Gå til innhold

Jeg har verken råd eller tørr å dra ril tannlegen...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har et veldig stort problem. Jeg har råtne tenner. Flere av tenne mine har råtna og er svarte på toppen og har mellomrom mellom tenna fordi de har spist seg selv opp. De er veldig, veldig stygge. Jeg har selv ikke sett noen andre med sånne tennner som meg. Kun skrekk-eksempler på nettet + noen få rusmisbrukere jeg har sett, men de er da mye eldre enn meg også. De er så ille at jeg ikke kan få jobb. Jeg har dermed ingen penger, og så lite penger at skulle jeg dra til tannlegen må jeg bruke av matpengene..

For 2-3 år siden tilbake var tennene mine faktisk ganske så normale. Alt har skjedd i løpet av de siste årene. Jeg har ingen tannsykdom eller sykdom som gjør at jeg kan få penger til dette av det offentlige. 

Det at jeg har stygge tenner skyldes to ting.

1. Jeg har pussa tenna lite + mye sukkerholdige drikker og godteri.

2. har ikke vært på tannlegen på 5 år ++. Jeg tørr ikke siden de er så stygge, men angrer nå siden nå er de jo enda mer stygge. 

Det er faktsik så ille at jeg ikke ser noen framtid. Tenne blir raskt værre, og om et år kan jeg nok ikke lenger snakke med folk. Jeg vil jo veldig gjerne leve og er s lei meg fordi alt bare er ødelagt på grunn av tenne mine. Det er mange ting jeg vil, men alt stopper meg på grunn av dette. Ognav vil ikke hjelpe meg. 

Jeg jobber i en annerledes jobb gjennom nav. Der skal jeg bare jobbe en periode da. Før jeg skal ut i vanlig arbeid men innen den tid vil jeg ikke lenger kunne snakke og ingen vil snasette meg så ser en framtid på gata rett og slett. Fordi da har jeg ikke penger til mat. 

Hra vurdert å trekke de ut selv, men da kan jeg jo ikke spise. Jeg klarer ikke å vite hva jeg skal gjøre eller finnne noen løsning? Jeg synes det er så trist forid jeg vil veldig gjerne leve, lenge. Men jeg blir jo helt stoppa opp på alle måter på grunn av tennene mine og tiden renner ut ganske fort. 

Og det er ikke så lett når ingen ser på deg som normal. Familien min vil heller ikke snakke med meg og skikker rart på meg og sierjeg må dra til tannlegen, ja men jeg har jo ikke penger.

Anonymkode: 68316...8b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror Nav kan hjelpe deg hvis du har så dårlig råd :)  Snakk med dem?

Anonymkode: ded32...eff

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skandale at vi ikke har et system i Norge der folk har råd til å gå til tannlegen. Jeg hadde selv en lang periode da jeg var student der jeg rett og slett ikke hadde råd til å gå til tannlegen, og ikke turte jeg heller, siden jeg var så redd for å få dårlige nyheter om at det sto så dårlig til at jeg ikke hadde råd til å fikse det, så det ble en ond sirkel.

I mitt tilfelle endte det med at jeg gikk til tannlege da jeg var 27 for første gang etter skoletannlegen, men det var heldigvis (utrolig nok) ingen ting galt.

Det er helt vanvidd at tenner ikke skal gå som helse, i alle fall i tilfeller hvor folk rett og slett ikke har råd.

Så vidt jeg vet er det noen muligheter for å få hjelp fra NAV, men du er nødt til å gå til kontroll først. Du får prøve å finne en snill tannlege og forklare situasjonen, så kanskje han kan hjelpe?

😐

Anonymkode: 28c6b...1f8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, jonnejinta skrev:

Uff, får så vondt av deg..... 😪 Har du snakket med nav? 

Ts: jeg har snakket med nav, men de sa at det er ikke dem jeg skal snakke med. De kan ikke hjelpe. Det er helfo som kan hjelpe, men for at de skal kunne hjelpe deg må du ha noen form for tannsykdommer. Er kun noen få tilstander som gjør at du kan få dette dekket av det offentlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts: jeg har snakket med nav, men de sa at det er ikke dem jeg skal snakke med. De kan ikke hjelpe. Det er helfo som kan hjelpe, men for at de skal kunne hjelpe deg må du ha noen form for tannsykdommer. Er kun noen få tilstander som gjør at du kan få dette dekket av det offentlig.  

Du må ikke ha spesielle tannsykdommer. Feks kan du få dekket om du har skjemmende syreskader. Samle sammen nok penger til å dra til en kontrolltime hos en tannlege som har direkte oppgjør til Helfo, og så får du da beskjed av tannlegen om hva som må gjøres, og du kan sjekke mulighetene for støtte.

Anonymkode: 3e8e7...860

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det NAV sosial du har fått den beskjeden fra?

Anonymkode: ff1d0...ff9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det NAV sosial du har fått den beskjeden fra?

Anonymkode: ff1d0...ff9

Det er nav jeg har fått beskjeden fra. Jeg vet ikkehva "nav sosial " er? Det er nav veilederen min somsa det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går du på antidepressiva? Eller andre medisiner som fører til munntørrhet? Dette er i så fall en grunn til dårlig tannhelse og jeg har venner som har fått godkjent dekking av kostnad for reparasjon av tenner pga dette. Mange psykiatriske pasienter har også krav på fri tannhelsetjeneste, man trenger ikke være innlagt for å komme innunder dette. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Tipptoppi skrev:

Går du på antidepressiva? Eller andre medisiner som fører til munntørrhet? Dette er i så fall en grunn til dårlig tannhelse og jeg har venner som har fått godkjent dekking av kostnad for reparasjon av tenner pga dette. Mange psykiatriske pasienter har også krav på fri tannhelsetjeneste, man trenger ikke være innlagt for å komme innunder dette. 

Ja, bruker en medisin, men jeg tror ikke det gjør at man får munntørhet. Det er ikke antidepressiva, ellerj eg vet ikke. Det er stemningstsabiliserende medisiner, så blir vel en form for antidepressiva. Men jeg vet selv at det ikke er grunnen til dårlige tenner. 

Ja, har vært deprimert i mange år. Det er jo noe av grunnen til dårlige tenner, men mye er også latskap. Jeg er ingen psykiatrisk pasient da, så jeg går ikke innunder den katagerorien for hjelp. Jeg kan heller ikke være der, for har vært på dps flere ganger men er der kun 2-3 måneder og etter det må jeg slutte siden de finner ikke noe feil med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, bruker en medisin, men jeg tror ikke det gjør at man får munntørhet. Det er ikke antidepressiva, ellerj eg vet ikke. Det er stemningstsabiliserende medisiner, så blir vel en form for antidepressiva. Men jeg vet selv at det ikke er grunnen til dårlige tenner. 

Ja, har vært deprimert i mange år. Det er jo noe av grunnen til dårlige tenner, men mye er også latskap. Jeg er ingen psykiatrisk pasient da, så jeg går ikke innunder den katagerorien for hjelp. Jeg kan heller ikke være der, for har vært på dps flere ganger men er der kun 2-3 måneder og etter det må jeg slutte siden de finner ikke noe feil med meg.

Søk deg inn på dps igjen, så lenge du er i systemet der så regnes du som under behandling. Og les i pakningsvedlegget på medisinen din om det står noe om munntørrhet. 

Jeg er også overrasket over at din nav veileder ikke har snakket med deg om dette og denne muligheten, det er desverre ikke alment kjent så det går mange der ute som har mulighet til gratis tannpleie pga behandling og medisin. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bestiller en time til tannlege hvor du får gjort en undersøkelse, og ber om et kostnadsoverslag. Dette tar du med til nav. Dersom du har virkelig dårlig råd, kan du få dekket behandlingen. 

Men en ting jeg ikke forstår, dersom man vet at man har dårlig råd, evt er redd for tannbehandling: hvorfor i all verden slurver man med munnhygienen:(

Anonymkode: c873e...c53

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men siden du er så klar over problemene, hva gjør du med det NÅ? 

Har du begynt å pusse skikkelig, to ganger til dagen? Skyller du med fluor etter hver puss? Tar du fluortabeletter? Alt dette kan du gjøre for å bedre situasjonen din. Om du bare gidder....

Anonymkode: 43f02...05c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det likt som deg, munntørrhet på grunn av medisiner er også en god grunn.

Vet ikke hvor lenge jeg klarer mer. 

Anonymkode: b3224...55d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Tipptoppi skrev:

Søk deg inn på dps igjen, så lenge du er i systemet der så regnes du som under behandling. Og les i pakningsvedlegget på medisinen din om det står noe om munntørrhet. 

Jeg er også overrasket over at din nav veileder ikke har snakket med deg om dette og denne muligheten, det er desverre ikke alment kjent så det går mange der ute som har mulighet til gratis tannpleie pga behandling og medisin. 

Så lett er det ikke

Anonymkode: 59b4d...3e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du bestiller en time til tannlege hvor du får gjort en undersøkelse, og ber om et kostnadsoverslag. Dette tar du med til nav. Dersom du har virkelig dårlig råd, kan du få dekket behandlingen. 

Men en ting jeg ikke forstår, dersom man vet at man har dårlig råd, evt er redd for tannbehandling: hvorfor i all verden slurver man med munnhygienen:(

Anonymkode: c873e...c53

Ts: Jeg slurver jo ikke med tannhygiene nå da. Det var før. Før hadde jeg gratis tannlege, men da turte jeg ikke å gå til tannlegen.Har 4000 i måneden til mat og slike ting. Nei, jeg kan ikke få det dekket siden har ingen sykdom. Hra snakket med nav. Klarer ikke å holde hundre prosent tannhygiene da jeg har en dum tråd unde rtennene som gjør at jeg ikke kommer til med tanntråd. 

Jeg vet jo ikk ehva jeg skal gjøre fordi jeg trenge rå trekke ut tennene. Det er ikke noe man kan gjøre. Såpass forstår jeg selv. Men så leste jeg på priser og så at det koster 800 kr pr tann og jeg bare... jeg tenkte liksom at en løsning var å få trukket ut alle tennene og fåå et gebiss jeg kan bruke. 

kan man snakke med gebiss eller bruke rman det kun til å spise med? leste at det var rundt 10 000 maks for et slikt et, og det kan jeg klare å spare til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn på dps igjen, omså kun i perioden du ordner tennene dine. Det er nemlig helt gratis da. Du skriver da under på et sjema som kalles rus/psykiatri tannbehandling. Du trenger ikke ha rusproblemer for å skrive under. 

Anonymkode: c3593...b6b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heeipådeg

Finn en tannlege, få prisoverslag fra tannlegen-og hvor alvorlig situasjonen er og hvor nødvendig behandling er! . Så skriver du søknad til nav, lever inn oversikt over utgifter du har, og hva du har av inntekt. Denne leverer du til nav - sosialen. Ikke gi opp🙂

Ikke trekk ut tenna dine selv! 

Google tannleger der du bor, evt søk opp på fb, så kanskje du ser hva andre skriver om den evt tannklinikken🙂

Endret av Heeipådeg
🙂🙂
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Heeipådeg skrev:

Finn en tannlege, få prisoverslag fra tannlegen-og hvor alvorlig situasjonen er og hvor nødvendig behandling er! . Så skriver du søknad til nav, lever inn oversikt over utgifter du har, og hva du har av inntekt. Denne leverer du til nav - sosialen. Ikke gi opp🙂

Ikke trekk ut tenna dine selv! 

Google tannleger der du bor, evt søk opp på fb, så kanskje du ser hva andre skriver om den evt tannklinikken🙂

☝️

Husk å gå til en som har avtale med helfo. Da har de oversikt over om det er noe helfo dekker. :)

generelt sett, skal allr muligheter være prøvd. Helfo, ev. nedbetalingsplan

Du skriver at inntekten din ikke er så høy. Om prisoverslag viser at det blir dyrt, er det gode muligheter til å få det dekket. :)

lykke til!

Anonymkode: 9b0e4...6a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...