Gjest Spørsmål Skrevet 24. mars 2005 #1 Skrevet 24. mars 2005 Ang. Diagnoser. Er det noen som vet om det er værre å få en personlighetsforstyrrelse enn feks. sosialangst? Er det vanskeligere å bli frisk når man har en personlighets forstyrrelse enn angst? Jeg har hørt at feks. å få diagnosen psykose er liksom værre enn å ha sosialangst. Eller?? Er det værre å ha en personlighetsforstyrrelse eller psykose? Jeg tror ikke at psykose er en personlighetsforstyrrelse. Hva er den mest alvorligste diagnosen? Personlighetsforstyrrelse? Angst? Depresjon? Psykose? Eller..... Jeg tror nok det er vondt å ha noe av dette, og at det er veldig individelt. Men sånn gjennomsnitt. Og hvis man skal få en diagnose må det være visse kriterier som stemmer for at en person nettopp skal få denne diagnosen?
Gjest gjest1 Skrevet 24. mars 2005 #2 Skrevet 24. mars 2005 En psykotisk tilstand er kjennetegnet ved en forstyrrelse av tenkning, persepsjon og affekt, og innebærer en alvorlig forstyrrelse i virkelighetsoppfatningen. Psykotiske tilstander deles i tre: - schizofrenier - paranoide psykoser - akutte og forbigående psykoser Personlighetsforstyrrelser utvikler seg fra barndommen av og er vanlige gjenkjennbare karaktertrekk som opptrer i en overdreven og fastlåst form og fører til uhensiktsmessig atferd. (Snoek og Engedal (2000) : Psykiatri. Akribe forlag.) Dette var definisjonene. Psykose er ikke en personlighetsforstyrrelse. Ang. personlighetsforstyrrelse så finnes det 8 forskjellige typer. Psykiatriske lidelser blir klassifisert i systemet ICD-10. Under hver diagnose finnes det kriterier som må oppfylles for å kunne stille diagnosen. Disse kriteriene er f.eks symptomer, og varigheten av disse. Hva som er verre en noe annet er subjektivt, mener jeg. Alvorlighetsgrad blir også vanskelig å gi et godt svar på. Man kan kanskje si at kroniske lidelser er verre enn forbigående? Kjøp deg en bok og les litt du
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå