solapia Skrevet 2. november 2018 #1 Skrevet 2. november 2018 Skal søke lektorutdanning til høsten, og ta ekstra studiepoeng ved siden av slik at jeg står igjen med 1 master + 2 årsstudium når jeg er ferdig. Noen lærere eller andre med erfaring som kan gi tips til fagkombinasjon? Har ikke realfag fra vgs så matte osv er uaktuelt. Har tenkt mest på master i spansk, med engelsk og historie/samfunnsfag som støttefag. Høres det bra ut eller er det helt på jordet? Evt ta master i engelsk, med spansk og historie/samfunnsfag som støttefag. Når jeg er ferdig på lektorutdanningen ønsker jeg å bygge på med en bachelor i et av 60 poengs fagene mine. Tror dere jeg har gode muligheter for fast stilling når jeg er ferdig utdannet? Kom gjerne med innspill
AnonymBruker Skrevet 2. november 2018 #2 Skrevet 2. november 2018 Personlig ville jeg tatt masteren i engelsk, ikke spansk, da engelsk er det største faget på vgs. Anonymkode: 4ed25...d11 1
solapia Skrevet 2. november 2018 Forfatter #3 Skrevet 2. november 2018 Hmm ja. Men samtidig er det mange som tar master i engelsk, kanskje jeg blir mer ettertraktet med master i spansk? Får uansett undervisningskompetanse i engelsk. Vanskelig dette.
AnonymBruker Skrevet 3. november 2018 #4 Skrevet 3. november 2018 Som spansklærer vil det være lett å få jobb, men du vil få veldig mange klasser, og mange elever å holde styr på og bli kjent med. Engelsk er et rettetungt fag. Ikke velg norsk eller matematikk i tillegg til det, iallefall. Samfunnsfag er fint å spe på med, men det er vanskelig å få jobb som samfunnsfaglærer dersom du ikke har noe annet skolene trenger (ofte er man på jakt etter lærere i naturfag, engelsk, spansk, norsk eller matematikk). Det er, med andre ord, fordeler og ulemper med alle fag. Velg noe du vil trives med. Max ett rettetungt fag. Anonymkode: 9c117...8a6
AnonymBruker Skrevet 3. november 2018 #5 Skrevet 3. november 2018 De største fagene i årstimer jf. læreplanene er norsk og matematikk. I tillegg er særlig norsk og realfag etterspurt mange steder. Hvis du vil ha 100% jobb som lærer bør du ha undervisningskompetanse i ett av disse fagene. Engelsk er ett av kun tre skriflige eksamensfag på grunnskolen, så dette er også attraktivt. Spansk er veldig attraktivt, men her er timeantallet lavere, så du bør prøve å kombinere dette med et annet stort fag. Det samme gjelder historie/samfunnsfag - her er det også ekstremt mange om beinet da det er utdannet utrolig mange lærere i dette faget. Anonymkode: be49c...90d 1
solapia Skrevet 5. november 2018 Forfatter #6 Skrevet 5. november 2018 Noen tanker om fagkombinasjonen engelsk (master), historie og reiligion? Noen som har tatt ekstra studiepoeng ved siden av ordinært studieløp på lektorutdanning?
Kreiste Skrevet 27. mai 2019 #7 Skrevet 27. mai 2019 Har vurdert fagkombinasjonen matematikk og samfunnsfag. Er dette idiotisk? Forventer man typisk at en som har matematikk bør/må ta fysikk/biologi/kjemi som andre fag?
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2019 #8 Skrevet 27. mai 2019 Jeg har kombinasjonen norsk og fysikk/kjemi/biologi (kan undervise i naturfag og de tre fagene på VGS), og jeg anbefaler IKKE å blande realfag med humanistiske fag, i hvert fall ikke om du ønsker å jobbe på VGS. Mens jeg studerte fikk jeg høre at jeg kom til å bli sååååå ettertraktet, mens realiteten er at jeg får avslag på avslag, med beskjed om at jeg gjør veldig gode intervjuer, men at de ikke får fagkombinasjonen min til å passe. Jeg ender derfor i midlertidige stillinger der jeg kun får undervist i norsk. Det er egentlig greit det, men jeg blir veldig stresset av de midlertidige stillingene. Har klart å holde meg innenfor samme fylkeskommune, så der jeg blir ansatt neste skoleår må de gi meg fast stilling halvveis i året. Anonymkode: db2e8...430
Kreiste Skrevet 27. mai 2019 #9 Skrevet 27. mai 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg har kombinasjonen norsk og fysikk/kjemi/biologi (kan undervise i naturfag og de tre fagene på VGS), og jeg anbefaler IKKE å blande realfag med humanistiske fag, i hvert fall ikke om du ønsker å jobbe på VGS. Mens jeg studerte fikk jeg høre at jeg kom til å bli sååååå ettertraktet, mens realiteten er at jeg får avslag på avslag, med beskjed om at jeg gjør veldig gode intervjuer, men at de ikke får fagkombinasjonen min til å passe. Jeg ender derfor i midlertidige stillinger der jeg kun får undervist i norsk. Det er egentlig greit det, men jeg blir veldig stresset av de midlertidige stillingene. Har klart å holde meg innenfor samme fylkeskommune, så der jeg blir ansatt neste skoleår må de gi meg fast stilling halvveis i året. Anonymkode: db2e8...430 Irriterende. Jeg har matematikk, men ikke fysikk/biologi/kjemi, så må eventuelt ta et årsstudium i de fagene før PPU da. Hadde håpet jeg kunne slippe unna med årsstudium historie eller statsvitenskap. Tusen takk for svar!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå