Gå til innhold

Hvordan kjenne forskjell på overtråkk og brist? Tror legen min tar feil

Anbefalte innlegg

Skrevet

eller strukket sene? eller hva som helst? 

For snart to uker siden klarte jeg å få til et kraftig overtråkk. Jeg har enda vondt og kan ikke gå på det benet. Likevel får jeg  smerter altfor mange ganger om dagen. De smertene kommer når jeg glemmer meg og faktisk legger vekt på det benet, eller om jeg snur meg eller legger balansen på kroppen feil. Noen ganger mens jeg sover om natten også siden jeg snur meg og bytter stillinger.
Skal prøve å beskrive smerten:

Jeg kjenner og "hører" et knekk og da føles det ut som om det er et leddbånd rett utenpå ankelen som hopper ut av stilling, nesten som en tykk strikk som blir brutalt spent fra et sted til et annet. Når det skjer så må jeg enten vri og bøye på foten for å få denne "strikken" tilbake på plass ellers må jeg fysisk ta hånden min og "skyve" den bakover og på plass. Dette er utrolig smertefullt, spesielt når senen/leddbåndet/strikken eller hva det er utenfor ankelen "knekkes".

Jeg tviler sterkt på at noe er brukket, men jeg mistenker at det er en eller annen sene eller leddbånd som har røket eller noe?

Legen min sier at jeg kun har pådratt meg et kraftig overtråkk og intet mere, og når jeg forklare legen om denne "strikken" som hopper ut av stilling så sier legen at det bare er en hudfold som sitter litt løs og ikke noe mer. Hud! Hadde det vært hud så kunne det ikke gjort så vondt vel?

Kjenner jeg blir veldig lei av dette på grunn av immobilitet men verst fordi jeg ikke føler jeg forstår hva dette er.

Det hadde hjulpet masse om noen vet hva jeg kan gjøre for meg selv dagene framover nå også for å bli bra igjen? Hva kan jeg gjøre dag til dag, uke til uke? Bare det å legge en plan og følge den hadde hjulpet utroooolig mye psykisk da trening har alltid betydd alt for meg, og nå kan jeg bare ligge i sengen...

Anonymkode: 98da1...c04

Skrevet

Kan legge til at det er veldig hovent der og hevelsen kom med en gang overtråkket fant sted.

Skrevet

Hvis man fortsatt ikke kan gå skikkelig på beinet etter 14 dager, skal man vurderes på nytt av lege. Da vurderer man om det skal tas ytterligere billeddiagnostikk som feks MR. Det er mange leddbånd og sener rundt ankelen som kan få strekk på seg ved kraftige overtråkk, men normalt sett går dette over innen rimelig tid. 

Anonymkode: 68578...ba3

Skrevet

Det er jo ikke verre enn å gå til en annen lege. Får være måte på sutring.

Anonymkode: af74d...2a0

Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man fortsatt ikke kan gå skikkelig på beinet etter 14 dager, skal man vurderes på nytt av lege. Da vurderer man om det skal tas ytterligere billeddiagnostikk som feks MR. Det er mange leddbånd og sener rundt ankelen som kan få strekk på seg ved kraftige overtråkk, men normalt sett går dette over innen rimelig tid. 

Anonymkode: 68578...ba3

Vet du hva egenandelsprisen er for MR? Vurderer om jeg heller skal bruke pengene å gå til en fysioterapeut som kan hjelpe meg med opptrening samt riktig diagnostikk. Er flere som også har sagt til meg at jeg burde ha blitt bra igjen etter noen dager til en uke. Mistenker det er noe som trenger tettere oppfølging. 

TS

Skrevet

Har du vært på legevakt som har røntgen? 

Anonymkode: 67c5e...bca

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du vært på legevakt som har røntgen? 

Anonymkode: 67c5e...bca

Var innom der men de ville ikke ta røntgen, ba meg gjøre det hos fastlegen, som ikke ville gjøre det siden han mente det ville bli bedre.

TS

Skrevet

Høres ut som syndesmoseruptur eller avulsjonsfraktur, gå til en ny lege og få henvisning til røntgen. 

Anonymkode: e3785...72e

• Liker 1
Skrevet

Det ble ikke tatt røntgen, og hevelsen er ikke gått tilbake etter 14 dager. Vel, saken er ganske klar. Her har legene behandlet deg med harelabb, og nærmest gjettet på hva det kan være. Du ville fått minst like "god" hjelp ved å spørre på KG i første omgang.

Hvis det er brudd eller brist, så risikerer du nå at det vokser sammen feil. Det er mindre sannsynlig, dog. Følg forslagene over og få en henvisning til røntgen .

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Horten Market skrev:

Det ble ikke tatt røntgen, og hevelsen er ikke gått tilbake etter 14 dager. Vel, saken er ganske klar. Her har legene behandlet deg med harelabb, og nærmest gjettet på hva det kan være. Du ville fått minst like "god" hjelp ved å spørre på KG i første omgang.

Hvis det er brudd eller brist, så risikerer du nå at det vokser sammen feil. Det er mindre sannsynlig, dog. Følg forslagene over og få en henvisning til røntgen .

Så irriterende, virket som de bare mente det var en helt alminnelig idrettsskade som ville bedre seg i løpet av en uke.

Ringer legen på mandag og ber om det, men, lurer på om jeg kan begynne å trene for å forebygge? Er drittlei av å være så og si sengeliggende, tenkte å begynne med sykling og svømming i dag, er det lurt?

TS

Skrevet

Nå skal ikke jeg forsøke meg med noen fjerndiagnose, men vil bare nevne at overtråkk/forstuing er vel så vondt som brudd, og kan ta mye lenger tid å hele.

Mener du virkelig at de sa på legevakta at fastlegen din skulle ta røntgen? Jeg har aldri hørt om et fastlegekontor med røntgenmulighet, så det virker veldig rart.

Men om du etter to uker fremdeles har problemer i det daglige, bør du gå til legen igjen, og forklare situasjonen.

• Liker 2
Skrevet (endret)
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ringer legen på mandag og ber om det, men, lurer på om jeg kan begynne å trene for å forebygge? Er drittlei av å være så og si sengeliggende, tenkte å begynne med sykling og svømming i dag, er det lurt?

TS

Et generelt råd er at du kan gjøre det som ikke gjør vondt. Men i din situasjon ville jeg ventet til røntgen er tatt og skaden kartlagt. Immobilisering er anbefalt også etter overtråkk.

I etterkant bør du vurdere pasientskadeerstatning, dersom det viser seg at feilbehandling har funnet sted. Ikke bare for å få noen kroner, men for at de involverte legene kan lære av det som har skjedd.

Endret av Horten Market
Skrevet
2 minutter siden, T-Rex skrev:

Nå skal ikke jeg forsøke meg med noen fjerndiagnose, men vil bare nevne at overtråkk/forstuing er vel så vondt som brudd, og kan ta mye lenger tid å hele.

Mener du virkelig at de sa på legevakta at fastlegen din skulle ta røntgen? Jeg har aldri hørt om et fastlegekontor med røntgenmulighet, så det virker veldig rart.

Men om du etter to uker fremdeles har problemer i det daglige, bør du gå til legen igjen, og forklare situasjonen.

Jeg har opplevd overtråkk ved flere anledninger tidligere da jeg spilte håndball aktivt, men det har kun vært hovent og vondt uten denne følelsen av at et leddbånd hopper ut av plass og forårsaker smerte. 
Er dette brudd, eller er det noe som har røket faktisk? 

Kanskje de mente at fastlegen kunne sende henvisning, uansett så sa hun også at det bare var et kraftig overtråkk. 

Dumt spørsmål, men kan fysioterapeuter ta MR også?

4 minutter siden, Horten Market skrev:

Et generelt råd er at du kan gjøre det som ikke gjør vondt. Men i din situasjon ville jeg ventet til røntgen er tatt og skaden kartlagt. Immobilisering er anbefalt også etter overtråkk.

I etterkant bør du vurdere pasientskadeerstatning, dersom det viser seg at feilbehandling har funnet sted.

Har hørt mye forskjellig, at jeg bør bruke benet aktivt med en gang for å ikke gjøre musklene stive eller noe.

Tror jeg skal sykle for å ikke bli helt koko av denne tilstanden.

Hmm, skal undersøke det litt nærmere jeg. Men hvordan fungerer det da?

TS

Skrevet

Kiropraktor eller lege kan henvise til MR. Tror ikke fysioterapeut kan henvise. Det er mange måneders ventetid på å få MR, så vet ikke helt hvor realistisk det er. Fysio er nok flinkere enn lege å diagnostisere ved hjelp av undersøkelser og ikke røntgen/mr, for dette er jo det de jobber med hele tida. Ikke alle leger kan være eksperter på alt. Fysio forteller også hva du bør/ikke bør gjøre.  

Jeg tråkka over i vinter selv, det var så ekstremt vondt at jeg var sikker på at det var brudd (har tråkka over før, men aldri sånn) men det var bare overtråkk av nest verste grad, dvs at leddbånd var delvis avrevet inni der men de vokste sammen av seg sjøl etter hvert. Klarte å gå etter 4-5 dager men måtte gå med museskritt lenge fordi foten tålte ikke å bli strukket/tøyd i noen retning. Har gått 8-9 mnd nå, og den er fortsatt ikke 100 % bevegelig, men det gjør i det minste ikke vondt. 

Anonymkode: 110ef...f43

Skrevet

Jeg har forstuet foten kraftig flere ganger og både strekt scener og røket scener. Første uken er det krykker, da har jeg ikke klart på noen som helst måte å gå på det. Etter hvert klarte jeg å gå med støtte av krykkene. 

Det kan ta lang tid før det blir helt bra igjen. Men ta kontakt med legen din og fortell det slik du gjør her. Vil han ikke høre og smertene vedvarer ringer du legekontoret å spør om du kan få en annen lege til å se på det. 

Anonymkode: 9c55c...deb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...