AnonymBruker Skrevet 3. november 2018 #1 Skrevet 3. november 2018 Har 2 barn på 4 og 9 og den minste er så utfordrende. Hun maser MYE og skal hele tiden ha noe (mat, godteri, vann) selv om hun er mett. Kun fordi hun kjeder seg. I et i ubevoktet øyeblikk kan hun tape en stol eller leker med en hel taperull. Hun plager søsteren sin på 9 og dunker på romdøra hennes. Hun kan slå, lugge, klype eller kreve "sin" plass i sofaen bare fordi søsteren satt seg der. Får hun ikke viljen sin sutrer hun, LENGE. Dagene er lange med en unge som sutrer. En dag fortalte hun at hun og flere barn hadde nektet et barn i bhg være med på leken og da ble jeg oppriktig lei meg! Og at hun ville slå barnet.. Fortalte at det IKKE er lov og at det er utestenging. Hun greier ikke enda sette seg inn i andres følelser, men så er hun bare 4.5 år. Blir skremt når hun snakker om at hun vil slå og dytte andre barn, vet ikke helt når hun ble så voldsom... Bhg fortalte meg ikke om hendelsen og det skulle jeg ønske de gjorde. Blant folk utenfor hjemmet er hun stort sett en rolig unge og sitter mye på fanget, der hun er trygg kan hun oppføre seg som beskrevet. På foreldresamtale tok de ikke opp noe om oppførsel i bhg. Jeg irrettesetter henne hele tiden og er så j****a sliten!!!! Kommer et kurs i min by om barneoppdragelse og jeg melder meg på😥 Anonymkode: 0c713...ba7 3
AnonymBruker Skrevet 3. november 2018 #2 Skrevet 3. november 2018 Ja, gjør det! Barneoppdragelse handler vel så mye som å sette grenser for seg selv som for barnet, etter min erfaring. («Nei, vennen, jeg henter ikke vann til deg nå, jeg er opptatt.» Ungen kan jo gjøre det selv. Jeg har en trettenåring som gladelig hadde latt meg fungere som tjeneren hennes om jeg hadde latt henne (jeg skulle vel innerst inne ønsket med en tjener/personlig assistent selv!), så det er helt nødvendig å kreve mer av dem etter som de blir eldre. Datteren din kommer ikke til å forandre seg over natten, og det blir ofte verre før det blir bedre, så du trenger bekreftelse på at du gjør det riktige underveis, og slik hjelp og støtte vil du få gjennom et foreldreprogram. Lykke til, det blir bedre! Og en ting til, hun er ikke uempatisk og slem fordi om hun utestenger en gang eller to; hun er et menneske, dvs både egoistisk og selvsentrert innimellom, slik som voksne. Anonymkode: aa030...460
AnonymBruker Skrevet 3. november 2018 #3 Skrevet 3. november 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, gjør det! Barneoppdragelse handler vel så mye som å sette grenser for seg selv som for barnet, etter min erfaring. («Nei, vennen, jeg henter ikke vann til deg nå, jeg er opptatt.» Ungen kan jo gjøre det selv. Jeg har en trettenåring som gladelig hadde latt meg fungere som tjeneren hennes om jeg hadde latt henne (jeg skulle vel innerst inne ønsket med en tjener/personlig assistent selv!), så det er helt nødvendig å kreve mer av dem etter som de blir eldre. Datteren din kommer ikke til å forandre seg over natten, og det blir ofte verre før det blir bedre, så du trenger bekreftelse på at du gjør det riktige underveis, og slik hjelp og støtte vil du få gjennom et foreldreprogram. Lykke til, det blir bedre! Og en ting til, hun er ikke uempatisk og slem fordi om hun utestenger en gang eller to; hun er et menneske, dvs både egoistisk og selvsentrert innimellom, slik som voksne. Anonymkode: aa030...460 Jeg tror ikke barnet mitt er slem altså, hun er en veldig omsorgsfull jente. Jeg henter ikke vann for henne eller setter glasset på bordet for henne, sa kan hun finne på å slenge glasset i sofaen. Anonymkode: 0c713...ba7
AnonymBruker Skrevet 3. november 2018 #4 Skrevet 3. november 2018 Nei, jeg oppfattet ikke at det var det du sa heller, beklager hvis det kom fram slik. Jeg tenker bare at vi forventer litt mye av barna våre, de skal være så snille og inkluderende hele tiden, og vi er da bare mennesker alle sammen. Men det er ikke stort annet å gjøre enn å sette grenser, egentlig. Hvordan hun reagerer på de nye grensene blir jo litt opp til henne selv, du kan jo ikke gjøre så mye om hun finner ut at hun skal sutre en hel dag, for eksempel. Men måten du reagerer på sutringen på vil etter hvert lære henne hva som fungerer og ikke. Men det er utrolig krevende å snu noe sånt som mor, det vet jeg. Anonymkode: aa030...460
Laleh Skrevet 4. november 2018 #5 Skrevet 4. november 2018 Har jenta di alltid vært krevende? Eller er det en periode nå? Barn skal gjennom mange utviklingssprang og de fleste barn har mer krevende perioder.
AnonymBruker Skrevet 4. november 2018 #6 Skrevet 4. november 2018 På 3.11.2018 den 9.39, AnonymBruker skrev: Jeg tror ikke barnet mitt er slem altså, hun er en veldig omsorgsfull jente. Jeg henter ikke vann for henne eller setter glasset på bordet for henne, sa kan hun finne på å slenge glasset i sofaen. Anonymkode: 0c713...ba7 Så hvis du ikke oppfyller hennes ønsker så straffer hun deg ved å kaste/ødelegge ting? Anonymkode: 0e1f7...d41
Villa2000 Skrevet 4. november 2018 #7 Skrevet 4. november 2018 Føler med deg TS. Har en virkelig prøvelse her også og jeg skulle gitt mye for å fått fasiten😁
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå