Gå til innhold

Venninne som ikke vasker seg..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en venninne som virkelig er god som gull, men jeg vet hun sliter med angst og depresjon. Hun vasker seg svært sjeldent og selv om hun på utsiden skjuler dette relativt godt så lukter man det. Hun bruker deo og parfyme etc men man kjenner også den sure lukta av dårlig hygiene. Jeg tror ikke hun skifte undertøy ofte heller for det kan også lukte gammel urin av henne. 

Jeg ville undersøke litt og siden jeg ofte er hjemme hos henne så la jeg en liten bit toalettpapir et sted i dusjen hennes som garantert ville blitt våt dersom dusjen ble brukt.. Den biten er fortsatt der og det har lagt seg støv på den. Dusjen i seg selv er også støvete. Jeg la den lappen der i august... 

Her om dagen hørte jeg noen andre bekjente snakke om henne og at hun lukter, og det gjorde meg vondt. Jeg var feig og sa ingenting, jeg vet jo hun sliter og vil ikke oute hennes privatliv men de har rett i at hun lukter. 

Jeg tror ikke hun merker lukten selv, og siden hun ser "ren" og "velstelt" ut så tror jeg hun tror at ingen merker noe. 

Hun er jo så herlig denne jenta, men veldig skjør nå og mitt mareritt er at noen slenger en ekkel kommentar til henne og sender henne helt i kjelleren, hun har det nemlig også med å isolere seg når hun har det vondt. 

Jeg vil gjerne hjelpe henne, men personlig hygiene er jo veldig sensitivt så jeg lurer på hva jeg kan gjøre for å hjelpe henne uten at hun føler seg ydmyket? 

Anonymkode: 89dd1...9db

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta henne med på svømmehallen 

• Liker 2
Skrevet

Men hvordan kan hun se velstelt ut etter så lang tid uten å dusje? Håret burde jo være veldig fett fks? 

Hva med å ta henne med i svømmehallen eller på spa, noe som tvinger henne inn i en dusj. Eventuelt spørre om dere skal ta ansiktsmaske, hårmaske og selvbruning hjemme hvis spa blir for dyrt. Da må man jo dusje etterpå

• Liker 3
Skrevet

Be henne med på jentekveld og steller hverandre med pleie og sminke. Hyggelig og sosialt. :)

Anonymkode: 6a51c...e39

Skrevet

SI DET TIL HENNE! Hvor vanskelig er det? Du vil heller at andre snakker om henne enn at skal føle litt ubehag selv? Snakk om god venninne. Åhhh!! 

Anonymkode: 72391...ef6

• Liker 6
Skrevet

Hun er jo klar over at hun ikke har dusjet siden august å ut i fra det du skriver forstår hun at det ikke er normalt. Si det til henne på en pen måte, spør om det er noe du kan gjøre for at det skal bli lettere for henne. 

Anonymkode: 16a18...ce2

Skrevet

Ta det opp med henne på en pen og skånsom måte siden du er hennes nærmeste venninne og vis at du bryr deg på den måten. Kanskje hun vil sette pris på det, selv om det er vanskelig?

Anonymkode: 6a51c...e39

Skrevet
3 minutter siden, Pipa skrev:

Men hvordan kan hun se velstelt ut etter så lang tid uten å dusje? Håret burde jo være veldig fett fks? 

Hun har håret i en stram knute hele tiden, håret er veldig fett men for det utrente øye ser det bare vått ut. 

Jeg får henne garantert ikke med på spa eller svømmehall etc, hun er så usikker på egen kropp at selv i sommer hvor det var så varmt satt hun på stranden i hettegenser. 

Tenker også at jeg gjerne skulle hjulpet henne og ikke bare slukket brannen her og nå med å lure henne i dusjen, om noen uker er vi jo tilbake til start igjen. 

Skrevet

Snakk med henne. Det er viktig for helsen hennes: ikke bare pga lukta, men også fordi hun kan pådra seg infeksjoner osv av det. Det er også at tydelig tegn på at hun ikke får tilstrekkelig hjelp..

Anonymkode: a76af...d13

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun har håret i en stram knute hele tiden, håret er veldig fett men for det utrente øye ser det bare vått ut. 

Jeg får henne garantert ikke med på spa eller svømmehall etc, hun er så usikker på egen kropp at selv i sommer hvor det var så varmt satt hun på stranden i hettegenser. 

Tenker også at jeg gjerne skulle hjulpet henne og ikke bare slukket brannen her og nå med å lure henne i dusjen, om noen uker er vi jo tilbake til start igjen. 

Da tenker jeg som så: om jeg hadde vært din venninne ville jeg mye heller fått høre det fra deg, enn å høre at folk snakket om meg bak ryggen min. 

• Liker 3
Skrevet

Hva med : Jøss, nå lukter du svette. 

Er da helt normalt å si i fra.

Anonymkode: 5e4c5...fe7

Skrevet

Jobber hun eller går på skole? Om ikke hadde kanskje noen andre sagt i fra som omgås henne daglig?!

Anonymkode: 7ea17...1e3

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jobber hun eller går på skole? Om ikke hadde kanskje noen andre sagt i fra som omgås henne daglig?!

Anonymkode: 7ea17...1e3

Ts. 

Nei hun går hjemme på aap og er under behandling for depresjon/angst. 

Hun er som sagt psykisk syk og isolerer seg dersom hun opplever ting hun ikke vil eller kan håndtere. Jeg tror det vil bli ydmykende for henne og frykter hun sa stenger seg inne og jeg ikke får kontakt med henne på noen måneder (det har skjedd før). Hun er veldig skjør nå og derfor kan jeg ikke bare buse ut med det eller slenge en bisetning. 

Skrevet

Jeg begynte selv å lukte en del helt i begynnelsen av puberteten og var veldig usikker rundt på om jeg egentlig luktet vondt eller ikke, var flau men mest takknemlig når moren til en venninne ba meg dusje oftere :) 

Ville blitt enda flauere dersom jeg hørte dette fra fremmede eller noen som snakket om meg bak min rygg. 

Anonymkode: a58a9...5be

Skrevet

«du, det jeg sier nå kommer til å være litt kjipt å høre men jeg sier det fordi jeg bryr meg om deg: du bør dusje/vaske deg oftere»

Anonymkode: 54833...8d4

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...