*blueberry* Skrevet 22. januar 2023 #2221 Del Skrevet 22. januar 2023 Det er lett å lage sammenligninger for å slippe unna, men å påstå at alle som er imot influencernes eksponering av barn hyller annen eksponering av barn er tullete. Ja, de med mange følgere når ut til flere og er dermed mer utsatt for misbruk og materiale på avveie, men privatprofiler som deler barnebilder er et like stort overtramp for barna det gjelder. Det samme gjelder de som tar med barna sine på tv serier o.l. Reklame blir en litt annen greie fordi der er de som mannekenger, uten navn, under kontrollerte forhold, og ofte fra andre land enn der reklamen vises. Det har ikke samme mulighet for oppsporing og videre deling. Man har en viss anonymitet og distanse fra sitt virkelige liv og vises oftest i noen få sekunder i naturlige, trygge og «ikke-sårbare» settinger for barn sammen med voksne. Ja, man har alltid delt bilder og snakket om barna sine til folk, men før gjorde man dette med venner, bekjente og naboer. Man delte ikke bilder, videoer og informasjon til hele verden og lot de ta med dette ned i sin private kjeller hvor de kan klusse med det og dele det videre. At hun ikke forstår forskjellen er jo helt sinnsykt. Selvfølgelig skal man lære barna nettvett, men da bør man kanskje inneha det selv. 11 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nobile Skrevet 22. januar 2023 #2222 Del Skrevet 22. januar 2023 https://www.dagbladet.no/kjendis/hjerteratt/78304773 interessant å vite hva Iselin har sagt til datteren både om Mads Hansen og Instagram for å få hun til å gråte. Det burde hun jo selv stå til ansvar for, og ikke presse over på alle andre. På tide å ta ansvar for egne handlinger 37 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest RødeRandi Skrevet 22. januar 2023 #2223 Del Skrevet 22. januar 2023 CMHuser skrev (41 minutter siden): For å snakke om noe annet… Jeg synes det er søtt å se Iselin og Catalin så forelska! ❤️ Jau jau… Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jobbermedbarn Skrevet 22. januar 2023 #2224 Del Skrevet 22. januar 2023 Nobile skrev (34 minutter siden): https://www.dagbladet.no/kjendis/hjerteratt/78304773 interessant å vite hva Iselin har sagt til datteren både om Mads Hansen og Instagram for å få hun til å gråte. Det burde hun jo selv stå til ansvar for, og ikke presse over på alle andre. På tide å ta ansvar for egne handlinger Hjerterått sier Iselin… Tenker hun ikke på at det som virkelig er hjerterått er at det er hun som mamma som setter barna i denne situasjonen? Det er DET som er virkeligheten her i tillegg til de som følger med og deler som hun ikke aner hvem er eller hva de bruker det til. DET er hjerterått… 31 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sharpa VinterBerg Skrevet 22. januar 2023 #2225 Del Skrevet 22. januar 2023 Nobile skrev (36 minutter siden): https://www.dagbladet.no/kjendis/hjerteratt/78304773 interessant å vite hva Iselin har sagt til datteren både om Mads Hansen og Instagram for å få hun til å gråte. Det burde hun jo selv stå til ansvar for, og ikke presse over på alle andre. På tide å ta ansvar for egne handlinger Hun fremstår som fullstendig rabiat og uansvarlig både som offentlig person og forelder. 29 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hanne357 Skrevet 22. januar 2023 #2226 Del Skrevet 22. januar 2023 Jeg er sjokkert over hvor lite hun ser ut til å forstå kritikken og dermed også, hvor grovt hun bommer når hun prøver å imøtegå den. Har gått gjennom storien hennes slik at de som ikke har sett slipper - og forsøkt å bryte det ned argument for argument. Dette er en rørete rant med flere selvmotsigelser og det er så synd, for innimellom all indignasjonen og selvrettferdigheten, ligger noen velmente holdninger og tanker på lur. 1. Islenin sier: eksponering av barn har alltid skjedd, fødselsannonser, reklamer og kykelikokos. Nå skjer det på internett og det bør dsikuteres: hvordan gjør vi dette som samfunn? Influencere og kjendiser kan ikke få skylden for at de følger utviklingen. De har ikke funnet opp eksponering av barn. Mitt svar: Dette er denne debatten du sier du ønsker velkommen! Vi stiller spørsmålet; bør foreldre få bestemme alt, bør alle former for eksponering godtas så lenge det er foreldre som står bak? Kan det kanskje lovreguleres? Influencere får ikke skylden for å ha funnet det opp, men blir kritisert fordi deres eksponering er den mest massive og de som tjener penger på den. Vi som samfunn synes det influencere gjør er over streken. Det er ikke urettferdig å bli holdt ansvarlig for egne handlinger. Tar vi feil, må influencere få fortelle hvorfor og derfor holdes dere ansvarlig. 2. Iselin sier: det høres ut som om det er så mye tryggere å ta barna ut av deres hjem pg inn i et studio, for da er plutselig reklame greit? Det virker som om man bare har lyst til å finne en syndebukk? Barna slipper også å gå på audition og kanksje ikke få rollen fordi de ikke er flinke nok. Mitt svar: Ja, vi mener det KAN være et overgrep mot barn å måtte lage reklame hjemme fordi de ikke er samtykkekompetente og de har rett til et privatliv. Reklame som spilles inn i et studio foregår som oftest med profesjonelle aktører, barna får et manus og hvis de ikke er så gode i rollen kommer de ikke videre fra audition. De slipper å dele rommet sitt, egne private klær, eller samtaler om kjønnsdeler med sin mor. De som lar dette skje, er syndebukkene, uansett om barna tar skade av det eller ikke. 3. Iselin sier: Influencere får sjelden manus fra samarbeidspartnere der barna SKAL være med, man tar de med fordi det er en naturlig setting. Det er ikke sånn at barna ikke får dra på håndballtrening fordi de skal spille reklame. Mitt svar: dette er jo endel av problemet. Det finnes ikke skille mellom privat og jobb hvis det er naturlig at reklame spilles inn i hjemmet. Hva hvis hygieneproduktene barnet har reklamert for gjør at barnas venner får allergiske reaksjoner når de bruker det? Mange voksne influencere synes det er vondt å få kritikk for måten de reklamerer for ting eller hvis samarbeidspartnerne driter seg ut, hvorfor skal barn utsettes for dette? 4. Iselin sier: folk sier at jeg BRUKER barna i reklame for egen vinning, hvis det skjer så skjer det naturlig. Alt man publiserer skjer for egen vinning. Selv om man ikke publiserer reklame fører alt man publiserer til mer oppmerksomhet. Da er det feil å publiserer ting som fører til hat og netthets for å gjøre seg selv aktuell Mitt svar: dette er en lang og merkelig argumentasjonsrekke som er vanskelig å imøtekomme. Jeg er enig i at det er ille med folk som publiserer ting for å være kjipe med andre, og er lei for at hun får mye hat. Jeg tror Iselin forsøker å si hun synes det er bedre å bruke barna naturlig i reklame enn å vinne følgere med å være kjip mot andre. Et litt tåkete stikk mot Mads Hansen? Men poenget til Mads Hansen er ikke å være kjip mot Iselin for å mobbe eller komme med hat, men fordi det hun gjør er dypt kritikkverdig! Selv om jeg skjønner at hun er uenig i hans måte å gjøre det på, er jo hensikten å sette fokus på saken og ikke på å spre hat. Hun virker ikke å forstå forskjellen. 5. Iselin sier: så er plutselig influencere blitt verstingene? Mitt svar: ja, når det gjelder eksponering av barn står influensere uten sammenligning for det verste. 6. Iselin sier: andre influencere som er fulle av dobbeltmoral og henger seg på «den riktige» meningen - for det er vanskelig å motsette seg barns rett til privatliv gjør at netthets og mobbing øker. Mange mennesker så hennes story sist uke og hun kunne slengt dritt og fått masse mer likerklikk - men hun er et bedre menneske enn som så og har viktigere ting å bry seg om. Blant annet gjøre barn trygge på nett. Internett er kommet for å bli og mennesker med onde hensikter er overalt. Svaret på dette er ikke å gjemme barna sine, men å utruste dem godt. Mitt svar: Enig i at man må utruste barna for å takle internett og farer for overgrep og grenseoverskridende adferd. Men å gjemme barna, dvs. ikke publisere dem i reklamer, er vel et av mange mulige tiltak? 7. Iselin sier: de samme menneskene som kaller henne en dårlig mor hyller «mina og meg» det en far lar et filmteam følge barna sine på en ekspedisjon med mange sårbare situasjoner. En sånn produksjon koster også penger og har et budsjett. Mitt svar: Enig i at den serien viser mye, kanskje for mange situasjoner der barna er sårbare. Mange av oss er skeptiske til både din og denne type eksponering. Men her er jo poenget i at de filmes når de gjør en ekspedisjon, der hovedformålet ikke er reklame, som er den formen for betalt eksponering som er foreslått forbudt. Det er også et profesjonelt rigg rundt. Likevel, den ene typen eksponering unnskylder ikke den andre. 8. Iselin sier: Det er interessant å se at noen typer eksponering hylles, mens influensere alltid er betegnet som kyniske og grådige enten det gjelder reklame eller ikke. Man bør kanskje heve blikket og tenke seg om før man slenger seg over tastaturet. Mitt svar: Enig, det er nok lurt. Men det er ulikt å se en dokumentar om barn og naturopplevelser, og å se barn snakke om sponsa hygieneprodukter. Barnas eget utbytte av de ulike opplevelsene vektes nok også ulikt i mine øyne. 9. Iselin sier: det burde bli en lov der man ikke har lov til å publisere andres barn. Man kan ikke gjemme bort barna til de er 18 år og kan ta selvstendige valg. Mitt svar: Det finnes lovverk til bruk for publisering av bilder av barn, men hvis bildene først er delt i kanaler av foreldrene, er jo innholdet allerede offentlig. Det er nettopp derfor foreldrenes tanke om «hva som er til beste for barna» bør utfodres gjennom lovverk og reguleringer. Og hva det betyr å gjemme bort barna, det vet jeg ikke, men å ikke publisere dem i kommersielt samarbeid kan man faktisk vente med til de er 18. 10. Iselin sier: dersom jeg som en kjent person som blir sett med to barn, vil jo alle vite at de er barna mine likevel? Og folk som deler bare bakhodet, eller at det er slitsomt å gå på foreldremøte, de deler jo om barna sine de også? Mitt svar: å se deg og barna dine på Karl Johan er ganske annerledes enn å ha lest brev barna har skrevet til deg og hørt dem snakke om forskjellen på vulva og vagina i en filmsnutt om hygieneprodukter, eller at jeg kan kjenne dem igjen når du ikke er med dem. Ser du ikke at det finnes nyanser og nivåer av deling, der noe er mer greit en annet? Ja, mange som bare deler bilder av bakhodet deler alt for mye om barnas personlighet eksempelvis, men de får også kritikk! 11. Iselin sier: det er mye verre med foreldre som lar barna være på TilTok, Snapchat eller skjønnhetskonkurranser. Mitt svar: igjen, at noe er ille eller kritikkverdig unnskylder ikke noe annet som også er det! Barn kan gjøre mye dumt på nett og de bør støttes og veiledes og hjelpes, men hvis de har gjort noe rart som deles i SoMe, så er det hvertfall ikke jeg som mor som har gjort det tilgjengelig for omverdenen. Jeg skal være tryggheten når de skal utforske sin digitale identitet, på egne premisser. At det ligger mye drit på YouTube henger ikke helt sammen med å bli kritisert for å publisere ting om egne barn. Iselin avslutter storien, som er spilt inn i sengen med kjæresten ved sin side, med at hun blir matt i rumpehullet av hele debatten. Mitt svar til det tror jeg ikke at jeg trenger å dele. 22 1 23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kattedama Skrevet 22. januar 2023 #2227 Del Skrevet 22. januar 2023 Emmelise skrev (5 timer siden): Leseforståelse er stadig en fin hest. Jeg sa ikke at tittelen sexolog er beskyttet, noe som er synd. Jeg sa en PRIVAT organisasjon har satt opp en godkjenningsordning i PÅVENTE at myndighetene får ut fingeren. Og skulle myndighetene få ut fingeren og faktisk gjøre sexolog til en beskyttet tittel ville mest antagelig kravene for godkjenning være svært like. Du vet, krav om ordentlig utdanning innenfor helsefag og sånn... Og Iselin ville STADIG ikke vært i nærheten av å bli godkjent. I tillegg er hun simpelthen uegnet. Ser virkelig ikke relevansen, når diskusjonen var hvorvidt en sexolog som IKKE har en bachelor eller en PRIVAT organisasjon sin godkjenningsordning kan være en god sexolog på enkelte områder Hva som er i påvente er totalt irrelevant.. Så leseforståelse er åpenbart en fin hest ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Finlay Skrevet 22. januar 2023 #2228 Del Skrevet 22. januar 2023 Iselin oppfører seg som om Mads Hansen har stjålet en privat film med barna hennes, eller som om HAN har filmet barna hennes og lagt ut på Instagram😅 Her tror jeg hun hadde kommet best ut av det ved å legge seg flat, eller kanskje bare sitte stille i båten til stormen var over, for så å komme sterkere tilbake uten å eksponere barn. Nå graver hun bare sin egen grav. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kattedama Skrevet 22. januar 2023 #2229 Del Skrevet 22. januar 2023 (endret) Finlay skrev (20 minutter siden): Iselin oppfører seg som om Mads Hansen har stjålet en privat film med barna hennes, eller som om HAN har filmet barna hennes og lagt ut på Instagram😅 Her tror jeg hun hadde kommet best ut av det ved å legge seg flat, eller kanskje bare sitte stille i båten til stormen var over, for så å komme sterkere tilbake uten å eksponere barn. Nå graver hun bare sin egen grav. Enig. Dette blir for dumt. M.H sine handlinger er idiotiske, men her har I.G hele og fulle ansvaret. Hadde ikke hun lagt ut filmen ville ikke M.H fått tak i den. Selv om hun la den ut før jul og han repostet den uker etterpå ( var Ikke denne praten på story? Har han lagret den?) så spiller det virkelig ikke noe rolle. Endret 22. januar 2023 av Lill :) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mammams Skrevet 22. januar 2023 #2230 Del Skrevet 22. januar 2023 RødeRandi skrev (2 timer siden): Jeg er uenig med henne, men hun har et poeng ang han der daddy som har med seg ungene på tur. De er enormt eksponerte. Alt fra bleieskift til raserianfall blir dokumentert, men han får ros av alle. Den er jeg også enig i! Som mamma og pedagog har jeg synes de har vist sårbare situasjoner som er unødvendig. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mammams Skrevet 22. januar 2023 #2231 Del Skrevet 22. januar 2023 CMHuser skrev (1 time siden): For å snakke om noe annet… Jeg synes det er søtt å se Iselin og Catalin så forelska! ❤️ Mitt instinkt sier om han - nyttig armcandy, men håper jeg tar feil. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J.. Skrevet 22. januar 2023 #2232 Del Skrevet 22. januar 2023 Lill skrev (9 minutter siden): (var Ikke denne praten på story? Har han lagret den?) så spiller det virkelig ikke noe rolle. Alt man poster på story og legger i highlights,er fortsatt tilgjengelig for alle,til man evt sletter det fra highlights. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest IreneV Skrevet 22. januar 2023 #2233 Del Skrevet 22. januar 2023 (endret) CMHuser skrev (1 time siden): For å snakke om noe annet… Jeg synes det er søtt å se Iselin og Catalin så forelska! ❤️ Ja, det er hyggelig når noen finner kjærligheten. IG har kringkastet sin nye flamme, som sitt "livs store kjærlighet" i alle medier ganske lenge nå. Sikkert ikke forvirrende for barna. Rett etter et samlivsbrudd med deres far, som de trodde var hennes kjærlighet, men som nå viser seg å være en som har vært utro og sveket dem på det groveste. Alt kringkastet behørig for hele verden av deres mor. Fantastisk. Endret 22. januar 2023 av IreneV Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kattedama Skrevet 22. januar 2023 #2234 Del Skrevet 22. januar 2023 (endret) IreneV skrev (10 minutter siden): Ja, det er hyggelig når noen finner kjærligheten. IG har kringkastet sin nye flamme, som sitt "livs store kjærlighet" i alle medier ganske lenge nå. Sikkert ikke forvirrende for barna. Rett etter et samlivsbrudd med deres far, som de trodde var hennes kjærlighet, men som nå viser seg å være en som har vært utro og sveket dem på det groveste. Alt kringkastet behørlig for hele verden av deres mor. Fantastisk. Hun har vel ikke kringkastet at hun har fortalt de mindreårige at faren deres var hennes store kjærlighet? De har jo slitt i flere år. Å spekulere i barns følelsesliv er vel strengt tatt brudd på forumreglene? Ser at flere gjør det i forbindelse med det nye forholdet, rart at det ikke moderes bort. Endret 22. januar 2023 av Lill :) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest IreneV Skrevet 22. januar 2023 #2235 Del Skrevet 22. januar 2023 Lill skrev (Akkurat nå): Hun har vel ikke kringkastet at hun har fortalt de mindreårige at faren deres var hennes store kjærlighet? De har jo slitt i flere år. Å spekulere i barns følelsesliv er vel strengt tatt brudd på forumreglene? De fleste barn tror foreldrene er hverandres eneste og store kjærlighet. Et samlivsbrudd er noe av det verste barn kan oppleve. Foreldre blir derfor rådet til å trå meget forsiktig den første tiden etter et brudd. Man blir rådet til å ikke fordele skyld, og ikke introdusere nye partnere før det har gått lang tid. Man rådes til å bruke mye tid på barna. Nedprioritere jobb og egne sysler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kattedama Skrevet 22. januar 2023 #2236 Del Skrevet 22. januar 2023 IreneV skrev (Akkurat nå): De fleste barn tror foreldrene er hverandres eneste og store kjærlighet. Et samlivsbrudd er noe av det verste barn kan oppleve. Foreldre blir derfor rådet til å trå meget forsiktig den første tiden etter et brudd. Man blir rådet til å ikke fordele skyld, og ikke introdusere nye partnere før det har gått lang tid. Man rådes til å bruke mye tid på barna. Nedprioritere jobb og egne sysler. Bruddet var et faktum i oktober 2021. Forholdet ble offentliggjort i september/okt 2022? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emmelise Skrevet 22. januar 2023 #2237 Del Skrevet 22. januar 2023 Lill skrev (10 minutter siden): Hun har vel ikke kringkastet at hun har fortalt de mindreårige at faren deres var hennes store kjærlighet? De har jo slitt i flere år. Å spekulere i barns følelsesliv er vel strengt tatt brudd på forumreglene? Ser at flere gjør det i forbindelse med det nye forholdet, rart at det ikke moderes bort. Hun trenger ikke si noe til de direkte. De kan, sammen med resten av Norge, lese svært detaljert om det på nett i flere år fremover. 20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest IreneV Skrevet 22. januar 2023 #2238 Del Skrevet 22. januar 2023 (endret) Lill skrev (14 minutter siden): Bruddet var et faktum i oktober 2021. Forholdet ble offentliggjort i september/okt 2022? Korrekt. Altfor tidlig etter så mye turbulens, i full offentlighet. Og med reality--show, og podcast og gudene vet hva, hardkjør hele veien, med IG i hovedrollen. Og de hadde danset sammen og sovet sammen og vært "som ektefolk" i følge IG, siden september 2021, etter hva jeg har skjønt. Hvis ikke du skjønner hvor uryddig alt dette er , så kan jeg ikke hjelpe deg. Endret 22. januar 2023 av IreneV Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kraftwerk Skrevet 22. januar 2023 #2239 Del Skrevet 22. januar 2023 (endret) Nobile skrev (1 time siden): https://www.dagbladet.no/kjendis/hjerteratt/78304773 interessant å vite hva Iselin har sagt til datteren både om Mads Hansen og Instagram for å få hun til å gråte. Det burde hun jo selv stå til ansvar for, og ikke presse over på alle andre. På tide å ta ansvar for egne handlinger Hun forteller faktisk ungene at en fremmed mann har delt video av dem, og sagt «sånn og sånn» - slik at de begynner å gråte. Nei, hennes evne for refleksjon og "barnets beste" - eksisterer ikke, og kjenner jeg blir sjokkert over den offerrollen hun inntar. Veldig bra at MH også sier det, «go-to respons». Dette bekrefter hva som allerede har blitt sagt, hun og barna skulle vært beskyttet mot henne selv. Iselin, MH er nok langt ifra den eneste mannen som har lagret innholdet av barna dine, men siden du ikke kan se dette med egne øye - er det vel vanskelig å tenke seg til. Direkte pinlig opptreden av deg, som både offentlig person og mor. Endret 22. januar 2023 av kraftwerk 34 1 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sharpa VinterBerg Skrevet 22. januar 2023 #2240 Del Skrevet 22. januar 2023 kraftwerk skrev (3 minutter siden): Hun forteller faktisk ungene at en fremmed mann har delt video av dem, og sagt «sånn og sånn» - slik at de begynner å gråte. Nei, hennes evne for refleksjon og "barnets beste" - eksisterer ikke, og kjenner jeg blir sjokkert over den offerrollen hun inntar. Veldig bra at MH også sier det, «go-to respons». Dette bekrefter hva som allerede har blitt sagt, hun og barna skulle vært beskyttet mot henne selv. Iselin, MH er nok langt ifra den eneste mannen som har lagret innholdet av barna dine, men siden du ikke kan se dette med egne øye - er det vel vanskelig å tenke seg til. Direkte pinlig opptreden av deg, som både offentlig person og mor. Det er alle de andre mennene som deler videoer og bilder hun burde fokusere på. Ser at hun får lite støtte under artikkelen på FB. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå