Gå til innhold

Sølvkre/skjeggkre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fant akkurat det som ser ut som sølvkre på gangen. Eller katten fant den. Har aldri sett en levende her før. Var en dør på kjøkkengulvet når jeg flyttet inn for 1,5 år siden. Men har ikke sett noe siden. Så har ikke tenkt noe mer over det. 

Skal selvsagt gå over å se om jeg kan finne en vannlekasje kilde eller lignende. Men har ikke akkurat merket noe til nå. Som sagt dette er første dyret jeg ser. Det var rett med ytterdøren som har stått en del åpen pga. kattene, så kanskje den har forvillet seg inn? Uansett. Vet at et dyr og to her og der ikke trenger bety noe farlig (etter å ha lest på skadedyr nettsiden), men kan være en ide å gå over steder som det kan være fuktskader. Bor i en liten leilighet. Gangen er liten og kan godt hende dyret kom fra badet og ikke ute også. 

Men lurer på en ting. De betegnes som skade dyr. Både dem og skjeggkre. Men klarer ikke finne noe sted der det står at de gjør skade på boligen i seg selv... altså fuktproblemer er ikke bra! Men kan disse dyrene i seg selv lage problemer, spise opp møbler eller ... ja... ett eller annet? 

Anonymkode: 8122c...0b7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men kan de leve utendørs her da? 

Jeg trodde at de kunne gjøre skade på tøy o.l. 

Skrevet

De gjør ingenting galt, det er som regel årsaken (fukt) som ikke er bra :) 

Anonymkode: 921e0...6fe

• Liker 6
Skrevet
3 minutter siden, Forundret.. skrev:

Men kan de leve utendørs her da? 

Jeg trodde at de kunne gjøre skade på tøy o.l. 

Har ikke peiling egentlig... de må jo komme inn i huset fra et sted da... 🤔🤔

Det er en liten leilighet så det er begrenset hvor de kan være. De trenger jo varm temperatur. Så badet og stua/kjøkkenet er logiske steder å bo. Mitt soverom er relativt kalt nå i disse høst/vinter mnd. sammen med rommet til kattene. Kalt. De har en vannfontene stående. Men er veldig flitting med å sjekke forholdene rundt den, vil ikke ha vannskader. Er tørt og fint, kalt. 

Kan bare være et dyr. Hvor de kommer fra da...? Aner ikke. 

Må jo bare følge med. Det så mer ut som et sølvkre enn skjeggkre. Men om det er en nymphe... Men sølvkre vil være på fuktige varme steder. Skjeggkre overalt, de kan og klartre. Får følge meg på om jeg ser flere! 

Ts

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har allerede gått over de steddne det kan være fukt, ser ingen skader egentlig... så er litt ... klør meg i hodet. Men leste jo at et dyr og to kan dukke opp her og der uten noen fare, så kanskje. Fant jonet dødt og inntørka ett for 1,5 år siden....

Men lurer jo litt på hvor de kommer fra 🤔 google har kanskje svaret.

ts

Skrevet

Vi har en og annen sølvkre på badet. Ingen fuktskader men gammelt hus. Har fått beskjed om at det er helt normalt og jeg ikke skal bekymre meg. 

Anonymkode: 0f7bd...3c2

• Liker 8
Skrevet

Heldigsvis har jeg to katter som får meg deg alt som kryper! Så katten var veldig opptatt av veggen her for 2 dager siden i gangen. Tror nå jeg vet hvorfor 😅 det pleier å være en edderkoppe eller flue som gir slik oppførsel. Men kan var helt hysterisk med å snuse på dette vesenet. Så får følge med på dem og de oppdager kanskje ting jeg ikke ser :) 

Finner ingentign om hvordan de kommer seg inn i huset da... om noen har en forklaring på det, del gjerne! 

Ts

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har allerede gått over de steddne det kan være fukt, ser ingen skader egentlig... så er litt ... klør meg i hodet. Men leste jo at et dyr og to kan dukke opp her og der uten noen fare, så kanskje. Fant jonet dødt og inntørka ett for 1,5 år siden....

Men lurer jo litt på hvor de kommer fra 🤔 google har kanskje svaret.

ts

De kommer ofte inn i huset sammen med emballasje (bølgepapp o.l.) fra møbelbutikker o.l.

Anonymkode: 76af5...e09

• Liker 8
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vi har en og annen sølvkre på badet. Ingen fuktskader men gammelt hus. Har fått beskjed om at det er helt normalt og jeg ikke skal bekymre meg. 

Anonymkode: 0f7bd...3c2

Er godt å høre :) var akkurat det som sto på skadedyr sidene. Et og annet betyr egentlig ikke noe. Men kan jo være en ide å følge litt med i tiden fremover. Men ble litt nysjerrig på om de er et skadedyr som veggdyr eller noe som faktisk gjør noe annet enn å bare være der.

Så at de kan spise lim i bøker og sukker på kjøkkenet. Så de kan kanskje gjøre litt skade da 😬 jeg føler meg som en hauk, det gjør kattene og 👍🏻

Ts

• Liker 1
Skrevet

Det kan godt være at du har hatt dem lenge, men at katten din har fanget alle levende individer som kommer inn i fellesrommene slik at du ikke ser dem. Katter er det beste våpen mot kravlende insekter :tommel:

Tror sølvkre/skjeggkre lever i krinker og kroker, bak lister og inne i veggene.

Anonymkode: b4b63...b95

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De kommer ofte inn i huset sammen med emballasje (bølgepapp o.l.) fra møbelbutikker o.l.

Hmm... interessant. Har nettopp fått en pakke fra coolstuff... men det er eneste emalasje greiene jeg har fått i hus... 🤔 opp for å sjekke esken (tok vare på den for å kunne pakke inn julegaver, burde kanskje hevet den 😬).

Skrevet

Den esken ville jeg kastet, hvis det er skjeggkre. Har hørt de formerer seg raskt og er vanskelig å bli kvitt :( Sølvkre tror jeg skal være greit å fjerne men de liker vel for det meste bad, kjellere og andre fuktige steder. Vet ikke om de også kan bo på lagere og snike seg med i pappesker men har ikke hørt om det.. (Men et sted må jo de også komme fra, de kommer kanskje via rør da? De kan jo ikke oppstå fra intet)

Anonymkode: 761cb...ce7

Skrevet

Den esken ville jeg kastet, hvis det er skjeggkre. Har hørt de formerer seg raskt og er vanskelig å bli kvitt :( Sølvkre tror jeg skal være greit å fjerne men de liker vel for det meste bad, kjellere og andre fuktige steder. Vet ikke om de også kan bo på lagere og snike seg med i pappesker men har ikke hørt om det.. (Men et sted må jo de også komme fra, de kommer kanskje via rør da? De kan jo ikke oppstå fra intet)

Anonymkode: 761cb...ce7

Tenkte jeg skulle ut med den. Ser ikke noe i den. Men... man vet jo aldri. Men skaden er jo kanskje gjor da. Har vært her noen dager... Får være litt neatfreak de neste ukene. De overlever ikke uten tilgang på mat. Sølvkre trenger funtighet og varme også. Skjeggkre et jeg litt mer usikker på hva trenger for å leve. Men denne virket ikke som om den kunne klatre. Ut med eksen å så får jeg se hva som skjer. Håper det kun er et individ som har endt opp hos meg :) 

ts

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ut med eksen å så får jeg se hva som skjer

Det holder jeg med deg i :) 

• Liker 10
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det holder jeg med deg i :) 

Da er esken ute. Så får jeg se. Satser på at uten de rette forholdene så vil de dø om litt om jeg har blitt innvadert :) Spsielt soverommet hvor esken sto er det kalt! Litt for kalt egentlig 😂 

Kattene er alltid på vakt 👍🏻

Ts

• Liker 1
Skrevet

Da er esken ute. Så får jeg se. Satser på at uten de rette forholdene så vil de dø om litt om jeg har blitt innvadert :) Spsielt soverommet hvor esken sto er det kalt! Litt for kalt egentlig 😂 

Kattene er alltid på vakt 👍🏻

Ts

Det går sikkert bra :) 

Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som regel kommer de inn med papp, man finner sølvkre/skjeggkre i helt splitter nye hus, har lite med fukt å gjøre. 

Anonymkode: 171e8...185

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som regel kommer de inn med papp, man finner sølvkre/skjeggkre i helt splitter nye hus, har lite med fukt å gjøre. 

Anonymkode: 171e8...185

Har lest litt om det etter å ha funnet dette dyret: Sølvkre spesielt assosieres med fukt, da de bor i fuktige omgivelser. Virker som de dør om de ikke får riktig fuktighetsnivå og temperatur. Skjeggkre virker mer «levedyktige» i andre omgivelser. 

Men om man har en «infeksjon» av sølvkre så bør man undersøke for fukt :) er tingen. Men et og annet som kan ha funnet veien inn med papp eller lignende :) 

ts

• Liker 1
Skrevet

Det er enorm forskjell på sølvkre og skjeggkre!! Det er ikke samme dyr

Sølvkre lever på fuktige, varme og mørke plasser som bad. De forsvinner inn i hulrom når lyset slåes på. Du kan og finne de i svarte klær som har lagt på badegulvet. De er ikke skadedyr! Ca 6-10 cm lang. Sølvrygg og blir nesten til støv om du er heldig og få kverket den. Neste umulig å bli kvitt. Ett tiltak er meget vart miljl over lenger tid. 

Skjeggkre er større enn sølvkre og om en først har fått det i hus finner en det tilslutt i alle rom. 

• 5 uker senere...
Skrevet (endret)

Innlegget over er fullt i feil. For det første så er sølvkre og skjeggkre svært lik, både i utseende og væremåte. Begge er nattaktive, begge er skjellete dyr som stikker når lyset kommer på. Størrelsen, 6-10cm..!? Og Skjeggkre er større enn dette igjen? De skjeggkreene som bor hos deg som er på størrelsen med små hunder ville ikke jeg møtt!! 😳

Vi fikk skjeggkre for et par år siden, og har det under kontroll nå. Vi har kontinuerlig ute cirka 50 sorte feller rundt om kring i huset (på skjulte steder). Dette tar veldig godt unna og holder bestanden nede på et slikt nivå at det ikke er plagsomt i det hele tatt! Tidligere var de OVER ALT! I tak, vegger, kjøkkenskap osv. Nå ser vi nesten ingen. 

Vi bruker også lokkemiddel i fellene, noe som hjalp enda mer!

Jeg har funnet ut at disse er billigst på de produktene vi trenger: Skadedyr.net

Jeg tør ikke skrive eller snakke offentlig om dette, da vi skal selge huset en vakker dag. Og håpet er at vi har utryddet dem til da.. Men da må vi vel fortsatt opplyse om at vi har hatt det en gang?

Endret av Kreet
  • Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...