Gå til innhold

Etisk spørsmål ''Er dette å stjele?''

Er dette å stjele?  

45 stemmer

1. 1. Vil du si at det er stjeling hvis du for eksempel er i banken og du tar mer enn 1 penn fra en skål som er fullt av penner som en bruker til å fulle ut skjemaer? 

• Ja
      30
    • Nei
      14

Anbefalte innlegg

Skrevet

La oss se hvor folk står. 

Vil du si at det er stjeling hvis du for eksempel er i banken og du tar mer enn 1 penn fra en skål som er fullt av penner som en bruker til å fulle ut skjemaer? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, for den åpenbare intensjonen til banken er ikke at man kan ta mange penner

• Liker 2
Skrevet

Teknisk sett er det vel ingen tvil om at det er stjeling - så kan man alltids diskutere alvorligheten.

• Liker 6
Skrevet

Mangler et alternativ, reklamepenner er jo til for at vi skal få med oss og reklamere gratis for de hver gang vi må skrive noe.

Anonymkode: 8914d...b82

• Liker 3
Skrevet

Vanskelig spørsmål. Er det nøytrale penner som ligger der for at man skal bruke dem til å fylle ut skjemaer, og bare derfor? Da har det ikke noe å si om du tar en eller to, for da er det meningen du skal legge dem tilbake når skjemaet er fylt ut. 

Er det reklamepenner med bankens navn og logo på? I så fall tipper jeg banken har kalkulert med at de er forbruksvare som forsvinner ut av huset jevnlig. Ikke bare det, de vil at pennene skal bli med kundene når de går ut døra. Så ta gjerne tre, men legg gjerne igjen to på tilfeldige kontorer og møterom du er innom. :) 

Anonymkode: d72b0...97c

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mangler et alternativ, reklamepenner er jo til for at vi skal få med oss og reklamere gratis for de hver gang vi må skrive noe.

Du kom meg i forkjøpet. :) 

Anonymkode: d72b0...97c

• Liker 2
Skrevet

Grunnen til jeg startet denne tråden var fordi jeg hadde en samtale om det igår på fest med svært mange. Og en del mente det ikke var stjeling. En av dem sine argumenter var at det må være lov å ta hvor mange en vil siden de ligger i en skål hvor det ikke står noe informasjon om hvor mange en kan ta. Hvis de vil hindre at kunder tar mer enn 1, burde de ikke ha en skål liggende, men heller låne kunder en penn når de faktisk skal skrive under på dokumenter. 

Skrevet
2 minutter siden, Oddy skrev:

Grunnen til jeg startet denne tråden var fordi jeg hadde en samtale om det igår på fest med svært mange. Og en del mente det ikke var stjeling. En av dem sine argumenter var at det må være lov å ta hvor mange en vil siden de ligger i en skål hvor det ikke står noe informasjon om hvor mange en kan ta. Hvis de vil hindre at kunder tar mer enn 1, burde de ikke ha en skål liggende, men heller låne kunder en penn når de faktisk skal skrive under på dokumenter. 

I riktig gamledager, sånn på 90 tallet, var kulepenner lenket til disken i bank/post. 

• Liker 6
Skrevet

Jeg tar ikke men meg kulepenner jeg. Signerer og legger pennen tilbake, trodde det var vanlig jeg.. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg tok nei, fordi jeg tenkte på reklamepenner. Tar da ikke med meg penner som ikke er ment for å ta med seg? Om det er reklamepenner kan jeg ta med meg flere

Anonymkode: 13a4c...e61

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet
9 timer siden, Tipptoppi skrev:

Jeg tar ikke men meg kulepenner jeg. Signerer og legger pennen tilbake, trodde det var vanlig jeg.. 

Samme her.

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

I riktig gamledager, sånn på 90 tallet, var kulepenner lenket til disken i bank/post. 

Det er de enda i min Post i butikk.

Anonymkode: 67628...105

• Liker 1
Skrevet

Har ikke vært i en bank på 15 år, og den gang var pennen festet med en liten lenke og skulle åpenbart ikke tas

Om det er meningen man kan ta en penn er det ikke stjeling, nei, men det er en uskreven regel at man ikke gjør det. Du kan ikke bli dømt for stjeling om du tar alle som er der. 

Skrevet

Kommer an på. Om du tar to penner er ikke det stjeling i mine øyne. Tar du en håndfull blir det noe annet. 

Skrevet

En bank har vel råd til å "miste" en penn eller to...       

Anonymkode: 32fdf...ac2

Skrevet

Om man tar noe uten og betale for det eller tar noe som ikke er noe man selv eier så er det stjeling.

Så ja det er stjeling

Gjest theTitanic
Skrevet

Det er enkelt: hva føler du når du putter alle pennene i lomma? Ville du gjørt det mens en ansatt så på. Eller er det noe du må gjøre i smug? Må du gjøre noe i smug eller se over skulderen om noen følger med så vet du at du gjør noe galt. 

Kan du gjøre det mens en ansatt står å ser på så har du egentlig større problemer enn å bli tatt for dette. Da trenger du en gjennomgang av samfunnsteglene. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...