Gå til innhold

Iselin Guttormsen

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Fizzypo skrev (44 minutter siden):

Jeg er enig med deg, samtidig er det en potensiell kjempestor gevinst av at han delte videoen dersom det betyr at hun og andre influencere vil endre kurs. Hittil har ikke anbefalinger fra et samlet fagmiljø hjulpet, heller ikke publisering av innhold fra det mørke nettet til skrekk og advarsel. Tvert imot har både hun og Pilotfrue denne uken kalt debatten rundt eksponering av barn som "ny". Det er ingenting nytt ved den, den eneste forskjellen er at det nå kan komme klare regler på hva de har lov til å legge ut i kraft av sitt yrke. Det provoserer dem, men all den tid delingen har fått pågå og innholdet har vært tilgjengelig for absolutt alle som vil se, også pedofile, det provoserer dem ikke.

Når hun roer seg ned og får tenkt seg om, er det kanskje lov å håpe at hun vil se det problematiske ved delingen og trekke lærdom fra denne hendelsen selv om hun ikke vil innrømme det. Det gjør noe med en når man får seg et støkk og får oppleve ubehaget av å miste kontroll over innholdet man legger ut. Syns kjøreregelen til MH er fin: har du et eller de rundt det et problem med at innholdet du legger ut deles av andre - ikke legg det ut. 

Jeg er enig her. Mads Hansen satt dette på dagsordenen en gang for alle. Ønsker man ikke å få spredd ting og bilder på nettet, -  og ønsker man ikke at det man legger ut i påvirkerkanaler deles videre, eller er redd for at ting man legger ut i sin kommersielle kanal kan misbrukes, - IKKE LEGG DET UT. 

Iselin trengte nok å lære dette the hard way. 

Og "the hard way" her var i aller høyeste grad svært vennligstilt. Hun burde være mye mer redd og panisk ift hvem andre som evt har delt den videoen. 

Endret av Isild
  • Liker 35
  • Nyttig 5
Skrevet

Klarer ikke helt å ha den største sympatien med Iselin i denne saken. Det er en video hun har postet, den er ikke endret eller redigert, kun repostet. Klart det er vondt å bli gjort et poeng av.

• Liker 29
  • Nyttig 5
Skrevet

Mener Mads Hansen at Iselin er sosiopat? 

Skrevet
Numii skrev (3 minutter siden):

Klarer ikke helt å ha den største sympatien med Iselin i denne saken. Det er en video hun har postet, den er ikke endret eller redigert, kun repostet. Klart det er vondt å bli gjort et poeng av.

SoMe er jo lagt opp til at man skal dele/ reposte. Det er det som skaper mest engasjement av alt, og da bør man være forsiktig med hva man poster. Man har ikke kontroll på nett. 

• Liker 5
Skrevet (endret)
Klink skrev (1 minutt siden):

Omvendt 

nei ser jeg tok feil

Endret av Mamacita89
  • Liker 3
Skrevet
Klink skrev (5 minutter siden):

Nei, han reposter IG, det ser man jo ifht at han skriver han i følge henne er en overgriper, også skriver ha …og sosiopat… Tipper IG har slettet det fra story…

• Liker 14
Skrevet
Klink skrev (16 minutter siden):

Som du ser av sosiopat-innlegget så er det lagt ut av Iselin. Mads har repostet det, men hun har sikkert slettet det nå. 

Hun slår meg som ekstremt impulsiv og lite reflektert. 

• Liker 31
Skrevet

Ser at IG skriver om eksponering og at man får være enige om å være uenige. Jeg leser at hun fortsatt synes det er helt greit at hun la ut denne videoen, det er skremmende og hun trenger, etter min mening, veiledning av kompetente personer.

Såvidt jeg kan se har heller ingen kollegaer gått ut og støttet henne? Burde også si henne mye…

• Liker 24
Skrevet
Snurrepurre skrev (1 minutt siden):

Som du ser av sosiopat-innlegget så er det lagt ut av Iselin. Mads har repostet det, men hun har sikkert slettet det nå. 

Latterlig at hun som har brevkurs i sexologi, liksom leser «faglitteratur» om sosiopati. Hun har vel ikke vært i nærheten av ei fagbok på universitetsnivå, vil jeg tro. Synd, for er det noe influencere trenger er det utdanning, særlig i kildekritikk og etikk. 

• Liker 27
  • Nyttig 11
Skrevet

En av MHs kommentatorer hadde et meget godt poeng om at det er en fin video når hun legger den ut, men når andre gjør det så er det mobbing. 

Det var hennes innhold og video, og nå er det plutselig mobbing?

Skrevet (endret)
35 minutter siden, Kollontaj said:

Latterlig at hun som har brevkurs i sexologi, liksom leser «faglitteratur» om sosiopati. Hun har vel ikke vært i nærheten av ei fagbok på universitetsnivå, vil jeg tro. Synd, for er det noe influencere trenger er det utdanning, særlig i kildekritikk og etikk. 

Det er hèlt utrolig hvor lite selvinnsikt hun har. Virker å være fullstendig gjennomtrekk. 

Hun får mange sjanser til å legge seg flat. Være litt ydmyk. Se litt i bakspeilet og kanskje utvide perspektivet litt. Om ikke for seg selv, så burde hun sluttet fred for ungene sine. 

Men som sagt tidligere. Det verste er nok for henne hvem kritikken kommer fra. Hun er for høy på seg selv, til å vite sitt eget beste. 

Endret av Tradegy
  • Liker 21
  • Nyttig 2
Skrevet
Jobbermedbarn skrev (19 minutter siden):

Nei, han reposter IG, det ser man jo ifht at han skriver han i følge henne er en overgriper, også skriver ha …og sosiopat… Tipper IG har slettet det fra story…

Å ok. 

Skrevet
Snurrepurre skrev (12 minutter siden):

Hun slettet det nesten rett etter at hun la det ut igår.

Jeg vil tro at kanskje managementet eller andre rundt henne, har rådet henne til å slette det.

VELDIG enig i det du skriver om at hun virker ekstremt impulsiv og lite reflektert.

• Liker 21
  • Nyttig 2
Skrevet

Mine to innlegg til denne diskusjonen 

1. Hadde det ikke vært at Mads Hansen delte videoene på nytt fra IG så hadde sannsynligvis ikke reaksjonene vært like sterke (kan kanskje ha bakgrunn i hvem som er den typiske følgerne for respektive). 

2. Dette er langt fra første gang IG er i uvær. IG var et friskt pust da hun ble synlig i sosiale medier etter min mening, men jeg mistet all respekt for henne da hun fikk følgende kritikk: https://www.tronderdebatt.no/jeg-mener-at-hun-som-narmest-markedsforer-seg-som-norges-nye-statssexolog-burde-ha-en-viss-faglig-bakgrunn/o/5-122-10723

Her er IG sin respons på kritikken: https://www.dagbladet.no/video/tar-oppgjor-med-kritikerne/GBWtO4HR

Det samme er tilfellet nå med IG og flere influensere. De påberoper seg personangrep og yrkesskader i mente, men unngår den faktiske kjernen i diskusjonen. 

Kan vi værsåsnill kansellere disse?

• Liker 29
  • Nyttig 7
Skrevet

Det er alle andre som har feil og hun kommer ikke til å ta lærdom av episoden. For meg sier det litt når hun midt oppi alt dette publiserer innlegg der barnets navn er nevnt knyttet opp mot malingen i ansiktene.

• Liker 23
Annonse
Skrevet

Jeg avfulgte hun i fjord når hun la ut stories på ig med yngste i bikini og blant annet snutt hvor hun var lei seg å gråt.

Iselin kommer aldri i verden til å skjønne at det hun gjør er galt på alle plan!

• Liker 22
  • Nyttig 5
Skrevet
Isild skrev (1 time siden):

Jeg er enig her. Mads Hansen satt dette på dagsordenen en gang for alle. Ønsker man ikke å få spredd ting og bilder på nettet, -  og ønsker man ikke at det man legger ut i påvirkerkanaler deles videre, eller er redd for at ting man legger ut i sin kommersielle kanal kan misbrukes, - IKKE LEGG DET UT. 

Iselin trengte nok å lære dette the hard way. 

Og "the hard way" her var i aller høyeste grad svært vennligstilt. Hun burde være mye mer redd og panisk ift hvem andre som evt har delt den videoen. 

Men "The hard way" går også utover barna i aller høyeste grad. Han hadde fått frem samme poeng selv om han hadde sladdet barn i bildet, og evt lagt til en følgertekst som utdyper innholdet, typ "jeg har valgt å sladde barnet for å unngå at deres identitet blir videre utlevert på min platform." Det beviser fortsatt samme poeng, siden han viser hvor lett det er å dele videoen hennes uten hennes (eller barnet) sitt samtykke. I stedet risikerer han samme utfall som det han kritiserer. Folk uten ren mel i posen kan like lett hente videoen fra hans kanaler uten at han er informert om det. Det ser jo ikke ut som at det har hatt den effekten MH ønsket uansett, da IG bare går i offerrollen i stedet, så jeg tror ikke hun har lært noe "the hard way", men resultert i at barna har blitt utlevert på enda en stor platform.

• Liker 4
Skrevet
Sursøtsaus skrev (1 minutt siden):

Men "The hard way" går også utover barna i aller høyeste grad. Han hadde fått frem samme poeng selv om han hadde sladdet barn i bildet, og evt lagt til en følgertekst som utdyper innholdet, typ "jeg har valgt å sladde barnet for å unngå at deres identitet blir videre utlevert på min platform." Det beviser fortsatt samme poeng, siden han viser hvor lett det er å dele videoen hennes uten hennes (eller barnet) sitt samtykke. I stedet risikerer han samme utfall som det han kritiserer. Folk uten ren mel i posen kan like lett hente videoen fra hans kanaler uten at han er informert om det. Det ser jo ikke ut som at det har hatt den effekten MH ønsket uansett, da IG bare går i offerrollen i stedet, så jeg tror ikke hun har lært noe "the hard way", men resultert i at barna har blitt utlevert på enda en stor platform.

Andre er blitt oppmerksomme på denne hinsides eksponeringen og hvordan hun responderer på kritikk. Hun kommer ikke godt ut av det. 

• Liker 17
  • Nyttig 1
Skrevet
Misselue skrev (På 13.1.2023 den 1.35):

😵💫

Hun blir bare mer og mer uspiselig... 

• Liker 20
Skrevet
Kate Upton skrev (2 minutter siden):

Hun blir bare mer og mer uspiselig... 

Ja, skikkelig og det. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...