AnonymBruker Skrevet 2. november 2018 #1 Skrevet 2. november 2018 Hei, Har hatt folkeregistrert adresse hjemme, etter at jeg flyttet for å studere. Tydeligvis har en regning havnet i postkassen hjemme etter at jeg flyttet i midten av August (dette var regning fra fraktselskap på fortollingsgebyr). Jeg meldte flytting 1 Oktober til folkeregisteret, og fikk da denne nye adressen "offisielt" 3-4 dager senere. Faktisk ringte de meg fra fraktselskap, for å minne meg på regningen for rundt 4 uker siden, så den er betalt. Brev fra inkassobyrå er datert 12.10, dvs. sendt ut en uke etter adresseendring. I dette brevet har jeg fått restekrav, der det står at hovedstol er registret innbetalt, men de vil fortsatt ha "utenrettslige omkostninger", med dato 2 uker senere. Dette brevet kom altså før jeg fikk sjansen til å se på det. Egentlig var det bare flaks at jeg fikk brevet, da mine foreldre har vært bortreiste siden sommer, og kom tilbake for å finne disse brevene. Er det noe jeg kan gjøre? Nå har de garantert sendt ut et nytt brev, og sikkert til samme gamle adressen. Pr i dag har, og siden jeg meldte utflytting, har jeg ikke noe som helst med den gamle adressen å gjøre. Og kjenner jeg de rett, så er summen nå økt til nesten 700 kr. Anonymkode: 7bf3f...91b
AnonymBruker Skrevet 2. november 2018 #2 Skrevet 2. november 2018 Ta kontakt med inkassobyrået kanskje...? Anonymkode: 53e19...53d
AnonymBruker Skrevet 2. november 2018 #3 Skrevet 2. november 2018 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei, Har hatt folkeregistrert adresse hjemme, etter at jeg flyttet for å studere. Tydeligvis har en regning havnet i postkassen hjemme etter at jeg flyttet i midten av August (dette var regning fra fraktselskap på fortollingsgebyr). Jeg meldte flytting 1 Oktober til folkeregisteret, og fikk da denne nye adressen "offisielt" 3-4 dager senere. Faktisk ringte de meg fra fraktselskap, for å minne meg på regningen for rundt 4 uker siden, så den er betalt. Brev fra inkassobyrå er datert 12.10, dvs. sendt ut en uke etter adresseendring. I dette brevet har jeg fått restekrav, der det står at hovedstol er registret innbetalt, men de vil fortsatt ha "utenrettslige omkostninger", med dato 2 uker senere. Dette brevet kom altså før jeg fikk sjansen til å se på det. Egentlig var det bare flaks at jeg fikk brevet, da mine foreldre har vært bortreiste siden sommer, og kom tilbake for å finne disse brevene. Er det noe jeg kan gjøre? Nå har de garantert sendt ut et nytt brev, og sikkert til samme gamle adressen. Pr i dag har, og siden jeg meldte utflytting, har jeg ikke noe som helst med den gamle adressen å gjøre. Og kjenner jeg de rett, så er summen nå økt til nesten 700 kr. Anonymkode: 7bf3f...91b Meldte du også adresseforandring på Posten.no? Har du meldt adresseforandring til alle dine kontakter (bank, forsikring, nettbutikker, osv osv) som sender regninger? Anonymkode: 3e3b9...6e1 4
AnonymBruker Skrevet 2. november 2018 #4 Skrevet 2. november 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Meldte du også adresseforandring på Posten.no? Har du meldt adresseforandring til alle dine kontakter (bank, forsikring, nettbutikker, osv osv) som sender regninger? Anonymkode: 3e3b9...6e1 Inkassobyrå skal vel strengt talt bruke folkeregistret adresse når de sender ut brev? Anonymkode: 7bf3f...91b 4
AnonymBruker Skrevet 2. november 2018 #5 Skrevet 2. november 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Inkassobyrå skal vel strengt talt bruke folkeregistret adresse når de sender ut brev? Anonymkode: 7bf3f...91b Mulig du har rett i det. Det tenkte jeg ikke på. Det ordner seg sikkert om du ringer de. Anonymkode: 3e3b9...6e1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2018 #6 Skrevet 2. november 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Inkassobyrå skal vel strengt talt bruke folkeregistret adresse når de sender ut brev? Anonymkode: 7bf3f...91b Nei, det holder at inkassoselskapet sender brev til den adressen skyldner selv oppga til kreditor. Det er skyldners eget ansvar å melde om flytting, sørge for at post blir ettersendt etc. Anonymkode: fe700...9f5 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2018 #7 Skrevet 3. november 2018 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Inkassobyrå skal vel strengt talt bruke folkeregistret adresse når de sender ut brev? Anonymkode: 7bf3f...91b Nei fkatisk så er de ikkepålagt å bruke folkeregisteret. Ikke alle gjør det heller. I inkassoloven står det ganske tydelig at det er skyldner sit ansvar å sørge for at inkassobyråene får riktig adresse. Post sendt til feil adresse er altså skyldneren sin feil Anonymkode: 49e53...656
AnonymBruker Skrevet 3. november 2018 #8 Skrevet 3. november 2018 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Inkassobyrå skal vel strengt talt bruke folkeregistret adresse når de sender ut brev? Anonymkode: 7bf3f...91b Joda mange bruker folkeregisteret til å oppdatere adresser. Det gjør vi også men vi henter ikke inndata fra folkeregisteret HVER gang vi sender en regning til noen. Det er derimot kundens eget ansvar at riktige opplysninger ligger i vårt system. Der er vi beskyttet av loven om noen skulle mene vi har sendt brev til feil adresse Anonymkode: 49e53...656
AnonymBruker Skrevet 3. november 2018 #9 Skrevet 3. november 2018 Ring inkassobyrået og forklar situasjonen. De er vel uansett bare interessert i å få tilbake pengene sine, så det er ganske sannsynlig at de sletter det ekstra kravet hvis du betaler inn det du opprinnelig skylte dem Anonymkode: 883ea...72a
AnonymBruker Skrevet 3. november 2018 #10 Skrevet 3. november 2018 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ring inkassobyrået og forklar situasjonen. De er vel uansett bare interessert i å få tilbake pengene sine, så det er ganske sannsynlig at de sletter det ekstra kravet hvis du betaler inn det du opprinnelig skylte dem Anonymkode: 883ea...72a Det ekstra kravet er jo det inkassobyrået er interessert i. Det opprinnelige går jo tilbake til opprinnelig kreditor. Det er bare å betale det du skylder, du er selv ansvarlig for å oppdatere adresser hos dine leverandører. Anonymkode: f2d03...fdc
Million Skrevet 3. november 2018 #11 Skrevet 3. november 2018 Du skriver jo selv at du flyttet i august, men somlet med å endre adresse helt til 1. Oktober. Det er altså din egen feil at posten kom til feil sted. Betal omkostningene og gjør opp for deg. Lesson learned. 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2018 #12 Skrevet 3. november 2018 19 hours ago, AnonymBruker said: Nei, det holder at inkassoselskapet sender brev til den adressen skyldner selv oppga til kreditor. Det er skyldners eget ansvar å melde om flytting, sørge for at post blir ettersendt etc. Anonymkode: fe700...9f5 Dette system er jo drakonisk. Når en skyldner får et brev / krav de ikke vet de skal få, så skal de melde om flytting til et selskap de ikke vet de er skyldige til? Anonymkode: 7bf3f...91b
AnonymBruker Skrevet 3. november 2018 #13 Skrevet 3. november 2018 Litt forskjell på selskap, men inkassoselskap kan være slesk som bare det. De vil ha penger, koste hva det vil. De kan lett holde på i gråsonen for å hente inn kr. Har opplevd det selv, at jeg har glemt regning. Hvor det går til en liten inkasso, hvor da inkassobyrå sender til gammel adresse eller slektninger. For å kunne kreve inn mere og si at jeg ikke betalte. Skjedde to ganger, pluss andre småting. De er ikke der for å hjelpe, men for å kreve, punktum. Anonymkode: d8b78...e60
AnonymBruker Skrevet 3. november 2018 #14 Skrevet 3. november 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dette system er jo drakonisk. Når en skyldner får et brev / krav de ikke vet de skal få, så skal de melde om flytting til et selskap de ikke vet de er skyldige til? Anonymkode: 7bf3f...91b Nei, men alle som flytter bør ha vett til å få ettersendt posten sin. Det er til og med gratis de første to månedene, deretter koster det 135,- for to og to måneder i slengen. Altså en snittpris på 34 kroner i måneden for de fire første månedene, og på den tiden burde man ha klart å fange opp og gi beskjed om ny adresse til de aller, aller fleste som kunne finne på å sende en viktige brev. Og har du ikke gjort dette enkle, elementære tiltaket får du bare finne deg i å betale de ekstrakostnadene som måtte komme. Det er faktisk ingen andres feil enn din egen. Anonymkode: fe700...9f5
AnonymBruker Skrevet 4. november 2018 #15 Skrevet 4. november 2018 15 hours ago, AnonymBruker said: Nei, men alle som flytter bør ha vett til å få ettersendt posten sin. Det er til og med gratis de første to månedene, deretter koster det 135,- for to og to måneder i slengen. Altså en snittpris på 34 kroner i måneden for de fire første månedene, og på den tiden burde man ha klart å fange opp og gi beskjed om ny adresse til de aller, aller fleste som kunne finne på å sende en viktige brev. Og har du ikke gjort dette enkle, elementære tiltaket får du bare finne deg i å betale de ekstrakostnadene som måtte komme. Det er faktisk ingen andres feil enn din egen. Anonymkode: fe700...9f5 Er faktisk helt uenig med deg. Jeg bodde et par uker på hotell, et par uker Airbnb, og så et par uker hos forskjellige venner, før jeg fant fast boplass. Hvor foreslår du at man skal ettersende posten? til hotellet man sjekket ut av? Videre får jeg så og si aldri brev. Det eneste jeg får av brevpost er reklame, alt annet får jeg elektronisk. Men jeg skjønner jo at inkassobyrå tjener godt på å spekulere slikt som dette. Hva med at de heller prøver å ta kontakt etter null respons på første brev? Eventuelt faktisk sende til folkeregistret adresse. Det som irriterer meg mest er at inkassoselskapet her ikke har lagt til NOEN SOM HELST verdi. Regningen er betalt, og alt er gjort opp mellom kunde og fordrer, men fortsatt skal inkassoselskap ha penger for ingenting. Anonymkode: 7bf3f...91b
AnonymBruker Skrevet 4. november 2018 #16 Skrevet 4. november 2018 På 2.11.2018 den 20.01, AnonymBruker skrev: Inkassobyrå skal vel strengt talt bruke folkeregistret adresse når de sender ut brev? Anonymkode: 7bf3f...91b Er det ikke naturlig at det firmaet som du skylder penger, oppgir til inkassoselskapet samme adresse som de har registrert på deg? Anonymkode: 3e3b9...6e1 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2018 #17 Skrevet 4. november 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er faktisk helt uenig med deg. Jeg bodde et par uker på hotell, et par uker Airbnb, og så et par uker hos forskjellige venner, før jeg fant fast boplass. Hvor foreslår du at man skal ettersende posten? til hotellet man sjekket ut av? Videre får jeg så og si aldri brev. Det eneste jeg får av brevpost er reklame, alt annet får jeg elektronisk. Men jeg skjønner jo at inkassobyrå tjener godt på å spekulere slikt som dette. Hva med at de heller prøver å ta kontakt etter null respons på første brev? Eventuelt faktisk sende til folkeregistret adresse. Det som irriterer meg mest er at inkassoselskapet her ikke har lagt til NOEN SOM HELST verdi. Regningen er betalt, og alt er gjort opp mellom kunde og fordrer, men fortsatt skal inkassoselskap ha penger for ingenting. Anonymkode: 7bf3f...91b I et slikt tilfelle med mange flyttinger, måtte du jo meldt adresseforandring til Posten for hver flytting. En annen løsning er å be Posten om å oppbevare posten for deg i en viss periode. En tredje løsning hadde vært å leie postboks for en periode, og melde adresseforandring. Anonymkode: 3e3b9...6e1 2
AnonymBruker Skrevet 4. november 2018 #18 Skrevet 4. november 2018 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg bodde et par uker på hotell, et par uker Airbnb, og så et par uker hos forskjellige venner, før jeg fant fast boplass. Hvor foreslår du at man skal ettersende posten? til hotellet man sjekket ut av? Du kunne gjort det så enkelt som å få ettersendt posten til en adresse hos en venn, etter å ha avtalt dette med vennen. Anonymkode: 3e3b9...6e1 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2018 #19 Skrevet 4. november 2018 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er faktisk helt uenig med deg. Jeg bodde et par uker på hotell, et par uker Airbnb, og så et par uker hos forskjellige venner, før jeg fant fast boplass. Hvor foreslår du at man skal ettersende posten? til hotellet man sjekket ut av? Videre får jeg så og si aldri brev. Det eneste jeg får av brevpost er reklame, alt annet får jeg elektronisk. Men jeg skjønner jo at inkassobyrå tjener godt på å spekulere slikt som dette. Hva med at de heller prøver å ta kontakt etter null respons på første brev? Eventuelt faktisk sende til folkeregistret adresse. Det som irriterer meg mest er at inkassoselskapet her ikke har lagt til NOEN SOM HELST verdi. Regningen er betalt, og alt er gjort opp mellom kunde og fordrer, men fortsatt skal inkassoselskap ha penger for ingenting. Anonymkode: 7bf3f...91b Det er bare unnskyldninger. Du kunne bedt postkontoret om å oppbevare posten din noen uker og hentet den der, eller du kunne leid deg en postkasse en stund og meldt til posten at all post skal videresendes dit. Det er ikke andres feil at du ikke hadde fast bosted i noen uker når de prøver å nå deg. Anonymkode: c006f...d8f
AnonymBruker Skrevet 4. november 2018 #20 Skrevet 4. november 2018 11 minutter siden, AnonymBruker said: Det er bare unnskyldninger. Du kunne bedt postkontoret om å oppbevare posten din noen uker og hentet den der, eller du kunne leid deg en postkasse en stund og meldt til posten at all post skal videresendes dit. Det er ikke andres feil at du ikke hadde fast bosted i noen uker når de prøver å nå deg. Anonymkode: c006f...d8f Hvorfor prøver de ikke å kontakte via telefon? Som nevnt, så virker ikke dette som noe annet enn spekulasjon fra byrået sin side. Hvorfor er inkassobyrå eneste firma/selskap i hele Norge som ikke prøver å kontakte folk over telefon? Anonymkode: 7bf3f...91b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå