Gå til innhold

Når kan tenåringen sove alene hjemme en natt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dersom tenåringen (14) selv ønsker å prøve, ikke er husredd el. Når kan de prøve seg? Tenker at vi er i nærheten, dvs kan kjøre hjem på kort tid. 

Anonymkode: 66cd5...4a3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi avtalte 12 år, men har fortsatt ikke vært borte slik at hun har fått prøve det. Er 13 år nå. Hadde ikke vært bekymret, men hun må da sove i hovedetasjen, ikke kjeller eller 2.etasje pga brannfare. 

Anonymkode: 26c4e...09f

Skrevet

15 år

Anonymkode: 46ae2...67b

Skrevet

Himmel for en putesying. Jeg var hjemme alene en helg i ny og ne når mine foreldre dro på hytta i den alderen. Når man er 14 år så bør man få ansvar tilpasset alderen, både for å få prøve seg alene og for å få utfordret seg litt. 

Såframt dere vet hun ikke kommer til å fylle huset med folk å ha fest, så er det helt innafor å være hjemme alene en dag. Om dere er bekymret, så kan dere jo avtale med en nabo å stikke innom for å forsikre seg om at alt står bra til. 

La nå ungdommen få kose seg hjemme alene en kveld/natt. 

• Liker 13
Skrevet

Jeg var veldig husredd (og er det fortsatt), så jeg var ikke alene en natt før jeg var kanskje 15 år. Hvis jeg ikke hadde vært husredd kunne jeg sikkert fint vært alene fra jeg var 12-13. Såfremt denne natta ikke brukes til fest syns jeg det er helt ok å la en 14-åring være alene

Anonymkode: 64096...f42

Skrevet

Er ungdom/unge voksne så puslete i dag?

Eller er det dagens foreldre som er hysterikere.....?

Hjelpes!!

• Liker 9
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dersom tenåringen (14) selv ønsker å prøve, ikke er husredd el. Når kan de prøve seg? Tenker at vi er i nærheten, dvs kan kjøre hjem på kort tid. 

Min er 14 og har nettopp sovet en natt alene. Jeg var på jobbreise og han skulle egentlig vært hos pappaen. Han ville ha en ettermiddag og kveld helt alene fordi søsken og stesøsken hadde vært på han i flere dager og han var drittlei!

Han er en som aldri lager noe trøbbel, stoler på at han ikke finne på noe tull. Så jeg lot han få lov:)

Anonymkode: c2596...9c3

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, hvorfor ikke? Dere kjenner jo barnet deres og er som du sier i nærheten dersom det skjer noe. Jeg syntes det var stas å være hjemme alene i den alderen. 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi avtalte 12 år, men har fortsatt ikke vært borte slik at hun har fått prøve det. Er 13 år nå. Hadde ikke vært bekymret, men hun må da sove i hovedetasjen, ikke kjeller eller 2.etasje pga brannfare. 

Anonymkode: 26c4e...09f

Ingen bør vel da sove i kjeller eller 2etg om det ikke er tilrettelagt ved eventuell brann...

• Liker 4
Skrevet

Min 13 åring er husredd og vil ikke sove alene. Men hadde hun hatt en venninne hos seg så hadde det gått fint. Foreløbig har vi ikke hatt noen grunn til å forlate hun hjemme en natt så vi har ikke prøvd ennå. 

Jeg sov alene fra jeg var 11 år når min mor jobbet natt og var aldri redd. Men jeg er en annen type enn min datter. 

Anonymkode: b83b5...072

Skrevet

Min var 13. Jeg var 20 mil unna, men familien bor i nabolaget og kunne stille opp hvis det var noe. Før det hadde han flere ganger vært alene hjemme til kl 3 på natta.

Anonymkode: ecc20...5fb

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg var 14/15 var jeg hjemme alene mens resten av familien reiste på ferie i en uke. En 14-åring klarer absolutt en natt hjemme alene!

• Liker 3
Skrevet

Såklart! 

Anonymkode: 2deb8...b74

Skrevet

Uff for en generasjon som vokser opp. Har sett tråder her inne hvor foreldre aaaaaldri ville latt 18 åringen passe 12 åringen en helg også. Gi nå ungene LITT lillit da om dere ønsker at de skal bli selvstendige individer FØR de flytter hjemmefra. 

Anonymkode: 826af...f3b

• Liker 6
Skrevet

Venninna mi og jeg var alene hjemme mange ganger fra 13-14 årsalderen. Du skulle bare visst hvor mye spikk vi fant på, herremin hatt!

Begynte å røyke, stakk på fest, drakk oss fulle, kjørte moped med gutter i fylla, hun hadde med seg hjem gutter som overnattet og hadde seg med henne nesten hver helg. Det var vilt, og fryktelig uansvarlig av både voksne og oss å være alene hjemme hos henne mens de var på hytta eller campingen.

Anonymkode: eeec9...f9e

• Liker 3
Skrevet

Takk for svar! Tviler sterkt på at han ville fylt huset og hatt fest. Ser at flere mener vi syr puter under armene- men derfor jeg spør da. For jeg tenker også at han kan være alene. Da får vi prøve når det blir naturlig👍 

Ts 

Skrevet

Guttungen,  var alene fra  overgang barne/ ungdoms skole.  

5 timers flytur , borte. 

Han er trygg / sosial,  person i dag 

Anonymkode: d1868...d3b

Skrevet

Jeg fikk være alene fra jeg var 14. Var alene i litt over en uke da jeg var 15. Var aldri noe problem. 

Anonymkode: 450ed...99b

Skrevet

Jeg synes barna skal være såpass selvstendige at de vet hva de skal gjøre og hvem de skal kontakte ved en eventuell brann eller annet liknende. Noen 14-åringer klarer kanskje være så "kalde" ved en eventuell akutt situasjon...? 

Føler ikke jeg syr puter under armene på barna mine, eller at jeg er "hysterisk", men de får ikke være alene hjemme før jeg er sikker på at de kan takle dette. Ja, og hva er sjansen for at det skjer...liten - men den er der! ;)

Og i området jeg bor er det altfor mange alene-hjemme-fester! Og det er jo fordi foreldre tiltror dem huset alene...

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk være alene fra jeg var 14. Var alene i litt over en uke da jeg var 15. Var aldri noe problem. 

Anonymkode: 450ed...99b

Uff...da er vi forskjellige som foreldre, ja. 

Ville ikke ramla meg inn å latt en 15-åring klare seg selv en uke?!

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...