ingen moralsk pekefinger på det. You do you, I do me Eller komikere som bruker barna som materie (materiale?) i showene sine og sier at det er drit kjedelig med skoleforestillinger og foreldresamtaler ol. Og klager på ungene. Iselin ville aldri, under noen omstendigheter, omtalt barna sine i en negativ setting! Hun HAR glemt Bloggerne! Iselin retter ikke noen moralsk pekefinger. You do you, åsså, I do me… Iselin forsøker å runde av igjen, og denne gangen har jeg trua, kun 3 minutter og 25 sekunder igjen. Iselin ønsket ikke å ta del i debatten, fordi hun har viktigere ting som skjer i livet. Og jammen trekker hun frem disse barna som blir utsatt for seksuelle overgrep og misbruk igjen. Hun vil hjelpe dem å gi dem et språk... Iselin har gjort seg noen tanker, de menneskene som er oppegående og smarte og «skjønner såpass», de holder seg unna denne debatten. De gidder ikke fordi de er kloke nok til å holde seg unna. Skjønner... vi som bryr oss om barns rett til privatliv er dumme. Vet hun at Mads Hansen er mensamedlem? Hun avslutter med et par siste spark til Mads Hansen og så er hun ferdig... Takk for at du orker! Jeg tror Iselin har gjort mer for å få folk til å skjønne hvor hodeløs denne eksponeringen av barn er enn hun aner. Hun tror hun snakker sin sak mens fakta nok er at mange virkelig har fått øynene opp for hvor kynisk bransjen hennes er. Jeg tror også at hun har begått et ganske grundig karakterdrap på seg selv. Jeg har ikke fulgt henne noen gang og kun fått med meg at hun er en influenser som har finnet sin nisje i å snakke med utestemme om slikt som var kult i friminuttene på barneskolen, men nå tar jeg for eksempel et aktivt valg om å ikke se TV-programmet hun deltar i. Hun er bare millimeter fra å være en person som bør skjermes fra seg selv, det vi har sett den soste uken er ikke sunn oppførsel. 33 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sharpa VinterBerg Skrevet 27. januar 2023 #2746 Del Skrevet 27. januar 2023 Felis skrev (1 time siden): Jeg har sagt opp abonnementet mitt hos Podimo (før Iselin fikk blomster av dem, så dette er ikke cancel culture), men jeg tenkte jeg skulle få med meg Iselins siste episode før jeg logget av for godt. Før noen truer med advokater og what not, på grunn av opphavsretten, så la meg forsikre om at det jeg skriver her er en brøkdel av hva Iselin sier. Hun rekker veldig mange ord i minuttet.... Jeg har kun sitert ordrett der det er høyst nødvendig for sakens innhold. Iselin har tross alt klaget en del over at folk misforstår hva hun forsøker å formidle. Og så vil jeg faktisk anbefale folk å lytte til episoden, for Iselin er den eneste influenceren som gjør en innsats for å svare på det vi alle har lurt på i mange år: Hva er argumentene FOR barneeksponering? I motsetning til Monica Nyhus, som gliste seg gjennom debatten, gjør Iselin en solid innsats for å fremme sitt syn. Og hun har noen veldig gode poeng angående hvordan debatten foregår for tiden. Så dette er min lille reklame for Iselin. PS, du kan lytte 7 dager gratis👍 https://podimo.com/no La meg først bare innlede med hvor surrealistisk det er at en podcast som handler om barns rettigheter innledes med at episoden "stimuleres av Kondomeriet" (hovedsponsor) Iselin innleder med at episoden blir annerledes, for hun har ingen gjester. Det er kun hun selv og tankene hennes, kun me, myself and I, sier Iselin, og jeg tenker at det folksomt nok for en podcast... Dagens tema hadde Iselin ikke så veldig ønske om å involvere seg så mye i, for hun er ikke noe fan av å rette moralske pekefingre mot andre. Dette er en setning vi skal høre mange ganger... Hun ble kastet inn i debatten mot sin vilje og tenker at hun skal snakke om hva hun tenker og mener. Hun har lest bakgrunnen for lovforslaget til Venstre, og hun oppsummerer greit bakgrunnen for dette. Hun nevner at Rune Fardal utleverer barnevernsbarn, men hun mener at han gjør det i god tro. Lovforslaget har kommet i stand for å beskytte disse barna og det er Iselin helt. Og. Holdent. 100. Prosent. Enig. I. Men så har flere kastet seg på debatten og Iselin mener at den har vridd seg vekk fra sakens kjerne. Nå handler den om kommersialisering av barn, barnas rett til privatliv og barnas personvern osv. Dette er temaer det er umulig å være uenig i, utbryter Iselin. Vi er alle sammen enige om at vi ønsker det beste for barna våre, men Iselin føler at sakens kjerne har forsvunnet i dette hysteriet som nå er blitt skapt. La meg bare skyte inn at å devaluere debatten ved å kalle den hysterisk, er uredelig. Men uredelig argumentasjon skal vi få mye av fra Iselin i denne podcasten. Iselin har et par tanker rundt disse tingene og skal prøve så godt hun kan og sortere alle tankene og følelsene og meningene hun har, for det er MASSE som skjer i hodet til Iselin nå. Det KOKER. Iselin har ikke noe manus og stikkord, så hun håper at hun klarer å gjøre dette redelig og ryddig. Spoileralert, det blir verken redelig eller ryddig... Hun starter med å fortelle hvordan hun ble dratt inn i debatten, på en veldig ubehagelig måte. Det var ufrivillig og det ble gjort på en veldig stygg måte. I helgen som var fikk Iselin plutselig masse hatmeldinger i alle inboksene sine. Essensen i dette hatet var at hun var blitt meldt til Barnevernet. At de håpet hun mistet retten til barna sine. At det var synd på barna hennes, som hadde henne som mamma. At hun var et forferdelig menneske og kvinnemenneske. At hun var stygg, feit og bleik, og «hele den biten der» At de skjønner hvorfor menn ikke vil ha noe med Iselin å gjøre. Folk skulle finne ut av hvor hun bodde. Hun kan ikke gå trygt på gata. Folk skulle ta henne. Jeg forstår at dette var overveldende for Iselin, men jeg synes ikke hun kan avfeie alt som hat. Derimot synes jeg uttalelsene om utseendet hennes er helt bak mål, særlig siden Iselin verken er stygg, feit eller bleik. Det siste meldingene håper jeg hun leverte til politiet, men dessverre sier hun selv at hun slettet meldingene i panikk. Det er en pussig reaksjon fra en erfaren medieaktør og det gjør at jeg sliter litt med å tro Iselin... Så får hun et tips om å sjekke Mads Hansens instastory. Hun kaller han «hen» Iselin ønsker ikke å nevne navn, så hun deler heller nok informasjon til at alle skjønner hvem hun snakker om For det er mye ryddigere... Iselin hever seg over det. Hun er bedre enn som så, Hun er mer opptatt av å diskutere sak, fremfor å henge ut enkeltpersoner Ja, hun sa faktisk det... Hun forklarer bakgrunnen for denne uthengingen. Iselin har hatt en reklame på story, for produkter til underlivet. I den forbindelse har hun fått en pakke med produkter fra samarbeidspartner, og så setter hun av litt tid til å skryte både produkter og samarbeidspartner opp i skyene, men hun hevder at det ikke er spons. Etter at Iselin har lagd en superfin reklame for produktene, begynner barna hennes å stille spørsmål om produktene. Da tenker Iselin at hun har så lyst til å dele denne fine samtalen som de fantastiske produktene (der gjorde hun det igjen) har ført til, med hele verden (unntatt Mads Hansen). Grunnen til at hun ønsker å dele denne fine samtalen med barna med hele verden, er at hun daglig får spørsmål fra foreldre, barn og ungdommer om hvordan de kan prate om forskjellen mellom vulva og vagina uten at det blir flaut for noen. Jeg syntes det var ganske flaut... Iselin greier ut om dilemmaet hun sto ovenfor angående merking av videoen. Hun hevder at det ikke var reklame, samtidig hadde annonsørene god reklameeffekt, så hun faller ned på at de måtte merkes. Ellers kunne hun få en bot. Dette er helt riktig vurdering av Iselin, men tydeligvis noe hun har angret mye på i ettertid, jeg tror faktisk hun hadde foretrukket en bot Videoene ble lagt ut lenge før jul og lå bare ute i 24 timer, så de er på en måte ute av verden, sier hun. Iselin har ikke tenkt mer på det, med unntak av alle de fine tilbakemeldingene hun hevder å ha fått. Det er sjokkerende at en profesjonell SoMe aktør har så lite innsikt. Tror hun virkelig at ting hun legger ut på en åpen profil med hundretusenvis av følgere bare forsvinner? Et helt år etterpå, eller to måneder, eller noen uker (tida flyr i influencerverdenen), får Iselin alt dette hatet i innboksen fordi dette mennesket, som i hovedsak profilerer seg og øker egen popularitet ved å drite ut andre mennesker, har lagt ut følgende tekst... Og så leser hun opp teksten til Mads Hansen, hvor han kalte henne en versting. Iselin henger seg veldig opp i at han kalte henne versting. Hun sier ironisk at hun er helt VILL på å lage reklame med barna sine på nett. Akkurat dette gjør hun selvfølgelig for å avspore debatten. For Iselin har jo akkurat hevdet at filmene ikke var reklame, selv om de var det, og da skal alle skjønne at Mads Hansen bommer, for hun bruker jo ikke barna i reklame! Poenget hans var vel heller at hun leverer de verste videoene på en kommersiell kanal, for å øke antall klikk, men hey, stråmannsargumentasjon er favoritthersketeknikken til Iselin. Iselin forklarer at «hen» har tatt en screenrecording av den fine videoen, og lagret for å kunne bruke til den rette anledning. Iselin kan jo håpe at det bare er Mads Hansen som har lagret denne videoen for å bruke «ved den rette anledning», jeg vil tro den også ligger på en del harddisker rundt omkring i mørke kjellere. Men av grunner vi kommer tilbake til, bekymrer nok ikke dette Iselin. For Iselin er det er stort paradoks at et menneske som så hardbarket går ut mot å dele noe som helst om barna våre, velger å dele barn for å få frem budskapet sitt. Han deler ikke egne barn, han deler andres, og det uten samtykke! Til det første punktet her, så må jeg si meg litt enig med Iselin. Måten Mads Hansen gjorde dette, fortjener en diskusjon, og diskusjon har det blitt. Til det siste så er det innlysende at han ikke deler en video av egne barn for å få frem dette poenget, for de videoene finnes ikke på nett. Det er jo hele poenget hans... Iselin har nok googlet litt og funnet ut at denne delingen ikke er ulovlig, men hun synes at det er uetisk, uempatisk og hjerterått. Iselin stiller seg spørsmålet om Mads Hansen egentlig er interessert i å ivareta barns rettigheter. Folk kan si at Iselin delte barna sine først, så da må hun tåle at andre deler det, sier hun. Dette er interessant, for dette spørsmålet har hun tidligere ikke adressert. Hun har tvert imot fremstilt det som om Mads Hansen nærmest hacket pc’n hennes, eller snek seg inn på kjøkkenet hennes og snikfilmet ungene og så delte det med hele verden. Nå presiserer hun at det var hun som delte først. Og hun tåler at alle andre deler bilder og videoer av barna sine. Hun VIL at folk skal se disse fine samtalene. Hun synes det er rått (i positiv betydning) for hun har hele tiden fått høre hvor jævlig rævva hun er som mamma fordi hun velger å prate åpent med barna sine om kropp og seksualitet. Her gjør hun det igjen. Hun får ikke kritikk for å prate med barna sine om kropp og seksualitet, det gjør alle foreldre. Kritikken går selvfølgelig på at hun deler disse samtalene med hele verden. Siden folk har påstått at barna må være flaue over å ha Iselin som mor har hun hatt et ekstra behov for å vise at «Folkens, schlapp av! Barna mine har det veldig, veldig fint!» Så fortsetter hun med en lovprising av egne foreldreegenskaper, ord som empati, forståelse og respekt blir nevnt. Dette ønsker hun at folk skal se, så derfor gjør det henne ingenting om folk deler det. Problemet med Mads Hansens deling er at det ble gjort med negativt fortegn. Eller «med en intensjon om å drite ut meg», som Iselin kaller det. Iselin synes ikke dette er fruktbart, og hun lurer på hva som er problemet. Er det at ungene ble delt i en kommersiell setting, noe de ikke ble, i følge Iselin. «Hva så? Hva? Så?» Jeg har etterhvert skjønt at dette ikke er et retorisk spørsmål fra Iselin. Hun sliter faktisk med å få tak på problemstillingen, det skal vi etterhvert få mange eksempler på. Iselin ville gjort det igjen, hvis det kunne forebygge seksuelle overgrep. For eksempel hvis barna hennes hadde hovedrollene i en reklamekampanje mot seksuelle overgrep. Dette ville hun sagt ja til, hun trenger ikke penger for å gjøre det engang Nå er det vel strengt tatt ungene som skulle hatt penger for hovedrollen, vi snakker tross alt ordnede forhold innenfor reklamebransjen, hvor arbeidsmiljøloven blir fulgt. Men det er jo prisverdig (er det egentlig det?) at Iselin ville brukt sine egne, navngitte barn i en slik reklame gratis. Iselin forsikrer oss om at barna hennes ikke er sårbare, og at hun ikke har delt dem i sårbare situasjoner. Hun har visst glemt sin deltagelse i Bloggerne. Eller at hun har snap... Iselin er ikke i en posisjon til å rette en moralsk pekefinger 35 minutter igjen... Iselin bytter tema til Debatten på NRK. Hun skryter voldsomt av Monica og Chris Nyhus, hun synes det er stort, flott og modig at de stilte opp (enda modigere hadde det vært hvis de faktisk svarte på et eneste spørsmål, men...). Hun dreier over til å sammenligne influencerbarn med barna som brukes i reklame for Redd Barna. Da snakker vi sårbare barn! De ligger og sulter, med tynne bånd rundt...(?) og de har fluer i munnviken og øynene. Og vi ser kampanjer, med barn, som blir laget for å få foreldre til å ikke drikke så mye i julen. Barn. Blir. Brukt. I. Reklame. For. Stort. Og. Smått. Jeg orker ikke... Ser hun virkelig ikke forskjellen? Iselin synes det er urettferdig at det er influencere som skal stå til ansvar for de uansvarlige handlingene de gjør mot barna. Hun blir provosert av at andre profiler retter en moralsk pekefinger mot måten hun deler ungene på. Dette gjelder da de som eksponerer barn på en annen måte. Hun ramser opp bruk av emojies over ansikt, kun bilder av bakhodet, middagsmat eller hvor de er på besøk Det er litt vanskelig å følge henne, men dere tar poenget? For hun har et poeng... Hvem har bestemt at det er riktig? Mens Iselins metode er feil? Spør hun Vel... Det er en viss forskjell på å dele hva et barn spiser til middag og å dele en video hvor barn snakker om underliv... Dette bruker hun som overgang til å prate om Mads Hansen igjen. Denne gangen hans rolle som clout chaser. Hun leser opp definisjonen på dette, samt noen tanker rundt dette. Jeg hopper over å referere dette, da vi har hørt det utallige ganger i det siste. Hun hevder at Mads Hansen har hengt ut barna hennes, uten samtykke. Og det er hjerterått når hun sender melding til Mads om at ungen hennes sitter og gråter, og er helt fra seg og aner ikke hva hun har gjort galt, fordi han delte videoene, og hun ber han om å slette innlegget og det gjorde han ikke. Da mener hun at han brukte barna hennes for egen vinning og egen popularitet. Iselin synes ikke det har kommet noe fruktbart ut av debatten, annet enn sårede barn. Clout chaserne bidrar bare til steile fronter, sårede barn, mobbing og trusler. Iselin forsøker å sette ord på hva hun føler om at Mads Hansen blir hyllet for å løfte frem et viktig tema, men sliter med å finne ordene. Til slutt faller hun ned på (og her siterer jeg ordrett, siden Iselin har klaget mye over at folk misforstår denne sammenligningen) «Nesten som at man skal legge skylden på foreldrene for at barna ble voldtatt av en pedofil, fordi du la ut feriebildet ditt i sommer. Eller atte du som kvinne kan takke deg sjøl for at du ble voldtatt, fordi du gikk i korte skjørt hjem fra byen» Hva er egentlig problemet, spør Iselin igjen. Er det at barn blir brukt i reklame? I så fall skjønner ikke Iselin hvorfor hun blir trukket frem som en versting, for hun kan telle på en hånd antall ganger hun har brukt barna sine i reklame. Og hvis det er på generell basis, så er det fremdeles rart å kalle Iselin for en versting, for det er mange som deler bilder og videoer av barn. Hun trekker frem at kamerater og tidligere arbeidskollegaer av Mads Hansen deler videoer av sine barn. «inn i ny helg, tjo hei, leverpostei osv...» Iselin mener at det er ganske mange andre Mads Hansen kunne rettet den moralske pekefingeren mot. Altså, hvis vennene til Mads deler mer enn helg og leverpostei, la oss for eksempel si at de deler en fortrolig samtale med barnet sitt hvor de diskuterer det kvinnelige kjønns anatomi, så er jeg enig med henne. Halvvegs... Den evinnelige smattingen hennes mellom hver setning begynner å gå meg på nervene. Iselin lurer på om det er viktig å ta henne fordi hun deler barna i den konteksten hun gjør? Ved at de prater om kropp og sex. Har vi ikke kommet litt lenger enn det? spør Iselin. Heldigvis ikke, tenker jeg Det er viktig å ta den samtalen, men hvorfor kan ikke Iselin ta det i den private svære? spør hun retorisk. Svaret er at Iselin VIL dele det i det offentlige rom! Fordi hun daglig får spørsmål fra foreldre og barn om «åssen vi skal ha disse pratene». Og med jevne mellomrom får Iselin henvendelser fra barn som blir utsatt for seksuelle overgrep. Det er ikke noe hun prater om (men der gjorde hun det likevel) for hun vil værne om disse barna og hun har taushetsplikt Lurer på om hun har meldeplikt? Dette er Iselins stille kamp som hun gjør fordi barn der ute ikke har et språk for å prate om kropp og seksualitet, sier Norges svar på Mor Theresa. For Iselin er det viktigere å lære barna sine hvordan de skal ferdes på nett, enn å skjerme dem. Iselin tillater for eksempel ikke at barna hennes er på TikTok. Det er det siste Iselin vil gi barnet sitt! Og så følger nok en lovtale om egne morsegenskaper. Ungene til Iselin vet sannsynligvis mer om det kvinnelige underliv enn alle gutta som sender Iselin hat i innboksen. Bare en digresjon midt oppe i denne tiraden: Er det ikke pussig at Iselin år så mye hat fra den mannlige delen av befolkningen? Det skiller seg voldsomt fra andre influencere? The Eriksens hevder at det er misunnelige, feite kjerringer i kjellerleiligheter som er ute etter dem. Sophie Elise er utsatt for en sinte mammaer. Anne Brith skrev en bok som heter Kvinner som hater kvinner, og hun strakk det lenger, da var både kvinnelige direktører, advokater og journalister med. Men for Iselin er det nesten kun menn? Har ikke noe svar, bare en interessant observasjon... Hvis ungene til Iselin blir utsatt for overgrep eller grenseoverskridende adferd gjennom nettet, fra menn (selvfølgelig) så er de klar over når de skal komme til mamma og snakke. Skjønner godt at hun har innprentet det, for den samtalen hadde blitt kjempebra content! Iselin vil ikke gjemme barna sine under senga til de er 18 år (det er det vel heller ingen som har påstått?). Noen mener det er helt forferdelig å la barna sine gå nakne på stranda. Tenk det kan ligge mennesker med onde hensikter i buskene og runke seg gule og blå til barna dine. Da er Iselin sin oppfatning at hennes barns nakne rumpe ikke er problemet. Problemet er mannen som ligger og runker til ungene hennes. Og dette oppsummerer vel ganske greit hvorfor Iselin ikke skjønner kritikken... Iselin hevder at barn har blitt eksponert i all sin tid. Hun trekker frem barn i reklame eller bursdagshilsninger i lokalavisa. Hun nevner Kykkelikokos, NRK Super og serien om han og ungene som går på ski. Programmet høster bare ros og skryt, hevder Iselin. Samfunnet utvikler seg, influencere følger bare etter ved å flytte eksponeringen over til sosiale medier. Det er urettferdig å skylde på influencere, for det er ikke de som har funnet opp begrepet eksponering. Og jammen klarer hun å vri det tilbake til Mads Hansen og clout chasere. Igjen... Hun oppsummerer: Mammapolitiet er mødre som lirer av seg skit, bak hemmelige brukernavn på forum som Kvinneguiden. På Jodel henger det yngre generasjon. Men så har det kommet noe som heter Pappapolitiet. Pappapolitiet er cooolere enn mammapolitiet, for de sitter ikke bak (?) nettet og lirer av seg drit, de gjemmer seg bak komedie. Og da må man bare tåle det, for det er bare komedie... Iselin synes det er stusselig at man prøver så iherdig og hardt å bygge en profil, som skal bli likt av folket, basert på å henge ut og gjøre narr av andre. Hun prøver å være litt generell, men idet hun nevner at de deler videoer av barna deres, så skjønner vi alle hvem hun snakker om. Igjen. Hun prater om canselling culture. Iselin er enig i at vi skal kansellere homofober, rasister og kvinnehatere. Men å kansellere influencere fordi man er uenige, det er trist og tragisk. Og det er ikke bærekraftig, det har Iselin lagt merke til. Her følger det en del drøye påstander fra Iselin, og selv om det er 17 minutter og 22 sekunder igjen og jeg er sliten i ørene, så måtte jeg høre to ganger for å ta inn over meg hva hun faktisk beskylder Mads Hansen for: Gjør narr av anatomien til kvinner. Clout chasere (I flertall, men hun hinter kun til en...) går ofte etter unge kvinner i alderen 20-30 år. De gjør narr av dem for hvordan de er, hvordan de ser ut og hvordan de lever. Disse kvinnene går under jorda på grunn av det intense hatet, trakasseringen og truslene, som skjer som et resultat av hva clout chaserne holder på med. Disse kvinnene sender også meldinger til clout chaserne og ber han om å slette innlegg, fordi de er redde, fordi de får folk på døra som truer med at de skal voldta dem. Clout Chaserne svarer at «Det kan du takka deg sjøl for». Dialekten er litt ubestemmelig, og ligner egentlig ikke Mads Hansen. Iselin ser at etter at disse jentene har gått i ly og le (håper hun mener krisesenter, iom at det er et renn av voldtektsmenn på døra), så kommer de sterkere tilbake. De blir obsternasige og gir fuck you-finger og da blir det enda mer kroppspress i monitor. Og da har vi ikke oppnådd noen ting, sier Iselin. Jeg lurer på om hun egentlig forteller sin egen historie her? Hun har i aller høyeste grad fått et trassanfall og eksponerer barn som aldri før. Runking og koselige barnetegninger i skjønn forening, fuck you, Mads Hansen... Disse jentene har allerede opplevd det verste, sier Iselin. Drapstrusler og trusler om voldtekt, de tør ikke å gå ut alene, de tør ikke å gå i butikken. De blir psykisk syke av det, de blir deprimerte, de får angst. De må begynne på medisiner, de får ikke sove ... Iselin får meldinger fra 16-åringer som har vært på kommentarfeltet til clout chaserne og pappapolitiet, for det er i hovedsak menn som har et behov for å holde på på denne måten, hevder Iselin. Disse jentene forteller Iselin at de ikke ønsker å delta i noen form for debatter, ikke skoledebatter engang, fordi de blir latterliggjort av voksne mannfolk. De voksne mannfolka får med seg unggutta, så jentene blir slaktet både av 17-åringene på skolen og voksne mannfolk (straks 39, leser jeg på wikipedia...) Ja, hvis vi ikke tar inn over oss hvor slem Mads Hansen er nå, så vet ikke jeg... 11 minutter igjen og Iselin går på repeat. Det eneste clout chaserne (aka Mads Hansen) har oppnådd er at ungene til Iselin har blitt såret og en helg av Iselins liv har blitt ødelagt. Attpåtil den helgen hvor hun skulle arrangere bursdagsselskap for datteren. Og det har blitt mobbing, netthets, trakassering og trusler på nett. Er det dette Mads Hansen vil for egne døtre? Mads Hansen får ikke lov til å stå der å si at han bryr seg om temaene og debatten som skjer der ute, bestemmer Iselin. Er det en ting som det burde komme et lovforslag om, er nettopp disse temaene her, sier Iselin. Hun konkretiserer dessverre aldri innholdet i lovforslaget. Bare et generelt forbud mot Mads Hansen, antar jeg. Iselin synes det som skjer mot henne er forkastelig og synes det er rart at ikke andre mennesker ser det samme. Det er dobbeltmoral i bransjen, sier hun. Bedre enn ingen moral, i følge Sophie Elise... Iselin anbefaler folk som skal delta i debatter om å lese seg opp. Og så må de være kildekritiske. Det virker ikke som om noen er kildekritiske, sier hun. Man svelger all informasjon for god fisk. Og her ligger vel årsaken til at hun kan gå rundt og kalle seg sexolog... Det høres ut som om Iselin begynner å runde av. Hun håper at hun har husket alt hun ønsket å si (Mads Hansen er slem, Iselin er en perfekt mor, produktene til samarbeidspartneren er fantastiske og hun er ikke moralens pekefinger). Dessverre kommer hun på at hun likevel tok med seg et notat, så vi er visst ikke helt ferdige like vel. 6 minutter og 45 sekunder igjen... Iselin roter i veska og finner notatet. Så leser hun det høyt. Jeg tror det er like greit at hun ikke fant det før, for det er utrolig vanskelig å snappe opp essensen i det hun leser. Jeg tror ikke hun skjønner det selv heller, så det var like greit at hun holdt seg til de fire hovedpunktene sine. Iselin går over til å hevde at det er latterlig å putte emoji over barnas ansikt på bilder på nett, for folk som ser dem på butikken vil jo kjenne dem igjen uansett. Men hun ville aldri rettet en moralsk pekefinger. You do you, I do me Og så har du mennesker som snakker om barna sine, uten å vise bilder. De snakker på SoMe og podcaster om hvor drittlei de er og hvor slitsomt barnas krav er. Det ville aldri Iselin gjort! Har hun helt fortrengt sin deltakelse i Bloggerne? Eller voksne som forteller grove seksuelle vitser med egne barn innvolvert. Da lurer Iselin på hvordan det er for disse ungene å komme på skolen etter noe slikt? Det ville Iselin aldri gjort! (tror egentlig ingen har gjort det...?) Men Iselin retter ingen moralsk pekefinger på det. You do you, I do me Eller komikere som bruker barna som materie (materiale?) i showene sine og sier at det er drit kjedelig med skoleforestillinger og foreldresamtaler ol. Og klager på ungene. Iselin ville aldri, under noen omstendigheter, omtalt barna sine i en negativ setting! Hun HAR glemt Bloggerne! Iselin retter ikke noen moralsk pekefinger. You do you, åsså, I do me… Iselin forsøker å runde av igjen, og denne gangen har jeg trua, kun 3 minutter og 25 sekunder igjen. Iselin ønsket ikke å ta del i debatten, fordi hun har viktigere ting som skjer i livet. Og jammen trekker hun frem disse barna som blir utsatt for seksuelle overgrep og misbruk igjen. Hun vil hjelpe dem å gi dem et språk... Iselin har gjort seg noen tanker, de menneskene som er oppegående og smarte og «skjønner såpass», de holder seg unna denne debatten. De gidder ikke fordi de er kloke nok til å holde seg unna. Skjønner... vi som bryr oss om barns rett til privatliv er dumme. Vet hun at Mads Hansen er mensamedlem? Hun avslutter med et par siste spark til Mads Hansen og så er hun ferdig... Dette er bare helt sprøtt å lese. Mads Hansen ditt og Mads Hansen datt. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
parmanoia Skrevet 27. januar 2023 #2747 Del Skrevet 27. januar 2023 IreneV skrev (39 minutter siden): Takk for utfyllende sammendrag. IG fornekter seg ikke. Et interessant tilfellestudie. Anbefaler å lese om «sårbare narsissister». Bingo 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjugur Skrevet 27. januar 2023 #2748 Del Skrevet 27. januar 2023 @FelisTAKK! 💗 Fantastisk recap ! 👏👏 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miss summers Skrevet 27. januar 2023 #2749 Del Skrevet 27. januar 2023 Felis skrev (3 timer siden): Jeg har sagt opp abonnementet mitt hos Podimo (før Iselin fikk blomster av dem, så dette er ikke cancel culture), men jeg tenkte jeg skulle få med meg Iselins siste episode før jeg logget av for godt. Før noen truer med advokater og what not, på grunn av opphavsretten, så la meg forsikre om at det jeg skriver her er en brøkdel av hva Iselin sier. Hun rekker veldig mange ord i minuttet.... Jeg har kun sitert ordrett der det er høyst nødvendig for sakens innhold. Iselin har tross alt klaget en del over at folk misforstår hva hun forsøker å formidle. Og så vil jeg faktisk anbefale folk å lytte til episoden, for Iselin er den eneste influenceren som gjør en innsats for å svare på det vi alle har lurt på i mange år: Hva er argumentene FOR barneeksponering? I motsetning til Monica Nyhus, som gliste seg gjennom debatten, gjør Iselin en solid innsats for å fremme sitt syn. Og hun har noen veldig gode poeng angående hvordan debatten foregår for tiden. Så dette er min lille reklame for Iselin. PS, du kan lytte 7 dager gratis👍 https://podimo.com/no La meg først bare innlede med hvor surrealistisk det er at en podcast som handler om barns rettigheter innledes med at episoden "stimuleres av Kondomeriet" (hovedsponsor) Iselin innleder med at episoden blir annerledes, for hun har ingen gjester. Det er kun hun selv og tankene hennes, kun me, myself and I, sier Iselin, og jeg tenker at det folksomt nok for en podcast... Dagens tema hadde Iselin ikke så veldig ønske om å involvere seg så mye i, for hun er ikke noe fan av å rette moralske pekefingre mot andre. Dette er en setning vi skal høre mange ganger... Hun ble kastet inn i debatten mot sin vilje og tenker at hun skal snakke om hva hun tenker og mener. Hun har lest bakgrunnen for lovforslaget til Venstre, og hun oppsummerer greit bakgrunnen for dette. Hun nevner at Rune Fardal utleverer barnevernsbarn, men hun mener at han gjør det i god tro. Lovforslaget har kommet i stand for å beskytte disse barna og det er Iselin helt. Og. Holdent. 100. Prosent. Enig. I. Men så har flere kastet seg på debatten og Iselin mener at den har vridd seg vekk fra sakens kjerne. Nå handler den om kommersialisering av barn, barnas rett til privatliv og barnas personvern osv. Dette er temaer det er umulig å være uenig i, utbryter Iselin. Vi er alle sammen enige om at vi ønsker det beste for barna våre, men Iselin føler at sakens kjerne har forsvunnet i dette hysteriet som nå er blitt skapt. La meg bare skyte inn at å devaluere debatten ved å kalle den hysterisk, er uredelig. Men uredelig argumentasjon skal vi få mye av fra Iselin i denne podcasten. Iselin har et par tanker rundt disse tingene og skal prøve så godt hun kan og sortere alle tankene og følelsene og meningene hun har, for det er MASSE som skjer i hodet til Iselin nå. Det KOKER. Iselin har ikke noe manus og stikkord, så hun håper at hun klarer å gjøre dette redelig og ryddig. Spoileralert, det blir verken redelig eller ryddig... Hun starter med å fortelle hvordan hun ble dratt inn i debatten, på en veldig ubehagelig måte. Det var ufrivillig og det ble gjort på en veldig stygg måte. I helgen som var fikk Iselin plutselig masse hatmeldinger i alle inboksene sine. Essensen i dette hatet var at hun var blitt meldt til Barnevernet. At de håpet hun mistet retten til barna sine. At det var synd på barna hennes, som hadde henne som mamma. At hun var et forferdelig menneske og kvinnemenneske. At hun var stygg, feit og bleik, og «hele den biten der» At de skjønner hvorfor menn ikke vil ha noe med Iselin å gjøre. Folk skulle finne ut av hvor hun bodde. Hun kan ikke gå trygt på gata. Folk skulle ta henne. Jeg forstår at dette var overveldende for Iselin, men jeg synes ikke hun kan avfeie alt som hat. Derimot synes jeg uttalelsene om utseendet hennes er helt bak mål, særlig siden Iselin verken er stygg, feit eller bleik. Det siste meldingene håper jeg hun leverte til politiet, men dessverre sier hun selv at hun slettet meldingene i panikk. Det er en pussig reaksjon fra en erfaren medieaktør og det gjør at jeg sliter litt med å tro Iselin... Så får hun et tips om å sjekke Mads Hansens instastory. Hun kaller han «hen» Iselin ønsker ikke å nevne navn, så hun deler heller nok informasjon til at alle skjønner hvem hun snakker om For det er mye ryddigere... Iselin hever seg over det. Hun er bedre enn som så, Hun er mer opptatt av å diskutere sak, fremfor å henge ut enkeltpersoner Ja, hun sa faktisk det... Hun forklarer bakgrunnen for denne uthengingen. Iselin har hatt en reklame på story, for produkter til underlivet. I den forbindelse har hun fått en pakke med produkter fra samarbeidspartner, og så setter hun av litt tid til å skryte både produkter og samarbeidspartner opp i skyene, men hun hevder at det ikke er spons. Etter at Iselin har lagd en superfin reklame for produktene, begynner barna hennes å stille spørsmål om produktene. Da tenker Iselin at hun har så lyst til å dele denne fine samtalen som de fantastiske produktene (der gjorde hun det igjen) har ført til, med hele verden (unntatt Mads Hansen). Grunnen til at hun ønsker å dele denne fine samtalen med barna med hele verden, er at hun daglig får spørsmål fra foreldre, barn og ungdommer om hvordan de kan prate om forskjellen mellom vulva og vagina uten at det blir flaut for noen. Jeg syntes det var ganske flaut... Iselin greier ut om dilemmaet hun sto ovenfor angående merking av videoen. Hun hevder at det ikke var reklame, samtidig hadde annonsørene god reklameeffekt, så hun faller ned på at de måtte merkes. Ellers kunne hun få en bot. Dette er helt riktig vurdering av Iselin, men tydeligvis noe hun har angret mye på i ettertid, jeg tror faktisk hun hadde foretrukket en bot Videoene ble lagt ut lenge før jul og lå bare ute i 24 timer, så de er på en måte ute av verden, sier hun. Iselin har ikke tenkt mer på det, med unntak av alle de fine tilbakemeldingene hun hevder å ha fått. Det er sjokkerende at en profesjonell SoMe aktør har så lite innsikt. Tror hun virkelig at ting hun legger ut på en åpen profil med hundretusenvis av følgere bare forsvinner? Et helt år etterpå, eller to måneder, eller noen uker (tida flyr i influencerverdenen), får Iselin alt dette hatet i innboksen fordi dette mennesket, som i hovedsak profilerer seg og øker egen popularitet ved å drite ut andre mennesker, har lagt ut følgende tekst... Og så leser hun opp teksten til Mads Hansen, hvor han kalte henne en versting. Iselin henger seg veldig opp i at han kalte henne versting. Hun sier ironisk at hun er helt VILL på å lage reklame med barna sine på nett. Akkurat dette gjør hun selvfølgelig for å avspore debatten. For Iselin har jo akkurat hevdet at filmene ikke var reklame, selv om de var det, og da skal alle skjønne at Mads Hansen bommer, for hun bruker jo ikke barna i reklame! Poenget hans var vel heller at hun leverer de verste videoene på en kommersiell kanal, for å øke antall klikk, men hey, stråmannsargumentasjon er favoritthersketeknikken til Iselin. Iselin forklarer at «hen» har tatt en screenrecording av den fine videoen, og lagret for å kunne bruke til den rette anledning. Iselin kan jo håpe at det bare er Mads Hansen som har lagret denne videoen for å bruke «ved den rette anledning», jeg vil tro den også ligger på en del harddisker rundt omkring i mørke kjellere. Men av grunner vi kommer tilbake til, bekymrer nok ikke dette Iselin. For Iselin er det er stort paradoks at et menneske som så hardbarket går ut mot å dele noe som helst om barna våre, velger å dele barn for å få frem budskapet sitt. Han deler ikke egne barn, han deler andres, og det uten samtykke! Til det første punktet her, så må jeg si meg litt enig med Iselin. Måten Mads Hansen gjorde dette, fortjener en diskusjon, og diskusjon har det blitt. Til det siste så er det innlysende at han ikke deler en video av egne barn for å få frem dette poenget, for de videoene finnes ikke på nett. Det er jo hele poenget hans... Iselin har nok googlet litt og funnet ut at denne delingen ikke er ulovlig, men hun synes at det er uetisk, uempatisk og hjerterått. Iselin stiller seg spørsmålet om Mads Hansen egentlig er interessert i å ivareta barns rettigheter. Folk kan si at Iselin delte barna sine først, så da må hun tåle at andre deler det, sier hun. Dette er interessant, for dette spørsmålet har hun tidligere ikke adressert. Hun har tvert imot fremstilt det som om Mads Hansen nærmest hacket pc’n hennes, eller snek seg inn på kjøkkenet hennes og snikfilmet ungene og så delte det med hele verden. Nå presiserer hun at det var hun som delte først. Og hun tåler at alle andre deler bilder og videoer av barna sine. Hun VIL at folk skal se disse fine samtalene. Hun synes det er rått (i positiv betydning) for hun har hele tiden fått høre hvor jævlig rævva hun er som mamma fordi hun velger å prate åpent med barna sine om kropp og seksualitet. Her gjør hun det igjen. Hun får ikke kritikk for å prate med barna sine om kropp og seksualitet, det gjør alle foreldre. Kritikken går selvfølgelig på at hun deler disse samtalene med hele verden. Siden folk har påstått at barna må være flaue over å ha Iselin som mor har hun hatt et ekstra behov for å vise at «Folkens, schlapp av! Barna mine har det veldig, veldig fint!» Så fortsetter hun med en lovprising av egne foreldreegenskaper, ord som empati, forståelse og respekt blir nevnt. Dette ønsker hun at folk skal se, så derfor gjør det henne ingenting om folk deler det. Problemet med Mads Hansens deling er at det ble gjort med negativt fortegn. Eller «med en intensjon om å drite ut meg», som Iselin kaller det. Iselin synes ikke dette er fruktbart, og hun lurer på hva som er problemet. Er det at ungene ble delt i en kommersiell setting, noe de ikke ble, i følge Iselin. «Hva så? Hva? Så?» Jeg har etterhvert skjønt at dette ikke er et retorisk spørsmål fra Iselin. Hun sliter faktisk med å få tak på problemstillingen, det skal vi etterhvert få mange eksempler på. Iselin ville gjort det igjen, hvis det kunne forebygge seksuelle overgrep. For eksempel hvis barna hennes hadde hovedrollene i en reklamekampanje mot seksuelle overgrep. Dette ville hun sagt ja til, hun trenger ikke penger for å gjøre det engang Nå er det vel strengt tatt ungene som skulle hatt penger for hovedrollen, vi snakker tross alt ordnede forhold innenfor reklamebransjen, hvor arbeidsmiljøloven blir fulgt. Men det er jo prisverdig (er det egentlig det?) at Iselin ville brukt sine egne, navngitte barn i en slik reklame gratis. Iselin forsikrer oss om at barna hennes ikke er sårbare, og at hun ikke har delt dem i sårbare situasjoner. Hun har visst glemt sin deltagelse i Bloggerne. Eller at hun har snap... Iselin er ikke i en posisjon til å rette en moralsk pekefinger 35 minutter igjen... Iselin bytter tema til Debatten på NRK. Hun skryter voldsomt av Monica og Chris Nyhus, hun synes det er stort, flott og modig at de stilte opp (enda modigere hadde det vært hvis de faktisk svarte på et eneste spørsmål, men...). Hun dreier over til å sammenligne influencerbarn med barna som brukes i reklame for Redd Barna. Da snakker vi sårbare barn! De ligger og sulter, med tynne bånd rundt...(?) og de har fluer i munnviken og øynene. Og vi ser kampanjer, med barn, som blir laget for å få foreldre til å ikke drikke så mye i julen. Barn. Blir. Brukt. I. Reklame. For. Stort. Og. Smått. Jeg orker ikke... Ser hun virkelig ikke forskjellen? Iselin synes det er urettferdig at det er influencere som skal stå til ansvar for de uansvarlige handlingene de gjør mot barna. Hun blir provosert av at andre profiler retter en moralsk pekefinger mot måten hun deler ungene på. Dette gjelder da de som eksponerer barn på en annen måte. Hun ramser opp bruk av emojies over ansikt, kun bilder av bakhodet, middagsmat eller hvor de er på besøk Det er litt vanskelig å følge henne, men dere tar poenget? For hun har et poeng... Hvem har bestemt at det er riktig? Mens Iselins metode er feil? Spør hun Vel... Det er en viss forskjell på å dele hva et barn spiser til middag og å dele en video hvor barn snakker om underliv... Dette bruker hun som overgang til å prate om Mads Hansen igjen. Denne gangen hans rolle som clout chaser. Hun leser opp definisjonen på dette, samt noen tanker rundt dette. Jeg hopper over å referere dette, da vi har hørt det utallige ganger i det siste. Hun hevder at Mads Hansen har hengt ut barna hennes, uten samtykke. Og det er hjerterått når hun sender melding til Mads om at ungen hennes sitter og gråter, og er helt fra seg og aner ikke hva hun har gjort galt, fordi han delte videoene, og hun ber han om å slette innlegget og det gjorde han ikke. Da mener hun at han brukte barna hennes for egen vinning og egen popularitet. Iselin synes ikke det har kommet noe fruktbart ut av debatten, annet enn sårede barn. Clout chaserne bidrar bare til steile fronter, sårede barn, mobbing og trusler. Iselin forsøker å sette ord på hva hun føler om at Mads Hansen blir hyllet for å løfte frem et viktig tema, men sliter med å finne ordene. Til slutt faller hun ned på (og her siterer jeg ordrett, siden Iselin har klaget mye over at folk misforstår denne sammenligningen) «Nesten som at man skal legge skylden på foreldrene for at barna ble voldtatt av en pedofil, fordi du la ut feriebildet ditt i sommer. Eller atte du som kvinne kan takke deg sjøl for at du ble voldtatt, fordi du gikk i korte skjørt hjem fra byen» Hva er egentlig problemet, spør Iselin igjen. Er det at barn blir brukt i reklame? I så fall skjønner ikke Iselin hvorfor hun blir trukket frem som en versting, for hun kan telle på en hånd antall ganger hun har brukt barna sine i reklame. Og hvis det er på generell basis, så er det fremdeles rart å kalle Iselin for en versting, for det er mange som deler bilder og videoer av barn. Hun trekker frem at kamerater og tidligere arbeidskollegaer av Mads Hansen deler videoer av sine barn. «inn i ny helg, tjo hei, leverpostei osv...» Iselin mener at det er ganske mange andre Mads Hansen kunne rettet den moralske pekefingeren mot. Altså, hvis vennene til Mads deler mer enn helg og leverpostei, la oss for eksempel si at de deler en fortrolig samtale med barnet sitt hvor de diskuterer det kvinnelige kjønns anatomi, så er jeg enig med henne. Halvvegs... Den evinnelige smattingen hennes mellom hver setning begynner å gå meg på nervene. Iselin lurer på om det er viktig å ta henne fordi hun deler barna i den konteksten hun gjør? Ved at de prater om kropp og sex. Har vi ikke kommet litt lenger enn det? spør Iselin. Heldigvis ikke, tenker jeg Det er viktig å ta den samtalen, men hvorfor kan ikke Iselin ta det i den private svære? spør hun retorisk. Svaret er at Iselin VIL dele det i det offentlige rom! Fordi hun daglig får spørsmål fra foreldre og barn om «åssen vi skal ha disse pratene». Og med jevne mellomrom får Iselin henvendelser fra barn som blir utsatt for seksuelle overgrep. Det er ikke noe hun prater om (men der gjorde hun det likevel) for hun vil værne om disse barna og hun har taushetsplikt Lurer på om hun har meldeplikt? Dette er Iselins stille kamp som hun gjør fordi barn der ute ikke har et språk for å prate om kropp og seksualitet, sier Norges svar på Mor Theresa. For Iselin er det viktigere å lære barna sine hvordan de skal ferdes på nett, enn å skjerme dem. Iselin tillater for eksempel ikke at barna hennes er på TikTok. Det er det siste Iselin vil gi barnet sitt! Og så følger nok en lovtale om egne morsegenskaper. Ungene til Iselin vet sannsynligvis mer om det kvinnelige underliv enn alle gutta som sender Iselin hat i innboksen. Bare en digresjon midt oppe i denne tiraden: Er det ikke pussig at Iselin år så mye hat fra den mannlige delen av befolkningen? Det skiller seg voldsomt fra andre influencere? The Eriksens hevder at det er misunnelige, feite kjerringer i kjellerleiligheter som er ute etter dem. Sophie Elise er utsatt for en sinte mammaer. Anne Brith skrev en bok som heter Kvinner som hater kvinner, og hun strakk det lenger, da var både kvinnelige direktører, advokater og journalister med. Men for Iselin er det nesten kun menn? Har ikke noe svar, bare en interessant observasjon... Hvis ungene til Iselin blir utsatt for overgrep eller grenseoverskridende adferd gjennom nettet, fra menn (selvfølgelig) så er de klar over når de skal komme til mamma og snakke. Skjønner godt at hun har innprentet det, for den samtalen hadde blitt kjempebra content! Iselin vil ikke gjemme barna sine under senga til de er 18 år (det er det vel heller ingen som har påstått?). Noen mener det er helt forferdelig å la barna sine gå nakne på stranda. Tenk det kan ligge mennesker med onde hensikter i buskene og runke seg gule og blå til barna dine. Da er Iselin sin oppfatning at hennes barns nakne rumpe ikke er problemet. Problemet er mannen som ligger og runker til ungene hennes. Og dette oppsummerer vel ganske greit hvorfor Iselin ikke skjønner kritikken... Iselin hevder at barn har blitt eksponert i all sin tid. Hun trekker frem barn i reklame eller bursdagshilsninger i lokalavisa. Hun nevner Kykkelikokos, NRK Super og serien om han og ungene som går på ski. Programmet høster bare ros og skryt, hevder Iselin. Samfunnet utvikler seg, influencere følger bare etter ved å flytte eksponeringen over til sosiale medier. Det er urettferdig å skylde på influencere, for det er ikke de som har funnet opp begrepet eksponering. Og jammen klarer hun å vri det tilbake til Mads Hansen og clout chasere. Igjen... Hun oppsummerer: Mammapolitiet er mødre som lirer av seg skit, bak hemmelige brukernavn på forum som Kvinneguiden. På Jodel henger det yngre generasjon. Men så har det kommet noe som heter Pappapolitiet. Pappapolitiet er cooolere enn mammapolitiet, for de sitter ikke bak (?) nettet og lirer av seg drit, de gjemmer seg bak komedie. Og da må man bare tåle det, for det er bare komedie... Iselin synes det er stusselig at man prøver så iherdig og hardt å bygge en profil, som skal bli likt av folket, basert på å henge ut og gjøre narr av andre. Hun prøver å være litt generell, men idet hun nevner at de deler videoer av barna deres, så skjønner vi alle hvem hun snakker om. Igjen. Hun prater om canselling culture. Iselin er enig i at vi skal kansellere homofober, rasister og kvinnehatere. Men å kansellere influencere fordi man er uenige, det er trist og tragisk. Og det er ikke bærekraftig, det har Iselin lagt merke til. Her følger det en del drøye påstander fra Iselin, og selv om det er 17 minutter og 22 sekunder igjen og jeg er sliten i ørene, så måtte jeg høre to ganger for å ta inn over meg hva hun faktisk beskylder Mads Hansen for: Gjør narr av anatomien til kvinner. Clout chasere (I flertall, men hun hinter kun til en...) går ofte etter unge kvinner i alderen 20-30 år. De gjør narr av dem for hvordan de er, hvordan de ser ut og hvordan de lever. Disse kvinnene går under jorda på grunn av det intense hatet, trakasseringen og truslene, som skjer som et resultat av hva clout chaserne holder på med. Disse kvinnene sender også meldinger til clout chaserne og ber han om å slette innlegg, fordi de er redde, fordi de får folk på døra som truer med at de skal voldta dem. Clout Chaserne svarer at «Det kan du takka deg sjøl for». Dialekten er litt ubestemmelig, og ligner egentlig ikke Mads Hansen. Iselin ser at etter at disse jentene har gått i ly og le (håper hun mener krisesenter, iom at det er et renn av voldtektsmenn på døra), så kommer de sterkere tilbake. De blir obsternasige og gir fuck you-finger og da blir det enda mer kroppspress i monitor. Og da har vi ikke oppnådd noen ting, sier Iselin. Jeg lurer på om hun egentlig forteller sin egen historie her? Hun har i aller høyeste grad fått et trassanfall og eksponerer barn som aldri før. Runking og koselige barnetegninger i skjønn forening, fuck you, Mads Hansen... Disse jentene har allerede opplevd det verste, sier Iselin. Drapstrusler og trusler om voldtekt, de tør ikke å gå ut alene, de tør ikke å gå i butikken. De blir psykisk syke av det, de blir deprimerte, de får angst. De må begynne på medisiner, de får ikke sove ... Iselin får meldinger fra 16-åringer som har vært på kommentarfeltet til clout chaserne og pappapolitiet, for det er i hovedsak menn som har et behov for å holde på på denne måten, hevder Iselin. Disse jentene forteller Iselin at de ikke ønsker å delta i noen form for debatter, ikke skoledebatter engang, fordi de blir latterliggjort av voksne mannfolk. De voksne mannfolka får med seg unggutta, så jentene blir slaktet både av 17-åringene på skolen og voksne mannfolk (straks 39, leser jeg på wikipedia...) Ja, hvis vi ikke tar inn over oss hvor slem Mads Hansen er nå, så vet ikke jeg... 11 minutter igjen og Iselin går på repeat. Det eneste clout chaserne (aka Mads Hansen) har oppnådd er at ungene til Iselin har blitt såret og en helg av Iselins liv har blitt ødelagt. Attpåtil den helgen hvor hun skulle arrangere bursdagsselskap for datteren. Og det har blitt mobbing, netthets, trakassering og trusler på nett. Er det dette Mads Hansen vil for egne døtre? Mads Hansen får ikke lov til å stå der å si at han bryr seg om temaene og debatten som skjer der ute, bestemmer Iselin. Er det en ting som det burde komme et lovforslag om, er nettopp disse temaene her, sier Iselin. Hun konkretiserer dessverre aldri innholdet i lovforslaget. Bare et generelt forbud mot Mads Hansen, antar jeg. Iselin synes det som skjer mot henne er forkastelig og synes det er rart at ikke andre mennesker ser det samme. Det er dobbeltmoral i bransjen, sier hun. Bedre enn ingen moral, i følge Sophie Elise... Iselin anbefaler folk som skal delta i debatter om å lese seg opp. Og så må de være kildekritiske. Det virker ikke som om noen er kildekritiske, sier hun. Man svelger all informasjon for god fisk. Og her ligger vel årsaken til at hun kan gå rundt og kalle seg sexolog... Det høres ut som om Iselin begynner å runde av. Hun håper at hun har husket alt hun ønsket å si (Mads Hansen er slem, Iselin er en perfekt mor, produktene til samarbeidspartneren er fantastiske og hun er ikke moralens pekefinger). Dessverre kommer hun på at hun likevel tok med seg et notat, så vi er visst ikke helt ferdige like vel. 6 minutter og 45 sekunder igjen... Iselin roter i veska og finner notatet. Så leser hun det høyt. Jeg tror det er like greit at hun ikke fant det før, for det er utrolig vanskelig å snappe opp essensen i det hun leser. Jeg tror ikke hun skjønner det selv heller, så det var like greit at hun holdt seg til de fire hovedpunktene sine. Iselin går over til å hevde at det er latterlig å putte emoji over barnas ansikt på bilder på nett, for folk som ser dem på butikken vil jo kjenne dem igjen uansett. Men hun ville aldri rettet en moralsk pekefinger. You do you, I do me Og så har du mennesker som snakker om barna sine, uten å vise bilder. De snakker på SoMe og podcaster om hvor drittlei de er og hvor slitsomt barnas krav er. Det ville aldri Iselin gjort! Har hun helt fortrengt sin deltakelse i Bloggerne? Eller voksne som forteller grove seksuelle vitser med egne barn innvolvert. Da lurer Iselin på hvordan det er for disse ungene å komme på skolen etter noe slikt? Det ville Iselin aldri gjort! (tror egentlig ingen har gjort det...?) Men Iselin retter ingen moralsk pekefinger på det. You do you, I do me Eller komikere som bruker barna som materie (materiale?) i showene sine og sier at det er drit kjedelig med skoleforestillinger og foreldresamtaler ol. Og klager på ungene. Iselin ville aldri, under noen omstendigheter, omtalt barna sine i en negativ setting! Hun HAR glemt Bloggerne! Iselin retter ikke noen moralsk pekefinger. You do you, åsså, I do me… Iselin forsøker å runde av igjen, og denne gangen har jeg trua, kun 3 minutter og 25 sekunder igjen. Iselin ønsket ikke å ta del i debatten, fordi hun har viktigere ting som skjer i livet. Og jammen trekker hun frem disse barna som blir utsatt for seksuelle overgrep og misbruk igjen. Hun vil hjelpe dem å gi dem et språk... Iselin har gjort seg noen tanker, de menneskene som er oppegående og smarte og «skjønner såpass», de holder seg unna denne debatten. De gidder ikke fordi de er kloke nok til å holde seg unna. Skjønner... vi som bryr oss om barns rett til privatliv er dumme. Vet hun at Mads Hansen er mensamedlem? Hun avslutter med et par siste spark til Mads Hansen og så er hun ferdig... Takk! 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Inocybe Skrevet 27. januar 2023 #2750 Del Skrevet 27. januar 2023 Gjentar flere andre her. Takk @Felis . 👏 Usikker på om jeg bør takke IG for virkelig å få folk flest til å skjønne problematikken ved influencers bruk av barn. Tror egentlig ikke hun ønsker å takkes for det, til tross for offeret hun har gjort for å få til til. Totalt karakterdrap på seg selv og sitt virke som influencer. 15 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MiominMio Skrevet 27. januar 2023 #2751 Del Skrevet 27. januar 2023 Tror ikke det er håp om at IG skal skjønne at det hun gjør ikke er greit! Det er null selvinnsikt. (med denne setningen er vel jeg i kategorien en "hater") 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest IreneV Skrevet 27. januar 2023 #2752 Del Skrevet 27. januar 2023 MiominMio skrev (4 minutter siden): Tror ikke det er håp om at IG skal skjønne at det hun gjør ikke er greit! Det er null selvinnsikt. (med denne setningen er vel jeg i kategorien en "hater") Jepp. Er du ikke med, så er du i mot. Og alt handler bare om IG. Det må være fullstendig utmattende å være i en relasjon med et slikt menneske, alt går bare én vei. Hun snakker kun om hvor krenket hun er, i evigheter, og blir aldri ferdig med det hun opplever som en urett som blir begått mot henne. Jeg trekker en parallell til Trump, som hele tiden snakker om at han ble snytt for valgseieren. Slike mennesker tror de er bedre enn alle andre. Dette gjør dem arrogante og bedrevitende og lite mottakelige for alternative synspunkter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Havnefogden Skrevet 27. januar 2023 #2753 Del Skrevet 27. januar 2023 Felis skrev (5 timer siden): Jeg har sagt opp abonnementet mitt hos Podimo (før Iselin fikk blomster av dem, så dette er ikke cancel culture), men jeg tenkte jeg skulle få med meg Iselins siste episode før jeg logget av for godt. Før noen truer med advokater og what not, på grunn av opphavsretten, så la meg forsikre om at det jeg skriver her er en brøkdel av hva Iselin sier. Hun rekker veldig mange ord i minuttet.... Jeg har kun sitert ordrett der det er høyst nødvendig for sakens innhold. Iselin har tross alt klaget en del over at folk misforstår hva hun forsøker å formidle. Og så vil jeg faktisk anbefale folk å lytte til episoden, for Iselin er den eneste influenceren som gjør en innsats for å svare på det vi alle har lurt på i mange år: Hva er argumentene FOR barneeksponering? I motsetning til Monica Nyhus, som gliste seg gjennom debatten, gjør Iselin en solid innsats for å fremme sitt syn. Og hun har noen veldig gode poeng angående hvordan debatten foregår for tiden. Så dette er min lille reklame for Iselin. PS, du kan lytte 7 dager gratis👍 https://podimo.com/no La meg først bare innlede med hvor surrealistisk det er at en podcast som handler om barns rettigheter innledes med at episoden "stimuleres av Kondomeriet" (hovedsponsor) Iselin innleder med at episoden blir annerledes, for hun har ingen gjester. Det er kun hun selv og tankene hennes, kun me, myself and I, sier Iselin, og jeg tenker at det folksomt nok for en podcast... Dagens tema hadde Iselin ikke så veldig ønske om å involvere seg så mye i, for hun er ikke noe fan av å rette moralske pekefingre mot andre. Dette er en setning vi skal høre mange ganger... Hun ble kastet inn i debatten mot sin vilje og tenker at hun skal snakke om hva hun tenker og mener. Hun har lest bakgrunnen for lovforslaget til Venstre, og hun oppsummerer greit bakgrunnen for dette. Hun nevner at Rune Fardal utleverer barnevernsbarn, men hun mener at han gjør det i god tro. Lovforslaget har kommet i stand for å beskytte disse barna og det er Iselin helt. Og. Holdent. 100. Prosent. Enig. I. Men så har flere kastet seg på debatten og Iselin mener at den har vridd seg vekk fra sakens kjerne. Nå handler den om kommersialisering av barn, barnas rett til privatliv og barnas personvern osv. Dette er temaer det er umulig å være uenig i, utbryter Iselin. Vi er alle sammen enige om at vi ønsker det beste for barna våre, men Iselin føler at sakens kjerne har forsvunnet i dette hysteriet som nå er blitt skapt. La meg bare skyte inn at å devaluere debatten ved å kalle den hysterisk, er uredelig. Men uredelig argumentasjon skal vi få mye av fra Iselin i denne podcasten. Iselin har et par tanker rundt disse tingene og skal prøve så godt hun kan og sortere alle tankene og følelsene og meningene hun har, for det er MASSE som skjer i hodet til Iselin nå. Det KOKER. Iselin har ikke noe manus og stikkord, så hun håper at hun klarer å gjøre dette redelig og ryddig. Spoileralert, det blir verken redelig eller ryddig... Hun starter med å fortelle hvordan hun ble dratt inn i debatten, på en veldig ubehagelig måte. Det var ufrivillig og det ble gjort på en veldig stygg måte. I helgen som var fikk Iselin plutselig masse hatmeldinger i alle inboksene sine. Essensen i dette hatet var at hun var blitt meldt til Barnevernet. At de håpet hun mistet retten til barna sine. At det var synd på barna hennes, som hadde henne som mamma. At hun var et forferdelig menneske og kvinnemenneske. At hun var stygg, feit og bleik, og «hele den biten der» At de skjønner hvorfor menn ikke vil ha noe med Iselin å gjøre. Folk skulle finne ut av hvor hun bodde. Hun kan ikke gå trygt på gata. Folk skulle ta henne. Jeg forstår at dette var overveldende for Iselin, men jeg synes ikke hun kan avfeie alt som hat. Derimot synes jeg uttalelsene om utseendet hennes er helt bak mål, særlig siden Iselin verken er stygg, feit eller bleik. Det siste meldingene håper jeg hun leverte til politiet, men dessverre sier hun selv at hun slettet meldingene i panikk. Det er en pussig reaksjon fra en erfaren medieaktør og det gjør at jeg sliter litt med å tro Iselin... Så får hun et tips om å sjekke Mads Hansens instastory. Hun kaller han «hen» Iselin ønsker ikke å nevne navn, så hun deler heller nok informasjon til at alle skjønner hvem hun snakker om For det er mye ryddigere... Iselin hever seg over det. Hun er bedre enn som så, Hun er mer opptatt av å diskutere sak, fremfor å henge ut enkeltpersoner Ja, hun sa faktisk det... Hun forklarer bakgrunnen for denne uthengingen. Iselin har hatt en reklame på story, for produkter til underlivet. I den forbindelse har hun fått en pakke med produkter fra samarbeidspartner, og så setter hun av litt tid til å skryte både produkter og samarbeidspartner opp i skyene, men hun hevder at det ikke er spons. Etter at Iselin har lagd en superfin reklame for produktene, begynner barna hennes å stille spørsmål om produktene. Da tenker Iselin at hun har så lyst til å dele denne fine samtalen som de fantastiske produktene (der gjorde hun det igjen) har ført til, med hele verden (unntatt Mads Hansen). Grunnen til at hun ønsker å dele denne fine samtalen med barna med hele verden, er at hun daglig får spørsmål fra foreldre, barn og ungdommer om hvordan de kan prate om forskjellen mellom vulva og vagina uten at det blir flaut for noen. Jeg syntes det var ganske flaut... Iselin greier ut om dilemmaet hun sto ovenfor angående merking av videoen. Hun hevder at det ikke var reklame, samtidig hadde annonsørene god reklameeffekt, så hun faller ned på at de måtte merkes. Ellers kunne hun få en bot. Dette er helt riktig vurdering av Iselin, men tydeligvis noe hun har angret mye på i ettertid, jeg tror faktisk hun hadde foretrukket en bot Videoene ble lagt ut lenge før jul og lå bare ute i 24 timer, så de er på en måte ute av verden, sier hun. Iselin har ikke tenkt mer på det, med unntak av alle de fine tilbakemeldingene hun hevder å ha fått. Det er sjokkerende at en profesjonell SoMe aktør har så lite innsikt. Tror hun virkelig at ting hun legger ut på en åpen profil med hundretusenvis av følgere bare forsvinner? Et helt år etterpå, eller to måneder, eller noen uker (tida flyr i influencerverdenen), får Iselin alt dette hatet i innboksen fordi dette mennesket, som i hovedsak profilerer seg og øker egen popularitet ved å drite ut andre mennesker, har lagt ut følgende tekst... Og så leser hun opp teksten til Mads Hansen, hvor han kalte henne en versting. Iselin henger seg veldig opp i at han kalte henne versting. Hun sier ironisk at hun er helt VILL på å lage reklame med barna sine på nett. Akkurat dette gjør hun selvfølgelig for å avspore debatten. For Iselin har jo akkurat hevdet at filmene ikke var reklame, selv om de var det, og da skal alle skjønne at Mads Hansen bommer, for hun bruker jo ikke barna i reklame! Poenget hans var vel heller at hun leverer de verste videoene på en kommersiell kanal, for å øke antall klikk, men hey, stråmannsargumentasjon er favoritthersketeknikken til Iselin. Iselin forklarer at «hen» har tatt en screenrecording av den fine videoen, og lagret for å kunne bruke til den rette anledning. Iselin kan jo håpe at det bare er Mads Hansen som har lagret denne videoen for å bruke «ved den rette anledning», jeg vil tro den også ligger på en del harddisker rundt omkring i mørke kjellere. Men av grunner vi kommer tilbake til, bekymrer nok ikke dette Iselin. For Iselin er det er stort paradoks at et menneske som så hardbarket går ut mot å dele noe som helst om barna våre, velger å dele barn for å få frem budskapet sitt. Han deler ikke egne barn, han deler andres, og det uten samtykke! Til det første punktet her, så må jeg si meg litt enig med Iselin. Måten Mads Hansen gjorde dette, fortjener en diskusjon, og diskusjon har det blitt. Til det siste så er det innlysende at han ikke deler en video av egne barn for å få frem dette poenget, for de videoene finnes ikke på nett. Det er jo hele poenget hans... Iselin har nok googlet litt og funnet ut at denne delingen ikke er ulovlig, men hun synes at det er uetisk, uempatisk og hjerterått. Iselin stiller seg spørsmålet om Mads Hansen egentlig er interessert i å ivareta barns rettigheter. Folk kan si at Iselin delte barna sine først, så da må hun tåle at andre deler det, sier hun. Dette er interessant, for dette spørsmålet har hun tidligere ikke adressert. Hun har tvert imot fremstilt det som om Mads Hansen nærmest hacket pc’n hennes, eller snek seg inn på kjøkkenet hennes og snikfilmet ungene og så delte det med hele verden. Nå presiserer hun at det var hun som delte først. Og hun tåler at alle andre deler bilder og videoer av barna sine. Hun VIL at folk skal se disse fine samtalene. Hun synes det er rått (i positiv betydning) for hun har hele tiden fått høre hvor jævlig rævva hun er som mamma fordi hun velger å prate åpent med barna sine om kropp og seksualitet. Her gjør hun det igjen. Hun får ikke kritikk for å prate med barna sine om kropp og seksualitet, det gjør alle foreldre. Kritikken går selvfølgelig på at hun deler disse samtalene med hele verden. Siden folk har påstått at barna må være flaue over å ha Iselin som mor har hun hatt et ekstra behov for å vise at «Folkens, schlapp av! Barna mine har det veldig, veldig fint!» Så fortsetter hun med en lovprising av egne foreldreegenskaper, ord som empati, forståelse og respekt blir nevnt. Dette ønsker hun at folk skal se, så derfor gjør det henne ingenting om folk deler det. Problemet med Mads Hansens deling er at det ble gjort med negativt fortegn. Eller «med en intensjon om å drite ut meg», som Iselin kaller det. Iselin synes ikke dette er fruktbart, og hun lurer på hva som er problemet. Er det at ungene ble delt i en kommersiell setting, noe de ikke ble, i følge Iselin. «Hva så? Hva? Så?» Jeg har etterhvert skjønt at dette ikke er et retorisk spørsmål fra Iselin. Hun sliter faktisk med å få tak på problemstillingen, det skal vi etterhvert få mange eksempler på. Iselin ville gjort det igjen, hvis det kunne forebygge seksuelle overgrep. For eksempel hvis barna hennes hadde hovedrollene i en reklamekampanje mot seksuelle overgrep. Dette ville hun sagt ja til, hun trenger ikke penger for å gjøre det engang Nå er det vel strengt tatt ungene som skulle hatt penger for hovedrollen, vi snakker tross alt ordnede forhold innenfor reklamebransjen, hvor arbeidsmiljøloven blir fulgt. Men det er jo prisverdig (er det egentlig det?) at Iselin ville brukt sine egne, navngitte barn i en slik reklame gratis. Iselin forsikrer oss om at barna hennes ikke er sårbare, og at hun ikke har delt dem i sårbare situasjoner. Hun har visst glemt sin deltagelse i Bloggerne. Eller at hun har snap... Iselin er ikke i en posisjon til å rette en moralsk pekefinger 35 minutter igjen... Iselin bytter tema til Debatten på NRK. Hun skryter voldsomt av Monica og Chris Nyhus, hun synes det er stort, flott og modig at de stilte opp (enda modigere hadde det vært hvis de faktisk svarte på et eneste spørsmål, men...). Hun dreier over til å sammenligne influencerbarn med barna som brukes i reklame for Redd Barna. Da snakker vi sårbare barn! De ligger og sulter, med tynne bånd rundt...(?) og de har fluer i munnviken og øynene. Og vi ser kampanjer, med barn, som blir laget for å få foreldre til å ikke drikke så mye i julen. Barn. Blir. Brukt. I. Reklame. For. Stort. Og. Smått. Jeg orker ikke... Ser hun virkelig ikke forskjellen? Iselin synes det er urettferdig at det er influencere som skal stå til ansvar for de uansvarlige handlingene de gjør mot barna. Hun blir provosert av at andre profiler retter en moralsk pekefinger mot måten hun deler ungene på. Dette gjelder da de som eksponerer barn på en annen måte. Hun ramser opp bruk av emojies over ansikt, kun bilder av bakhodet, middagsmat eller hvor de er på besøk Det er litt vanskelig å følge henne, men dere tar poenget? For hun har et poeng... Hvem har bestemt at det er riktig? Mens Iselins metode er feil? Spør hun Vel... Det er en viss forskjell på å dele hva et barn spiser til middag og å dele en video hvor barn snakker om underliv... Dette bruker hun som overgang til å prate om Mads Hansen igjen. Denne gangen hans rolle som clout chaser. Hun leser opp definisjonen på dette, samt noen tanker rundt dette. Jeg hopper over å referere dette, da vi har hørt det utallige ganger i det siste. Hun hevder at Mads Hansen har hengt ut barna hennes, uten samtykke. Og det er hjerterått når hun sender melding til Mads om at ungen hennes sitter og gråter, og er helt fra seg og aner ikke hva hun har gjort galt, fordi han delte videoene, og hun ber han om å slette innlegget og det gjorde han ikke. Da mener hun at han brukte barna hennes for egen vinning og egen popularitet. Iselin synes ikke det har kommet noe fruktbart ut av debatten, annet enn sårede barn. Clout chaserne bidrar bare til steile fronter, sårede barn, mobbing og trusler. Iselin forsøker å sette ord på hva hun føler om at Mads Hansen blir hyllet for å løfte frem et viktig tema, men sliter med å finne ordene. Til slutt faller hun ned på (og her siterer jeg ordrett, siden Iselin har klaget mye over at folk misforstår denne sammenligningen) «Nesten som at man skal legge skylden på foreldrene for at barna ble voldtatt av en pedofil, fordi du la ut feriebildet ditt i sommer. Eller atte du som kvinne kan takke deg sjøl for at du ble voldtatt, fordi du gikk i korte skjørt hjem fra byen» Hva er egentlig problemet, spør Iselin igjen. Er det at barn blir brukt i reklame? I så fall skjønner ikke Iselin hvorfor hun blir trukket frem som en versting, for hun kan telle på en hånd antall ganger hun har brukt barna sine i reklame. Og hvis det er på generell basis, så er det fremdeles rart å kalle Iselin for en versting, for det er mange som deler bilder og videoer av barn. Hun trekker frem at kamerater og tidligere arbeidskollegaer av Mads Hansen deler videoer av sine barn. «inn i ny helg, tjo hei, leverpostei osv...» Iselin mener at det er ganske mange andre Mads Hansen kunne rettet den moralske pekefingeren mot. Altså, hvis vennene til Mads deler mer enn helg og leverpostei, la oss for eksempel si at de deler en fortrolig samtale med barnet sitt hvor de diskuterer det kvinnelige kjønns anatomi, så er jeg enig med henne. Halvvegs... Den evinnelige smattingen hennes mellom hver setning begynner å gå meg på nervene. Iselin lurer på om det er viktig å ta henne fordi hun deler barna i den konteksten hun gjør? Ved at de prater om kropp og sex. Har vi ikke kommet litt lenger enn det? spør Iselin. Heldigvis ikke, tenker jeg Det er viktig å ta den samtalen, men hvorfor kan ikke Iselin ta det i den private svære? spør hun retorisk. Svaret er at Iselin VIL dele det i det offentlige rom! Fordi hun daglig får spørsmål fra foreldre og barn om «åssen vi skal ha disse pratene». Og med jevne mellomrom får Iselin henvendelser fra barn som blir utsatt for seksuelle overgrep. Det er ikke noe hun prater om (men der gjorde hun det likevel) for hun vil værne om disse barna og hun har taushetsplikt Lurer på om hun har meldeplikt? Dette er Iselins stille kamp som hun gjør fordi barn der ute ikke har et språk for å prate om kropp og seksualitet, sier Norges svar på Mor Theresa. For Iselin er det viktigere å lære barna sine hvordan de skal ferdes på nett, enn å skjerme dem. Iselin tillater for eksempel ikke at barna hennes er på TikTok. Det er det siste Iselin vil gi barnet sitt! Og så følger nok en lovtale om egne morsegenskaper. Ungene til Iselin vet sannsynligvis mer om det kvinnelige underliv enn alle gutta som sender Iselin hat i innboksen. Bare en digresjon midt oppe i denne tiraden: Er det ikke pussig at Iselin år så mye hat fra den mannlige delen av befolkningen? Det skiller seg voldsomt fra andre influencere? The Eriksens hevder at det er misunnelige, feite kjerringer i kjellerleiligheter som er ute etter dem. Sophie Elise er utsatt for en sinte mammaer. Anne Brith skrev en bok som heter Kvinner som hater kvinner, og hun strakk det lenger, da var både kvinnelige direktører, advokater og journalister med. Men for Iselin er det nesten kun menn? Har ikke noe svar, bare en interessant observasjon... Hvis ungene til Iselin blir utsatt for overgrep eller grenseoverskridende adferd gjennom nettet, fra menn (selvfølgelig) så er de klar over når de skal komme til mamma og snakke. Skjønner godt at hun har innprentet det, for den samtalen hadde blitt kjempebra content! Iselin vil ikke gjemme barna sine under senga til de er 18 år (det er det vel heller ingen som har påstått?). Noen mener det er helt forferdelig å la barna sine gå nakne på stranda. Tenk det kan ligge mennesker med onde hensikter i buskene og runke seg gule og blå til barna dine. Da er Iselin sin oppfatning at hennes barns nakne rumpe ikke er problemet. Problemet er mannen som ligger og runker til ungene hennes. Og dette oppsummerer vel ganske greit hvorfor Iselin ikke skjønner kritikken... Iselin hevder at barn har blitt eksponert i all sin tid. Hun trekker frem barn i reklame eller bursdagshilsninger i lokalavisa. Hun nevner Kykkelikokos, NRK Super og serien om han og ungene som går på ski. Programmet høster bare ros og skryt, hevder Iselin. Samfunnet utvikler seg, influencere følger bare etter ved å flytte eksponeringen over til sosiale medier. Det er urettferdig å skylde på influencere, for det er ikke de som har funnet opp begrepet eksponering. Og jammen klarer hun å vri det tilbake til Mads Hansen og clout chasere. Igjen... Hun oppsummerer: Mammapolitiet er mødre som lirer av seg skit, bak hemmelige brukernavn på forum som Kvinneguiden. På Jodel henger det yngre generasjon. Men så har det kommet noe som heter Pappapolitiet. Pappapolitiet er cooolere enn mammapolitiet, for de sitter ikke bak (?) nettet og lirer av seg drit, de gjemmer seg bak komedie. Og da må man bare tåle det, for det er bare komedie... Iselin synes det er stusselig at man prøver så iherdig og hardt å bygge en profil, som skal bli likt av folket, basert på å henge ut og gjøre narr av andre. Hun prøver å være litt generell, men idet hun nevner at de deler videoer av barna deres, så skjønner vi alle hvem hun snakker om. Igjen. Hun prater om canselling culture. Iselin er enig i at vi skal kansellere homofober, rasister og kvinnehatere. Men å kansellere influencere fordi man er uenige, det er trist og tragisk. Og det er ikke bærekraftig, det har Iselin lagt merke til. Her følger det en del drøye påstander fra Iselin, og selv om det er 17 minutter og 22 sekunder igjen og jeg er sliten i ørene, så måtte jeg høre to ganger for å ta inn over meg hva hun faktisk beskylder Mads Hansen for: Gjør narr av anatomien til kvinner. Clout chasere (I flertall, men hun hinter kun til en...) går ofte etter unge kvinner i alderen 20-30 år. De gjør narr av dem for hvordan de er, hvordan de ser ut og hvordan de lever. Disse kvinnene går under jorda på grunn av det intense hatet, trakasseringen og truslene, som skjer som et resultat av hva clout chaserne holder på med. Disse kvinnene sender også meldinger til clout chaserne og ber han om å slette innlegg, fordi de er redde, fordi de får folk på døra som truer med at de skal voldta dem. Clout Chaserne svarer at «Det kan du takka deg sjøl for». Dialekten er litt ubestemmelig, og ligner egentlig ikke Mads Hansen. Iselin ser at etter at disse jentene har gått i ly og le (håper hun mener krisesenter, iom at det er et renn av voldtektsmenn på døra), så kommer de sterkere tilbake. De blir obsternasige og gir fuck you-finger og da blir det enda mer kroppspress i monitor. Og da har vi ikke oppnådd noen ting, sier Iselin. Jeg lurer på om hun egentlig forteller sin egen historie her? Hun har i aller høyeste grad fått et trassanfall og eksponerer barn som aldri før. Runking og koselige barnetegninger i skjønn forening, fuck you, Mads Hansen... Disse jentene har allerede opplevd det verste, sier Iselin. Drapstrusler og trusler om voldtekt, de tør ikke å gå ut alene, de tør ikke å gå i butikken. De blir psykisk syke av det, de blir deprimerte, de får angst. De må begynne på medisiner, de får ikke sove ... Iselin får meldinger fra 16-åringer som har vært på kommentarfeltet til clout chaserne og pappapolitiet, for det er i hovedsak menn som har et behov for å holde på på denne måten, hevder Iselin. Disse jentene forteller Iselin at de ikke ønsker å delta i noen form for debatter, ikke skoledebatter engang, fordi de blir latterliggjort av voksne mannfolk. De voksne mannfolka får med seg unggutta, så jentene blir slaktet både av 17-åringene på skolen og voksne mannfolk (straks 39, leser jeg på wikipedia...) Ja, hvis vi ikke tar inn over oss hvor slem Mads Hansen er nå, så vet ikke jeg... 11 minutter igjen og Iselin går på repeat. Det eneste clout chaserne (aka Mads Hansen) har oppnådd er at ungene til Iselin har blitt såret og en helg av Iselins liv har blitt ødelagt. Attpåtil den helgen hvor hun skulle arrangere bursdagsselskap for datteren. Og det har blitt mobbing, netthets, trakassering og trusler på nett. Er det dette Mads Hansen vil for egne døtre? Mads Hansen får ikke lov til å stå der å si at han bryr seg om temaene og debatten som skjer der ute, bestemmer Iselin. Er det en ting som det burde komme et lovforslag om, er nettopp disse temaene her, sier Iselin. Hun konkretiserer dessverre aldri innholdet i lovforslaget. Bare et generelt forbud mot Mads Hansen, antar jeg. Iselin synes det som skjer mot henne er forkastelig og synes det er rart at ikke andre mennesker ser det samme. Det er dobbeltmoral i bransjen, sier hun. Bedre enn ingen moral, i følge Sophie Elise... Iselin anbefaler folk som skal delta i debatter om å lese seg opp. Og så må de være kildekritiske. Det virker ikke som om noen er kildekritiske, sier hun. Man svelger all informasjon for god fisk. Og her ligger vel årsaken til at hun kan gå rundt og kalle seg sexolog... Det høres ut som om Iselin begynner å runde av. Hun håper at hun har husket alt hun ønsket å si (Mads Hansen er slem, Iselin er en perfekt mor, produktene til samarbeidspartneren er fantastiske og hun er ikke moralens pekefinger). Dessverre kommer hun på at hun likevel tok med seg et notat, så vi er visst ikke helt ferdige like vel. 6 minutter og 45 sekunder igjen... Iselin roter i veska og finner notatet. Så leser hun det høyt. Jeg tror det er like greit at hun ikke fant det før, for det er utrolig vanskelig å snappe opp essensen i det hun leser. Jeg tror ikke hun skjønner det selv heller, så det var like greit at hun holdt seg til de fire hovedpunktene sine. Iselin går over til å hevde at det er latterlig å putte emoji over barnas ansikt på bilder på nett, for folk som ser dem på butikken vil jo kjenne dem igjen uansett. Men hun ville aldri rettet en moralsk pekefinger. You do you, I do me Og så har du mennesker som snakker om barna sine, uten å vise bilder. De snakker på SoMe og podcaster om hvor drittlei de er og hvor slitsomt barnas krav er. Det ville aldri Iselin gjort! Har hun helt fortrengt sin deltakelse i Bloggerne? Eller voksne som forteller grove seksuelle vitser med egne barn innvolvert. Da lurer Iselin på hvordan det er for disse ungene å komme på skolen etter noe slikt? Det ville Iselin aldri gjort! (tror egentlig ingen har gjort det...?) Men Iselin retter ingen moralsk pekefinger på det. You do you, I do me Eller komikere som bruker barna som materie (materiale?) i showene sine og sier at det er drit kjedelig med skoleforestillinger og foreldresamtaler ol. Og klager på ungene. Iselin ville aldri, under noen omstendigheter, omtalt barna sine i en negativ setting! Hun HAR glemt Bloggerne! Iselin retter ikke noen moralsk pekefinger. You do you, åsså, I do me… Iselin forsøker å runde av igjen, og denne gangen har jeg trua, kun 3 minutter og 25 sekunder igjen. Iselin ønsket ikke å ta del i debatten, fordi hun har viktigere ting som skjer i livet. Og jammen trekker hun frem disse barna som blir utsatt for seksuelle overgrep og misbruk igjen. Hun vil hjelpe dem å gi dem et språk... Iselin har gjort seg noen tanker, de menneskene som er oppegående og smarte og «skjønner såpass», de holder seg unna denne debatten. De gidder ikke fordi de er kloke nok til å holde seg unna. Skjønner... vi som bryr oss om barns rett til privatliv er dumme. Vet hun at Mads Hansen er mensamedlem? Hun avslutter med et par siste spark til Mads Hansen og så er hun ferdig... Takk for at du gidder! Jeg har savnet Felis-sammendragene. Her fikk vi ett som monner! Tusen takk! Og fuck Iselin, hadde jeg nær sagt...😳 16 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jobbermedbarn Skrevet 27. januar 2023 #2754 Del Skrevet 27. januar 2023 Takk @Felis🙏👏🙌 Tenk å snakke så lenge og så mye og likevel ikke klare å komme innpå hva dette egentlig handler om; barnas rettigheter; rett til å forme sin egen identitet og verne om sitt privatliv. Hun understreker så tydelig behovet for en lov og hvor riktig all den konstruktive kritikken hun har fått har vært. Og den at «kloke mennesker holder seg unna denne diskusjonen….» Hva skal man si? Hersketeknikker, manipulering og et gjennomført fokus på meg, meg, meg og hvor fantastisk jeg er… Det er nok veldig vanskelig for henne at kritikken (også under innlegget på hennes egen IG profil) er temmelig unisont, men selvfølgelig det er jo vi som er de ukloke… Men hun skal ha takk for at hun ettertrykkelig har satt dette på kartet og fått mange til å virkelig våkne opp ifht hvor viktig det er at barn blir skjermet og får bestemme over sitt egen identitet. Også andre influensere og annonsører, det er utrolig bra! 25 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
**Marshmallow** Skrevet 27. januar 2023 #2755 Del Skrevet 27. januar 2023 Takk for oppsummering @Felis👏🏻👏🏻👏🏻 Virker ikke som hun har tenkt tanken at kvinner også kan være pedofile (der det er mye mørketall) Hun har bestemt seg for at menn gjør alt galt her i verden.. Hun reflekterer ikke over at hun serverer barn på sølvfat. Nei for HUN er IKKE problemet, det er jo de pedofile som oppsøker slik materiale sin feil. En paradoks at hun sier barna hennes ikke er sårbare, men de var lei seg og grein da MD ikke ville slette (reklame) filmen. slik som flere nevner er det behovene til Iselin som trumfer alt, hun mener (reklame) filmen med de involverte var bra og opplysende, problemet er at det går nå utover henne.. Noe jeg begynte å tenke over mens jeg leste (siden det er så mange foreldre som kontakter henne for hjelp) Er det virkelig vanlig at barn under 12år spør/lurer hva forskjellen på en vagina og vulva er? Slike spørsmål kommer naturlig med utviklingen, der skolens undervisning er tilpasset barns/ungdom modenhet. jeg lurte ikke på forskjellen mellom vulva/vagina da jeg var 7år, men hva vet jeg kanskje tidene har forandret seg 🤷🏻♀️ 22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Felis Skrevet 27. januar 2023 Populært innlegg #2756 Del Skrevet 27. januar 2023 **Marshmallow** skrev (6 minutter siden): Takk for oppsummering @Felis👏🏻👏🏻👏🏻 Virker ikke som hun har tenkt tanken at kvinner også kan være pedofile (der det er mye mørketall) Hun har bestemt seg for at menn gjør alt galt her i verden.. Hun reflekterer ikke over at hun serverer barn på sølvfat. Nei for HUN er IKKE problemet, det er jo de pedofile som oppsøker slik materiale sin feil. En paradoks at hun sier barna hennes ikke er sårbare, men de var lei seg og grein da MD ikke ville slette (reklame) filmen. slik som flere nevner er det behovene til Iselin som trumfer alt, hun mener (reklame) filmen med de involverte var bra og opplysende, problemet er at det går nå utover henne.. Noe jeg begynte å tenke over mens jeg leste (siden det er så mange foreldre som kontakter henne for hjelp) Er det virkelig vanlig at barn under 12år spør/lurer hva forskjellen på en vagina og vulva er? Slike spørsmål kommer naturlig med utviklingen, der skolens undervisning er tilpasset barns/ungdom modenhet. jeg lurte ikke på forskjellen mellom vulva/vagina da jeg var 7år, men hva vet jeg kanskje tidene har forandret seg 🤷🏻♀️ Jeg tror strengt tatt ikke det er så mange som kontakter Iselin og takker henne som hun vil vi skal tro. Og at overgrepsutsatte barn har behov for Iselins vulgære språk for å formidle hva de utsettes for...? Jeg tror det er andre ting enn mangel på synonymer til kjønnsorganet som hindrer barn i å åpne seg om overgrep. Angående sårbare/ikke sårbare barn, så sa Iselin ganske mye om dette, uten at jeg fant rom for det i resymeet mitt. Men hun påpekte at barn er forskjellige. Noen elsker å bli sett, andre liker seg mer i bakgrunnen. Dette har hun rett i. Men dessverre bruker hun seg selv som eksempel (mindreårige Iselin elsket oppmerksomhet, hvem hadde trodd...) og går derfor glipp av noen viktige nyanser. Først og fremst har barna hennes blitt eksponert fra så ung alder at personligheten ikke er tydelig enda. Hun kan ikke hevde at X og Y elsket å bli eksponert, så lenge X og Y fremdeles bruker bleie... Og dette gjelder ikke bare barna til Iselin, her er det mange foreldre som feiler. En annen ting hun glemmer er at barn er grunnleggende lojale mot foreldrene. Selv om ungene hennes endelig er så store at de gan gi uttrykk for hva de ønsker eller ei, for jeg tror helt oppriktig ikke Iselin ville publisert videoer hvis ungene sa nei, så vet ikke Iselin bakgrunnen for deres samtykke. Sier de ja fordi de har så innmari lyst til å bli eksponert? Eller sier de ja fordi de ser hvor glad og fornøyd mamma blir? Eller sier de ja fordi de tror at inntekten til mor er avhengig av det? Angående det siste har Iselin og flere andre prestert å si offentlig at barnas deltakelse gjør at familien har råd til hyggelige ting. Hva skjer om ungen sier nei? Blir det ingen tur til syden da? Eller får de ikke den fine kjolen? Eller det kule bursdagsselskapet med ballonger og kake? Det er litt av et ansvar å legge på mindreårige barn! Men Iselin har rett, noen tåler det sikkert bedre enn andre. 43 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
**Marshmallow** Skrevet 27. januar 2023 #2757 Del Skrevet 27. januar 2023 16 minutter siden, Felis said: Angående det siste har Iselin og flere andre prestert å si offentlig at barnas deltakelse gjør at familien har råd til hyggelige ting. Hva skjer om ungen sier nei? Blir det ingen tur til syden da? Eller får de ikke den fine kjolen? Eller det kule bursdagsselskapet med ballonger og kake? Det er litt av et ansvar å legge på mindreårige barn! Men Iselin har rett, noen tåler det sikkert bedre enn andre. Denne saken slutter ikke å sjokkere meg 😳 digresjon: jeg er involvert i en rettssak, som nettopp har dette med å være lojal mot sine foreldre som kjerne. jeg ble ikke hentet ut av hjemmet av bv som barn, nettopp pga jeg var lojal mot min mor og dekket over for henne. Dette har resultert i konsekvenser inn i voksenlivet for meg, ikke min mor.. (noe å tenke over Iselin?) 22 12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kollontaj Skrevet 27. januar 2023 #2758 Del Skrevet 27. januar 2023 Takk @Felis det der var sjukt bra oppsummert! 👏🏻👏🏻👏🏻❤️ 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest IreneV Skrevet 27. januar 2023 #2759 Del Skrevet 27. januar 2023 (endret) Felis skrev (1 time siden): Jeg tror strengt tatt ikke det er så mange som kontakter Iselin og takker henne som hun vil vi skal tro. Og at overgrepsutsatte barn har behov for Iselins vulgære språk for å formidle hva de utsettes for...? Jeg tror det er andre ting enn mangel på synonymer til kjønnsorganet som hindrer barn i å åpne seg om overgrep. Angående sårbare/ikke sårbare barn, så sa Iselin ganske mye om dette, uten at jeg fant rom for det i resymeet mitt. Men hun påpekte at barn er forskjellige. Noen elsker å bli sett, andre liker seg mer i bakgrunnen. Dette har hun rett i. Men dessverre bruker hun seg selv som eksempel (mindreårige Iselin elsket oppmerksomhet, hvem hadde trodd...) og går derfor glipp av noen viktige nyanser. Først og fremst har barna hennes blitt eksponert fra så ung alder at personligheten ikke er tydelig enda. Hun kan ikke hevde at X og Y elsket å bli eksponert, så lenge X og Y fremdeles bruker bleie... Og dette gjelder ikke bare barna til Iselin, her er det mange foreldre som feiler. En annen ting hun glemmer er at barn er grunnleggende lojale mot foreldrene. Selv om ungene hennes endelig er så store at de gan gi uttrykk for hva de ønsker eller ei, for jeg tror helt oppriktig ikke Iselin ville publisert videoer hvis ungene sa nei, så vet ikke Iselin bakgrunnen for deres samtykke. Sier de ja fordi de har så innmari lyst til å bli eksponert? Eller sier de ja fordi de ser hvor glad og fornøyd mamma blir? Eller sier de ja fordi de tror at inntekten til mor er avhengig av det? Angående det siste har Iselin og flere andre prestert å si offentlig at barnas deltakelse gjør at familien har råd til hyggelige ting. Hva skjer om ungen sier nei? Blir det ingen tur til syden da? Eller får de ikke den fine kjolen? Eller det kule bursdagsselskapet med ballonger og kake? Det er litt av et ansvar å legge på mindreårige barn! Men Iselin har rett, noen tåler det sikkert bedre enn andre. Noen tåler det kanskje bedre enn andre, men det er ikke bra for noen. Og IG kan ikke med sikkerhet si at hennes jenter tåler det godt. Barn skal ikke føle på et slikt ansvar, overhodet! De skjønner ikke selv hvordan de fortsetter å understreke hvor viktig det er med et forbud. Endret 27. januar 2023 av IreneV Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djerv2020 Skrevet 27. januar 2023 #2760 Del Skrevet 27. januar 2023 Likte sammenligningen med Trump. Når jeg tenker meg om har de en del like trekk. Og ja; det er store mørketall på kvinnelige pedofile. De misbruker som regel barn i egen familie, mens menn søker ut. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå