AnonymBruker Skrevet 2. november 2018 #1 Skrevet 2. november 2018 Gjennom 3-4 år har jeg kjøpt masse dyre klær som «Ganni, calvin clain, Michael kors, Marc Jacobsen osvosv.. (mange på salg) MEN! Ingenting matcher jo. Når jeg skal ut, så står jeg foran garderobe i 10 minutt, ser på klær, og det føles som om jeg har ingenting å ta på. Det ender med at jeg tar på meg vanlig svart kjole, kåpe, og går ut. Nå tenker jeg, kanskje jeg bar problem medå kjøpe klær? Eller jeg ikke klarer å matche. Nå tenker jeg å se bort fra merker, og kjøpe klær som virkelig matcher. Og trenger hjelp med det! Hvor kjøper dere og hvordan matcher dere klær? (nettsider, kolleksjon osv, er til hjelp) hva syns dere? Har dere sånn problem noen gang? Anonymkode: 55e6c...a6a
Chablis Skrevet 2. november 2018 #2 Skrevet 2. november 2018 Google Basic wardrobe og jobb ut i fra det. Så lenge du har det grunnleggende i garderoben så er det kjempefint å freshe det opp med statement-plagg (som det høres ut som at du har mye av).
AnonymBruker Skrevet 3. november 2018 #3 Skrevet 3. november 2018 Jeg slet også lenge med at ingenting matchet. Jeg er glad i litt iøynefallende klær, mønster og masse farger, og har mange ganger kommet hjem fra butikken med enda et plagg som ikke passer sammen med noe av det jeg allerede har. Jeg har blitt revet med, og ikke tenkt praktisk i det hele tatt, og det har igjen ført til at jeg aldri "hadde noe å ha på meg". Løsningen er kjedelig enkel, man må ha en basis-garderobe, og nå er jeg i alle fall på vei til å få en. Min basis-garderobe består nå av ensfargede ting. Olabukser, svart bukse, svart skjørt, en grå og en svart cardigan, og noen svarte, hvite og grå topper. Det har vært litt vanskelig å gå i butikker og kun ta med seg så "kjedelige" klesplagg, men belønningen får du når du finner ut hvor mye lettere det blir å sette sammen et antrekk 👕👗🧦 Anonymkode: 2c5bb...824 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2018 #4 Skrevet 3. november 2018 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Gjennom 3-4 år har jeg kjøpt masse dyre klær som «Ganni, calvin clain, Michael kors, Marc Jacobsen osvosv.. (mange på salg) MEN! Ingenting matcher jo. Når jeg skal ut, så står jeg foran garderobe i 10 minutt, ser på klær, og det føles som om jeg har ingenting å ta på. Det ender med at jeg tar på meg vanlig svart kjole, kåpe, og går ut. Nå tenker jeg, kanskje jeg bar problem medå kjøpe klær? Eller jeg ikke klarer å matche. Nå tenker jeg å se bort fra merker, og kjøpe klær som virkelig matcher. Og trenger hjelp med det! Hvor kjøper dere og hvordan matcher dere klær? (nettsider, kolleksjon osv, er til hjelp) hva syns dere? Har dere sånn problem noen gang? Anonymkode: 55e6c...a6a Mitt tips er dette: når du står foran speilet med det nye potensielle klesplagget på så stiller du deg selv ikke et men to spørsmål. 1. Får dette plagget meg til å ta meg bedre ut enn uten plagget? (Altså ikke om du kler det sånn ok. Men om det tilfører noe) 2. Hvilke 4-5 antrekk kan jeg tenke meg å benytte dette plagget i? Dersom nei på første og ingen (eller kun 3) på andre så kjøper du ikke plagget. Og «antrekk» er å forstå som noe du kan forlate huset i. Ikke en bukse som passer ok - hele antrekket. Når hvert plagg du kjøper passer inn i (minst!) 4 antrekk så ender du opp med at alt passer til (nesten) alt. Og da er å kle seg superenkelt. Anonymkode: 8b2a3...2a1
kanelsnurr Skrevet 4. november 2018 #5 Skrevet 4. november 2018 Jeg er enig med AB over her i punkt 2, når man allerede har en fungerende garderobe. Men det er vanskelig å begynne der.... Jeg hadde det litt som deg før Ts, mye fine klær men ingen ting å ha på meg. Da jeg skulle fikse garderoben gikk jeg systematisk til verks. Leste masse om å planlegge garderoben o.l. Finnes masse å lese, blogger o.l. som skriver om det. Mange har litt for mange regler for min del, og for meg så kokte det ned til 2 hovedpunkter som jeg har forsøkt å holde meg til. Farger: Bestem deg for en palett av 4-5 farger, som er dine basis-farger. Trenger ikke være bare nøytrale farger, 2-3 burde gjerne være det, men poenget er at dette skal være de fargene du liker å bruke mye. Hvis du elsker en spesiell nyanse av grønn, og har mye klær i den nyansen, så er den en av dine basis-farger. Ideelt sett så bør alle basis-fargene dine matche hverandre (her synder jeg, og har både marineblå og svart, selv om jeg ikke liker disse så godt sammen.) Når du kjøper "store " ting, som sko og utejakke, som burde passe samme med mye i garderoben din, så holder du deg til basis-fargene. I tillegg bør du ha litt basics i disse fargene. Når du kjøper plagg i andre farger, så bør denne fargen matche minst to av basis-fargene. Stil: En av de tingene jeg leste , som jeg av og til sier til meg selv på shopping er : "You are not what you look at." Du må gjøre deg opp en mening om hva som er/du ønsker at skal være din stil (uten å nødvendigvis lage en for smal boks). Du kommer til å se på ting som du liker og synes er kule, men som på tross av dette ikke passer deg/din stil. Ellers så er min erfaring at det krever mindre shopping en du tror, men mer rydding, å komme dit. Hvis du rydder skapet og systematiserer, så kommer du til å se at du har mye som et samme fargepalett/stil, selv om du også har ting som ikke passer inn. Du har helt sikkert noe farger du synes passer deg veldig godt, så har du helt sikkert allerede mye klær i de fargene.
Gjest Tigress Skrevet 4. november 2018 #6 Skrevet 4. november 2018 Korleis i all verda klarar du å handle klede som ikkje matchar noko anna? Kjøper du berre Pucci- Paisley- og hundetannsmønstra klede i mange ulike fargar? 🙂Du har ei svart bukse, eller ein pen jeans, eller? Ein svart topp? Då er det berre å ta på seg det nøytrale plagget, eit eller anna mønstra plagg til, og så har du eit antrekk. Verre er det ikkje. Fest? Høge hælar eller ballerinasko, litt ekstra sminke. Jobb? Tennissko eller brogues.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå