J.. Skrevet 1. februar 2023 #3061 Del Skrevet 1. februar 2023 IreneV skrev (3 minutter siden): Plutselig spres en video av deg der du utnyttes seksuelt. Falskt, men allikevel, For noen vil det kunne oppleves som særdeles traumatisk og krenkende. Det kan føre til mobbing, trakassering og få konsekvenser i hverdagen. Ungdom er sårbare. Og ungdom er jævlige mot hverandre. Foreldrene trenger ikke å gjøre det verre. Nettopp! 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sharpa VinterBerg Skrevet 1. februar 2023 #3062 Del Skrevet 1. februar 2023 servitrise&suppe skrev (17 minutter siden): Ne,i hun syns ikke at det er ok!! Hun sier at det er deres problem, men jeg forstår også reaksjoner på den uttalelsen da den tydeligvis kan tolkes som flere av dere gjør her. Når voksne bekymrer seg for pedofile så handler det om foreldrenes følelser, ikke annet. Det er reelt ingenting som skader eller går ut over barna, ikke før de blir utsatte. Problemet med mye av kritikken er at den går på hva pedofile gjør og tenker, og husk også at de som misbruker barn langt fra alltid er pedofile. Hovedproblemet er hvordan eksponeringen påvirker dem og fremtiden deres, og hvilke konsekvenser det har for dem nå og videre- både sosialt og personlig. Ikke at det kanskje er noen som vil bruke bilder til ting som kun voksne forestiller seg kan skje. Hun synes det er ok! At du forsvarer eksponering av mindreårige viser manglende digital kunnskap. Det er det ekte politiet som sier at du ikke skal eksponere mindreårige på internet. 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
servitrise&suppe Skrevet 1. februar 2023 #3063 Del Skrevet 1. februar 2023 IreneV skrev (3 minutter siden): Plutselig spres en video av deg der du utnyttes seksuelt. Falskt, men allikevel, For noen vil det kunne oppleves som særdeles traumatisk og krenkende. Det kan føre til mobbing, trakassering og få konsekvenser i hverdagen. Ungdom er sårbare. Og ungdom er jævlige mot hverandre. Foreldrene trenger ikke å gjøre det verr Du ytrer deg som om du nå tror at de som ser på slike bilder og videoer åpent forteller om det og sprer rykter om det. Ser du ikke hvor urealistisk det er? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pås Skrevet 1. februar 2023 #3064 Del Skrevet 1. februar 2023 servitrise&suppe skrev (9 minutter siden): Hvilke konsekvenser mener du at barn må ta senere på grunn av handlinger de ikke vet noe om? Tuller du nå? Vet du ikke at på den mørke weben sitter folk over hele verden og utveksler bilder av barn? Tenker du da at dette er helt greit for barnet hvis barnet ikke vet om det? Med den største sannsynligheten når disse bildene Norge også! 17 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
servitrise&suppe Skrevet 1. februar 2023 #3065 Del Skrevet 1. februar 2023 Misselue skrev (1 minutt siden): Hun synes det er ok! At du forsvarer eksponering av mindreårige viser manglende digital kunnskap. Det er det ekte politiet som sier at du ikke skal eksponere mindreårige på internet. Dette gjør en diskusjon helt umulig da du tilegner meg en mening jeg overhodet ikke har. Det er en ekstrem påstand og en hersketeknikk som er fullstendig uakseptabel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sharpa VinterBerg Skrevet 1. februar 2023 #3066 Del Skrevet 1. februar 2023 servitrise&suppe skrev (Akkurat nå): Dette gjør en diskusjon helt umulig da du tilegner meg en mening jeg overhodet ikke har. Det er en ekstrem påstand og en hersketeknikk som er fullstendig uakseptabel. Det er det ekte politiet og Kripos som sier at du ikke skal eksponere mindreårige. De som ikke har fått det med seg må gi fra seg modemet sitt og holde seg lagt unna Internett! 12 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sharpa VinterBerg Skrevet 1. februar 2023 #3067 Del Skrevet 1. februar 2023 servitrise&suppe skrev (6 minutter siden): Du ytrer deg som om du nå tror at de som ser på slike bilder og videoer åpent forteller om det og sprer rykter om det. Ser du ikke hvor urealistisk det er? Hørt om Dark room? 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest IreneV Skrevet 1. februar 2023 #3068 Del Skrevet 1. februar 2023 servitrise&suppe skrev (4 minutter siden): Du ytrer deg som om du nå tror at de som ser på slike bilder og videoer åpent forteller om det og sprer rykter om det. Ser du ikke hvor urealistisk det er? Nå tenkte jeg ikke på pedofile nettverk akkurat her. Ungdommer er særdeles flinke til å finne ut av ting, eller lage egne versjoner av det de finner på nett. Barn av en sexfluencer blir kanskje mer utsatt enn andre? Mye materiale å ta av i alle fall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sharpa VinterBerg Skrevet 1. februar 2023 #3069 Del Skrevet 1. februar 2023 IreneV skrev (Akkurat nå): Nå tenkte jeg ikke på pedofile nettverk akkurat her. Ungdommer er særdeles flinke til å finne ut av ting, eller lage egne versjoner av det de finner på nett. Barn av en sexfluencer blir kanskje mer utsatt enn andre? Mye materiale å ta av i alle fall. Mors vulgære språk og oppførsel kan dessverre gå utover barna. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
servitrise&suppe Skrevet 1. februar 2023 #3070 Del Skrevet 1. februar 2023 IreneV skrev (1 minutt siden): Nå tenkte jeg ikke på pedofile nettverk akkurat her. Ungdommer er særdeles flinke til å finne ut av ting, eller lage egne versjoner av det de finner på nett. Barn av en sexfluencer blir kanskje mer utsatt enn andre? Mye materiale å ta av i alle fall. Jeg tror ikke ungdom er opptatt av Iselin Guttormsen. Hvis de vil finne noe seksuelt innhold så går de til helt andre kanaler. Men mye mobbing skjer via voksne så det kan være at de adopterer de voksne sine meninger og fordommer, uten at jeg ser det som helt reelt i denne sammenheng. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sharpa VinterBerg Skrevet 1. februar 2023 #3071 Del Skrevet 1. februar 2023 Pås skrev (12 minutter siden): Tuller du nå? Vet du ikke at på den mørke weben sitter folk over hele verden og utveksler bilder av barn? Tenker du da at dette er helt greit for barnet hvis barnet ikke vet om det? Med den største sannsynligheten når disse bildene Norge også! Trodde de fleste kjente til dette og hadde tatt alvoret innover seg. Da snakker jeg ikke om Guttormsen og andre influensere som eksponerer mindreårige og fåtallet som synes at dette er tipp topp. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
servitrise&suppe Skrevet 1. februar 2023 #3072 Del Skrevet 1. februar 2023 Misselue skrev (10 minutter siden): Det er det ekte politiet og Kripos som sier at du ikke skal eksponere mindreårige. De som ikke har fått det med seg må gi fra seg modemet sitt og holde seg lagt unna Internett! Hva svarer du på her? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sharpa VinterBerg Skrevet 1. februar 2023 #3073 Del Skrevet 1. februar 2023 Jeg ble plutselig klar over at jeg hadde hele babytiden til barna mine dokumentert, både i form av bilder og relativt intime tekster som avslørte glimt fra hverdagen, https://www.vg.no/annonsorinnhold/smart/komplett/442-sosiale-medier-vett-for-foreldre 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest IreneV Skrevet 1. februar 2023 #3074 Del Skrevet 1. februar 2023 (endret) servitrise&suppe skrev (12 minutter siden): Jeg tror ikke ungdom er opptatt av Iselin Guttormsen. Hvis de vil finne noe seksuelt innhold så går de til helt andre kanaler. Men mye mobbing skjer via voksne så det kan være at de adopterer de voksne sine meninger og fordommer, uten at jeg ser det som helt reelt i denne sammenheng. Der tar du feil. Ungdom googler hverandre som bare det. Fra Redd Barna sine nettsider: "Mobbing på sosiale medier er et økende problem blant barn. Et barn som blir mobbet på nettet har aldri fri. Mobbingen er ikke bare begrenset til skolegården, men foregår døgnet rundt. Det er lettere å mobbe når du ikke er ansikt til ansikt og avsenderen kan være anonym. Kommunikasjon kan virke mye vanskeligere når kroppsspråk mangler og det er lett å misforstå hverandre. Meldinger og bilder kan deles og ses av mange, og konflikter eskalerer raskere på nettet." Jeg ser lett for meg at en samtale med mor om intimvask kan bli en "greie" på skolen, som spres, sånn i den verst tenkelige alderen. I en ideell verden skal det selvsagt gå fint å komme seg gjennom det, blåse av det, og bare væres stolt over at du har en mor som tør. Men sånn er det dessverre ikke.Husker du alderen der alle tenkte "koffert". Bare man låste opp en dør med nøkkel inn i hullet liksom...tihiii. Endret 1. februar 2023 av IreneV Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sharpa VinterBerg Skrevet 1. februar 2023 #3075 Del Skrevet 1. februar 2023 servitrise&suppe skrev (1 minutt siden): Hva svarer du på her? Denne tråden handler om Guttormsen og nå diskuterer vi hvorfor barn ikke skal eksponeres på mammas IG sauset sammen med vulgært språk og samtaler med barn om kjønnsorganer på hennes offentlige insta, farene med dette og at dine argumenter for å forsette denne galskapen ikke støttes av onkel og tante politi samt storebror Kripos. 12 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest IreneV Skrevet 1. februar 2023 #3076 Del Skrevet 1. februar 2023 Misselue skrev (3 minutter siden): Jeg ble plutselig klar over at jeg hadde hele babytiden til barna mine dokumentert, både i form av bilder og relativt intime tekster som avslørte glimt fra hverdagen, https://www.vg.no/annonsorinnhold/smart/komplett/442-sosiale-medier-vett-for-foreldre Slett konto. Jeg har slettet for godt, men hadde ikke så mye der. Slett og start en ny, hvis du føler du trenger det for å kommunisere Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest IreneV Skrevet 1. februar 2023 #3077 Del Skrevet 1. februar 2023 (endret) Misselue skrev (3 minutter siden): Denne tråden handler om Guttormsen og nå diskuterer vi hvorfor barn ikke skal eksponeres på mammas IG sauset sammen med vulgært språk og samtaler med barn om kjønnsorganer på hennes offentlige insta, farene med dette og at dine argumenter for å forsette denne galskapen ikke støttes av onkel og tante politi samt storebror Kripos. Eller Redd Barna, lærere, ja nær sagt alle som jobber med barn har skreket opp om hvor farlig dette er. Endret 1. februar 2023 av IreneV Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sharpa VinterBerg Skrevet 1. februar 2023 #3078 Del Skrevet 1. februar 2023 IreneV skrev (Akkurat nå): Eller Redd Barna, lærere, ja nær sagt ingen som jobber med barn. Stemmer! Alle med fagkompetanse sier at barn ikke bør eksponeres på Internett. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
servitrise&suppe Skrevet 1. februar 2023 #3079 Del Skrevet 1. februar 2023 IreneV skrev (1 minutt siden): Der tar du feil. Ungdom googler hverandre som bare det. Fra Redd Barna sine nettsider: "Mobbing på sosiale medier er et økende problem blant barn. Et barn som blir mobbet på nettet har aldri fri. Mobbingen er ikke bare begrenset til skolegården, men foregår døgnet rundt. Det er lettere å mobbe når du ikke er ansikt til ansikt og avsenderen kan være anonym. Kommunikasjon kan virke mye vanskeligere når kroppsspråk mangler og det er lett å misforstå hverandre. Meldinger og bilder kan deles og ses av mange, og konflikter eskalerer raskere på nettet." Ja, det er mulig jeg misforsto deg. Det er dette jeg syns er bekymringsfullt - at barna senere eller nå må ta konsekvenser av det foreldrene gjør. Vi kan godt rope at mobbing aldri er greit men det forhindrer ikke at det uansett vil være et problem. Voksne mobber selv om de er rollemodeller, så vi må ta innover oss at det er en realitet. Likevel er det problematisk fordi vi egentlig ikke skal bøye av for mobbere. Så hovedfokus må være barnas opplevelse. Hva de syns er akseptabelt og ikke, og det er vanskelig å vite før de er store nok til å vite konsekvenser, så derfor er jeg mot eksponering av barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest IreneV Skrevet 1. februar 2023 #3080 Del Skrevet 1. februar 2023 servitrise&suppe skrev (1 minutt siden): Ja, det er mulig jeg misforsto deg. Det er dette jeg syns er bekymringsfullt - at barna senere eller nå må ta konsekvenser av det foreldrene gjør. Vi kan godt rope at mobbing aldri er greit men det forhindrer ikke at det uansett vil være et problem. Voksne mobber selv om de er rollemodeller, så vi må ta innover oss at det er en realitet. Likevel er det problematisk fordi vi egentlig ikke skal bøye av for mobbere. Så hovedfokus må være barnas opplevelse. Hva de syns er akseptabelt og ikke, og det er vanskelig å vite før de er store nok til å vite konsekvenser, så derfor er jeg mot eksponering av barn. Nettopp. det må de få bestemme. Kanskje er noen stolte over å ha hatt en samtale om å sette inn tampong, eller intimvask med mor kringkastet for hele verden, mens andre kan synes det er forferdelig flaut. Og noen kan starte med kommentarer, og knise og le, og sende rundt. Gøy for noen, forferdelig for andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå